Pink Floyd - Discovery Remastring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Mr-T

    Gjest
    LP mastertapene var ofte en generasjon lenger ut enn de tapene som ble brukt til CD, så forholdet du beskriver er faktisk omvendt i de fleste tilfeller.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Man kan vel være enige om at det finnes eksempler til etterfølgelse både den ene og andre veien, men at loudnesskrigen generelt har ført til dårligere remastere og ikke omvendt.

    Når det gjelder det denne tråden dreier seg om, dvs Discovery releasen, så er det slik at originalene holdt så høy kvalitet, dvs milevis unna de tingene vi har diskutert de siste postene, at Discovery remastrene kun er en smaksmessig klangjustering med en liten dæsj loudness på kjøpet.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har Dark... og Wish,,, her nå i Immersion remaster 24/96. Sammenligningsgrunnlaget mitt er de tidligste CD-utgivelsene.

    Heldigvis er loudness så og si uendret på disse nye utgivelsene. BRA!

    Dark....:
    Det er VELDIG stor forskjell på hvordan man har EQ'et det. Immersion utgaven har nok fått seg et stort dropp i mellomtonen, litt ala MOFI mastere. Jeg er litt usikker på om jeg liker det, og jeg synes original CD utgivelse låter friskere og mer åpent. Bortsett fra EQ forskjellen er det ingen ting som skiller den fra original CD.

    Wish:
    Ikke samme forskjell i EQ som på Dark..., men litt forskjell er det. I praksis låter denne temmelig likt som CD'en jeg har, kanskje noe mer lukket i karakteren, men egentlig ubetydelig.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    marsboer skrev:
    Man kan vel være enige om at det finnes eksempler til etterfølgelse både den ene og andre veien, men at loudnesskrigen generelt har ført til dårligere remastere og ikke omvendt.

    Når det gjelder det denne tråden dreier seg om, dvs Discovery releasen, så er det slik at originalene holdt så høy kvalitet, dvs milevis unna de tingene vi har diskutert de siste postene, at Discovery remastrene kun er en smaksmessig klangjustering med en liten dæsj loudness på kjøpet.
    +1
    Synes Discovery boksen låter litt "friskere" og "renere" en originalene, dette er som du skriver smaksmessig men personlig så koser jeg meg stort med discovery boksen ;)
    Espen L
     

    The Edge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Innlegg
    349
    Antall liker
    0
    Kjøpte The Wall utgivelsen her forleden, da denne remasteren var den jeg var mest spent på. Selvom jeg kjøpte den enkeltvis, skal dette være samme remaster som befinner seg i den store fellesboksen med alle skivene mastret.

    Til lyden: jeg syns ikke dette var veldig imponerende greier. Lydkvaliteten på originale The Wall er etter mitt syn absolutt brukbar, og jeg slet i perioder med å høre forskjell på remaster og original. Det er klarere på noen låter, tenker da på at den såkalte "susingen" ikke er tilstede lenger. Tidligere har man kunnet høre denne på innledningen på "Mother" for eks, hvor det kun er akustisk gitar. Foruten dette slet jeg som sagt med å høre forskjell, og jeg har hørt min dose PF opp gjennom årene.

    Å kjøpe den store boksen med alle skivene til 1600-1700 kr er derfor helt uaktuelt for min del, når ikke lydforbedringene virker være større enn det tilfellet er på The Wall.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    I det siste nummeret av Hi Fi News er de overveldet over den nye remastrede lyden (discovery), og er ikke i tvil om at dette er mye bedre enn de to andre utgivelsene av backkatalogen!

    De er vel noe i tvil om at noen av de Japanske (MMF) utgivelsene på LP kan være noe bedre!

    Er forsatt ikke helt fornøyd med de nye utgivelsene (discovery), men når man spiller den første,og andre utgivelsen på Cd, så er man ikke lengre i tvil om at dette er mye bedre!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn