Platekompaniet legger ned butikker

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Platekompaniet legger ned butikkene i Stavanger og Sandnes. Satser på netthandel og utvalgte butikker på +300 kvd. Ser vi slutten på Platekompaniet’s fysiske butikker?
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Legger også ned butikken på Strømmen storsenter med siste dag 31.5.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En æra er over. Jeg er blant de som synes dette er litt trist, men det er ikke uventet. I det siste har det spredd produktporteføljen godt over på både hifidingser og bøker, og det har alltid gitt meg inntrykk av å være en kompensasjon for svak omsetning i dyre lokaler. Håper den på Oslo City blir stående (selv om den vel er kraftig redusert?).
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Og på Gjøvik.

Siste dag mener jeg er 5. Juni.

Er vel ingen platebutikker igjen i Oppland vel ?!?

Begynner å bli vanskelig å kunne gå i butikk å bla i plater etc.
Trist !

den/de på Lillehammer la vel ned for 4-5 år siden, om ikke mer. Var ikke en del av noen kjede tror jeg.
Men var kjekt å kunne gå inn å få råd og tips.

Slutt på de dager gitt :(
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Slutt på en æra, ja. Ser ut som de beholder de største butikkene men det er vel bare et tidsspørsmål før disse også er vekke.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.655
Antall liker
1.714
Torget vurderinger
1
Byporten skal vekk den også, og som Zomby skrev så har sjappa på Oslo City krympet. Jeg handler det jeg får tak i fysiske butikker enten her hjemme eller i Stockholm, alt annet bestilles fra butikker ute i den store verden. Synd att det blir færre fysiske butikker hvor du kan bla i bunkene med musikk og snakke med folk.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.188
Antall liker
3.061
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Må vel være det som kalles for å "skyte seg selv i foten" dette.
Var jo de store kjedene som tok knekken på de frittstående butikkene som ikke klarte å konkurrere på pris og som resulterte i at de måtte legge ned.

Og nå er de der selv, hmmm…..

Innrømmer gjerne at jeg kjøper fra nett men det er rett og slett for at butikken ikke har hatt så stort utvalg i den musikk genren jeg spiller mest, Jazz, og da helst på vinyl-formatet
Har stort sett vært et lite hjørne å plukke i.

Ikke for ingen ting at jeg er kjapp innom Bare Jazz når jeg er i Oslo, eller leter i brukt-butikkene.
Nå har jo Oslo heldigvis flere å velge mellom, Platekompaniet, Bare Jazz, Big Dipper og The Garden så der er det bra utvalg da ( mulig flere som jeg ikke kjenner :))

Men resten av landet da...

HUFF !!!! :mad:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Personlig må jeg innrømme at jeg nå etter en lang stund med mye nytt er på vei tilbake til bruktmarkedet igjen. Galopperende priser på nypress er den viktigste grunnen til det. Ikke så mye butikkenes feil, for å si det sånn. En runde til Big Dipper, The Garden og så platekompaniet, så har det meste dukka opp. Men til blodpris... Det ser ut til at feberen er på vei ned på ebay og denslags. Plateselskapene følger ikke etter enda.

Det mest attraktive jeg ser av nytt er gjenutgivelser fra de mørke åra med CD...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Platekompaniet og deres pirataktige virksomhet mot de frie plaebutikkene på begynnelsen av 2000-tallet, skaffet de en tilnærmet monopolsituasjon. Når vi nå ser at det går dårlig der også, er det vel også et tegn på at vinylfloppen kanskje er over.... Selv om det har vært en vinylboom i noen år nå, så er det nok streaming som har overtatt, i tillegg til at volumet på musikkomsetning antageligvis ligger på musikk som ikke blir gitt ut på vinyl. Dei gamle fjell i syningom er en relativt mikroskopisk del av verdensmarkedet. Da er det oss gæmlisene igjen....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det er kjipt, men på en måte kanskje like greit. Det jeg stort sett opplever når jeg hos Platekompaniet og blar i hyllene er at utvalget rett og slett er snevert. Og selv om jeg besøker den samme butikken med ulik frekvens, alt fra uker til måneders mellomrom syns jeg også det er lite nytt fra gang til gang innen min sjanger, og ofte syns jeg sortimentet består av de samme platene jeg bladde i sist jeg var der, og enten hadde fra før eller ikke hadde lyst på.

Mulig jeg virker litt gretten nå, men jeg har jo irritert meg litt over at de ikke gidder å ha et litt mer oppdatert utvalg i hyllene sine, og at det man har lyst på stort sett må bestilles på nett allikevel. Blir en ond sirkel når jeg ikke gidder handle fordi utvalget er dårlig, og de ikke tar inn større utvalg fordi de ikke selger nok.

Men hvis bare netthandel fører til mer edruelige priser på vinyl er jeg helt for det.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva angår utvalget har du nok rett. Nå er det stort sett PK i Tromsø jeg har besøkt, samt Trondheim ( Dipper også) mens dattera mi bodde der, men kunnkaapen utover VG-lista, mettall og rap, har stort sett vært øredøvende fraværende.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har Platekompaniet-butikk i kjelleren og kan ta heisen ned i tøfler hele året, men jeg kjøper nok mest fra dem på nettet. Det er sjelden det haster så mye at jeg ikke kan vente noen dager på å få det i posten.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hva med streaming,det må jo være en av hovedårsakene til butikkdøden?
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
JeG elsket å gå i platebutikker og bla i gammelt, brukt og nytt. Den tiden er over, nå lever jeg i Discogs og noen få andre steder for å få tak i vinyl. Fungerer utmerket. Både kunder og detaljister må omstille seg. Og det er ikke kun platebransjen dette gjelder.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg ser ikke problemet med nedleggelsen av de fysiske butikkene, kan ikke si det overrasker heller. Var innom platekompaniet (på Gjøvik) på black friday for å handle alle seks Rammstein-vinylene som lå til 369,- i nettbutikken, mens i den fysiske butikken på Gjøvik var det 499,- per plate. Unødvendig å si, men de ble bestilt på nett 1 time etter at jeg hadde kommet hjem igjen. Dette med reduserte priser er såpass vanlig i nettbutikken at de fysiske butikkene som faktisk finnes burde kunne holde tritt med samme prising, 2 for 300-utvalget (i alle fall på Gjøvik) har vært bare sorgen, mens i nettbutikkens "2 for 300" finner jeg noe hver gang jeg "ser" på plater. :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg handler mye på platekompaniet, men så og si kun på nett da det er lettere å finne det jeg er ute etter, og prisene er ofte lavere også. Sånn sett synes det som om Platekompaniet selv styrer mot en nedleggelse av de fysiske butikkene....
 
2

2xJ

Gjest
Men igjen... Platekompaniet har mindre og mindre på lager, så mer og mer blir bestilt ifra det store utland, og da tar det 14 dager eller lengre da og..
Og da kan enn like gjerne bestille fra dem som har det i utlandet .. og få platene raskere... en karusell som ingen vinner på her i Norge.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
JeG elsket å gå i platebutikker og bla i gammelt, brukt og nytt. Den tiden er over, nå lever jeg i Discogs og noen få andre steder for å få tak i vinyl. Fungerer utmerket. Både kunder og detaljister må omstille seg. Og det er ikke kun platebransjen dette gjelder.
Det har du rett i. Ser ut som at bokhandlerne også er på full fart mot ren netthandel.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg handler mye på platekompaniet, men så og si kun på nett da det er lettere å finne det jeg er ute etter, og prisene er ofte lavere også. Sånn sett synes det som om Platekompaniet selv styrer mot en nedleggelse av de fysiske butikkene....

Platekompaniet sier jo selv at de skal satse mer på netthandel (og kanskje noen få store butikker). Så ja, det er helt klart en styrt nedleggelse av butikkene. Og jeg pratet litt med butikksjefen i Sandnes, dette er over 1 år siden. Han sa bl.a. at han ikke kom til å drive denne butikken i nær fremtid. Så jeg tror nok ikke at dette er noen bombe for de ansatte heller.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Platekompaniet la også ned på Jessheim. De solgte bøker og plakater og filmer, samt litt musikk.

Erstattet med Platesjappa og en god del brukt, samt noe nytt i samme lokale og ispedd litt musikkinstrumenter og hifi for den gemene hop.
Om de lykkes i satsingen vites ikke enda, men får håpe det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det blir spennende å se hva som fyller tomrommet etter Platekompaniet. Firmaprofilen passer ikke like godt til blanding av nytt og brukt som de små selvstendige. Kanskje det er bra ting på gang når det kommer til stykket?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.725
Torget vurderinger
4
PK har opplagt problemer med cashflow og pisser i buksa ved hyppige 4for3, 3for2, 25% hver andre eller tredje uke. Etterhvert forventer jo kundene det som reelt prisnivå. Man venter til neste tilbud heller enn å betale fullpris. På Strømmen har de kjørt 30% på alt i snart 2 måneder uten at det river skinnet av pølsa. Det er jo knapt billigere enn vi vet kommer i nettbutikken stadig vekk.

Ikke bare sender de kundene fra butikkene til nettbutikken, hvor de i større grad konkurrerer mot utenlandske konkurranter, ebay, discogs etc., de har ikke engang den opplagte muligheten å hente nettbestillinger i butikk. For kunder med en PK-butikk i nærheten vil man sparte porto og ikke minst vil butikken ha en fantastisk mulighet til mersalg. Big Dipper tilbyr dette og det slå ikke feil, - hver gang jeg skal hente en nyankommet bestilling ender jeg med en eller flere plater i tillegg. Det er jo helt grunnleggende kjøpmannskap. Man må få folk inn i butikken og alle kunder i butikken er et potensiale for mersalg.

Og så er det lagersystemet da. I 2019 har de ikke mulighet til å sjekke om en plate er tilgjengelig i en av de andre butikkene. Neida, de må bestille fra leverandøren selv om plata jeg ser etter kanskje har vært hyllevarmer i 5 andre butikker i 2 år. Og jeg må bare håpe at leverandøren kan skaffe plata. En eller annen gang. Og man får ikke beskjed om den ikke kan skaffes. Ergo gidder man ikke bestille på PK når man heller kan bestille noe man vet man får på ebay eller discogs.

PK er rett og slett ikke gode nok.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
196
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Uffda det er trist. Listen over nedlagte avdelinger begynner å bli lang. Hvis ikke PK tenker nytt så er det vel en ren nettbutikk iløpet av et par år.

Har Oslo City avd blitt redusert nå i det siste ?. Ikke vært der på en stund.

Hva er Oslo beste bruktbutikk på vinyl hvis man skal kjøpe brukte plater til vettu bruktpriser ?....Altså ikke full discogspris ++
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Husleia har nok blitt for dyr og så er det så enkelt med netthandel og nedlasting!
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
For oss som bodde relativt nærme til Ski må nå til Oslo for å kjøpe plater som du kan kan ha med hjem. Da blir det ingen impulskjøp rett før helga, uten å dra til Oslo. Hvis du bestiller på nett må du være tidlig ute. Kanskje er det ikke lønningsdag før på fredag og de siste slantene må brukes på melk og brød.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.938
Antall liker
32.872
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Savner å kunne stikke innom den lokale sjappa på Ski. Hyggelig betjening og ofte ett og annet som ble med hjem. Men som nevnt har de mye kampanjer på nett , som ikke alltid ble fulgt opp i butikkene. Således styrer de jo selv salget over til nettbutikken. Klart det er dyrt å drifte et stort lokale på et storsenter , så de tjener nok mer på netthandel.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Tror kanskje de sitter litt på gjerdet og avventer og avvikler butikker fram til neste år. Da forsvinner fribeløpet på kr. 350,- ved netthandel fra utlandet og Platekompaniet blir kvitt en del brysomme konkurrenter. De kan da konsentrere seg om netthandel og kanskje også skru opp prisene et hakk eller to i og med at mange vil droppe netthandel fra utlandet på småbeløp.
Platekompaniet håper vel å overta en del av denne handelen?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Streaming er nok den største utfordringen. LP-rushet har nok gitt en kjærkomment løft i omsetningen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nedleggelsene hadde nok kommet fortere uten vinylen, ja. Nå tipper jeg den er på hell også.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Tror kanskje de sitter litt på gjerdet og avventer og avvikler butikker fram til neste år. Da forsvinner fribeløpet på kr. 350,- ved netthandel fra utlandet og Platekompaniet blir kvitt en del brysomme konkurrenter. De kan da konsentrere seg om netthandel og kanskje også skru opp prisene et hakk eller to i og med at mange vil droppe netthandel fra utlandet på småbeløp.
Platekompaniet håper vel å overta en del av denne handelen?
Evt. kan en bestille enda mer fra utlandet siden man uansett må betale moms. Nå bestiller jeg typisk bare 2 cd-er fra Amazon om gangen for å komme under 350 kr. pr. ordre. Når fribeløpet er borte kan jeg bestille flere cd-er om gangen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Skulle plateselskapene gjort å kjøpe plater mer attraktivt, eller CD'er i denne sammenhengen, så burde de ha gjort utgivelsene til samleobjekter. Med det menes at det må følge noe eksklusivt med CD'en som ikke er å finne hos Spotify, Tidal osv.

Men det er ikke et usannsynlig scenario at vi i fremtiden får se at plateselskapene lanserer egne musikktjenester eksklusivt for sine artister, på samme måte som vi ser at Netflix og HBO får konkurranse fra Disney fremover.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Hvorfor skulle de egentlig det, er det ikke slik at Ola nordmann og Kåre utlending bruker mer penger i snitt på musikk enn noen gang før?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror ikke det er attraktivt for et strømmende publikum å rotere mellom ulike plateselskaper. Det er nå en ting å logge seg på HBO eller Netflix, eller Disney for å se en film. Men å logge seg på et selskap for en spilleliste med deres artister, og så over på en annen for en ny gruppe artister, og så til en tredje? Nei der tror jeg vinneren er en som samler plateselskapene på ett sted.
 
C

cruiser

Gjest
Enig, men platebransjen har en tendens til å drite på egen legg, så skal ikke se bort ifra at noe slikt kommer.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.725
Torget vurderinger
4
Hva er Oslo beste bruktbutikk på vinyl hvis man skal kjøpe brukte plater til vettu bruktpriser ?....Altså ikke full discogspris ++
Rock&Rolls i Stortingsgata er størst og best på utvalg, men glem å gjøre et "funn". Til det er de alt for proffe og vet å ta seg betalt.
The Garden har mye brukt i kjelleren i tillegg til de mer kuraterte hyllene i butikken.
Big Dipper har ikke så store bruktavdelingen men det er mye bra der til hva jeg oppfatter som bedre priser enn R&R. Tar jeg ikke helt feil har bruktansvarlig en historie fra gamle Ringstrøms Antikvariat.
Dersom du tar turen litt nord for Oslo er Platesjappa i Lillestrøm verd å sjekke ut.
Dessverre er gamle Spøk&Spenning nå nedlagt. Åge hadde ganske mye godsaker i de nedstøvede hyllene sine.
Lucky Eddie, Oslo RockAntikvariat m.fl har jeg ikke besøkt på altfor lenge.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Enig, men platebransjen har en tendens til å drite på egen legg, så skal ikke se bort ifra at noe slikt kommer.
Jeg har vært andre steder i verden der plateselskapene har egne butikker der de selger sin musikk. Jeg sier ikke at det blir fragmentering på nett der de samme plateselskapene begynner å tilby sin musikk gjennom sine strømmetjenester, men det kan komme til å skje.
 
C

cruiser

Gjest
Jeg er også enig at det kan bli virkelighet, men det er fortsatt en toskete idé :)
 
Topp Bunn