Plate bassforsterkere?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei
Er det noen som har oversikt over plateforsterkere til bass?
Kom gjerne med linker til de som selger
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Denne valgte jeg XTZ SA -1 funker som ei kule og rett fram å sette opp. Den har forsterkermodul fra anerkjent produsent. Og den kan skaffes her hjemme. Fordel hvis krøll. Liker også at pængan havner her i bøgda......og ikke i verdens største land , utlandet.

XTZ Sub Amp SA-1 ICE Edge Plateforsterker - Audio Import AS (surround.no)

1616659342151.png

Den under her blei også utprøvd Hypex Fusion FA 501, må settes opp med PC. Og for meg var det et brukergrensesnitt fra helvete.... ! Men den får godt skussmål fra mange fornøyde der ute. Produsert av ikke ukjente Hypex !!! Den har også vifte, noe jeg er en smule allergisk mot. Men igjen det er meg det.... .

DIYclassd.com

1616659946425.png


Dr.E
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
miniDSP har også noen feks:

PWR-ICE125.jpg

 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
976
Antall liker
1.570
Sted
Hamar
Er det vanlig at de kan kobles mot høyttalerutgangen? Ville vært praktisk i mitt oppsett med en 2x4 minidsp.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Personlig synes jeg disse sub forsterkerne er bortkastet penger. I et surround oppsett trengs ingen DSP eller filter av noe slag da prosessor/reciver tar seg av dette.
Men også i et stereo oppsett blir det problematisk når man kjører DSP på sub uten a ha DSP mot høyttalerne. Skal også nevnes at 2 subber omtrent er et must. Da spesielt til 2 kanals oppsett.
En 4 kanals DSP og helt ordinære effektforsterkere til både sub og høyttalere er heller veien å gå. Om disse er plate forsterkere eller tradisjonelle rack/desktop forsterkere spiller ingen rolle men.
 
M

MusicBear

Gjest
Personlig synes jeg disse sub forsterkerne er bortkastet penger. I et surround oppsett trengs ingen DSP eller filter av noe slag da prosessor/reciver tar seg av dette.
Men også i et stereo oppsett blir det problematisk når man kjører DSP på sub uten a ha DSP mot høyttalerne. Skal også nevnes at 2 subber omtrent er et must. Da spesielt til 2 kanals oppsett.
En 4 kanals DSP og helt ordinære effektforsterkere til både sub og høyttalere er heller veien å gå. Om disse er plate forsterkere eller tradisjonelle rack/desktop forsterkere spiller ingen rolle men.
Veldig enig med deg i dobbelt sett sub til to kanals oppsett. Vedr. 4-kanals DSP, har du "dykket" inn i dette markedet og sett hva som er å foretrekke?
Legger til at fordelen med plateforsterkere ofte er priser som henegr på greip.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
976
Antall liker
1.570
Sted
Hamar
Personlig synes jeg disse sub forsterkerne er bortkastet penger. I et surround oppsett trengs ingen DSP eller filter av noe slag da prosessor/reciver tar seg av dette.
Men også i et stereo oppsett blir det problematisk når man kjører DSP på sub uten a ha DSP mot høyttalerne. Skal også nevnes at 2 subber omtrent er et must. Da spesielt til 2 kanals oppsett.
En 4 kanals DSP og helt ordinære effektforsterkere til både sub og høyttalere er heller veien å gå. Om disse er plate forsterkere eller tradisjonelle rack/desktop forsterkere spiller ingen rolle men.
Tenker du passiv deling mot sub?

Altså
Kilde - dsp - 4 kanaler effekt - topp/bunn delt passivt til sub(er)?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Personlig synes jeg disse sub forsterkerne er bortkastet penger. I et surround oppsett trengs ingen DSP eller filter av noe slag da prosessor/reciver tar seg av dette.
Men også i et stereo oppsett blir det problematisk når man kjører DSP på sub uten a ha DSP mot høyttalerne. Skal også nevnes at 2 subber omtrent er et must. Da spesielt til 2 kanals oppsett.
En 4 kanals DSP og helt ordinære effektforsterkere til både sub og høyttalere er heller veien å gå. Om disse er plate forsterkere eller tradisjonelle rack/desktop forsterkere spiller ingen rolle men.
Nå var det plateforsterkere og ikke DSP som det var spurt etter. Mange plateforsterkere har dette integrert nå, men ikke alle av de som var linket lengre oppe. Om TS ønsker DSP eller ikke er ikke nevnt, godt mulig han har det fra før også.. uansett greit å få info om hvilke alternativer man har der ute.

Dayton har også et utvalg av plateforsterkere, litt andre mål på de enn de lengre oppe i tråden som allerede er nevnt.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Nå var det plateforsterkere og ikke DSP som det var spurt etter. Mange plateforsterkere har dette integrert nå, men ikke alle av de som var linket lengre oppe. Om TS ønsker DSP eller ikke er ikke nevnt, godt mulig han har det fra før også.. uansett greit å få info om hvilke alternativer man har der ute.

Dayton har også et utvalg av plateforsterkere, litt andre mål på de enn de lengre oppe i tråden som allerede er nevnt.
Både XTZ SA -1 , Hypex FA501og den Minidsp pwr ICE har DSP i seg. Men brukergrensesnittet er forskjellig. De to siste settes opp med PC.

Dr.E
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Både XTZ SA -1 , Hypex FA501og den Minidsp pwr ICE har DSP i seg. Men brukergrensesnittet er forskjellig. De to siste settes opp med PC.

Dr.E
Har den fra XTZ selv, mulig jeg er blind eller hva det er som ikke har fått med meg at den har DSP innebyggd og ikke rotet med noen innstillinger på den. Det er noen brytere bak der, stort sett satt det meste til bypass og lar receiveren i hjemmekinoen ordne resten med sin innebyggde DSP.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Produsert av ikke ukjente Hypex !!! Den har også vifte, noe jeg er en smule allergisk mot. Men igjen det er meg det...
Det er en litt interessant styring på den vifta. Den er signalavhengig, så den speeder ikke opp med mindre det er veldig kraftige signaler inn. Det betyr at man i de fleste applikasjoner ikke vil være i stand til å høre den.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Personlig synes jeg disse sub forsterkerne er bortkastet penger. I et surround oppsett trengs ingen DSP eller filter av noe slag da prosessor/reciver tar seg av dette.
En DSP gjør som regel ikke en bedre jobb enn kokken som setter det hele opp, men jeg opplever at DSP-er i surroundforsterkere gjør en ekstremt dårlig jobb og har ufattelig lite å by på av funksjonalitet.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Veldig enig med deg i dobbelt sett sub til to kanals oppsett. Vedr. 4-kanals DSP, har du "dykket" inn i dette markedet og sett hva som er å foretrekke?
Legger til at fordelen med plateforsterkere ofte er priser som henegr på greip.
Nei jeg har i grunnen ikke dykket inn i utvalget av selvstendig DSP. mini DSP har jeg i midlertid utelukket grunnet meget begrenset signalstyrke.
Selv bruker jeg for tiden surround prosessor som tar seg av alt av DSP.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Tenker du passiv deling mot sub?

Altså
Kilde - dsp - 4 kanaler effekt - topp/bunn delt passivt til sub(er)?
Nei jeg tenkte mer aktiv deling med DSP mellom sub og høyttalere. Da har man også EQ funksjon på høyttalerne.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Plateamper som jeg kommer på i farten:
Dayton har flere modeller
"Speakerpower.net" har noen varianter
Indigo/BASH har holdt på i mange år, usikker på hvor aktive de er nå.
Lurerpå om ALLDSP har laget plateamper basert på Pascal-moduler.
Powersoft har flere plateamper
Keiga var store på dette før, men de virker å være mer eller mindre ute av markedet.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
En DSP gjør som regel ikke en bedre jobb enn kokken som setter det hele opp, men jeg opplever at DSP-er i surroundforsterkere gjør en ekstremt dårlig jobb og har ufattelig lite å by på av funksjonalitet.
Ja kokken vil nok alltid ha den avgjørende rollen, uansett hvilken DSP man har eller ikke har. Hva DSP'en og romkoreksjonen er i stand til avhenger veldig på prosessoren/reciveren. Så her er ingen fasit. Derimot er du avhengig av å bruke den innebygde DSP'en i en reciver/prosessor om du vil ha med LFE kanalen. Eventuelt om man har en DSP med 4 kanaler inn og 4 ut så fungerer det også.
 
Topp Bunn