Platevekt for å erstatte Larsen Clamp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har en Micro ST-10, ikke fordi jeg trenger den men det er kult jo.
    Har ikke tro på det hjelper på noe, om jeg skulle velge fritt ville jeg ha kjøpt en periferi ring men de er litt dyre....

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har en Micro ST-10, ikke fordi jeg trenger den men det er kult jo.
    Har ikke tro på det hjelper på noe, om jeg skulle velge fritt ville jeg ha kjøpt en periferi ring men de er litt dyre....
    Litt? Det er dagens underdrivelse 😜

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    For å få bedre kontakt med snurra og dempe uønsket vibrasjon 🙂
    Det er jo to sider af samme sag.
    Når pladen ligger løst bliver kontakten dårligere og vibrationer kan opstå.
    Hvis ellers pladen ligger fast nok justeres kontakten mellem nål og rille jo med passende nåle- og arm-justering.
    Med vacumtag får du både udlignet skævhed og fastholdt pladen på een gang.
    Andre løser problemet med meget klistret plademåtte.
    Jeg har fundet det rigeligt pålægge en vægt på 400g, hvis ellers pladen er en der ligger løst. Jeg klarlægger det ved at slå pegefingeren imod midteretiketten. Så mærkes det klart om der er luft imellem plade og tallerken. (egentlig ikke noget jeg bliver ved længere tid. Har gjort det så mange gange at jeg nærmest kan mærke om pladen ligger tæt når den lægges på)

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    En platevekts misjon er ikke og har aldri vært å "holde fast" platen, i den betydning at uten en slik vil platen slure på tallerkenen fordi nålen holder den igjen. Det er den rene galematias, siden friksjonen mellom plate og tallerken er evig nok til å påse at dette aldri kan skje.

Derimot bruker man den...

Hvorvidt det har noen hørbar effekt får være opp til enhver å avgjøre, jeg har som sagt aldri hørt noen forskjell som jeg kan sverge på var reell.

Det jo ikke kun kontakten imellem plade og måtte men også imellem måtte og tallerken. Hvis ikke måtten ligger fast er man ligevidt.
    Derfor er det også godt at fastklistre måtten med tre stykker tyndt dobbeltvirkende tape.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.998
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja jøss, det er mangt man kan finne på hvis man bare har lyst og har tilstrekkelig tendens til OCD.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Her er en god link ang platevekt og anbefalt vekt til div platespillere

Fra denne linken hevdes det følgende:

Less Distortion
    Professionally Machined from Aluminum (NOT from Brass or Stainless Steel) to keep the bloom of the mid-band in tact
    Improved Dynamics
    Tighter Bass
    Precise High Frequency Retrieval
    Better Transient and Attaque
    Stable Sound Image
    Deeper Sound Stage
    Natural Harmonics
    For all EP and LP Records

Er det er generell oppfatning at disse tingene forbedres ved bruk av clamp? Jeg har en Larsen clamp, som jeg sluttet å bruke for et par år siden. Synes det låter bedre uten? Men nå er det så lenge siden jeg evaluerte dette og når jeg ser hvor opptatt man er av å bruke platevekt i denne tråden, blir jeg i tvil. .

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.488
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er å låse platen til tallerken og i minimere vibrasjoner i vinylen. Vekten av klumpen har lite å si for rotasjonstabilitet, massen er så nær senter at effekten er lik nesten null. Dreiemomentet er masse *arm

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.220
    Torget vurderinger
    2
    Shun Mook bør være selvskreven. Gir en mer organisk lyd på alle dine plater.

Omtrent 70K.

The legendary Shun Mook record Clamp is being made in very limited numbers. It is made from extremely rare pieces of dried ebony briar. The extra heavy century old ebony root that was immersed in the swamps of Africa has a unique power that no other wood possesses. Prisen er jo hinsides all sunn fornuft.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.998
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det reneste idioti selvsagt. Som om platetallerkenen, plata og spindelen skulle bry seg om hvilket materiale vekta er laget av.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.677
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har en Larsen Clamp liggende og slenge. Hvis du er interessert i å overta den, send meg en PM.

Mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    @motoren ...... Posten er ikke hva den en gang aldri har vært....

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Ja jøss, det er mangt man kan finne på hvis man bare har lyst og har tilstrekkelig tendens til OCD.

Resultatet afhænger nok også af anlæggets potentiale, i hvor høj grad de sidste detaljer kan vrides frem.
    Men nok heller ikke den større betydning for musikglæden. Gør det kun fordi det er muligt. ;-).

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det spirer og gror blant produsenter av høyttalere og litt hifi her på berget, hva med om noen tar jobben med og lage noen modeller av plate vekter. Sikker på at de hadde blitt solgt, kortreist er jo tingen.
    Lagde jo noen jeg får noen år siden, borte ble de. Alle i syrefast 316, 316 l og 316 TI må vite.
    Restmaterialer på jobben, som lå å slang i restkassa.
    Har ikke lengre tilgang til maskiner, så det kommer ingen fra denne kanten:=)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men er det noen anbefalinger på hvor tung en clamp kan eller bør være?
    Hva er for tungt? Regner med direktedrevet og reimdrevet tåler forskjellig vekt

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men er det noen anbefalinger på hvor tung en clamp kan eller bør være?
    Hva er for tungt? Regner med direktedrevet og reimdrevet tåler forskjellig vekt

Så klart. Hvis du har en lett spiller som kommer uten, tipper jeg at svaret fra produsenten vil være: "Farvel, garanti!". :)

Man må jo tenke litt på hvor mye man belaster lageret og hvordan det er designet (hva det tåler). Med 13 Kg tallerken og lager som ser ut som hjullageret på en middels campingvogn, er jeg ikke så bekymret, men hvis jeg hadde hatt en Rega e.l. hadde jeg nok heller gått for en klemmeløsning á la Mitchell. ...Hvis noe i det hele tatt. Det er jo bare jåleri. :) I tillegg blir det jo vanskelig for motoren å dra i gang tallerkenen hvis man bare trykker på startknappen og har lagt på en kilo ekstra på Debut-en sin. :)

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.998
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel strengt tatt umulig å si, men 250-350g gram bør være trygt for de fleste design. Selv en billig Rega skal klare det, vil jeg tro.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så klart. Hvis du har en lett spiller som kommer uten, tipper jeg at svaret fra produsenten vil være: "Farvel, garanti!". :)

Man må jo tenke litt på hvor mye man belaster lageret og hvordan det er designet (hva det tåler). Med 13 Kg tallerken og lager som ser ut som hjullageret på en middels campingvogn, er jeg ikke så bekymret, men hvis jeg hadde hatt en Rega e.l. hadde jeg nok heller gått for en klemmeløsning á la Mitchell. ...Hvis noe i det hele tatt. Det er jo bare jåleri. :) I tillegg blir det jo vanskelig for motoren å dra i gang tallerkenen hvis man bare trykker på startknappen og har lagt på en kilo ekstra på Debut-en sin. :)
    Jeg har en midrange snurre (clearaudio Performance dc) og de selger relativt dyre clamper med høy vekt.
    "Teorien" bak clamp er lett å forstå, men om det er sånn i praksis vet jeg ingenting om.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.331
    Sted
    Oslo
    Er senter leiet konstruert for tyngre vekt?
    Har det noe å si for slitasje på lageret?
    Bruker selv Michell 's skru clamp, platen presses ned, uten at det er særlig vektøkning

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er senter leiet konstruert for tyngre vekt?
    Har det noe å si for slitasje på lageret?
    Bruker selv Michell 's skru clamp, platen presses ned, uten at det er særlig vektøkning
    Gode spørsmål 🙂
    Det første svaret er aner ikke.
    Det andre er høyst tvilsomt, for så mye er snurra ikke brukt.

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Clamp'en som er "bundlet" med Pro-Ject spilleren min er på 805g.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn