Plinius venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Mine Fyne F502 røyk i helga. Mildt sagt ikke fornøyd, vet ikke om det var matchen med Plinius, rommet eller hva som kunne til deg, men det låt spisst og stressende oppover i registeret. Hadde tidligere hørt F502 på annen elektronikk, og siden Plinius er rimelig allsidige i mine ører trodde jeg det skulle bli knall. Men neida, sånn ble det ikke :p

    På sikt skal Magico inn i stua, men nå skal jeg har en "mellomstasjon" et års tid. Vurderer (utfra utseende, kona er inne i bildet også) Sonus Faber Cremona, Focal (Electra hovedsaklig) eller Vienna. Noen som har hørt disse merkene med Plinius? Har Plinius elektronikk hele veien (Hautonga, CD101 og Tiki) samt Wyreworld kabling. 35-40 kvadrat stort rom og rimeilg god kontroll på akustikken. Evt. er det noe annet jeg bør se etter på brukten, opp mot 25k?
    Min erfaring med Plinius er at toppregisteret deres ikke deres største styrke.Jeg har ikke testet de nyeste modellene, bare så det er sagt.
    Enormt grep der nede, men svakheter fra vokalregisteret og oppover synes jeg.

    Du nevner Cremona, jeg har hatt SA102 på Cremona. Utrolig god kontroll i bunnen, strammet opp høyttalerne skikkelig og det var utvilsomt moro med et skikkelig skyv.
    Dessverre var det noe feil med den som importør/ selger dessverre ikke klarte utbedre. Men moro så lenge det varte. Jeg liker i hvert fall Cremona veldig godt og opplevde at SA102 hadde godt grep på den og kan anbefale det til din Plinius, basert på min erfaring.

    Fikk låne en Hautonga mens SA102 var på service, den levde ikke helt opp etter min smak. Kan sikkert fungere ypperlig i andre sammenhenger. SA102 var vesentlig bedre. Selger (AT) var greie å ha med å gjøre og etterhvert som det ble klart at SA102 ikke ble frisk kom vi sammen til en avtale på annet effekttrinn.
     

    Hobby

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2019
    Innlegg
    14
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ....................................
    Takker for svar :)

    Har kun hatt positive erfaringer med Hautonga, prøvd den på 6-7 forskjellige sett høyttalere (alle fra forskjellige produsenter) og vært fornøyd med alle bortsett fra Fyne. Han som kjøpte F502 av meg var enig i at de sleit litt oppover (også på hans aldrende Luxman) men han valgte å leve med det da han spiller på lavt volum stort sett hele tiden. På sikt blir det nok monoblokker + pre, men jeg lever meget bra med Hautonga og fruen er fornøyd med enkel bruk så da blir den nok stående en god stund :)

    Jeg fikk en prøvetur med Kef R700 i dag og det satt liv i stua. Dog, jeg liker både utseendet og lyden "eldre" Sonus Faber og Focal så jeg er ekstremt usikker. Får prøve å få testa ut litt :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ikke noe vondt ment om Hautunga, den var bare ikke helt etter min smak gitt mitt oppsett, musikk og rom.
    Grei størrelse og grei å betjene på apparatet. Fjernkontrollen dog latterlig stor, skjønner ikke helt hva de tenkte med da de lagde et slagvåpen :)

    Godt den passer deg og din smak, er jo det alt handler om.
    Var forøvrig den gamle utgaven av Cremona jeg hadde, ikke M-versjonen. Fantastisk høyttaler til en hederlig bruktpris.
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg endte opp med to kontoer, men bruker kun denne nå. Jeg er altså Hobby som postet lenger opp her 😊

    Anlegget har endret seg litt siden sist post. Elektronikken er per idag en Hautonga som brukes som pre (vi får se, regner med at denne byttes ut til fordel for en Kaitaki), SA Reference og CD101. I andre enden av kjeden har det vært mye innom siste året, men gikk veien fra Audio Physic -> Fyne -> Sonus Faber - Focal og nå står det jammen meg et nydelig par Marten Parker Duo og koser seg i varmen fra klasse A-beistet.Oppsettet spiller ringer rundt det andre som har vært innom de siste åra, så for første gang på mange, mange år føler jeg egentlig at jeg er storfornøyd med hele kjeden. Det eneste som mangler er en skikkelig DAC, min Rotel RDD-1580 yter ikke resten av anlegget rettferdighet, men så hører jeg uansett svært sjelden på kilder via den 😊
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Ett spørsmål til oss med mulighet for å skape "sub-tropisk klima" i furtebua : Hvor ofte vippes bryteren over i "blå modus" og klasse A ?
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Har noen av dere en Plinius forforsterker til salgs?
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Noen som vet utgangseffekten på A-150? ser den er oppgitt til 150w, men er det klasse a? og eventuelt hva er effekt i a/b?
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    239
    Antall liker
    173
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Det er klasse A ja!

    2x150w i 8 ohm og 2x 225w i 4 ohm. Fungerer både som toppklasse power amp som og som varmeovn ;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som vet utgangseffekten på A-150? ser den er oppgitt til 150w, men er det klasse a? og eventuelt hva er effekt i a/b?
    Jeg tror det er bare biasen som justeres ikke spenningen til transistorene. Så watt forblir uforandret.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Takk for svar, la bare merke til øverste linje fra brukermanualen:
    Vis vedlegget 894775
    150w klasse A, er det mulig? Min first watt j2 er 25w og avgir varme ut av milde hælvete. Hvordan klarer denne pliniusen å avgi all den varmen som 150w medfører uten å smelte ?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    3.474
    Torget vurderinger
    8
    Sa-103 var iallefall i en annen klasse enn f6’en min når det kommer til varme. Den hadde imidlertid knapp for A eller A/B. Ble jo alltid A uansett :)
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    239
    Antall liker
    173
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Den samme knappen finnes på Ref A-150. Dvs at den kan brukes både i klasse A/B og i A.

    Fra manualen:

    3. CLASS A SWITCH
    This switch on the right of the panel alters the operating bias of the amplifier. Press once to activate Class A, and again for Class AB. In Class A the LED is ON. Either mode may be used for listening, with Class A preferred.

    CLASS AB
    This position reduces the bias on the output stage to operate the amplifier in Class AB. This is a bias configuration used by the majority of high fidelity amplifiers. In Class AB the Reference A-150 produces very high quality sound, suitable for all occasions where critical listening is not a priority. A dual benefit exists in that this facility provides the user with a much cooler operating temperature, and a much reduced demand on the mains electricity supply, particularly at idle while the amplifier is not reproducing music. This feature allows you to leave the Reference A-150 switched ON at all times, rendering the amplifier ready for use and requiring only a few minutes of warm-up in Class A before the very best of the amplifier’s sonic qualities may be experienced.

    CLASS A
    This position provides Class A bias to the output stage therefore ensuring the optimum performance of the amplifier during all listening events. Class A amplifiers run hotter than Class AB amplifiers, hence our specially designed and distinctive heat sinks. Operating the amplifier in Class A necessitates two precautions that should be observed. • On switching to Class A, the temperature of the amplifier will quickly increase and the amplifier will become quite hot. Ensure that you have left adequate space around the amplifier for ventilation. • The power required from the mains supply in Class A is approximately 1,000 watts, similar to a small electric heater. The amplifier should not be connected to a wall outlet that is shared with other heavy current appliances such as heaters or electric motors. If in doubt, check with your Plinius dealer for advice.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    3.474
    Torget vurderinger
    8
    Fikk i hus en a-150 på fredag, førsteinntrykket er at dette må være den beste forsterkeren jeg har hatt i hus!
    Gratulerer,
    i mine øyne har du skaffet deg noe av det grommeste som finnes. 👍
     

    m_fish

    Fersking
    Ble medlem
    02.08.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    2
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Hei hei,

    En liten unboxing av en gammel kamerat. Har vært i mitt eie siden ny (1999), jeg har aldri prøvd/brukt den selv. En hi-fi skribent prøvde den engang like etter jeg kjøpte den, men etter det har den ligget i esken. Salg vurderes hvis prisen er riktig.

    PLINIUS JARRAH
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn