Placebo og omvendt placebo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Låter jo greit, og det tenker jeg skyldes at det bare er stemmer, noe jo en tlf. er designet for å gjengi.

    Se opptak av konserter med litt bass og instrumenter på youtube, det låter alltid jævlig.
    Det er kanskje fordi da jobber komprimeringen/limiteren på høygir?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. En av årsakene til at jeg beveger meg bort fra koret er at jeg vet hva som kommer dynamisk og prøver å unngå at telefonen begynner å dra i spakene. Jeg fikk ikke noe godt opptak av fellesnummeret med symfoniorkesteret, og Handelstykket de spilte alene med festlig perc er det bare å glemme.
    Høres veldig bra ut på laptopen, men det sier ikke så veldig mye. Prøvde å finne den på YouTube på TVn, men der var den visst ikke.
    Du må ha lenken.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    OT-advarsel siden dette ikke gjort profesjonelt.
    Et apropos til elendige mobiltelefoner (og at jeg ikke vet hvilket merke internkablingen har). Jeg tok opp dette med en håndholdt iPhone 12 Mini på lørdag:


    Hvordan låter et opptak gjort med en håndholdt iPhone 12 Mini uten annen etterbehandling enn det YouTube må ha gjort synes dere?
    Nydelig!

    Hadde ventet mer endring etterhvert som du beveget deg rundt, nesten så jeg mistenker at du brukte ekstern mic med Nordost-kabel og ikke iphonens interne. ;) :unsure:
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Dette beviser jo at musikk kan nytes uten uten at lyden er perfekt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Nja. Det er utrolig mye mer komprimering på Beatles enn mange tror. Ofte brukt som effekt, men vokalen er alltid hardt komprimert.
    Det toppet seg vel med Sgt. Pepper. Den skulle låte surreal. På etterfølgeren The White Album er lydmiksen mer naturlig (Med enkelte unntak. Det er jo et hummer&kanari album).
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    "Placebo-effekt er virkningen av et stoff eller en behandling som skyldes forventning om et heldig resultat." (Kilde: https://sml.snl.no/placebo)

    Placebo forutsetter at man utsettes for "ikke virksomme stoffer", ref. samme artikkel.
    Men selve forventningene som ligger til grunn ved placebo, kan så vidt jeg vet være like sterke når det ikke er snakk om placebo, altså når man utsettes for noe som faktisk virker.


    All den tid lytting er subjektiv, ikke objektiv, så kan det vel per definisjon alltid forutsettes at forventninger påvirker resultatet.
    Blir en lyttetest mer verdt (les: objektiv) av at komponentene har dokumenterte, kjente og målbare forskjeller?

    Om vi for eksempel ser at frekvensgangen på en høyttaler er ujevn på målingene, vil vi ikke da ha lettere for å høre denne ujevnheten, også?
    Dette er ikke placebo, men det er en forventning, eller forutinntatthet, som styrer oss, på samme måte som ved placebo. Uten forventning hadde vi kanskje ikke hørt det.
    (Jeg selv går i den fella at jeg lytter etter det jeg har fått vite på forhånd. Andres meninger og objektive målinger blir gjerne til min subjektive forventning, og det styrer min personlige mening i etterkant. Jeg har blitt et ekkokammer for det jeg leste, det påvirker i stor grad hva jeg hørte.)

    I tillegg må det kunne forutsettes innslag av placebo også i lyttetester der det finnes teknisk dokumentasjon.




    Ettersom placebo-effekten kommer av forventninger, så er det vel ikke eventuell mangel på objektive forskjeller mellom testobjektene som er problemet. Problemet er kanskje heller forventningene som vi alltid har med oss inn i enhver lyttetest.
    Dette gjelder like sterkt, enten vi forventer å høre visse forskjeller eller vi forventer å ikke høre forskjeller.



    Lytting må være noe av det vanskeligste som finnes.



    At placebo/noncebo overhovedet kan have virkning skyldes vores legemer dybest set er designet med "evig" holdbarhed.
    At vi så ikke alligevel holder "evigt" skyldes vore immunforsvar er defekte grundet genfejl, fejlernæring, indtaget gift (hvilke nedsætter immunforsvarets funktion), og ikke mindst, vi tror ikke på vi er evighedsholdbare.
    Det betyder, når en skavank rammer din krop og du intet-anende bare får serveret en "snydepille", snydes dit immunforsvar til at tage affære til selvhealing.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    OT-advarsel siden dette ikke gjort profesjonelt.
    Et apropos til elendige mobiltelefoner (og at jeg ikke vet hvilket merke internkablingen har). Jeg tok opp dette med en håndholdt iPhone 12 Mini på lørdag:


    Hvordan låter et opptak gjort med en håndholdt iPhone 12 Mini uten annen etterbehandling enn det YouTube må ha gjort synes dere?
    Imponerende bra faktisk.... Wow.
    Lyttet først bare på TV-høyttalerne, men da måtte hovedanlegget i gang.
    Imponerende vakkert. Mangler litt oppløsning i toppen, men skyldes nokk den automatiske støyreduktion.
    Skulle ønske du ville legge filen i Dropbox eller tilsvarende :love:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg lagt råfilen tilgjengelig. Vil dere ha send pm.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har B&W CM10 S2 høyttalere. De er gode nok til at jeg kan få ut enda mer ved å benytte Burmester strømrenser og Wireworld kabler. B&W fikk veldig god omtale i både Lyd&Bilde og utenlandsk tidsskrift. Så har ikke brukt opp alle pengene på tweaks!
    Du har baller til å stå for dine synspunkter og meninger og egne erfaringer, kan være du som meg bokstavelig talt driter i å bli driti ut :cool:

    Men, i streben etter best mulig lyd, anbefaler deg å lytte etter best mulig høyttalere før du setter fokus på kabler, strømrensere og annet som ofte i forhold gir mindre endringer - noen ganger (dessverre) verken endringer eller forbedringer. Ikke fordi jeg skal erklære dine valg som feil, sier kun dette kun for poengtere hvor sykt mye for lyden nettopp høyttalerne har.

    Syntes sågar det er mer interessant å lese dine erfaringer & meninger framfor endeløse erklæringer om at «nesten alt låter likt» - nesten så dette er en trend for tiden på dette nettsted :ROFLMAO:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Denne kalkuleres på en annen måte- hvilken er mest rett ?
    Alternativt finnes albumet i flere mastere ?
    Vi startet denne ordvekslingen med at du skrev:

    Ingen av hennes album har snitt på DR6 på hele albumet:
    Jeg har vist deg at dette er tilfelle.

    Så er vi ferdige :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Så da har @Jamakr bestemt at denne diskusjonen handler om forskjellen på folk og ikke på hvorvidt keiserens nye klær-kabler og skikkelige kabler man ikke har betalt overpris for er noe man faktisk hører forskjell på...

    Vi trenger ikke enes om bevis. Det er godt forankret i vitenskapsteori hva som skal til.
    Jeg hadde ikke lest innledningen til tråden. Min feil.
    Jeg står for meningsinnholdet i hva jeg har skrevet, men hvis det er helt OT så er det dumt.
    Forøvrig prøver jeg å unngå personkarakterstikker og "dumhetsforklaring" av andre - det er ikke alltid jeg klarer det.
    Mvh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Adele har nok mange rundt seg som er opptatt av å tjene mest mulig penger. Da må det treffe flest mulig, og der er ikke vi
    Tror ikke hun låter veldig bra hos deg heller, samme her.
    Virker som det henger ett ullpledd foran ht.
    Sikkert for att våre anlegg er heller av den hjemmesnekra elendige kvaliteten som slike fattige lus som vi er.
    Men det må vi leve med.
    Vi får høre på de som har greie på dette.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men, i streben etter best mulig lyd, anbefaler deg å lytte etter best mulig høyttalere før du setter fokus på kabler, strømrensere og annet som ofte i forhold gir mindre endringer - noen ganger (dessverre) verken endringer eller forbedringer. Ikke fordi jeg skal erklære dine valg som feil, sier kun dette kun for poengtere hvor sykt mye for lyden nettopp høyttalerne har.

    Syntes sågar det er mer interessant å lese dine erfaringer & meninger framfor endeløse erklæringer om at «nesten alt låter likt» - nesten så dette er en trend for tiden på dette nettsted :ROFLMAO:
    Det er jo det som er greia her. Kristian hevder at endringene han oppnår med kabelbytter (sågar nettverkskabler), strømrens og tweaks, omtrent er i samme størrelsesorden som høyttalerbytter. Nå vet jeg ikke om utstyrslista i signaturen hans er oppdatert, men i så fall må han ha mer kr i kabler og strømrens enn høyttalere og forsterker. Da har du bommet litt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det toppet seg vel med Sgt. Pepper. Den skulle låte surreal. På etterfølgeren The White Album er lydmiksen mer naturlig (Med enkelte unntak. Det er jo et hummer&kanari album).
    Ta en lytt på Back in the USSR. Den er jammen meg hardt komprimert! Men så er det andre låter som er mer clean på det albumet også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Snart påstår du vel at du ikke hører på Billie Eilish heller.
    Har ikke peiling på hvem den fyren er heller. Men det aner meg at dette også er musikk for de som ikke FORTJENER å få god lyd.... :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Men nå er vi vel voldsomt OT, eller? Kanskje ikke?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har ikke peiling på hvem den fyren er heller. Men det aner meg at dette også er musikk for de som ikke FORTJENER å få god lyd.... :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Men nå er vi vel voldsomt OT, eller? Kanskje ikke?

    Bittelitt OT kanskje, men jeg er temmelig sikker på at du vil elske å høre dette på de hjemmemekk greiene dine. :)

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Selv jeg som er "100 år" har jo hørt om Adele og Billie Eilish..... samt, nei - dette er damer; ikke "han fyren" :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du vil ha glede av denne.
    Kan ikke si annet, enn at du @Valentino tydeligvis holder deg oppdatert på noen helt andre for meg ukjennte kanaler 😁 😁 😁
    Ante ikke noe som helst om noen "Carpool". Faen så bra den Adele-tingen/video´n :love::love:
    Billie Eilish-videoen??----- Not so much (les: al all) :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er jo det som er greia her. Kristian hevder at endringene han oppnår med kabelbytter (sågar nettverkskabler), strømrens og tweaks, omtrent er i samme størrelsesorden som høyttalerbytter. Nå vet jeg ikke om utstyrslista i signaturen hans er oppdatert, men i så fall må han ha mer kr i kabler og strømrens enn høyttalere og forsterker. Da har du bommet litt.
    Tror du bomma litt på det jeg skrev - du leste åpenbart ikke teksten i mitt midtre avsnitt der jeg anbefalte han å fokusere på nettopp høyttalere fremfor strømrens/kabler :cool:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.410
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    She calls out to the man on the street
    "Sir, can you help me?
    It's cold and I've nowhere to sleep
    Is there somewhere you can tell me?"
    He walks on, doesn't look back
    He pretends he can't hear her
    Starts to whistle as he crosses the street
    Seems embarrassed to be there
    Oh, think twice, 'cause it's another day for you and me in paradise
    Oh, think twice, 'cause it's another day for you
    You and me in paradise
    Think about it
    She calls out to the man on the street
    He can see she's been crying
    She's got blisters on the soles of her feet
    She can't walk but she's trying
    Oh, think twice, 'cause it's another day for you and me in paradise
    Oh, think twice, it's just another day for you
    You and me in paradise
    Just think about it
    Oh Lord, is there nothing more anybody can do?
    Oh Lord, there must be something you can say
    You can tell from the lines on her face
    You can see that she's been there
    Probably been moved on from every place
    'Cause she didn't fit in there
    Oh, think twice, 'cause it's another day for you and me in paradise
    Oh, think twice, it's just another day for you
    You and me in paradise
    Just think about it
    Mhm
    Think about it
    It's just another day for you and me in paradise
    It's just another day for you and me in paradise (para-paradise)
    Paradise
    Ooh, just think about it
    Paradise
    Just think about it (para-paradise)
    Paradise
    Mhm, paradise
    Paradise
    Just another day


    Jeg måtte bare. Unnskyld.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tror du bomma litt på det jeg skrev - du leste åpenbart ikke teksten i mitt midtre avsnitt der jeg anbefalte han å fokusere på nettopp høyttalere fremfor strømrens/kabler :cool:
    Eh ... Da jeg skrev «du», mente jeg ikke «deg, MusicBear», men «en / man / folk generelt». Jeg er helt enig i det du skrev i midtre avsnitt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vi startet denne ordvekslingen med at du skrev:



    Jeg har vist deg at dette er tilfelle.

    Så er vi ferdige :)
    Jeg har vist deg at dette ikke er hele sannheten, men du er veldig bastant på at din verdi for DR er mer korrekt (jeg tror det motsatte). Vi har fortsatt ikke avklart om det finnes forskjellige masteringer av dette albumet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Selv om det snakkes mye om DR i innspillinger er det sjelden noen snakker om hva DR i ukomprimert materiale er og hvordan instrumentering, komposisjon/notasjon, arrangement, mikrofonbruk, miksing osv påvirker dette.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Jeg har vist deg at dette ikke er hele sannheten, men du er veldig bastant på at din verdi for DR er mer korrekt (jeg tror det motsatte). Vi har fortsatt ikke avklart om det finnes forskjellige masteringer av dette albumet.
    Synes det er ganske ferdig diskutert om Adele har et album med DR6 eller ei. Det får du fortsette med uten meg.

    Men varianter med bedre mastering av Adele er interessant - finner du noen, så gi beskjed :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er ganske ferdig diskutert om Adele har et album med DR6 eller ei. Det får du fortsette med uten meg.

    Men varianter med bedre mastering av Adele er interessant - finner du noen, så gi beskjed :)
    Samme album viser DR9 hos meg; jeg har t.o.m. delt dette med deg. Er du alltid like enkel å diskutere med? :rolleyes:

    Dette er basert på R128, normal crest factor basert DR pleier gi mye høyere verdi (les: mer dynamikk) - så jeg peker på muligheten om vi faktisk har 2 helt forskjellige masteringer ? Du sier ikke noe om metode brukt for å kalkulere DR heller.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Angående Adele så var visst albumet "25" litt ullsokk, "21" er åpnere.

    Det nye "30" er ikke halvgalt heller.

    Generelt er jo alle litt mørke som i mye bass og ikke akkurat overvekt av høyfrekvent perkusjon, men har da hørt verre. Og det tonale i produksjonen er ikke direkte koblet til manglende dynamisk rekkevidde.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Tror ikke hun låter veldig bra hos deg heller, samme her.
    Virker som det henger ett ullpledd foran ht.
    Sikkert for att våre anlegg er heller av den hjemmesnekra elendige kvaliteten som slike fattige lus som vi er.
    Men det må vi leve med.
    Vi får høre på de som har greie på dette.
    Det vet jeg ingen ting om, og ikke er jeg spesielt interessert i å finn ut av det heller.

    Ellers bygger jeg fordi det er litt spennende og en sparer jo litt på det. Hvis en skulle finne på å kjøpe seg til noe av de samme kvalitetene vi har hjemme, så ville vel det kostet litt. Og jeg driter litt i hvor bra High end gutta synes det spiller.

    Helt renska er det ikke her, men jeg er veldig langt unna rik. Skulle jeg være så gal å kjøpe en Gryphon sak av Lars Martins kaliber måtte jeg nok snudd litt på diverse og muligens måtte gå til banken for et lite lån.

    Var som oftest lydig og hørte på min mor og far med respekt.

    High end gutta har litt å gå på i forholdt til min respekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn