Plinius venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    63
    Jeg har en kompis som har en Plinius SA 100 mk3, altså med doble trafoer. Han hadde mekanisk trafostøy når forsterkeren var ny. Men skrudde den opp, og strammet en stor gjennomgangsbolt, som går gjennom trafoene. Da ble det tyst. Dette er mange år siden, og den har vært tyst siden.
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Hei,

    Er det noen i Oslo / Akershus området som har en PLINIUS M8 og har lyst å besøke meg med den?
    Jeg har en HEGEL P20 og har lyst å høre hvordan PLINIUS M8 låter i forhold til HEGEL P20.
    Det er veldig få M8 som dukker opp på bruktmarkedet og veldig dumt å kjøpe noe hvis den ikke låter bedre.
    Selvfølgelig så kan vi bli enige om betaling hvis det fører til noe utgifter.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen av dere med kunnskap og nærhet til Plinius (og kanskje den norske importøren) som har lyttet til kenguru kontinentes nye sikle-produkter Reference M10 og A300?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Mr. Karl Willoughby og gjengen jobber på spreng, for å produsere enheter av den nye Ref serien som skal rundt om på kontinentene.
    Inntil videre får man sikle på de samme bildene som ligger tilgjengelige for allmuen. :cool:
    Dette er noe av det flotteste hifi utstyret som produseres i mine øyne. Er den lydmessige stikken tatt enda lengre enn forgjengerne, da kan det ikke bli stort bedre.
    Dette er bare starten av Reference serien..spent på hva som lanseres fremover fra de "down under".

    IMG_0360.jpg


    Den ene testen som foreligger så langt.
    Superb New Plinius Amps Inspire Surge Of Patriotism – witchdoctor.co.nz

    Jonas
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Hei,

    Er det noen som har hørt PLINIUS SA-103 sammen med Audio Physic Virgo 2?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Har ikke hørt dem sammen med Plinius, men de fungerer veldig bra med Krell FPB og Gryphon Antileon o.l. Bør derfor fungere bra med andre store kl A forsterkere også. Du trenger litt plass hvis du skal få Virgo 2 til å blomstre, men det er du kanskje klar over?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Heisann Y.U

    Har ikke eid/hørt Virgo 2 på Sa-103.
    Til gjengjeld har jeg eid Virgo Puls, Virgo 25 og Cardeas fra Audio Physic.
    Sa-103 satt som ei kule på alle 3. Om Audio Physic ikke har endret signatur fullstendig fra Virgo 2, bør de kle Plinius veldig godt.
    Virgo 2 har litt mindre elementbestykning enn sine etterkommere. Mener det er 6" sidebasser og 4" mellomtone i de. (?)
    Last er vel noenlunde lik.

    Jonas
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Har ikke hørt dem sammen med Plinius, men de fungerer veldig bra med Krell FPB og Gryphon Antileon o.l. Bør derfor fungere bra med andre store kl A forsterkere også. Du trenger litt plass hvis du skal få Virgo 2 til å blomstre, men det er du kanskje klar over?
    Hei OSC
    Takk for kjapp svar.
    Dedikerte hi-fi rommet er ikke mere en ca16mm2, holder det tror du?
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Heisann Y.U

    Har ikke eid/hørt Virgo 2 på Sa-103.
    Til gjengjeld har jeg eid Virgo Puls, Virgo 25 og Cardeas fra Audio Physic.
    Sa-103 satt som ei kule på alle 3. Om Audio Physic ikke har endret signatur fullstendig fra Virgo 2, bør de kle Plinius veldig godt.
    Virgo 2 har litt mindre elementbestykning enn sine etterkommere. Mener det er 6" sidebasser og 4" mellomtone i de. (?)
    Last er vel noenlunde lik.

    Jonas
    Hei Jonas,

    Jeg har lest at du har brukt Audio Physic og forventet nesten tilbakemelding fra deg. Jeg liker litt mørk klang håper de ikke blir for lyse og avslørende i klangen og at de tåler å bli spilt med litt høy volum. Har brukt Dynaudio Contour s3.4 med veldig god resultat, men har lyst å prøve noe nytt.
    Rommet er ikke mere en ca 16mm2, tror du de blir litt for store for rommet?
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Eller Proac og Plinius sa-103, er det noen som har hørt denne komboen?
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Har hatt SA Reference og SA 103 det er nok noe av de beste forsterkerne jeg har hatt i heimen jeg brukte de sammen med Tannoy Canterbury.
    Hadde også Respons Artist også en stund funket også meget bra.
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Heisann Y.U

    Har ikke eid/hørt Virgo 2 på Sa-103.
    Til gjengjeld har jeg eid Virgo Puls, Virgo 25 og Cardeas fra Audio Physic.
    Sa-103 satt som ei kule på alle 3. Om Audio Physic ikke har endret signatur fullstendig fra Virgo 2, bør de kle Plinius veldig godt.
    Virgo 2 har litt mindre elementbestykning enn sine etterkommere. Mener det er 6" sidebasser og 4" mellomtone i de. (?)
    Last er vel noenlunde lik.

    Jonas
    Hei Jonas,

    Jeg har lest at du har brukt Audio Physic og forventet nesten tilbakemelding fra deg. Jeg liker litt mørk klang håper de ikke blir for lyse og avslørende i klangen og at de tåler å bli spilt med litt høy volum. Har brukt Dynaudio Contour s3.4 med veldig god resultat, men har lyst å prøve noe nytt.
    Rommet er ikke mere en ca 16mm2, tror du de blir litt for store for rommet?
    Hei

    Ser på diverse forum flere har spilt på Virgo i rom fra ca. 12m2 og opp med godt hell.
    Kommer da også an på selve rommet. Får man høyttalerne litt ut fra front/side vegger, dempe første refleksjoner etc. vil det også hjelpe.

    Jonas
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skulle likt å høre hva importøren sier om "klangen" på disse opp mot en av sine andre produsenter, tenker på Devaliet Pro 1000
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Plinius Koru Riaa testet i Svenske Hifi og Musik.
    Flere enn meg som har gode inntrykk av Plinius glitrende Riaa!
    Verd å merke seg også er at ryktene sier Plinius kommer med en rimeligere Riaa etter hvert...

    Jonas
    —-* Plinius....The Heart Of Music*—-
    8D0A417C-EC72-4992-9421-961BDF656DDB.jpeg

    D9C0CD2F-BE2A-4024-A136-3CB1262FF1E6.jpeg

    9AD67513-5836-4331-A35F-F7D3410A287C.jpeg
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Har någon hört/haft försteget Plinius Kaitaki?
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei Hifierik

    Jeg har eid denne i noen år før jeg byttet til Plinius RM-10 nå nylig.
    Kaitaki er en solid preamp! Både hva angår lyd,funskjonalitet og byggekvalitet.
    Den jeg hadde var det også integrert Riaa i, også av god kvalitet.

    Jonas
     
    Sist redigert:
    H

    hifierik

    Gjest
    Hej Jonas! Tack för informationen. Den är onekligen en intressant kandidat. Vad är det för ungefärligt pris på den? Jag hittar tyvärr inga prisuppgifter.

    Hei Hifierik

    Jeg har eid denne i noen år før jeg byttet til Plinius RM-10 nå nylig.
    Kaitaki er en solid preamp! Både hva angår lyd,funskjonalitet og byggekvalitet.
    Den jeg hadde var det også integrert Riaa i, også av god kvalitet.

    Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Heisann

    Om du tar kontakt med Frode hos Acoustic tuning, får du nok ett godt tilbud tenker jeg :)
    Koster ny veiledende 49500,- (Integrert Riaa 6600,- om man ønsker)

    Jonas
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har denne. Fantastisk forforsterker som JonasH sier. Bygd for å vare i 100 år og tror du må langt opp i pris mot sine amerikanske brødre om du skal ha samme byggekvalitet og lyd - Anbefales.

    Hilsen 10 årig Pliniuseier

    Har någon hört/haft försteget Plinius Kaitaki?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn her som Plinius venn! Har nå et sett med M8 preamp og en SA-100 MK2 som benyttes på et par Respons Art. spiller som en kule,akkurat som jeg liker det;dynamisk og raskt,veloppløst sound foret fra preampen rett inn i kraftig klasse A modus . Innertier! Lurer på hvor god senere modeller er,gjør ihvettfall ikke meg noe at effekttrinnet ha ganske mange år med musikkformidling bak seg! Det er ørlite sus fra høyttalerne og trafo,men tro meg når det er så lite at det ikke gjør noe,for jeg har solgt unna mang enn forsterker uten egentlig å behøve det ,men på grunn av støynevroser;)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Melder meg inn her som Plinius venn! Har nå et sett med M8 preamp og en SA-100 MK2 som benyttes på et par Respons Art. spiller som en kule,akkurat som jeg liker det;dynamisk og raskt,veloppløst sound foret fra preampen rett inn i kraftig klasse A modus . Innertier! Lurer på hvor god senere modeller er,gjør ihvettfall ikke meg noe at effekttrinnet ha ganske mange år med musikkformidling bak seg! Det er ørlite sus fra høyttalerne og trafo,men tro meg når det er så lite at det ikke gjør noe,for jeg har solgt unna mang enn forsterker uten egentlig å behøve det ,men på grunn av støynevroser;)
    Hei og gratulerer så mye med Plinius pre og effekt Dharmabum
    Plinius kjører veldig høy Gain ut fra Pre, så er ikke uvanlig med svak sus.
    Moro å lese dine betraktninger og at du er veldig godt fornøyd. :)
    Skal veldig mye til for ikke å like Plinius lyden vel å merke, så er ikke overasket :cool:

    Jonas
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Reference har fått seg ny venn. Godt samarbeide med 4x8. Utrolig for ett fundament og dynamikk i bassen denne forsterkeren klarer å lage - virkelig en god match med Magico S3
    received_10156132294510733.jpg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er på utkikk etter en SA-100 mk3 til nytt oppsett,ta kontakt om du har en å selge=)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Reference har fått seg ny venn. Godt samarbeide med 4x8. Utrolig for ett fundament og dynamikk i bassen denne forsterkeren klarer å lage - virkelig en god match med Magico S3
    Vis vedlegget 497579
    Hei 32bit

    Gratulerer igjen med stårelende høyttalere.
    Reference og S3 kan jo ikke annet enn bli match. Stålkontroll i hele "rangen":)
    Vært veldig moro å hørt dette i løpet av sommeren!

    Mvh Jonas
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Takker igjen, fortsatt stor stas med S3 og Reference her. Dette blir nok stående ei stund. Spiller alt av musikk med stålkontroll og finesse. Du er velkommen på en lytt Jonas.

    Reference har fått seg ny venn. Godt samarbeide med 4x8. Utrolig for ett fundament og dynamikk i bassen denne forsterkeren klarer å lage - virkelig en god match med Magico S3
    Vis vedlegget 497579
    Hei 32bit

    Gratulerer igjen med stårelende høyttalere.
    Reference og S3 kan jo ikke annet enn bli match. Stålkontroll i hele "rangen":)
    Vært veldig moro å hørt dette i løpet av sommeren!

    Mvh Jonas
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Får melde meg inn her jeg og.
    Fikk tak i en sa-250 via en kompis som hadde fått et godt tilbud.
    Gud bedre for en forskjell fra nad c275bee, som allikevel var et godt steg opp fra receiveren.
    Kjøres på noen eldre monitor audio gs20 i et surround oppsett.
    Alt ble bedre, så nå spørs det om jeg er bitt av oppgraderingsbasillen på høyttalerne. ...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Får melde meg inn her jeg og.
    Fikk tak i en sa-250 via en kompis som hadde fått et godt tilbud.
    Gud bedre for en forskjell fra nad c275bee, som allikevel var et godt steg opp fra receiveren.
    Kjøres på noen eldre monitor audio gs20 i et surround oppsett.
    Alt ble bedre, så nå spørs det om jeg er bitt av oppgraderingsbasillen på høyttalerne. ...

    Folk skulle bare vist hva en GOD muskelforsterker har og si.
    Og hadde du hatt et sett seriøse stativhøyttalere ville du trolig opplevd forbedringen som enda større.

    Nesten samme oppgradering vil du selv oppleve med en like god forforsterker, forresten.

    Legger til at jeg ikke fatter at de store hi-fi forhandlerne ikke lar folk høre på bedre utstyr som gir folk denne følelsen. De er så livredd for å miste et salg til en gitt penger at de knapt tør vise frem noe som koster 1000-lappen mer. Uten en gang å vite om kunden ville lagt dramatisk mye mer penger på bordet, dersom opplevelsen for den enkelte utløser begeistring som du selv nå har hatt gwh. Og se nå ikke deg selv som du er bitt av noen hi-fi basille, for det å kunne nyte go'lyd i heimen 365 gader i året om man vil er en gave - en gave for vi som har musikk som en nytelse i live.

    Grattis med trolig en av verdens beste forsterkere!
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Får melde meg inn her jeg og.
    Fikk tak i en sa-250 via en kompis som hadde fått et godt tilbud.
    Gud bedre for en forskjell fra nad c275bee, som allikevel var et godt steg opp fra receiveren.
    Kjøres på noen eldre monitor audio gs20 i et surround oppsett.
    Alt ble bedre, så nå spørs det om jeg er bitt av oppgraderingsbasillen på høyttalerne. ...
    Hei gwh

    Velkommen i det celebre selskap som Plinius eier!
    Her har du forsterker som kan følge deg i mange år.
    Oppgraderingsspøkelse eller ei ;)

    Jonas
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Det jeg har utenom sa 250, er en marantz sr7010 og en nvidia shield samt en nas for lagring av musikkfiler.
    Det å høre gjennom dire straits på nytt var en meget god opplevelse, for å si det forsiktig😁.
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Får melde meg inn her jeg og.
    Fikk tak i en sa-250 via en kompis som hadde fått et godt tilbud.
    Gud bedre for en forskjell fra nad c275bee, som allikevel var et godt steg opp fra receiveren.
    Kjøres på noen eldre monitor audio gs20 i et surround oppsett.
    Alt ble bedre, så nå spørs det om jeg er bitt av oppgraderingsbasillen på høyttalerne. ...
    Hei gwh,

    Gratulerer med ny (brukt) forsterker, det er ikke så rart, her snakker vi om en helt annen liga, NAD er ikke så dårlig, men kan ikke sammenlignes med Plinius.
    Da har du mange timer foran deg med godlyd, kos deg :), bare vent til du begynner å teste forsterkeren med en tilsvarende klasse forforsterker og høyttalere, gled deg.
    Har du noe spørsmål om Plinius så er Jonas mannen som kan svare deg, hehehe.
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Jeg byttet ut HEGEL P20 med Aesthetix Calypso forforsterker, jeg som trudde kanskje Plinius'en var litt hard på øvre mellomtone, men tok jeg feil, det var HEGEL'en som var synderen, HEGEL P20 funka kjempe bra med Counterpointen og det funka veldig bra med Plinius'en også, men på enkelte opptak så var øvre mellomtonen litt hard i hvert fall på rock og groprock, nå kan jeg fore anlegget med nesten alt uten problemer, holografi, instrumenter låter som instrument, dybde, bredde og gedigen lydbilde. Gleder meg å begynne å teste rør på Aesthetix'en.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Får melde meg inn her jeg og.
    Fikk tak i en sa-250 via en kompis som hadde fått et godt tilbud.
    Gud bedre for en forskjell fra nad c275bee, som allikevel var et godt steg opp fra receiveren.
    Kjøres på noen eldre monitor audio gs20 i et surround oppsett.
    Alt ble bedre, så nå spørs det om jeg er bitt av oppgraderingsbasillen på høyttalerne. ...
    Mk I, II, III, eller IV?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Mk iv så vidt jeg vet, noen muligheter til å sjekke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn