Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de har forlatt den rene sti. Jeg foreslår jihad mot utviklingen, konsernledelsen i Pioneer må dø som de vantro hundene de er! Surround (også omtalt som polykanal i lydkoranen) er verre enn polyteisme - Infidels die!!! :mad:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pio er Pio, gutter...enten det er vintage eller 90s..og flere av de virkelig gode japanerne har i det siste vært instrumentale i å REDDE merket..Onkyo, feks..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pio er Pio, gutter...enten det er vintage eller 90s..
    Jada, det er derfor jeg våger meg frampå med min supermoderne fra nittitallet. Men til mitt forsvar trodde jeg jo at den var eldre av eller annen grunn fram til jeg sjekket den mer skikkelig opp. Men det forandrer ingenting, klasse D er dhimmi - men flerkanal (i klasse D!) og livsstilanlegg er for vantro hunder!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det ER dog fullt mulig å få et meget bra , Onkyobasert non-class-D- surroundsystem for 50 store, men det er en annen bit av moroa, det:rolleyes: Jeg er filmfreak også, men kommer til å skille tokanals- og filmlyd såfort det lar seg gjøre. Feks med en Naim Muso.. Kun ETT merke holder såpass høy klasse på klasse D at jeg kanskje kommer til å se på løsningene seinere..med en Mimer og tilhørende amp på kontoret.. Kommer an på hvor trangt det blir når- og hvis- frua flytter inn. Rullestoler osv tar definitivt sin plass, men heldigvis er også hu ultra kresen..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes klasse D-løsninger som er gode, de koster ikke mye penger uten grunn. Men nå er vi i en tråd som hyller Pioneers klassiske tokanals hifi, der switch mode er et fremmedord som ingen forstår og når noen nevner flerkanal skal det møtes med et argument om at "ja men, den der quadrofonien slutta jo Pioneer med på syttitallet, ingen har sett noe til det siden da". Og så enkel er den saken, forsterkere kjøres i klasse A/B og hvis de har mer enn et høyttalerutganger så er de til et ekstra par som spiller akkurat samme signalet.

    Nemlig.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Husker jeg var nærme å kjøpe en Pioneer-forsterker i sin tid. Gir ikke mye for surround-receiverne (men det er pga at jeg ikke liker receivere generelt), men de har hatt gode produkter på stereofronten. CD-spilleren er en Pioneer, den ærverdige PD-S06.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man veit hvilke man skal gå etter, Stigfjel...Balubas 201, min CT3070R og Slithers A90D hører definitivt til der..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    You started it!!:rolleyes:
    Tokanals Pioneer-jihaden mener du? Får jeg kredit for det hvis det blir en skikkelig bevegelse så blir jeg stolt over meg selv. Stereo akbar! O0

    Husker jeg var nærme å kjøpe en Pioneer-forsterker i sin tid. Gir ikke mye for surround-receiverne (men det er pga at jeg ikke liker receivere generelt), men de har hatt gode produkter på stereofronten. CD-spilleren er en Pioneer, den ærverdige PD-S06.
    Tja, hvem kan vel motstå en skikkelig monster-receiver fra syttitallet hvis først vintage skal minnes? Men det er lite minneverdig over utdatert hjemmekino med Dolby Pro Logic. For meg ble det faktisk fullføring av min første seriøse hifiplan å kjøpe Pioneer-forsterker. Opprinnelig hadde jeg planlagt å kjøpe Pioneer SA 610 da jeg skulle skifte ut min Sanyo-receiver fra konfirmasjonsanlegget med min første seriøse forsterker, men ingen av butikkene i Flensburg (der jeg kunne spare en god slump) hadde den inne. Da ble det Technics SU-V4A isteden, sparte en tusenlapp i forhold til norsk pris på den tiden.

    SA610.jpg


    Når jeg nå ser bildet forstår jeg at skuffelsen ikke var så stor, for Technics-en var en dyrere forsterker som jeg likevel hadde råd til som femtenåring, i Tyskland ble forskjellen bare noen hundrelapper. Og selv om de er litt beslektet i design, så var nok min silver SU-V4A enda fetere i designet. Og kraftigere, noe som betyr endel for en femtenåring. Ikke til forkleinelse for SA 610, finner jeg en slik brukt så kjøper jeg den hvis prisen er rett. Men jeg er nok villig til å betale enda mer for en SU-V4A i silver utførelse.

    Uansett så er jeg endelig blitt eier av en Pioneer-forsterker, 35 år etter at jeg opprinnelig hadde planer om det som ble ødelagt. Og det føles riktig. God CD-spiller du har, forresten. Kunne meget gjerne tenkt meg en slik paret med en A-300/400 på soverommet. Da hadde det blitt så stilfullt at jeg ville vurdert å finne en kassettspiller i matchende design fra Pioneer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her og lytter til et lett og ledig opptak m/Marc Ribot...Not bad at all. Men den demag-omgangen viste definitivt at jeg har noen solid aldersdegraderte tapes i den samlinga mi- hovedsaklig Scotch og BASF, altså..Simple Minds burde vært "uten filter"- det sørger Scotch for at IKKE er tilfelle..:rolleyes: Den konserten er gjengitt gjennom et fleecepledd sammenlignet med Ribot..(TDK D90)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her og lytter til et lett og ledig opptak m/Marc Ribot...Not bad at all. Men den demag-omgangen viste definitivt at jeg har noen solid aldersdegraderte tapes i den samlinga mi- hovedsaklig Scotch og BASF, altså..Simple Minds burde vært "uten filter"- det sørger Scotch for at IKKE er tilfelle..:rolleyes: Den konserten er gjengitt gjennom et fleecepledd sammenlignet med Ribot..(TDK D90)
    Sålenge de nye opptakene er fine så er jeg egentlig ganske fornøyd. Når det gjelder gamle taper så ble jeg veldig tidlig en bruker av kvalitetstape, så av de få som har overlevd er det ikke noen store problemer. Det som er tatt opp på normalbånd er normalt litt mer perifer musikk for min smak. Pioneer-kassettspiller... har smakt litt på det siden sist. Hadde vært kult å strømlinjeforme anlegget på soverommet, gjerne også med Pioneer CD-spiller i tillegg. Men den Sony-en som står der passer ganske greit med Pioneer-en visuelt. NAD kassettspiller stikker seg litt mer ut nå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    En seint 80s CT, da, vel?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En seint 80s CT, da, vel?
    Whatever, bare det låter bra og er holdbart nok til soveromsbruket mitt. Og det er jo stort sett en kassettside på sengekanten, ikke hver eneste kveld. Men nesten, for jeg har funnet ut at 30-45 minutter er det lengste jeg kan tillate meg å ligge i sengen før jeg sovner. C 110 med Eno på ene siden Vexations av Satie på andre siden er ment å lulle meg i søvn før en side er ferdig spilt, og det gjør det alltid.

    Men alt avhenger av pris. I hovedriggen har jeg noen rimelig dyre komponenter som ikke er vintage, filosofien er at med dagens idiotiske interiørtrend vil det fortsatt i en lang tid være mulig å sette opp sekundæranlegg for lite til ingen penger i det hele tatt. Så tusenlapper legger jeg ikke ned i en kassettspiller. Det må være på rett siden av kilokronen. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bør være mulig, det. Men da tror jeg du må påregne endel rensing og reimskifte..Det er tydeligvis under full kontroll. Regn med å IKKE komme opp på NAD-nivå til den prisen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bør være mulig, det. Men da tror jeg du må påregne endel rensing og reimskifte..Det er tydeligvis under full kontroll.
    Null kontroll, mener du vel? Nå er det vel slik at jeg håper å komme over en av disse odde nesten ikke brukte maskinene som det står endel av rund omkring til noen få hundrelapper. Har ikke tålmodighet til for mye restaureringsarbeid av gammelt utstyr. Det får vente til jeg er rik nok til å kjøpe virkelig cool vintage high end og kan sende til Audiomix eller noen andre for en full overgang. ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg hadde en Yamaha kassettspiller for mange år siden. Husker ikke modellen, men den var helt ok lydmessig og ikke minst driftsikker. Burde kunne skaffes for en hektokrone eller to.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Tja, hvem kan vel motstå en skikkelig monster-receiver fra syttitallet hvis først vintage skal minnes? Men det er lite minneverdig over utdatert hjemmekino med Dolby Pro Logic. For meg ble det faktisk fullføring av min første seriøse hifiplan å kjøpe Pioneer-forsterker. Opprinnelig hadde jeg planlagt å kjøpe Pioneer SA 610 da jeg skulle skifte ut min Sanyo-receiver fra konfirmasjonsanlegget med min første seriøse forsterker, men ingen av butikkene i Flensburg (der jeg kunne spare en god slump) hadde den inne. Da ble det Technics SU-V4A isteden, sparte en tusenlapp i forhold til norsk pris på den tiden.
    Det jeg har mest imot surroundreceivere, både eldre Dolby Pro Logic, men også nyere digitale receivere er at produsentene bruker alle triks i boka for å blåse opp effekten til det urealistiske. F.eks. å oppgi effekt i DIN (1 kHz), måle maks effekt pr kanal, ved bare en eller to kanaler i drift, slik at kjøper på en måte blir villedet ift. hva som er den reelle effekten av receiveren. Har også sett at effekten på en del sånne receivere har gått ned når impendansen har blitt halvert fra 8 til 4 ohm. Det er heller ikke et spesielt godt tegn. Rotel er et eksempel på en produsent som er mer real på det punktet da de oppgir effekt i RMS, 20-20000 Hz ved alle kanaler i drift på de fleste av deres surroundprodukter.

    Selv er jeg vant til strømsterke forsterkere som har en nær fordobling av effekt når impendansen halveres.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stigfjel: Different kettle of fish, different cooking...Altså: DEL systemene, skreddersy til oppgave. Da blir det dobbelt så moro..
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Stigfjel: Different kettle of fish, different cooking...Altså: DEL systemene, skreddersy til oppgave. Da blir det dobbelt så moro..
    Er i hvert fall glad i splittede løsninger. Det er moro, og låter deretter.

    Vurderte et surroundanlegg en gang. Men da snakker vi surroundprosessor og multikanals effektforsterker. Kjører splittet løsning i dag, og det har jeg gjort i mange år. Ser meg ikke tilbake.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hatt surround utover et Creative pc-anlegg som jeg har liggende i boden, og ikke ser jeg noe for meg i den overskuelig framtid heller. Det er dyrt nok å drive med stereo med mine krav til gjengivelse.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er derfor jeg vurderer feks en god lydsokkel under skjermen. tar liten plass, hjelper filmene å bli litt tøffere, og blander seg ikke inn i det som virkelig betyr noe- musikken i stereo..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er derfor jeg vurderer feks en god lydsokkel under skjermen. tar liten plass, hjelper filmene å bli litt tøffere, og blander seg ikke inn i det som virkelig betyr noe- musikken i stereo..
    Den største til JBL, med design inspirert av legendariske L100, er så tøff at jeg virkelig ønsker en. Da kan jeg også fjerne TV-en fra hifiveggen. Har ikke hørt den, men den får god kritikk flere steder og er bæltøff og klassisk elegant samtidig.

    JBL-L16-oppslag.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel da si aåpass at jeg foretrekker Naim Muso. Ikke i og for seg en lydsokkel, men har den funksjonaliteten hvis den kables riktig..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel da si aåpass at jeg foretrekker Naim Muso. Ikke i og for seg en lydsokkel, men har den funksjonaliteten hvis den kables riktig..
    Det er en liten forskjell på noen få tusenlapper mellom dem (3?), og fram til nå er Muso det beste jeg har hørt selv. Men jeg kunne godt tenkt meg å høre den til JBL, skulle ikke forundre meg om den gir Muso a run for the money i alle fall. Den har forresten optisk, aux og RIAA i tillegg til de trådløse mulighetene.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Man kobler da ikke en platespiller til TVn????
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man kobler da ikke en platespiller til TVn????
    Nei, men har du ikke fullt stereoanlegg i stuen så kan det være greit å kunne koble opp en av dine utallige Rega-er for avspilling av plater i samme rom som du tar imot gjester. :p Du har nok misforstått litt, TV-en skal spille gjennom lydplanken og ikke omvendt. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ikke misforstått noe som helst..men det jeg sier er at jeg heller da lar være å koble en platespiller på en sånn løsning, da kompromissene er for store til at jeg kan leve med en sånn en som hovedanlegg. Men er man student, og bor på femten kvads hybel...det er en annen sak. Da kan det funke.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke misforstått noe som helst..men det jeg sier er at jeg heller da lar være å koble en platespiller på en sånn løsning, da kompromissene er for store til at jeg kan leve med en sånn en som hovedanlegg. Men er man student, og bor på femten kvads hybel...det er en annen sak. Da kan det funke.
    Du vet, hifipsykiatrien har forlengs kategorisert vinyl som en tilleggsdiagnose. Den deles også av andre samfunnslag. Og jeg synes det er en god idé, som festanlegg i stuen tilkoblet en Pioneer 1210-kopi for eksempel? Jeg sparer gjerne hovedriggen for slike påkjenninger. Derfor er det greit å ha en rimelig forsterker og et par festglade høyttalere på lur, selv har jeg jo et par Jamo av diskotypen liggende. Mulig de går videre til den yngre, men det er langtfra sikkert. Kan jo hende jeg kommer over noe mer hifi til ham før den tid kommer.

    Men en god planke som låter omtrent som Naim Muso kan tilfredsstille skal du bare drikke øl og høre på favorittmusikk med kompiser. Da holder det ofte med en slik sak som Naim Muso, og jeg lurer på om ikke den fra JBL er like tilfredsstillende skal jeg tro det jeg leser av tester.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er pga ønsket om å spare hovedriggen jeg deler- og skreddersyr- anlegga mine for enhver oppgave. Tror Baluba Jr. kunne kommet langt med en femtitommer Panasonic, Muso, Onkyo BD og kabel-tv...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er pga ønsket om å spare hovedriggen jeg deler- og skreddersyr- anlegga mine for enhver oppgave. Tror Baluba Jr. kunne kommet langt med en femtitommer Panasonic, Muso, Onkyo BD og kabel-tv...
    De har en åndsvak diger TV i stua, men han stikker trynet i pc-skjermen og ser heller ting på YouTube eller Netflix. Med noen digre Technics hodetelefoner jeg kjøpte til ham i fjor. Tenkte at et stereoanlegg vil få ham litt ut av skjermen, muligens. En eller annen form for keyboard skal han også få snart. Det holder ikke at det er piano i Kopervik. Kanskje rett og slett et USB-midikeyboard og et lydkort som han kan koble opp mot en forsterker? Har i alle fall høyttalere liggende, finner garantert en løsning på forsterker, vet om et sett bestående av receiver og CD-spiller med Mission stativhøyttalere til 400 kroner her lokalt. Bare høyttalerne er verdt prisen. Optisk drev har han egentlig sagt at han ikke trenger, men du vet jo aldri hvis han først har det. Men der legges det ikke penger, det må komme rekende på ei fjøl. Akkurat som Pioneer og Sony som nå spiller på soverommet. Om en times tid i alle fall...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    De fineste midi keyboards jeg veit om er enten Akai eller Korg..lettspilte som få, knall følelse, du får lett riktig dynamikk der.. Og så har Korg den beste lyden også..Mitt valg..
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nytt headshell på vei fra junaiten. kr 395,- inkl. frakt. Tenkte det var greit med en i reserve. Har en Shure M97XE på snurren nå, og den fungerer utmerket. Lurer på om jeg skal kjøpe en tilsvarende cartridge på headshell nr 2.
    image.jpeg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en mononål på ekstrashellet? Ingen grunn til å ha to make pickuper. Du kan jo også velge en som har andre kvaliteter som trengs til enkelte skiver, eventuelt en pickup du ikke trenger være nervøs for. Men jeg hadde nok puttet mononål i den.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, VSP: Hvis det finnes monoinnspillinger hos deg, VSP, er det veldig lurt, det Baluba foreslår. Men en MP200 er langtfra maken til den M97XEen..som jeg syns å huske jeg anbefalte deg selv? Nå kommer jo det litt an på ranges og "applicable weights", men den MPen er langt mer flytende, oppløst og åpen i riktig arm..Sånn bortsett fra det, har den så og si samme bruksfleksibilitet , vekt og behov som lillebroren MP110, hvilken jeg har tipsa Slither om til hans Onkyo CP1050. Bare fått retta på flere av dennes største svakheter- som at diskanten kan være noe edgy fra tid til annen- det opplever du ikke på 200en. Eller hos Slither når han får inn VDH Thames som kabel.
    Har du dataene på armen, VSP?
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Pioneerspilleren ( PL550 ) har original arm. Kjøpte platespilleren med Shurepickupen montert.Platespilleren er i super stand, og spiller som en gud, men hadde vært artig og gjerne prøvd en annen stift/cartridge. Ser at prisene varierer voldsomt. En M97XE får du for en drøy tusenlapp. MP200'en koster like mye som jeg ga for hele platespilleren. Kunne tenkt meg å prøve en Ortofon.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn