Pinnekjøtt, men hvilket?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Enig i at rødkål er bedre til julematen enn surkål ja.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
JAE (active) skrev:
Eldhusene på Evanger,kjent for lange tradisjoner.

Ligger mellom Bergen-Voss

Røkt/ikke røkt---en smakssak
Pinnekjøtt frå Evanger smaker skam godt.

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
214
Kål er godt til pinnekjøtt hvis det lages til på rette måten.. Vi legger et passe stort kål skåret i båter, oppå risten.Så legger vi pinnekjøttet oppå kålen og lar det dampes ilag.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er mulig fårikål kan være smakfult med pinnekjøtt i stedet for lammelår... men det blir likevel ikke helt julemiddag av det synest jeg.

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Ikke noe i det heletatt:pinnekjøtt er bikkjemat,kun bein og litt kjøtt.Ellers støtter jeg oppskriften på kålrabistappe som Lille Adam har bare - gulrot.Synes det blir litt søtt.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
Det går utmerket fint å ha noen pinner med røykt i tillegg til de vanlige. Det skaper litt variasjon i munnfullene som passer godt når vi snakker om julemat.

Jeg har også vært borti endel som spiser hvit saus til røykt pinnekjøtt i stedet for bare ribbefett.

Men stor variasjon er det også i hvordan kolerabistappen lages, og hvor godt den smaker som resultat.
kolera er en sykdom. Kolerabistappe er vel enda verre. Ikke bra.

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
kolera er en sykdom. Kolerabistappe er vel enda verre. Ikke bra.
Ikke enig, jeg synest det smaker riktig godt hvis den er laget ordentlig. Faktisk så godt at jeg fint kunne spist dette som en middagrett helt uten tilbehør.

Men man kan jo variere med pure av søtpotet, gresskar eller jordskokk hvis man vil være mer avansert. I endel land er jo ikke kolerabi regnet som menneskemat; der er det for til dyrene. Litt samme status som neper har hos oss, noe som igjen er mer vanlig som mat for folk andre steder.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Kålrabi eller kålrot er akseptabel norsk.
lat. Brassica napobrassica eller Brassica napus var. napobrassica 8)

Kolerabi må være noe du har funnet i Tyrkia.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Kålrabi eller kålrot er gangbar norsk.
lat. Brassica napobrassica eller Brassica napus var. napobrassica 8)
Kålrabies? Høres ikke noe friskere ut det :)

Kohlrabi er vel helt korrekt skriveform. Jeg har aldri hatt mye til overs for "fårnårsking" av sproget.

Skjønt det er vel egentlig knutekål det snakkes om da. Engleskmennene kaller kolerabien for swedes, eller svensker.

Så svenskegrøt er kanskje en grei betegnelse på kolerabistappe?

Jantry

Medlem
Ble medlem
30.04.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Røkt eller ikke er vel en smakssak. Selv må jeg ha det røkt. Kjøper kun pinnekjøtt hos Lundal Nord som holder til i Breivik som er ei bygd i Bodø kommune. Lundal Nord er vel en avlegger av Lundal som er nevnt før i tråden. Har selvfølgelig ikke prøvd pinnekjøtt fra alle produsentene som finns, men av de som jeg har prøvd er Lundal Nord sitt i en særklasse.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
6
Haavard skrev:
En annen ting jeg lurer på er om pinnekjøttet røykes langs kysten på grunn av klimaet. Før i tida gikk det forsendelser med pinnekjøtt til Bergen fra heimbygda mi. Bestemor mi sa alltid at det var vanskelig å lage pinnekjøtt i Bergen (tørket pinnekjøtt) på grunn av klimaet der. Det var for fuktig, og det ble aldri ordentlig tørt. Kanskje er dette grunnen til at du oftest finner pinnekjøttelskere med hang til røykt pinnekjøtt langs kysten. Det er i dette området røykt pinnekjøtt er mest utbredt. Inni fjordtarmer som sognfjorden bled et tørka har jeg forstått.

Håvard
God teori, men den er ikke rett.
I de indre fjordstrøk på Sunnmøre lages fortsatt pinnekjøttet (eller ribbe som vi kaller det, i motsetning til svineribbe som fra gammelt av ikke ble brukt her) på gamlemåten: nemlig røykt. Vi har fortsatt røykehus, men er blitt så late at vi kjøper kjøttet ferdigrøykt. Ved kysten og i byane på Sunnmøre brukte man fra gammelt av ikke ribbe, og siden det er en tradisjon av nyere dato så er ribba ikkje røykt.

Jeg har faktisk vært med å tilberede ribbe på gamlemåten: nemlig steikt over åpen ild i et 400 år gammelt eldhus. Man lot da kjøttet trekke på vanlig måte først, hengte det opp på neiper (en lang trestokk festet i taket i eldhuset som hadde fullt av pinner som stod ut fra stokken, derav navnet pinnekjøtt). Man tredde kjøttet på pinnene og holdt det over åpen ild mens stokken ble sakte dreiet. Om det smakte godt? Dumt spørsmål! ;D

De som vil får spise urøykt pinnekjøtt, men det som er virkelig tradisjon er røykt selvsagt. 8)

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Frua er fra vestlandet og har lært meg å spise pinnekjøtt. Det er vel generelt det beste jeg vet. Vi har funnet en bonde som røyker det beste pinnekjøttet og distribuerer i snevert opplag hver jul. Dette er selvfølgelig røkt, og når kjøtet er ferdig i gryta har søen samme farge som cognac. Kjøttet smelter på tungen, og er det beste kjøtet som oppdrives kan. Eneste maten jeg har greid å spise på meg kink i ryggen! Ikke pokker om jeg forteller hvor eller hvordan du/dere får tak i dette...!! HEHE ;D

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Helligbrøde fra Dagbladet:

Pinnekjøtt med tomatsaus (6 porsjoner)

Rester av kokt pinnekjøtt, ca. 1 kilo
Tomatsaus
1 sjalottløk
1 båt hvitløk
1 ss olivenolje
3 bokser hakkede tomater
1 dl olivenolje
2 ss sukker

Slik gjør du:

1. Finhakk løk og hvitløk og fres det i olivenolje i et par minutter.

2. Tilsett tomater og olje og la det småkoke i 3-4 minutter. Smak til med sukker.

3. Legg pinnekjøttet i sausen, og la det småkoke i 15-20 minutter.

Anbefalt drikke til pinnekjøtt:
God Gammal Smaladram , som er spesiallaget for å drikkes til blant annet pinnekjøtt. Bergens Aquavit 1818 og Gammel Reserve anbefales også.
Av juleøl anbefales Grans Julebrygg , Borg Juleøl , Dahls Juleøl eller Ringnes Juleøl . De to sistnevnte må du kjøpe på polet.
Vin: Rosso di Montalcino 2001 til 188 kroner, Stellenzicht Golden Triangle Merlot 1999 til 139,90 kroner eller Masi Grandarella 1999 til 249,50 kroner.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Så ble det til slutt en kilo av Gildes villsau og ditto frå eldhusa på Evanger, sedan dei fekk slik ein ofseleg skryt av Psychonauten og JAE. Sammen med fjellmandel, Noras Parisersurkål og hjemmelaget kålrotstappe så får en tro at julemiddagen(e) er vel i havn.

Takk til Ultra for utvalget av pinnekjøtt og til tråden for råd og forslag!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Så ble det til slutt en kilo av Gildes villsau og ditto frå eldhusa på Evanger, sedan dei fekk slik ein ofseleg skryt av Psychonauten og JAE. Sammen med fjellmandel, Noras Parisersurkål og hjemmelaget kålrotstappe så får en tro at julemiddagen(e) er vel i havn.

Takk til Ultra for utvalget av pinnekjøtt og til tråden for råd og forslag!
Surkål til pinnekjøtt !? Hvilken barbarisme !

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
En østfolding som som mener å ha fasit på tilbehør til pinnekjøtt? Hvilken mangel på selvinnsikt!

;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.367
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Surkål til pinnekjøtt !? Hvilken barbarisme !

;D ;D ;D ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
En østfolding som som mener å ha fasit på tilbehør til pinnekjøtt? Hvilken mangel på selvinnsikt!

;D
Å du vet. Jeg har da ikke bestandig vært østfolding. Du skal kanskje ikke barke dine egne pinner heller ?

Kjøpepinner kanskje ? :eek:

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Glemte å få med en pakke fra Ultra, så jeg må vel ut i skauen hvis ikke Kiwien min har slikt. Skulle kanskje like godt ha kjøpt en rist, men tenkte ikke på dèt heller. Verten har forresten flere svære rhododendroner i hagen - kanskje det hadde vært noe.....

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
Glemte å få med en pakke fra Ultra, så jeg må vel ut i skauen hvis ikke Kiwien min har slikt. Skulle kanskje like godt ha kjøpt en rist, men tenkte ikke på dèt heller. Verten har forresten flere svære rhododendroner i hagen - kanskje det hadde vært noe.....
Rhododendronmarinert pinnekjøtt, nå har jeg hørt det også.
Uff, dette blir bare værre og værre.

Håvard

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Signalkabler. Har du overveid muligheten for og legge det i bånn av kjelen ?
En skikkelig hifi jul. Men noe Biltemagraps tror jeg ikke vil være godt nok.
Kanskje noen som det er sånn trekloss på. Jorma har vel noen som vil egne seg.
Forvent en fyldig og kjøttfull klang når kablene blir koblet tilbake etter måltidet.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Finn M skrev:
Haavard skrev:
En annen ting jeg lurer på er om pinnekjøttet røykes langs kysten på grunn av klimaet. Før i tida gikk det forsendelser med pinnekjøtt til Bergen fra heimbygda mi. Bestemor mi sa alltid at det var vanskelig å lage pinnekjøtt i Bergen (tørket pinnekjøtt) på grunn av klimaet der. Det var for fuktig, og det ble aldri ordentlig tørt. Kanskje er dette grunnen til at du oftest finner pinnekjøttelskere med hang til røykt pinnekjøtt langs kysten. Det er i dette området røykt pinnekjøtt er mest utbredt. Inni fjordtarmer som sognfjorden bled et tørka har jeg forstått.

Håvard
God teori, men den er ikke rett.
I de indre fjordstrøk på Sunnmøre lages fortsatt pinnekjøttet (eller ribbe som vi kaller det, i motsetning til svineribbe som fra gammelt av ikke ble brukt her) på gamlemåten: nemlig røykt. Vi har fortsatt røykehus, men er blitt så late at vi kjøper kjøttet ferdigrøykt. Ved kysten og i byane på Sunnmøre brukte man fra gammelt av ikke ribbe, og siden det er en tradisjon av nyere dato så er ribba ikkje røykt.

Jeg har faktisk vært med å tilberede ribbe på gamlemåten: nemlig steikt over åpen ild i et 400 år gammelt eldhus. Man lot da kjøttet trekke på vanlig måte først, hengte det opp på neiper (en lang trestokk festet i taket i eldhuset som hadde fullt av pinner som stod ut fra stokken, derav navnet pinnekjøtt). Man tredde kjøttet på pinnene og holdt det over åpen ild mens stokken ble sakte dreiet. Om det smakte godt? Dumt spørsmål! ;D

De som vil får spise urøykt pinnekjøtt, men det som er virkelig tradisjon er røykt selvsagt. 8)
Beklager, men jeg står på mitt litt til. ;D

Førstt til opphavet for navnet. I den grad man kan stole på wikipedia har navnet pinnekjøtt også andre opphav enn det du nevner.
1. Det kokes på pinner av bjørk, derav navnet.
2. Fra norrønt heter det pinnikjot. Navnet kom av kjøtt fra pinnesiden, pinnene er her ribbena.

At dere fra gammelt av røykte pinnekjøtt der du kommer fra tviler jeg ikke på. Men det er nok ikke dette som er mest vanlig og det opphavelige tror jeg. I følge wikipedia så "røykte man kjøttet noen steder", slik jeg leser dette så menes det at vanlig saltet og tørket pinnekjøtt er mest vanlig. Med andre ord er ikke det røykte det som er mest genuint.

Min teori om at man røykte på kysten og tørket i innlandet er nok ikke helt rett tror jeg. For å røyke det må man kanksje tørke det først. Slik jeg ser det er det vanskelig å få tørket pinnekjøtt tildtrekkelig ved kysten på grunn av klima. Så hvorfor det røykes noen steder har jeg ikke noe svar på. Sjøl såg jeg og hørte om røykt pinnekjøtt først da jeg flytta til Haugesund i 1992.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Forvent en fyldig og kjøttfull klang når kablene blir koblet tilbake etter måltidet.
Tenkte jeg skulle teste ut mine Oblivion kabler i pinnekjøtt gryta i år.

håvard

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
rolfozzy skrev:
Kabelløftere må vel være den perfekte remedie å ha i bånn av gryta.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.504
Torget vurderinger
0
Lang tråd og jeg har ikke lest alt.

Pinnekjøtt ble jeg introdusert for for en 20 år siden da det kom en ny kvinne inn i mitt liv. :-*

Svigerfar kom opprinnelig fra Harøya på Møre, og det pinnekjøttet jeg har fått er røkt, det er dampet på rist ( vi bruker ikke trepinner ) og så er det lagt på rist under grillen i stekeovnen og "sprødd opp". Med mandelpotet, ribbefett, kålerabistappe og tyttebærsyltetøy er det en gudenes gave til menneskeslekten!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Da er nedtellingen begynt.
Nå er det bare en uke til at årets måltid skal inntas.

Håvard

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.249
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
I år skal jeg hjem til mine foreldre, da blir det ribbe på julaften :'(
Men etter som jeg har forstått så skal de prøve seg på pinnekjøtt 1. dag jul - det kan bli bra..

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Lille_Adam skrev:
Kålrotstappe:

1 kg kålrot + 1-2 gulrøtter (avhengig av størrelse) + 1-2 poteter (avhengig av størrelse)
Salt og pepper etter smak
1dl fløte
3 ss smør (eller margarin om man er kjip)

Yum

Surkål:

Nora
Dropp smør og fløte, bruk ribbefett (altså pinnekjøtt fett). Evt justering av bitterhet med fløte.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Hamram skrev:
oddgeir skrev:
Lille_Adam skrev:
Kålrotstappe:

1 kg kålrot + 1-2 gulrøtter (avhengig av størrelse) + 1-2 poteter (avhengig av størrelse)
Salt og pepper etter smak
1dl fløte
3 ss smør (eller margarin om man er kjip)

Yum

Surkål:

Nora
Samt en dash fett fra pinnekjøttet, så er du i gang.

Surkål kan erstattes med rødkål etter min smak.
Pluss litt sukker, i tilfelle kålrabien ikke er søt nok...

Kålen kan dere bare ha for dere selv. ;D
Sjeldan du treng sukker om du har i gullerøtter (i hvertfall der eg bor ;)

Neste gang eg skal lage til meg sjølv skal eg ha i litt whisky og! Det funker fantastisk på Haggisen (sau med kålrbistappe det og) i Glasgow

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Ribbe (altså pinnekjøtt) kan lagast på så mange måtar, av mange slags dyr.
Vi bruker stort sett urøkt lam og hjortekalv. Av og til litt røkt også. Ryggstykke skal ikkje med (koker jo litt til dei som ikkje tåler fettet og kun et det røde ryggkjøttet). Sli blir det maange pinner. Mykje å gnage på.
Skjer bort noko fett om det er for mykje.
Dampe i kjele, spar på ribbefettet til alt mulig, men viktigast til å ha i stappa, både før servering og etter servering.
Svi i steikeovnen. Ribbe som ikkje har vært innom steikovnen kan du berre ha for deg sjølv.

For all del, Spis med fingrane! Drikk, syng og kos deg!

Og husk forvarma kjørel!

God Jul.

Topp Bunn