Burde muligens sende en forespørsel til Thohaug?Helgens quiz; Hva er løsningen mht absorbsjon/diffusjon her? (litt starthjelp, bass kan en se bort fra, representerer pt. ikke noe problem. Avstand til sideveggene er 2,5 m. fra hver høyttaler)
Vis vedlegget 568501
Kunne vært interessant å se hvordan det ville vært å satt skrå vegg der refleksjon treffer.Helgens quiz; Hva er løsningen mht absorbsjon/diffusjon her? (litt starthjelp, bass kan en se bort fra, representerer pt. ikke noe problem. Avstand til sideveggene er 2,5 m. fra hver høyttaler)
Vis vedlegget 568501
De lyder for mig fantastiske de V-Wings. Jeg hører kun en forbedring og IKKE nogen ujævn frekvensgang. Tværtimod. De har så den store fordel, at man kan sidde tættere på dem, end QRD foreskriver for den slags. Det de gør, for det meste, er kanaler forskellig længde, hvor den længste er 80 cm. Det er for mig noget større forskel end QRD. Jeg har selv Hofa diffusere som er "•Modifiziertes QRD-Design (QR-Diffusor durch Kombination von 4 Modulen möglich)". Dem købte jeg før dem fra SMT, og de bruges stadig, og gør det godt foran vinduerne, for at modvirke glaslyd.Det heter diffusor og diffusorer i flertall. Å diffusere er verbet.
Nærfeltsdiffusjon innebærer at det bare fungerer i høye frekvenser hvor bølgelengdene er korte. Men Svanå/SMT designer uansett ikke diffusorer i ordets rette betydning. De følger ikke den tradisjonelle tanken om det lyden skal distribueres jevnt i ulike frekvenser til ulike vinkler.
Har du noe dokumentasjon på dem? For de virker for meg for gode til å være sanne. Om det er sant, er jeg som sagt svært interessert i å lese om dem og eventuelt prøve dem. Men jeg tror ikke på hokus pokus. Kun harde fakta som fungerer på meg.De lyder for mig fantastiske de V-Wings. Jeg hører kun en forbedring og IKKE nogen ujævn frekvensgang. Tværtimod. De har så den store fordel, at man kan sidde tættere på dem, end QRD foreskriver for den slags. Det de gør, for det meste, er kanaler forskellig længde, hvor den længste er 80 cm. Det er for mig noget større forskel end QRD. Jeg har selv Hofa diffusere som er "•Modifiziertes QRD-Design (QR-Diffusor durch Kombination von 4 Modulen möglich)". Dem købte jeg før dem fra SMT, og de bruges stadig, og gør det godt foran vinduerne, for at modvirke glaslyd.Det heter diffusor og diffusorer i flertall. Å diffusere er verbet.
Nærfeltsdiffusjon innebærer at det bare fungerer i høye frekvenser hvor bølgelengdene er korte. Men Svanå/SMT designer uansett ikke diffusorer i ordets rette betydning. De følger ikke den tradisjonelle tanken om det lyden skal distribueres jevnt i ulike frekvenser til ulike vinkler.
Men dem fra SMT er bedst. Helt klart.
Jeg tror på min hørelse. Giver det en forbedring eller ej. Er forbedringen stor så er det mig nok. Men jeg finder det interessant, at de gør det så godt.Har du noe dokumentasjon på dem? For de virker for meg for gode til å være sanne. Om det er sant, er jeg som sagt svært interessert i å lese om dem og eventuelt prøve dem. Men jeg tror ikke på hokus pokus. Kun harde fakta som fungerer på meg.De lyder for mig fantastiske de V-Wings. Jeg hører kun en forbedring og IKKE nogen ujævn frekvensgang. Tværtimod. De har så den store fordel, at man kan sidde tættere på dem, end QRD foreskriver for den slags. Det de gør, for det meste, er kanaler forskellig længde, hvor den længste er 80 cm. Det er for mig noget større forskel end QRD. Jeg har selv Hofa diffusere som er "•Modifiziertes QRD-Design (QR-Diffusor durch Kombination von 4 Modulen möglich)". Dem købte jeg før dem fra SMT, og de bruges stadig, og gør det godt foran vinduerne, for at modvirke glaslyd.Det heter diffusor og diffusorer i flertall. Å diffusere er verbet.
Det virker mer som de bare sprer lyden kaotisk, og fungerer mer som en bokhylle ut i fra beskrivelser.
Hofa diffusoren ser ut som en kopi av RPG sin Omniffusor. Det er jo ikke et optimalt produkt å bruke til sidevegger siden den diffuserer i to plan. Dessuten er den bare 11 cm dyp, så da er fungerer den primært bare over 1000 Hz og kun opp til 4000-5000 Hz. Med andre veldig lite bredbåndet og det ikke ideelt å bruke i mindre rom og spesielt til tidlige refleksjoner. Du vil se i brosjyren under at RPG oppgir ærlige måledata basert på målinger:De lyder for mig fantastiske de V-Wings. Jeg hører kun en forbedring og IKKE nogen ujævn frekvensgang. Tværtimod. De har så den store fordel, at man kan sidde tættere på dem, end QRD foreskriver for den slags. Det de gør, for det meste, er kanaler forskellig længde, hvor den længste er 80 cm. Det er for mig noget større forskel end QRD. Jeg har selv Hofa diffusere som er "•Modifiziertes QRD-Design (QR-Diffusor durch Kombination von 4 Modulen möglich)". Dem købte jeg før dem fra SMT, og de bruges stadig, og gør det godt foran vinduerne, for at modvirke glaslyd.Det heter diffusor og diffusorer i flertall. Å diffusere er verbet.
Hvis man skal først bruke en 2D diffusor, så er enten høyt på veggen eller i taket gjerne det beste.Interessant med Hofa diffusere. Dem bruger jeg ikke i ørehøjde, men ovenpå V-Wings og Pap-wings. Jeg købte dem før Wings, og nu har jeg dem jo. Men så er placeringen af dem (Hofa) vel god nok Orso?
Krav til avstand er ikke spesifikt relatert til QRD diffusorer. Det handler om hvilke frekvenser som diffuseres. Som jeg tidligere skrev, så innebærer en "nærfelts-diffusor" at den kun diffuserer høyere frekvenser. Eller at det ikke er en diffusor i det hele tatt.men QRD skal have noget afstand for at virke, og kan derfor ikke stå tæt på fronthøjttalerne, så man får det bredde lydbilede.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man gång efter gång läser dina försök att dissa SMT:s Wing familj på olika forum . Denna gång toppar du detta när du påstår att Wing familjen inte kan benämnas diffusorer eftersom de sprider smalbandigt och ojämnt i närfältet !!Det heter diffusor og diffusorer i flertall. Å diffusere er verbet.
 Men det er lige blevet en tand bedre end da du var der. Jeg fjernede 2 stk. Hofa diffusere og placerede en Pap-Wings i stedet for. Jeg kunne komme på besøg og medbringe et par Pap-wings,  så du kan høre dem hjemme.
 Men det er lige blevet en tand bedre end da du var der. Jeg fjernede 2 stk. Hofa diffusere og placerede en Pap-Wings i stedet for. Jeg kunne komme på besøg og medbringe et par Pap-wings,  så du kan høre dem hjemme.