Pipetobakk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.741
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    pusse opp meerschaumpipe

BigSwifty skrev:
    Spennende med reataureringshistorien!

Jeg fikk en gammel (over 100 år, tror jeg) G. Larsen Lillehammer meerschaum med originalt læretui og det hele, av mine svigerforeldre til jul. Det er et skikkelig familieklenodium og meget velbrukt, og jeg kunne tenke meg å spandere en full oppussing på den. Topen er helt svartbrent og hakkete og ravmunnstykket må poleres

Er det noen som vet om noen som gjør slikt i Oslo?

Jeg kunne jo selvsagt sendt den til Bergen, men jeg er litt skeptisk til postverket, for å si det forsiktig
    Bilde! Pliiiis...

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.471
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hva onkel sunnhetsapostel måtte ha og komme med. Jeg stapper min pipe med glede, med favoritten. Godt jeg bor nærme Svinesund. :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.632
    cathrine1 skrev:
    ... ;D ha ha

Hei, tenkte nok det ja....., men det er vel fakta det som står......moraliserende...nei, kun til info... ;D

Litt rart er det at ingen svarer på om de ville tatt denne tabletten til frokost.... ;D
    det er jo det som er det morsomme med utgangspunktet. ::)

Vh

S
    Det kan virke som om det bare er du som mener utgangspunktet er morsomt. For å sitere Tom Lehrer: "if people can´t communicate, the very least they could do is to shut up." Skal du krangle får du se å komme deg over i kabelhjørnet - og ta med deg tablettene dine.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.632
    pusse opp meerschaumpipe

Steinar_Lund skrev:
    BigSwifty skrev:
    Spennende med reataureringshistorien!

Jeg fikk en gammel (over 100 år, tror jeg) G. Larsen Lillehammer meerschaum med originalt læretui og det hele, av mine svigerforeldre til jul. Det er et skikkelig familieklenodium og meget velbrukt, og jeg kunne tenke meg å spandere en full oppussing på den. Topen er helt svartbrent og hakkete og ravmunnstykket må poleres

Er det noen som vet om noen som gjør slikt i Oslo?

Jeg kunne jo selvsagt sendt den til Bergen, men jeg er litt skeptisk til postverket, for å si det forsiktig
    Bilde! Pliiiis...
    Her er bilder:

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Merskum-pipen du viser til,Big Swifty ser ut til å være i ganske god tilstand.
    Burde gå greit å fikse litt på.Ut fra den jevne fine fargen i merskumet på pipestammen der den går over til rav-munnstykket,ser den ut til å ikke ha vært stormrøkt på noen måte heller.Det er en tidkrevende kunst å røke på en merskumpipe så den blir jevnt farget etter hvert.Toppen burde også gå an å få fikset litt på,men er mer usikker her.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Kjøpte en Brebbia Lido "Root Briar" med Rustikk finish i går.Synes den hadde pene linjer og var litt annerledes med den måten rustikken var gjort på.Så veldig jevn ut og god å holde.Har litt sansen for piper som er "bent" og "fully bent". :)
    Skal være en gave til sjølingen.

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.632
    hei Banjo,

kul Brebbia - hvor kjøpte du den?

Og; jeg er fremdeles på utkikk etter pipesnekkere i Oslo, som kan restaurere min gamle GL.

A

asvaberg

Gjest
    Trodde alle seriøse piperøkere brukte piper med "WHITE SPOT" ??

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    En Alfred er vel ikke å forakte men slik jeg ser det intet must.
    Som piperøker handler det vel mer om å finne den/de pipene som passer til seg,fordi man liker den og at den er god å røyke på,ikke fordi merket er berømt eller at det skal passe til et spesielt klesplagg,slips eller noen pensko.
    Helst bør man ikke ha bare èn heller,men flere.Piper har ikke godt av å bli røkt på konstant,så en 6-7 stykker er vel å anbefale så man kan bytte litt på dem og således gi mulighet for en liten pause til hver enkelt pipe innimellom.Da får de "luftet seg" litt på skift og blir ikke så lett "sure". :)

A

asvaberg

Gjest
    ....man har da pipestativ....

Piper er som sko - man skal helst ikke bruke samme to dager på rad, men bytte på for å gi pipen/skoen sjansen til å tørke - det er mye fuktighet i både piper og sko.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.471
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skal det gå med meg, som bare har tre?

Havner jeg i piperøykerhelvete montro?

Dømt til og sitte og patte på ei maispipe.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du får ønske deg en back-up pipe til bursdag, Rolfozzy, eller bare kose deg med pipene du har :)

A

asvaberg

Gjest
    rolfozzy skrev:

neida :
    pipe1 - man, tor, søn
    pipe2 - tir, fre, man
    pipe3 - ons, lør, tir

osv osv

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.471
    Torget vurderinger
    2
    Av mine tre er en bra, en er brukbar og den siste er bare noe ræl.

Når det ikke er fler plater på ønskelista mi, tar jeg en tur til Sverige og handler inn en til. Greit utvalg der.

I dag bruker jeg den brukbare. En fra Peterson of Dublin.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    rolfozzy skrev:

Hehe,tror ikke det. :)

Jeg bare tipset hva som kan være lurt.

Det viktigste er jo at man koser seg.

Hvilken Peterson har du,Rolfozzy?

A

asvaberg

Gjest
    Regner med noen kan hjelpe her:

det var en tobakksbutikk i Bergen som solgte en helt spesiell pipetobakk for noen år siden - tobakken var visst spesialimportert og fantes kun i denne butikken - anyone??

A

asvaberg

Gjest
    tore_v1 skrev:
    Noe fra Sørensen?
    javisst, der har vi navnet - tror jammen meg det var hans egen blanding jeg - Sørensen Flake eller Sørensen mix...

Takk for hjelpen!

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Sørensen Mix kommer i runde bokser, Flake kommer i firkantede bokser.

Så vet du det :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Fant den siden jeg også tidligere i dag.

http://www.msorensen.no/tips-pibe.php

http://www.solcigar.no/

Link i vei om dere vet av flere.Dette trenger vi mer av.

Her er forresten en link til god beskrivelse av tobakkstyper og cutting.

http://www.theitalianpipe.com/infowell/articles/tobaccoterm.htm

Og her en side hvor man kan lese brukeromtaler av forskjellige typer pipetobakk.Nyttig.

http://www.tobaccoreviews.com/

Her er en vurdering av Sørensen Mixture fra BigNastyV8 på Diskusjon.no:

Dette er en grovskåret tobakk som er en blanding av svart Cavendish, lys Virginia og den litt mer krydrete Burley.

Smaken av Vanilje og Honning får den til å minne litt om Caledonian Highland Cream for de som kjenner denne.

Dette er en søt og meget god tobakk, som passer godt sammen med en sterkt brygget kaffe.

Røklukten er behagelig og har et tydelig preg av Vanilje.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.741
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lørdag 5. juni skal kona og jeg ha gleden av å reise på et én-ukes cruise med hele Norges hospitalskip, Vision of the Seas. Turen går til Køvenhavn, Tallinn og St. Petersburg.
    Vi får noen timers opphold i København søndag 6. Jeg har hørt at butikkene der har begynt å holde åpent den første søndagen i hver måned, noe som passer bra. Jeg har tenkt meg til en tobakksbutikk som jeg dessverre har glemt navnet på. Den ligger i Strøget, i den enden som er nærmest den tidligere anløpskaien til DFDS. Det blir nok ikke noen problem å finne den, for jeg har vært der før, men denne butikken har en nettside som jeg gjerne skulle finne. En kjapp googling bragte meg ikke noe nærmere målet. Er det noen som kan hjelpe meg med navnet? Jeg mener navnet sluttet på -sen (ikke W.Ø. Larsen).

A

asvaberg

Gjest
    Tidligere lå det en alldeles praktfull tobaksbutikk like ved Illum - omtrent midt i Strøget.
    På Amagertorv, der hvor Royal Copenhagen har sin butikk - rett vis a vis lå denne tobakksbutikken.

Nå er det kun moteklær å finne derinne....eller kaffebar - husker ikke

Kan den ha flyttet?

Kan denne hjelpe?

http://www.aok.dk/shopping/paul-olsens-tobaksblanderi

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.741
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    asvaberg skrev:
    Tidligere lå det en alldeles praktfull tobaksbutikk like ved Illum - omtrent midt i Strøget.
    På Amagertorv, der hvor Royal Copenhagen har sin butikk - rett vis a vis lå denne tobakksbutikken.

Nå er det kun moteklær å finne derinne....eller kaffebar - husker ikke

Kan den ha flyttet?

Kan denne hjelpe?

http://www.aok.dk/shopping/paul-olsens-tobaksblanderi
    Det er godt mulig det er den, bortsett fra jeg mener å huske at etternavnet var litt lenger. Men uansett; takk for tipset. Jeg skal nok finne et eller annet, dersom det er riktig at butikkene har åpent den søndagen.

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg mener navnet sluttet på -sen (ikke W.Ø. Larsen).
    Husker jeg kjøpte en Jensen-pipe der engang for lenge lenge siden. Kan det være navnet?

Ole G :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Fant et bilde av den lille GL-pipen jeg fant på antikvaren den dagen
    BanjoArrne skrev:
    Var innom en bruktbutikk i Trondheim for en tid tilbake å så etter litt god gammel vinyl.
    Da fikk jeg det for meg at jeg skulle spørre om de hadde noen piper for morro skyld.Hadde vært artig om man fant noe,tenkte jeg.Damen dro frem et brett med noen gamle og for det meste ødelagte piper,...men,...midt oppi all elendigheten,fant jeg jammen en liten,nett og hel GL!En Lillehammerpipe!Det er ikke dagskost.Betalte skarve 35,- for den.
    Pusset og polerte munnstykket og selve pipehodet,karret kammeret og til slutt renset jeg den.Den trengte noen piperensere denne før den var klar til dyst igjen.Siden jeg fant den fikk jeg prøve meg et stapp med gul/rød Capstan på den(Har sluttet å røyke og røkte ikke pipe heller den gang,men måtte jo prøve).
    Den var faktisk kjempegod å røke på,bare kos,ble ikke sur,ei heller slukket den selv om man pattet rolig og avslappet på den med gode pauser i mellom(det avhenger jo mye av stappingen også. ) .
    En fin og artig opplevelse. :)
    Fant et bilde av denne pipa nå.

[attach#]

En liten pipe,som man lett kan se i forhold til General-esken.Hadde ikke noe før-bilde,men slik så den ut etter at jeg hadde gått over den med fint pussepapir,polert,renset og prøverøkt den. :)
    Ikke noe sepsielt med den annet enn litt artig at den ble laget av Lillehammer pipefabrikk da den var i drift og ikke av Stanwell som idag lager Lillehammer-piper etter de tradisjonelle modellene så vidt jeg kan se.

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.632
    Je spurte litt lenger opp i tråden om pipereparatører i Oslo.

Nå skal jeg svare på mitt eget spørsmål :)

Sol cigar tar i mot reparasjoner, men sender dem videre til tabago i Bergen, så da kan man likegodt sende direkte dit.

Hvilket jeg gjorde med min pipe.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Legg gjerne ved noen bilder her da,når du får den tilbake,Big. :)

Spennende hvordan utallet blir,men jeg har tro på at den atter vil skinne. :)

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Da hiver jeg meg på trenden jeg også. I mine yngre dager bedrev jeg diverse risikosport som dykking og fjellklatring, nå som kroppen har forfalt tar jeg opp piperøyking. Inspirert av denne tråden har jeg nå bestilt Brebbiapipe, tobakk og diverse tilbehør fra Sørensen.
    Må si jeg gleder meg til mørke høstkvelder med utforsking av ulike kombinasjoner av piper, tobakk og whisky. :)

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kjenner til hva som vil være "dagens" alternativ til Presbyterian-tobakken som fantes tidligere?

Jeg skal overraske min far med julegave som vil sette stemningen tilbake til studietiden hans..

S

Supertramp

Gjest
    ArtDeco skrev:
    I mine yngre dager bedrev jeg diverse risikosport som dykking og fjellklatring, nå som kroppen har forfalt tar jeg opp (pipe)røyking.
    Priceless - den skal jeg bruke mye som unnskyldning for å ta en blås i ne og ny :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    tore_v1 skrev:
    Noen som kjenner til hva som vil være "dagens" alternativ til Presbyterian-tobakken som fantes tidligere?
    Eneste som minner om denne tilgjengelig i Norge er Davidoffs English Mixture.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn