- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Gjestemedlem skrev:Slik også Oddgeir?
Gjestemedlem skrev:Slik også Oddgeir?
Pinnekjøtt frå Evanger smaker skam godt.JAE (active) skrev:Eldhusene på Evanger,kjent for lange tradisjoner.
Ligger mellom Bergen-Voss
Røkt/ikke røkt---en smakssak
kolera er en sykdom. Kolerabistappe er vel enda verre. Ikke bra.Gjestemedlem skrev:Det går utmerket fint å ha noen pinner med røykt i tillegg til de vanlige. Det skaper litt variasjon i munnfullene som passer godt når vi snakker om julemat.
Jeg har også vært borti endel som spiser hvit saus til røykt pinnekjøtt i stedet for bare ribbefett.
Men stor variasjon er det også i hvordan kolerabistappen lages, og hvor godt den smaker som resultat.
Ikke enig, jeg synest det smaker riktig godt hvis den er laget ordentlig. Faktisk så godt at jeg fint kunne spist dette som en middagrett helt uten tilbehør.BBking skrev:kolera er en sykdom. Kolerabistappe er vel enda verre. Ikke bra.
Kålrabi eller kålrot er akseptabel norsk.Gjestemedlem skrev:kolerabi
Kålrabies? Høres ikke noe friskere ut detoddgeir skrev:Kålrabi eller kålrot er gangbar norsk.Gjestemedlem skrev:kolerabi
lat. Brassica napobrassica eller Brassica napus var. napobrassica 8)
Man dør i alle fall ikke av det. ;DGjestemedlem skrev:Kålrabies? Høres ikke noe friskere ut detoddgeir skrev:Kålrabi eller kålrot er gangbar norsk.Gjestemedlem skrev:kolerabi
lat. Brassica napobrassica eller Brassica napus var. napobrassica 8)![]()
God teori, men den er ikke rett.Haavard skrev:En annen ting jeg lurer på er om pinnekjøttet røykes langs kysten på grunn av klimaet. Før i tida gikk det forsendelser med pinnekjøtt til Bergen fra heimbygda mi. Bestemor mi sa alltid at det var vanskelig å lage pinnekjøtt i Bergen (tørket pinnekjøtt) på grunn av klimaet der. Det var for fuktig, og det ble aldri ordentlig tørt. Kanskje er dette grunnen til at du oftest finner pinnekjøttelskere med hang til røykt pinnekjøtt langs kysten. Det er i dette området røykt pinnekjøtt er mest utbredt. Inni fjordtarmer som sognfjorden bled et tørka har jeg forstått.
Håvard
Surkål til pinnekjøtt !? Hvilken barbarisme !Lille_Adam skrev:Så ble det til slutt en kilo av Gildes villsau og ditto frå eldhusa på Evanger, sedan dei fekk slik ein ofseleg skryt av Psychonauten og JAE. Sammen med fjellmandel, Noras Parisersurkål og hjemmelaget kålrotstappe så får en tro at julemiddagen(e) er vel i havn.
Takk til Ultra for utvalget av pinnekjøtt og til tråden for råd og forslag!
Å du vet. Jeg har da ikke bestandig vært østfolding. Du skal kanskje ikke barke dine egne pinner heller ?Lille_Adam skrev:En østfolding som som mener å ha fasit på tilbehør til pinnekjøtt? Hvilken mangel på selvinnsikt!
;D
Rhododendronmarinert pinnekjøtt, nå har jeg hørt det også.Lille_Adam skrev:Glemte å få med en pakke fra Ultra, så jeg må vel ut i skauen hvis ikke Kiwien min har slikt. Skulle kanskje like godt ha kjøpt en rist, men tenkte ikke på dèt heller. Verten har forresten flere svære rhododendroner i hagen - kanskje det hadde vært noe.....
Beklager, men jeg står på mitt litt til. ;DFinn M skrev:God teori, men den er ikke rett.Haavard skrev:En annen ting jeg lurer på er om pinnekjøttet røykes langs kysten på grunn av klimaet. Før i tida gikk det forsendelser med pinnekjøtt til Bergen fra heimbygda mi. Bestemor mi sa alltid at det var vanskelig å lage pinnekjøtt i Bergen (tørket pinnekjøtt) på grunn av klimaet der. Det var for fuktig, og det ble aldri ordentlig tørt. Kanskje er dette grunnen til at du oftest finner pinnekjøttelskere med hang til røykt pinnekjøtt langs kysten. Det er i dette området røykt pinnekjøtt er mest utbredt. Inni fjordtarmer som sognfjorden bled et tørka har jeg forstått.
Håvard
I de indre fjordstrøk på Sunnmøre lages fortsatt pinnekjøttet (eller ribbe som vi kaller det, i motsetning til svineribbe som fra gammelt av ikke ble brukt her) på gamlemåten: nemlig røykt. Vi har fortsatt røykehus, men er blitt så late at vi kjøper kjøttet ferdigrøykt. Ved kysten og i byane på Sunnmøre brukte man fra gammelt av ikke ribbe, og siden det er en tradisjon av nyere dato så er ribba ikkje røykt.
Jeg har faktisk vært med å tilberede ribbe på gamlemåten: nemlig steikt over åpen ild i et 400 år gammelt eldhus. Man lot da kjøttet trekke på vanlig måte først, hengte det opp på neiper (en lang trestokk festet i taket i eldhuset som hadde fullt av pinner som stod ut fra stokken, derav navnet pinnekjøtt). Man tredde kjøttet på pinnene og holdt det over åpen ild mens stokken ble sakte dreiet. Om det smakte godt? Dumt spørsmål! ;D
De som vil får spise urøykt pinnekjøtt, men det som er virkelig tradisjon er røykt selvsagt. 8)
Tenkte jeg skulle teste ut mine Oblivion kabler i pinnekjøtt gryta i år.rolfozzy skrev:Signalkabler. Har du overveid muligheten for og legge det i bånn av kjelen ?
En skikkelig hifi jul. Men noe Biltemagraps tror jeg ikke vil være godt nok.
Kanskje noen som det er sånn trekloss på. Jorma har vel noen som vil egne seg.
Forvent en fyldig og kjøttfull klang når kablene blir koblet tilbake etter måltidet.
Kabelløftere må vel være den perfekte remedie å ha i bånn av gryta.rolfozzy skrev:Signalkabler. Har du overveid muligheten for og legge det i bånn av kjelen ?
En skikkelig hifi jul. Men noe Biltemagraps tror jeg ikke vil være godt nok.
Kanskje noen som det er sånn trekloss på. Jorma har vel noen som vil egne seg.
Forvent en fyldig og kjøttfull klang når kablene blir koblet tilbake etter måltidet.
Dropp smør og fløte, bruk ribbefett (altså pinnekjøtt fett). Evt justering av bitterhet med fløte.Lille_Adam skrev:Kålrotstappe:
1 kg kålrot + 1-2 gulrøtter (avhengig av størrelse) + 1-2 poteter (avhengig av størrelse)
Salt og pepper etter smak
1dl fløte
3 ss smør (eller margarin om man er kjip)
Yum
Surkål:
Nora
Sjeldan du treng sukker om du har i gullerøtter (i hvertfall der eg borHamram skrev:Pluss litt sukker, i tilfelle kålrabien ikke er søt nok...oddgeir skrev:Samt en dash fett fra pinnekjøttet, så er du i gang.Lille_Adam skrev:Kålrotstappe:
1 kg kålrot + 1-2 gulrøtter (avhengig av størrelse) + 1-2 poteter (avhengig av størrelse)
Salt og pepper etter smak
1dl fløte
3 ss smør (eller margarin om man er kjip)
Yum
Surkål:
Nora
Surkål kan erstattes med rødkål etter min smak.
Kålen kan dere bare ha for dere selv. ;D