Platekompaniet legger ned butikker

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.276
Antall liker
9.123
En annen ting er jo at det bor mer folk bare i Nord-London enn i hele Norge, vet ikke men sånt betyr kanskje litt. Det er et stort vinylmarket ute i den store verden, vi er ikke en del av det.

Jeg er faktisk ikke så negativ hvis vinylsalget begynner å gå nedover, da blir man kanskje kvitt dette hastverksrælet som det finnes så altfor mye av der ute. Veldig mange aktører som ikke først og fremst har tenkt kvalitet men heller kjappe penger som har hoppet på denne bølgen, kanskje vi da står igjen med de som virkelig ønsker å levere kvalitet, koster mer men jeg er i hvert fall villig til å betale det lille ekstra.
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Finnes det statistikk på at vinylsalget går ned? Jeg tror all statistikk jeg har sett viser at salget fortsatt øker..
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg trodde det fortsatt var en økning på vinyl. Uansett er antageligvis ikke salg av vinyl nok til å holde en butikk-kjede oppe å gå.

Platekompaniet i Trondheim (i sentrum, den på City Syd kjøpesenter er nedlagt) er fortsatt i drift, men jeg blir ikke overrasket hvis de skulle forsvinne. De har en butikk i 2 etasjer sentralt i Midtbyen, så jeg antar husleia er betydelig. Generelt er det ganske mye butikkdød i Midtbyen i Trondheim, men helt dødt er det dog ikke. Elkjøp driver å rigger seg til med en ny butikk i 3 etasjer midt i Nordre gågate. Så der kan kanskje Platekompaniet få litt konkurranse på småelektronikk. Hodetelefoner f.eks.

Soundgarden klorer seg også fortsatt fast ganske sentralt.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hva er Oslo beste bruktbutikk på vinyl hvis man skal kjøpe brukte plater til vettu bruktpriser ?....Altså ikke full discogspris ++
Rock&Rolls i Stortingsgata er størst og best på utvalg, men glem å gjøre et "funn". Til det er de alt for proffe og vet å ta seg betalt.
The Garden har mye brukt i kjelleren i tillegg til de mer kuraterte hyllene i butikken.
Big Dipper har ikke så store bruktavdelingen men det er mye bra der til hva jeg oppfatter som bedre priser enn R&R. Tar jeg ikke helt feil har bruktansvarlig en historie fra gamle Ringstrøms Antikvariat.
Dersom du tar turen litt nord for Oslo er Platesjappa i Lillestrøm verd å sjekke ut.
Dessverre er gamle Spøk&Spenning nå nedlagt. Åge hadde ganske mye godsaker i de nedstøvede hyllene sine.
Lucky Eddie, Oslo RockAntikvariat m.fl har jeg ikke besøkt på altfor lenge.
Tiden for å gjøre ett funn er nok forbi - hvert frem til bobla sprekker helt :) Var i Stockholm forrige helg, der lå prisene i bruktsjappene på discogs nivå + butikk påslag. Discogs/ebay gjør det lett å få tak i mye bra, men crate digging er ikke helt den store sporten lenger. For min del er det som gjør det gøy å bla i bruktsjapper at man ikke vet hva man kommer hjem med.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Dette er trist som jeg nevnte i en annen tråd her. Stor del av moroa er jo å bla i platene og få de med seg direkte. Og da blir de som regel med noen man ikke har planlagt som utvider horisonten.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
Jeg er innom Platekompaniet på Oslo City omtrent en gang i uken og synes det ville vært synd om den forsvinner helt. Det er blitt betydelig mindre utvalg etter at 2 etasjer ble en. Årsaken tror jeg er at kjøperene blir færre. Mine nye tilskudd av kollegaer som nå er 25 år og født sent på 90 tallet ser på meg som en dinosaur som fortsatt kjøper CD-er og DVD-er. De har nærmest aldri handlet fysisk og skjønner ikke vitsen.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Lik det eller ikke, dette er fremtiden. Fysiske butikker forsvinner. Det finnes noen få entusiaster som driver butikk, gjerne med en kombinasjon av nye og brukte lp’er. Men de gjør det neppe for å tjene gode penger.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.778
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Skal de kun konkurrere med andre nettbutikker , blir det de største som vinner. Altså er spørsmålet om Platekompaniet er store nok. Man handler jo gjerne der man finner all musikken man vil ha.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ja, da ser det ut å være opplest og vedtatt hvor mange butikker platekompaniet skal sitte igjen med her.
https://e24.no/naeringsliv/platekom...legger-ned-alle-unntatt-tre-butikker/24661445

Blir vanskeligere og vanskeligere å finne gode platebutikker å gå i og bla i platebunken gitt.
Platekompaniet har tapt 55 millioner på 5 år. Skal ble spennende å se om det er nok å legge ned butikker for å overleve.
Soundgarden klarte det, og da kan Platekompaniet klare det.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Ja, da ser det ut å være opplest og vedtatt hvor mange butikker platekompaniet skal sitte igjen med her.
https://e24.no/naeringsliv/platekom...legger-ned-alle-unntatt-tre-butikker/24661445

Blir vanskeligere og vanskeligere å finne gode platebutikker å gå i og bla i platebunken gitt.
Platekompaniet har tapt 55 millioner på 5 år. Skal ble spennende å se om det er nok å legge ned butikker for å overleve.
Soundgarden klarte det, og da kan Platekompaniet klare det.
Ja, la oss håpe at de klarer seg men jeg tror de må redusere priser for å konkurrere ned andre nettbutikker. Blir også spennende å se om Soundgarden vil overleve fremover.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Det må du spørre Bystyret om, her i Oslo.....
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Butikker legges ned i rekordfart i hele verden, synes ikke Byrådet i Oslo skal få skylden for det. Men det er mulig at noen savner muligheten for å kjøpe trelast i Schweigaardsgate og dypfrysere på Karl Johan. At Platekompaniet overlever på sikt har jeg liten tro på. Som nevnt over så er kundegrunnlaget fallende. Litt som papiravisen og fasttelefonen. Vi kan mislike det, men det er hva det store flertallet gjør som betyr noe.......
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
Topp Bunn