Plassering av høyttalere og lytteposisjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Hei alle! Jeg har akkurat kommet meg inn i nytt lytterom, og jeg ønsker å ha posisjoner på høyttalere osv sånn ca på plass før jeg begynner å legge til absorbenter og eksperimentering osv. Spiller på Devialet 200 Expert og Vienna Acoustic Beethoven Baby Grand.
    Rommet er 3,8 x 5,55 x 2,4(B-L-H) tak er av trebetong-plater og alle vegger er i eikefinér. Mulig teppet (170x240) også burde være endel større.

    Hvor burde utgangspunktet mitt med høyttalerne starte mtp avstand til bakvegg og sidevegger, og ikke minst lytteposisjon?

    IMG_9640.jpeg
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.290
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Det står jo allerede en pc der, last ned REW og skaff en mikrofon så finner du beste plassering uten fullt av motstridene meninger fra medlemmene her.

    Da du også har bestemt deg for absorbenter får du jo også bruk for måling der for å optimalisere plassering av disse, vinn vinn og fakta fremfor synsing.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Flott rom!

    Prøv deg litt med høyttalerne litt lenger fra veggen foran deg, bare for å se om du liker den type lyd bedre.
    Prøv å plassere lytteposisjonen et sted bass er bra (ikke peak eller dump)

    Angående demping er jeg enig i rew (du kan også simulere høyttaler/lytteposisjon der) men kalkulatorer er også gøy.
    http://mh-audio.nl/acoustics/CancellationFreq.html


    Ellers er YouTube full av forslag, f.eks denne
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Det står jo allerede en pc der, last ned REW og skaff en mikrofon så finner du beste plassering uten fullt av motstridene meninger fra medlemmene her.

    Da du også har bestemt deg for absorbenter får du jo også bruk for måling der for å optimalisere plassering av disse, vinn vinn og fakta fremfor synsing.
    Ikke dumt, har både mac og en omni-mic tilgjengelig! Sier REW noe om plassering, eller må jeg tyde dette utifra resultatet?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.290
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Du må nok tyde, men konsentrer deg om å få best mulig resultat under 200hz
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ikke dumt, har både mac og en omni-mic tilgjengelig! Sier REW noe om plassering, eller må jeg tyde dette utifra resultatet?
    Du må tyde resultatet av målingene.
    Om du bruker simulator i rew kan du prøve plassering teoretisk før du måler. Finn en plass der bass (under 200hz) ser noenlunde flat ut ved å flytte høyttalere eller lytteposisjon med musen.
    Ikke glem å høre musikk måling er bare et hjelpemiddel.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.614
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Hvor burde utgangspunktet mitt med høyttalerne starte mtp avstand til bakvegg og sidevegger, og ikke minst lytteposisjon?
    Her er video med en kar som viser metode for plassering av front-høyttalere.....

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.614
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Det er flere som deler sine oppskrifter for plassering av høyttalere......

     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Nå har jeg kjørt et par runder med REW. Ikke helt sikker på om jeg har gjort det riktig. Men her kommer målinger gjort med forslaget REW kom med til høyttalerplassering og lytteposisjon. Noen innspill?

    IMG_9771.jpeg



    IMG_9775.jpeg


    IMG_9776.jpeg
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Du vil vanligvis ha ca 60 grader vinkel mellom frontene fra lytteposisjon for en likesidet trekant. Litt avvik i en eller annen retning etter smak og behag er selvsagt innafor, men med bare 38 grader mister du mye bredde, størrelse og realisme, noe mange finner kjedelig og uinvolverende.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Du vil vanligvis ha ca 60 grader vinkel mellom frontene fra lytteposisjon for en likesidet trekant. Litt avvik i en eller annen retning etter smak og behag er selvsagt innafor, men med bare 38 grader mister du mye bredde, størrelse og realisme, noe mange finner kjedelig og uinvolverende.
    Ja, det var mitt inntrykk da jeg lyttet. Låt veldig smalt og med liten dybde. Prøvde med 80cm fra sidevegg etterpå, som jeg syns løste mye
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.851
    Antall liker
    977
    det akustiske designet til høyttalerene er da mye viktigere enn presisjonsplassering med tape og annet tøys. det som gjelder for en type trenger ikke gjelde for en annen.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Noen som kan lese noe av grafene/resultatene? Utover at jeg har et problem under 40hz selvfølgelig😁
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.963
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hva er det du har i taket der? Et utgangspunkt jeg ofte har brukt er Cardas sin metode for plassering av høyttalere, virker faktisk forbløffende bra men kanskje ikke så praktisk alltid.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Vis en frekvensrespons separat av hver høyttaler med 1/12 oktav glatting og 5dB oppløsning på grafen.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Takk for tips! Hva vil 1/12 oktav glatting si?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Takk for tips! Hva vil 1/12 oktav glatting si?
    Glatting har med oppløsning av grafen. Jo høyere glatting, jo mer av de små detaljene eller kamfiltereffekt "glattes" over. Du kan velge glatting i menyen "Graph". 1/12 oktav glatting er greit og bruke til et ubehandlet rom.

    Under er et eksempel med 1/12 oktav glatting og 5 dB oppløsning på grafen. Husk og måle høyttalerne hver for seg og vis begge.
    Eks høyttalerrespons 1_12 okt glatting.jpg
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    349
    Antall liker
    146
    Mens rummet er relativt tom, ville jeg prøve at dreje hele opstillingen 90 grader. Så har du testet de to overordnede muligheder og hørt hvad de byder på....
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Glatting har med oppløsning av grafen. Jo høyere glatting, jo mer av de små detaljene eller kamfiltereffekt "glattes" over. Du kan velge glatting i menyen "Graph". 1/12 oktav glatting er greit og bruke til et ubehandlet rom.

    Under er et eksempel med 1/12 oktav glatting og 5 dB oppløsning på grafen. Husk og måle høyttalerne hver for seg og vis begge.
    Vis vedlegget 983296
    Topp!
    Er det kun SPL jeg skal måle?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.082
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    8
    Det rommet er like langt som mitt, men litt smalere. Jeg hadde delt det opp i 3 - ht 1/3 ut fra fronvegg, lyttepos. 2/3 og en 1/3 til bakvegg.

    Jeg har ht 1.7m fra fronvegg, lyttepos. 3,7m og 2 m til bakvegg.

    Det er i allefall verdt et forsøk.
    Mvh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.363
    Antall liker
    8.463
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men gjør som @Roald sier.
    Ta måling bare fra 200hz.
    De fleste store problemene ligger der, mye lettere å tyde grafen også.
    Mic skal være der du har hode (bare for å ha sagt det)
    Så du får 200 borte til høyre i vinduet.
    Slik.
    1704277777680.jpeg
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Topp!
    Er det kun SPL jeg skal måle?
    Et frekvenssveip måler alt man trenger.
    frekvenssveip.jpg



    SPL viser frekvensresponsen. Men andre faner kan vise andre sider ved en måling. Men hos deg er det frekvensresponsen (SPL) du bør se på i første omgang for å finne plasseringen med jevnest bassrespons. Husk at flytting av lytteposisjonen har aller størst innvirkning på dypbassområdet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    1.651
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Først findes lytte stolens placering.
    Jeg gør det, at jeg har en ligesidet trekant og jeg har som udgangspunkt 83% af afstanden mellem højttalerne som fra lytteren og til højttaleren.
    Det er godt, at få højttalerne væk fra Frontvæggen, så musikkerne har plads til at spille bagved.
    Afstanden mellem højttalerne bruger jeg mine øre. 83 % er en start. Lidt større afstand. Lidt mindre afstand. Der må ikke være hul i midten f.eks. ved kor musik. En violin får mere krop, når man rykker højtalerne tættere sammen, og spiller mere sammen med rummet.
    De to ting er det første der skal gøres.
    Derefter kommer diffusere eller hvis man er til absorbenter så dem...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.783
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ift plassering er det lurt som nevnt her å bruke rew for å måle seg frem. Fin tuningen tar du ut i fra hva som funker best for deg og ditt rom.
    Jeg feks har gått fra likesidet trekant til å ha større avstand mellom høyttalerne enn jeg har fra øret til hver høyttaler. Dels fordi jeg har dratt de lenger ut fra veggen, dels fordi jeg har økt avstanden i mellom de.
    Så vil jo ting endre seg etterhvert som du får ting inn i rommet
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Først findes lytte stolens placering.
    Jeg gør det, at jeg har en ligesidet trekant og jeg har som udgangspunkt 83% af afstanden mellem højttalerne som fra lytteren og til højttaleren.
    Det er godt, at få højttalerne væk fra Frontvæggen, så musikkerne har plads til at spille bagved.
    Afstanden mellem højttalerne bruger jeg mine øre. 83 % er en start. Lidt større afstand. Lidt mindre afstand. Der må ikke være hul i midten f.eks. ved kor musik. En violin får mere krop, når man rykker højtalerne tættere sammen, og spiller mere sammen med rummet.
    De to ting er det første der skal gøres.
    Derefter kommer diffusere eller hvis man er til absorbenter så dem...
    Nå er tweeter ca. 1 meter fra bakvegg, mulig høyttalerne bør enda lenger inn i rommet ja🤔
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    1.651
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nå er tweeter ca. 1 meter fra bakvegg, mulig høyttalerne bør enda lenger inn i rommet ja🤔
    Prøv at forestille dig, at du har inviteret 3 musikere ind i dit rum for at spille. De vil ikke stå lige op af væggen, men et stykke ude. Fordi så lyder det bedre.
    Du sætter 2 mikrofoner op og du optager lyden.
    Når musikkerne tager hjem, placerer du dine højttalere, hvor mikrofonerne var placeret. Du sætter dig og lytter i din udvalgte lytte stol placering. Nu skal musikkerne fremtræde med den samme placering og det er bag højttalerne.
    Sådan er det hos mig. Jeg har ca. 2,2 meter. præcist udmålt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.963
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Cardas sin metode ser slik ut, du kan se mere på nettsiden. Prøv å flytte høyttalerne litt tettere sammen og mye lengre inn i rommet...
     

    Vedlegg

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Nå som du kan måle frekvensrespons, så er det bare å jobbe med plassering og finne jevnest mulig frekvensgang og spesielt for bassområdet.

    En del av avvikene dine skyldes hvordan høyttalerne er blitt tunet.
    Vis vedlegget 983467

    Kilde: https://www.stereophile.com/content...and-symphony-edition-loudspeaker-measurements
    Takk for tips! Noen vits i å få inn absorbenter til første/andrerefleksjon på sidevegger og tak før jeg måler videre? Regner med målingene endrer seg etter akustiske tiltak uansett.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.319
    Antall liker
    9.561
    Torget vurderinger
    2
    Prøv høyttalerne på langveggen og mål og lytt…
    Jeg har omtrent samme mål som deg og med høyttaler på kortveggen ble bassen meget ujevn og forsvant helt om jeg satt midt i rommet slik det ser ut dom du sitter. Hadde samme 32basskul som deg… tok den ned med DSP
    Høyttaler på langveggen gav meg langt jevnere bass og større ( og riktigere) perspektiv
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Takk for tips! Noen vits i å få inn absorbenter til første/andrerefleksjon på sidevegger og tak før jeg måler videre? Regner med målingene endrer seg etter akustiske tiltak uansett.
    På ene siden kan du uavhengig av det jobbe med plassering. Viktigste er å finne best posisjon i forhold til bassområdet. På annen side vil du uansett trenge tiltak på sideveggene til å minimere refleksjoner. De bør i så fall være rimelig bredbåndet, slik at man bør helst unngå tradisjonelle absorbenter med 3-6 cm tykkelse de de ikke går lavt nok i frekvens for et virkelig bra resultat.

    Ellers er rommet ditt såpass bredt at man kan vurdere diffusjon til refleksjonspunktene til motsatt høyttaler på sideveggene. Spesielt hvis du ikke kan ha diffusjon på bakvegg. Litt smak og behag, men diffusjon av høy kvalitet og med temporal effekt til motsatte siderefleksjoner gir et veldig vanedannende lydbildet. Stort, omsluttende, varmere og mer behagelig lyd. Ren demping gir derimot større innsikt i kildemateriale med den ultimate pin-pointingen og er mer avslørende av innspillinger, men kan også være litt kjedeligere.
     
    Sist redigert:

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    På ene siden kan du uavhengig av det jobbe med plassering. Viktigste er å finne best posisjon i forhold til bassområdet. På annen side vil du uansett trenge tiltak på sideveggene til å minimere refleksjoner. De bør i så fall være rimelig bredbåndet, slik at man bør helst unngå tradisjonelle absorbenter med 3-6 cm tykkelse de de ikke går lavt nok i frekvens for et virkelig bra resultat.

    Ellers er rommet ditt såpass bredt at man kan vurdere diffusjon til refleksjonspunktene til motsatt høyttaler på sideveggene. Spesielt hvis du ikke kan ha diffusjon på bakvegg. Litt smak og behag, men diffusjon av høy kvalitet og med temporal effekt til motsatte siderefleksjoner gir et veldig vanedannende lydbildet. Stort, omsluttende, varmere og mer behagelig lyd. Ren demping gir derimot større innsikt i kildemateriale med den ultimate pin-pointingen og er mer avslørende av innspillinger, men kan også være litt kjedeligere.
    Takk!
    Tenkte å bestille noen 244 absorbenter fra GIK til førsterefleksjon på sidevegger og tak over lytteposisjon. De er vel over 10cm tykke inkl. evt mellomrom til veggen bak. Noen vits i å ha noen bak høyttalerne også i førsteomgang? Eller er det kun bassfeller til hjørner som duger?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.614
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte å bestille noen 244 absorbenter fra GIK til førsterefleksjon på sidevegger og tak over lytteposisjon. De er vel over 10cm tykke inkl. evt mellomrom til veggen bak. Noen vits i å ha noen bak høyttalerne også i førsteomgang? Eller er det kun bassfeller til hjørner som duger?
    Vurderer du å utvide høyttalerflaten med separate bassere ?
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    134
    Vurderer du å utvide høyttalerflaten med separate bassere ?
    Har på sikt tenkt å kjøpe Vienna The Music. Håper de leverer nok bass. Syns egentlig Beethoven Baby Grand som jeg har nå også spiller fin bass.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.963
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du bør eksperimentere med plasering først og da tenke på absorbenter osv.
    Ifølge tester spiller dine høyttalere helt fin bass ja, men eksperimenter med avstann, prøv langveggen osv.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.614
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Har på sikt tenkt å kjøpe Vienna The Music. Håper de leverer nok bass. Syns egentlig Beethoven Baby Grand som jeg har nå også spiller fin bass.
    Så bra.....da har du ikke behov for bassfeller 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn