Forsterkere Plutselighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at denne tråden kanskje ikke har livets rett, men jeg måtte få sagt det:

Ingen ting er som plutseligheten i en god SET rørforsterker!

Etter et 20 talls transistorforsterkere - er det bare meg...?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Ja. Det er bare deg!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Det er bare deg!
    Jeg visste du reagerte, Sluket. Tenkte på deg og dine forsterkere da jeg skrev det - har bare aldri hørt transer som er plutselige på samme ekte måte som SET...

Åpner du dørene for en som ønsker å høre?

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Umiddelbarheden i en SET skyldes meget vel fraværet af modkobling.
    Modkobling "sløver" qua det nødvendige loop signalet må dvæle i,og i alle transistorkredsløb en absolut nødvendighed,samt i alle pentode pushpull amps!
    En korrekt konstrueret SET leverer grund og overtoner samtidig,og uden modkobling opnår man en højere grad af dynamik/responsvillighed.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.439
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at denne tråden kanskje ikke har livets rett, men jeg måtte få sagt det:

Nei, det er ikke bare deg. Det skulle tatt seg ut.

Mvh
    Håkon Rognlien

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Ja. Det er bare deg!
    Jeg visste du reagerte, Sluket. Tenkte på deg og dine forsterkere da jeg skrev det - har bare aldri hørt transer som er plutselige på samme ekte måte som SET...

Nei, her er det stengte dører!!! Men jeg MÅTTE jo reagere - som fanebærer for det objektive, det nøytrale og åpne sinn! Vår verden av gjengitt innspilt lyd er så utrolig full av alle slags myter og misoppfatninger som aldri blir seriøst utfordret. Jeg har ikke tenkt å starte noe korstog for å åpne folks øyne (les ører) - det får yngre og større krefter ta seg av dersom de finnes, men noen få stikkpiller i ny og ne kan jeg koste på meg.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

Nix, det er ikke bare deg, det er etterhvert mange av oss skapSETere. På tide å SETte skapet på plass?
    Jepp. Denne tråden kan fort bli lang, for du legger jo opp til åpen krig, ikke bare mellom rør og transistor, men også mellom SET og PP blant rørfolket.
    Men jeg støtter utsagnet ditt, har selv hatt transitor til 140k, men en SET til 20k banker den glatt med de rette forutsetningene.
    Set er mer naken lyd enn noe annet jeg personlig har hørt, du "kikker" littegrann mer inn i musikken.
    Hurtigheten i SETforsterkere virker av og til som grenseløs, i forhld til transistor.
    SET ruler :cool:.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Ja. Det er bare deg!

Nei, her er det stengte dører!!! Men jeg MÅTTE jo reagere - som fanebærer for det objektive, det nøytrale og åpne sinn! Vår verden av gjengitt innspilt lyd er så utrolig full av alle slags myter og misoppfatninger som aldri blir seriøst utfordret. Jeg har ikke tenkt å starte noe korstog for å åpne folks øyne (les ører) - det får yngre og større krefter ta seg av dersom de finnes, men noen få stikkpiller i ny og ne kan jeg koste på meg.

Et åbent sind fordrer åbenhed for uerkendte størrelser!
    Dette ment positivt for at åbne dit sind som muligligvis sjældent bliver seriøst udfordret!

Tager vi en mand som Tommy Gravesen i dk,der med sine seriøse højtalerkonstruktioner er en kapacitet - har han trods alle naturlove en (mislykket imo) 300B som sin foretrukne amp
    En højtaler med høj virkningsgrad vil fungere som et forstørrelsesglas med fokus på elektronikken foran,og det er årsagen til folk med horn foretrækker vellydende amps aka SET.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    SET = SIngle Ended Transistor :cool:

• Liker
    Reaksjoner: POB

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    De er så fyldt med sibilanter/artifakter at alle transienter betones..så ja de får musikkens spidser til at skære i ørerne.
    Medmindre naturligvis at den for transistorer nødvendige modkobling har kvalt alt liv undervejs!

U

utgatt60135

Gjest
    Har jeg hørt en SET rørforsterker mon tro? Hva snakker vi om her? Fordeler/ulemper og pris?

sander: Jeg tror det er noe annet som forårsaker dette i såfall. Alle transistorforsterkere jeg har hørt lyder forskjellige akkurat som de ulike rørforstrekerne jeg har hørt (ikke så mange).

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Har jeg hørt en SET rørforsterker mon tro? Hva snakker vi om her? Fordeler/ulemper og pris?

sander: Jeg tror det er noe annet som forårsaker dette i såfall. Alle transistorforsterkere jeg har hørt lyder forskjellige akkurat som de ulike rørforstrekerne jeg har hørt (ikke så mange).
    Mon ikke det er prisen!
    En SET er mange gange dyrere at bygge qua komponentprisen,og især udgangstrafoerne koster når kvaliteten skal holde niveau!
    Ulempen er en lav udgangseffekt,samt en relativt høj udgangsimpedans som kræver at højtalerne udgør en jævn impedanskurve
    Dvs at højtaleren ikke behøver høj følsomhed som så ofte nævnt,dog vil følsomheden være et udgangspunkt for max spl
    Man kan sige at SET leverer sit output som et spejl på højtalerens impedanskurve,hvilket hurtigt afgør om højtaleren er egnet eller ej!
    Problematikken ligger primært i basområdet,så har man små effektive højtalere,slipper man for de store udgifter

Mange har brugt en Audio Note Kit One som indgangsbillet,og den giver et ok billede af hvilken verden SET udgør

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    En transistor "SET" har ingen utgangstrafo, Sander - og er heller ikke komplisert eller dyr å produsere! Er det SET som skal diskuteres er det dumt å begrense dette til rør, all den tid det nå faktisk finnes transistorer også. Som har alle av rørfokelkets påståtte kvaliteter i tillegg til fravær av utgangstrafo, som vel er det største snag'et for rørenes vedkommende...

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    En transistor "SET" har ingen utgangstrafo, Sander - og er heller ikke komplisert eller dyr å produsere! Er det SET som skal diskuteres er det dumt å begrense dette til rør, all den tid det nå faktisk finnes transistorer også. Som har alle av rørfokelkets påståtte kvaliteter i tillegg til fravær av utgangstrafo, som vel er det største snag'et for rørenes vedkommende...
    Prøv at sætte den ene hånd op foran øjnene,og tæl så de transistor amps du kan finde med EN transistor i udgangen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    De er så fyldt med sibilanter/artifakter at alle transienter betones..så ja de får musikkens spidser til at skære i ørerne.
    Medmindre naturligvis at den for transistorer nødvendige modkobling har kvalt alt liv undervejs!
    Godt mulig at DÅRLIGE konstruksjoner med dårlig dele- og byggekvalitet er plaget av dette - men i min verden hvor kl.A transistorer i rimelig god kvalitet får lov til å regjere så kan jeg ikke si at sibilantene er tilstedeværende....

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Åh ja forresten - tjek så lige prisen på de fire du kan finde....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Prøv at sætte den ene hånd op foran øjnene,og tæl så de transistor amps du kan finde med EN transistor i udgangen!

Det holder med de to som står og spiller hos meg.. SIT-1 og SIT-2

• Liker
    Reaksjoner: H.R

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Godt mulig at DÅRLIGE konstruksjoner med dårlig dele- og byggekvalitet er plaget av dette - men i min verden hvor kl.A transistorer i rimelig god kvalitet får lov til å regjere så kan jeg ikke si at sibilantene er tilstedeværende....
    Tak du modkobling for det

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Vanskelig å takke for noe som ikke eksisterer.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Vanskelig å takke for noe som ikke eksisterer.
    Forsøg at være rimelig
    Stort set (haha) alle andre transistorerede konstruktioner end de af dig nævnte er modkoblede pushpull amps
    At du så mener at have set lyset i dine amps er da helt fint,men det betyder bestemt ikke de kan klare sig overfor en SET - opt eller ej!
    Den ekstremt høje spænding i fx min GM70 eller 845 gør at den tilsvarende ekstremtlave strøm ikke provokerer egenlyd fra passagen af de ekstremt få komponenter der indgår i signalvejen

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.609
    Torget vurderinger
    12
    SET = Single Ended Triode og dekker således både rør og transistorapparater ...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er ganske så rimelig - det er vel du som vrir og vrenger på tingene her! Jeg bare forholder meg til fakta om noen forsterkere jeg tilfeldigvis spiller på for øyeblikket. Ei heller har jeg påstått at de er bedre enn rør - jeg er komplett likegyldig til hva slags prinsipp en forsterker benytter seg av, så lenge jeg finner lyden interessant. Akkurat nå er det tilfeldigvis transistorer som gjør jobben, av ymse årsaker - men det betyr ikke at det aldri kommer rør i hus her.

Hvilke egenskaper ANDRE transistorforsterkere måtte ha er jo forøvrig en helt annen diskusjon? Akkurat som rørforsterkere utenfor SET-begrepet.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Jeg er ganske så rimelig - det er vel du som vrir og vrenger på tingene her! Jeg bare forholder meg til fakta om noen forsterkere jeg tilfeldigvis spiller på for øyeblikket. Ei heller har jeg påstått at de er bedre enn rør - jeg er komplett likegyldig til hva slags prinsipp en forsterker benytter seg av, så lenge jeg finner lyden interessant. Akkurat nå er det tilfeldigvis transistorer som gjør jobben, av ymse årsaker - men det betyr ikke at det aldri kommer rør i hus her.

Hvilke egenskaper ANDRE transistorforsterkere måtte ha er jo forøvrig en helt annen diskusjon? Akkurat som rørforsterkere utenfor SET-begrepet.
    Enig så langt som til postulatet om jeg "vrir og vrenger" - sjovt nok udviser SET transistor amps mindst ligeså meget thd som gode ægte SET!
    Ergo må du foretrække samme forvrængningsmønster som alle andre der vælger SET uanset om det er rør eller trans!

Går vi et lag dybere i dette,vil netop forvrængningsforløbet fortælle hvilke sager der er i spil
    At den humane sans hørelsen ønsker 2.ordens fremfor ulige ordens
    Om dette opnåes med rør eller trans er vel sagen uvedkommende?
    Mit postulat er at med høje spændinger og enkle (korte) kredsløb,får vi mindsket farvninger ved passagen af diverse komponenter - ergo vil en ægte SET være ballets dronning

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Jamen da er det godt vi eier ekte SET, da!

Forøvrig så er ikke THD noe vesentlig problem, med følsomhet på 115 dB så arbeider forsterkerne stort sett i de området hvor forvrengningen heller ikke er påtagelig stor.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    U

utgatt60135

Gjest
    Mange har brugt en Audio Note Kit One som indgangsbillet,og den giver et ok billede af hvilken verden SET udgør
    Har jo hørt noen demoer på de sammen med AN høyttalere. Det låter jo meget farget. Sikkert bra "plutselighet" i forhold til pris, men ikke i forhold til dyrere anlegg.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Med fare for å ødelegge det akademiske i diskusjonen deres, melder jeg meg på med et spørsmål. Jeg lukter litt på denne for tiden:
    Son of Beast OTL Tube Amp
    Som dere ser, er det en OTL - kan den i prinsippet ha arvet noe av den plutseligheten dere finner i en SET?
    BB

• Liker
    Reaksjoner: bia

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    897
    Hvis man ikke har lyst på rør, men kunne tenke seg plutseligheten; er Doxa 61 et alternativ?

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Prisene er det ingen ting veien med!
    Prisen på en god SET og en SIT er vel omtrent i samme gate når man har funnet frem til de røra man foretrekker.
    Men er man fornøyd med lyden i utgangspunktet på SIT'en så slipper man innkjøp av rør og den degradering av lyd
    som alltid følger med rørapparater.

Når det gjelder begrepet plutselighet, så er min opplevelse når jeg kobler opp en SET etter en tid med PP, at tonene eller
    anslagene er "hele". Det er som om PP tar et pustetrekk midt i anslaget. Er nok ikke at jeg først hører Pushet og så
    Pullet, men en forskyvning av overtonene som skrevet tidligere i tråden.

Sist redigert:

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Har jo hørt noen demoer på de sammen med AN høyttalere. Det låter jo meget farget. Sikkert bra "plutselighet" i forhold til pris, men ikke i forhold til dyrere anlegg.
    Så kan jeg anbefale at høre den via bedre og mere effektive højtalere - fx Hørnings,men så begynder prisen at stige!

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Prisene er det ingen ting veien med!
    Prisen på en god SET og en SIT er vel omtrent i samme gate når man har funnet frem til de røra man foretrekker.
    Men er man fornøyd med lyden i utgangspunktet på SIT'en så slipper man innkjøp av rør og den degradering av lyd
    som alltid følger med rørapparater.

Når det gjelder begrepet plutselighet, så er min opplevelse når jeg kobler opp en SET etter en tid med PP, at tonene eller
    anslagene er "hele". De er som om PP tar et pustetrekk midt i anslaget. Er nok ikke at jeg først hører Pushet og så
    Pullet, men en forskyvning av overtonene som skrevet tidligere i tråden.
    Det er så godt beskrevet
    En udtværing af transienter er uundgåelig qua princippet

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.347
    Morsom tråd. Selv synes jeg høyttalere har større innvirkning på "plutselighet".

IMHO:

Rørforsterkere er mye morsommere enn transistorforsterkere. :)

En av grunnene til at single ended triode forsterkere ofte lyder godt er at de kjører i klasse A,
    og at de som regel er designet uten global feedback.
    Man kan godt bygge push-pull forsterkere ut ifra de samme prinsipper,
    dvs trioder i klasse A uten global feedback, men det ser man sjelden.

Muligens er noen av de opplevde forskjeller mellom SET og PP
    at SET stort sett er klasse A triode mens PP stort sett er klasse AB pentode med global feedback.

8

8x12_TOM

Gjest
    Det er så godt beskrevet
    En udtværing af transienter er uundgåelig qua princippet
    Høyttaleren og rommets mangel på sammspill er som regel det som uttværer transienter mest effektivt. Få dette på plass før dere dømmer transistorforsterkere nedenom og hjem.
    Høyttalerens impulsrespons synes jeg også har en del å si for den ultimate "plutselighet"

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn