PLATESMAKING: Deep Purple – Made in Japan 50 – Steven Wilson 2025 remix

PS-FS4.JPG

I dag ble en forsinket 50-års jubileumsutgivelse av Deep Purple sitt legendariske livealbum utgitt. Jeg har prøvesmakt på Steven Wilson sin remiks, femti-to år etter mitt første møte med originalen

En gang i løpet av 1973 – (hvem fører dagbok på slikt?) – var det en 17-åring i første gym som lånte et dobbelt livealbum av en klassekamerat, i samme slengen som han også lånte par album av et annet band i noenlunde samme musikalske skuff. De to sistnevnte LPene het Demons And Wizzardz og Salisbury, og jeg skal ikke fornærme deg med å fortelle hva bandet het.

Men nå handler det selvfølgelig om Deep Purple sitt signaturalbum Made In Japan, som i likhet med mange andre historiske rockealbum etter hvert har fått en remix av remixmasteren Steven Wilson. Forrige gang hr. Wilson havnet under mitt tastatur var i forbindelse med YES – CLOSE TO THE EDGE – SUPER DELUXE EDITION. Steven Wilson`s 2025 album mixes.

Made In Japan - 1972
Originalalbumet Made In Japan var altså en dobbelt LP som ble utgitt i desember 1972, og var det første livealbumet fra Deep Purple. Det ble innspilt i bandet sine konserter i Tokyo og Osaka, i en Machine Head-turne. Bandet godtok ikke opprinnelig at det skulle gjøres opptak for plateutgivelser, men gikk etter hvert med på opptak for utgivelser begrenset til utgivelse i Japan, noe de endret oppfatningen om etter hvert.

Les mer om PLATESMAKINGEN Made In Japan 50 i Audiophile.no

PS14-3.jpg

Kommentarer

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
813
Sted
Oslo
Må jo innrømme at jeg føler meg fristet til å kjøpe en platespiller bare for denne utgivelsen🙂

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1
Jeg nevnte den store kontrasten til Dave Greenslade sin traktering av Hammond C3 på Colosseum Live, men ved ny gjennomhøring av den helsides avslutningslåten Space Truckin` nå nettopp hørte jeg et parti 6 minutt uti låten at Jon Lord sin spilling er som snytt ut av nesen på Dave Greenslade i den heftige oppbyggingen før Chris Farlowe kommer inn på Lost Angels i Colosseum Live. Man lærer stadig vekk noe.

Sist redigert av en moderator:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.878
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Selvom jeg har flere MIJ utgaver på vinyl, så må jeg nok ha denne også.
Jeg synes ikke originalpressingen er så gal, men mangler litt bunn.
2014/2018 remaster (den hittil beste rem på vinyl - av de jeg har sammenliknet) der sistnevnte ble utgitt på purple farget vinyl (men samme master) har mer trøkk i bunnen, men ble samtidig litt for polert i toppen.
Håper Wilson har fått orden på begge deler.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
15.019
Torget vurderinger
2
Beste jeg har hørt på vinyl er DCC (Steve Hoffman..) sin utgivelse slutten av 90, mangler ikke bunn der. Hadde vært kjekt og hørt denne men har så mange at jeg står sikkert over selv om den frister.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Har ikke hørt den nye miksen på vinyl, men lyttet nettopp gjennom child in time på qobuz, og det virket meget lovende!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.878
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Wilson remix'n er på vei inn etterhvert - og jeg er spent på lyden, selvom vi må leve videre med den store "feilen" på dette albumet.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1
I går var Arve, Stig Arne og jeg på en spesialevent hos Odd Rune på Eksakt HiFi og lyttet bl. a. Til Lazy på vinylylgaven av denne utgivelsen på fire forsljellige oppsett med LP12, en Majik, en Selekt of to oppsett med Lp 12 Kliimax. Det var utrolog flott - vi kommer tilbake med grundig rappprt senere.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.667
Link til alle artikler
557
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
FLEETWOOD MAC – LIVE 1975. Et samlerobjekt allerede utgivelsesdagen?

FLEETWOOD MAC – LIVE 1975. Et samlerobjekt allerede utgivelsesdagen?

• 46
Dagens utgave av Platesmakingen skulle egentlig være en fempakning for å ta unna køa litt. Men det ble etter hvert klart at når jeg først kommer i gang med å skrive om gammel Fleetwood Mac, blir...
Fortsett
Audiophile.no
Rega Nd9 – Ny referanse Moving Magnet-pickup

Rega Nd9 – Ny referanse Moving Magnet-pickup

• 0
Rega har lansert ND9, den nye toppmodellen i Nd-serien. Etter at Nd3, Nd5 og Nd7 har fått svært positiv mottakelse, er det grunn til å ha høye forventninger til ND9 – en pickup som tar Moving...
Fortsett
Audiophile.no
Radikal kundekveld med Klimax

Radikal kundekveld med Klimax

• 0
Onsdag 26. november var det kundekveld hos Eksakt HiFi i Vibes gate 13. Kjennere vil vite at det er hevet over rimelig tvil at det ville handle om Linn, men hvilke Linn-inkarnasjoner var det som...
Fortsett
Audiophile.no
3 koaksialkablar – Stig Arne si dagbok oktober 2025

3 koaksialkablar – Stig Arne si dagbok oktober 2025

• 2
Eg har aldri før prøvd ut digitalkablar. Har ikkje hatt trong for det. Men no har eg brått digital koaksialkabel mellom CD-transport og DAC, og digital nettverkskabel (LAN) mellom ruteren og same...
Fortsett
Audiophile.no
Acuhorn Lusso – Polsk HiFi med rørmagi og 1-bit DAC

Acuhorn Lusso – Polsk HiFi med rørmagi og 1-bit DAC

• 0
Acuhorn har siden starten i 2003 vært en polsk produsent som dyrker en kompromissløs filosofi: enkelhet, rørteknologi og lydkvalitet som gir musikken en organisk tilstedeværelse. Og de har ikke...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING MED MIKROTONALE TILBØYELIGHETER. En november-flørt med nyskapende musikk.

PLATESMAKING MED MIKROTONALE TILBØYELIGHETER. En november-flørt med nyskapende musikk.

• 0
Til tross for at det bare er få dager siden min forrige Platesmaking, slipper jeg en ny utgave i dag. Og det gjøres med en ny variant – en Platesmaking med to utgivelser. Jeg har enda flere...
Fortsett
Topp Bunn