Platespiller nr 2. Med enklere justeringer ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    15° 20°.
    Ha-ha, min søn kom forbi og viste hvordan.
    Har desværre nok bare glemt det i morgen :-(
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Kan Dr. Feickert Woodpecker være et bra alternativ som base for en spiller nr2. Er det noe med denne modellen man bør være oppmerksom på. Noe begrensninger som følger denne spillere? Har sett det ofte finnes noen for salg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    BO er vel ikke løsningen? Trenger spiller som er lett og hurtig bytte og justere inn flere forskjellige forskjellige på.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppdatering til de som er interessert. Har gått noen runder med å se på alternativer. Har egentlig irritert meg litt at man må velge en geometri og prioritere et område av plateskiva. Mine favoritter er ofte på første eller siste kutt. Og noen av skivene er ganske lange. Har derfor helt litt mot linier/ tangential arm. Som for eksempel Bergman nevnt tidligere i tråden. Mange justeringer er enklere på en sånn arm. Men PUen må fortsatt drive armen innover. Men de begrensninger som følger med føring av armen innover.
    Er nok egentlig litt svak for fysikk og teknikk. Er vel derfor jeg kjøpte Well tempered arm i sin tid:)
    Har nå endt opp med å bestille en spiller med Thales Easy arm. Ulempen med denne armen er at jeg mister mitt ønske om utskiftbare skjell. Men behøver i alle fall ikke bry meg om Baerwald, Løfgren, Stevenson og de gutta.
    Så er det vel sånn at ingen løsning er helt uten bivirkninger? Jeg opplever vel svakheter ved denne armkonstruksjonen etter en stund:)
    Men først skal jeg få spiller og arm i hus, og prøve meg frem litt. Håper på en regnværsdag når posten kommer frem:)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For meg og alle andre som ikke har satt seg inn i hva den armen bedriver på sin ferd over platesiden:
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @ rotecop.

    Enig med dig i det der med "alle har både fordele og ulemper".

    Efter jeg har lyttet Radialarm en periode og skifter til Tangential, opfatter jeg det som om dunket i bunden er blevet mindre.
    Efter jeg har lyttet Tangential en periode og skifter til Radial, høres det som om lydbilledets to øverste hjørner er "cuttet" bort.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    @nils valla. Jeg har hørt mange forskjellige utsagn om de forskjellige arm prinsipper, og opplevelse av disse. Men er litt usikker på i hvor stor grad forskjell skyldes prinsippet eller mekanisk løsning og kombinasjonen av arm PU, og bruker smak:).
    Er spent på Thales armen. Gir den det beste av begge verdener. Eller bare et middelmådig kompromiss? :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @rotecop

    Principelt/teoretisk fungerer tangential jo lig i både skæring og afspilning. Forskellene er altid i den (uundgåeligt) mekaniske løsning.
    Den fast forankret Radial med sin bedre bass-respons eller den mere ikke-beskåret billeddannelse med Tangentialarm men til gengæld mindre støtte til nålen ved kraftig basmodulering.
    Du risikerer desværre når to principper lægges sammen at få den dårligste fællesnævner ved begge
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Kom noen greier i posten idag. Håper på skikkelig uvær i morgen, så jeg kan få montert opp greiene med en PU.
    Så får vi se om nils valla sine spådommer bekreftes:) Håpet er jo at konstruktøren har lakt så mye arbeid i løsningen at jeg ikke oppdager noe skavanker :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Drittvær i dag :)
    Fikk pakket ut og grovsattopp den nye spilleren. Min gamle Well Tempered Classic har fått en ny kollega.
    Ved første oppsett virker den nye armen enkel å justere. Men har ikke fått på noe lyd ennå. Så vi får se
    DSC_1077.JPG
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Skal se hva jeg får til etterhvert. Dette var dagens oversiktsbilde med mobilen i full fart:) ser skikkelig spess ut denne armen når man kommer innerst på rillene :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Gratulerer:)
    Det blir spennende det her(y)

    Har du en "ny" PU å montere eller ryker innstillingen til Mala på TWT?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Alle innstlinger gikk fløyten :)
    Klarte ikke motstå fristelsen.
    Har flyttet favoritt PUen Purpleheart over på den nye spilleren. Og ny PU på WT.
    Har prøvd å ta mye mål og bilder av innstillingene på WT, men det blir nok ikke perfekt om jeg prøver gjenskape innstillingene fra Analog Lab. Spent på hvordan Purpleheart funker på Thales armen :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Det er koplett pakke Thales TTT slim med Easy arm. Mye mer kompakt løsning en Doktoren. Faktisk immari liten spiller, med batteri drift på motor. Falt litt for den kompakte løsningen og den spesielle armen :) Har det med å rote meg borti merkelige konstruksjoner:)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Digger små spillere. Har lyst på en liten spiller selv. Something different.

    En annen sak: Hver gang jeg sjekker at ting er riktig på WT-armen min må jeg endre litt. Skulle nok hatt en Rega…
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Da har du ikke hatt en RB300 arm Valentino. Da ville du ombestemmet deg på et øyeblikk:) Har du først blitt vant til WT arm så reagerer du på støybildet fra andre armkonstruksjoner. Men er enig WT armen er ikke for sarte sjeler :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Har hatt en hel Planar 3, anno 1987 eller så. Husker at jeg dreide ringer til VTA-justering på laben.
    RB3000 ser kul ut. Neppe særlig mye lagerchatter i den heller.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Irriterte meg litt over løsning med Mascot for lading av batterier til spilleren.
    Står i manualen at man skal trekke ut kabelen til lader når man spiller musikk.
    Satte inn en provisoriske løsning med bryter bak anlegget i stedenfor å ha alt slengende på gulvet :)
    DSC_1085.JPG
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å være tålmodig nok pga dempingen i WT-armen. Det er vel helst jeg som må forandre meg. Eller sette på en DL-103R.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Har hatt en hel Planar 3, anno 1987 eller så. Husker at jeg dreide ringer til VTA-justering på laben.
    RB3000 ser kul ut. Neppe særlig mye lagerchatter i den heller.
    Støy fra armen? Hørbart «lagerchatter»?

    Kan jeg få anbefale en tinnfoliehatt? ;)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.280
    Takk Dazed, for at du ironiserer over superhørselen til geriatriavdelingen her på sentralen. Så slipper jeg å stikke hånden i vepsebolet. Utvikling og cutting edge science er alltid en god ting, men hva folk i praksis klarer å høre på sine anlegg, viser seg gang på gang å være sånt som er opphav til H.C. Andersens fine fortelling om keiseren.
    Steen
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Svaret er enkelt. Har ikke hatt tid til å stille inn spillerene. Går for tiden mye i snekkring, graving og trillinger av grus. Har kommet til et punkt hvor mye trykkimpregnert må byttes. Hendene er litt for skjelvende nå jeg kommer inn på kvelden. Rapport følger når jeg er klar :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Lykke til med arbeidet, no må du ikke overdrive ref. skjelvende hender ;)
    Venter spent på rapport.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn