Pink Floyd - Animals

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har sammenlignet den originale UK-utgaven (1.press) fra 1977 med den nye remixen av 2018? Kan det være noe å hente lydmessig på sistnevnte?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg syns min 1.press, som er kjøpt langt senere enn -77 og fremstår som mint, spiller veldig bra. Hva er det med den nye du opplever bedre?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    10
    Remastered...Er den nye leveveien for mange plateselskaper. Femte -sjette remastered versjonen på markedet. "The Loudness war", booste opp bass og diskant. ", drite i mellomtonen. Skru opp "lyden", mer gain. Låter bra på radio?. Har en Miles Davis- "Kind of Blue " fra sytti-tallet?, på vinyl som låter veldig bra. Kjøpte en 180 gram fra et Audiofilt plateselskap, men den fra syttitallet har mer substans , sjel og "bedre lyd"? Husker de tidlige Led Zeppelin lp-ene fra tidlig syttitall. Det låt som om det var var bomull i høytalerne...Så kom de "Remastrdede platene på nittitallet?" De cd-ene med kornsirkelene på?, og lyden var ikke ullen og fylt av bomull lenger. Så av og til er de gamle best, og av og til de nye best? ..Ingen regel uten unntak!
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Remastered...Er den nye leveveien for mange plateselskaper. Femte -sjette remastered versjonen på markedet. "The Loudness war", booste opp bass og diskant. ", drite i mellomtonen. Skru opp "lyden", mer gain. Låter bra på radio?. Har en Miles Davis- "Kind of Blue " fra sytti-tallet?, på vinyl som låter veldig bra. Kjøpte en 180 gram fra et Audiofilt plateselskap, men den fra syttitallet har mer substans , sjel og "bedre lyd"? Husker de tidlige Led Zeppelin lp-ene fra tidlig syttitall. Det låt som om det var var bomull i høytalerne...Så kom de "Remastrdede platene på nittitallet?" De cd-ene med kornsirkelene på?, og lyden var ikke ullen og fylt av bomull lenger. Så av og til er de gamle best, og av og til de nye best? ..Ingen regel uten unntak!
    Har du hørt den?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    10
    Har "Animals" på lp. Litt sliten/brukt. Kjøpt en gang på slutten av syttitallet.. Skeptisk til denne remaster kulturen..Booste bass og diskant, litt mer gain...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg syns min 1.press, som er kjøpt langt senere enn -77 og fremstår som mint, spiller veldig bra. Hva er det med den nye du opplever bedre?
    Q sounden gjør jo sitt, men denne ligger berdre i "sentrum" på stemmer og har generelt klarere lyd. Bassen kan til tider skeie ut litt på side 2 men alt i alt en god lyd som gjør at den gamle høres litt flatere ut. Lik det eller ikke det er opp til enhver😉
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Den gamle kan ikke sammenlignes med den nye,
    Den gamle går for å være den minst audiofile Pink Floyd platen, Q sound effektene er jo alene verd pengene( og den er billig i forhold til andre utgivelser)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Det høres ut som jeg bør gi den en sjanse. Så får man håpe PK har den inne, slik at man ikke må vente i usikkerhet i det uendelige.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har UK A2/B2 og synes den ikke lyder alt for godt. Lyder innesluttet, og jeg spilte denne for tre uker siden. Er vel den PF LP`n som ikke er av det beste lydmessig....
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    "Remaster" er ofte bare en sminket gris (med eller uten vinger). En mastertape kopi med litt eq og kompresjon.

    "Remix" er noe helt annet. Da er man inne på 1. gen råtape fra studio, og så blir det mixet til stereo digitalt med maks oppløsning, istedet for den dårlige multispors mikseren de hadde tilgjengelig på 70-tallet.
    Er ressurskrevende. Bare de mestselgende albumene som gjør det regningssvarende.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    En veldig grei avklaring, syns jeg.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er som @pedal sier.👍
    Den nye utgaven av Animals, som er remix fra 2018, er noe helt annet enn den opprinnelige. Animals er kanskje det PF album som opprinnelig har dårligst lyd.
    Det er det første albumet Pink Floyd spilte inn i sitt eget studio Britannia Row.
    Tidligere album, som f eks DSOTM og WYWH er laget i den tidas kanskje beste studio, - Abbey Road.

    Årsaken til at remixem fra 2018 ikke er gitt ut før nå er generell uoverensstemmelse mellom Gilmour og Waters som ikke har klart å bli enige om sleeve notes før nå.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Vet det er å banne i kirka. Men er det noen som har hørt den nye Animals opp mot 2011 master versjon i Discovery CD boksen? Animals er en av få PF jeg ikke har på tidsriktig vinyl. Så mangler en skikkelig referanse på den plata :)
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Det høres ut som jeg bør gi den en sjanse. Så får man håpe PK har den inne, slik at man ikke må vente i usikkerhet i det uendelige.
    på platekompaniet ser det ut som den ikke er på lager, men dem har den på lager hos bigdipper.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.938
    Antall liker
    32.870
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vet det er å banne i kirka. Men er det noen som har hørt den nye Animals opp mot 2011 master versjon i Discovery CD boksen? Animals er en av få PF jeg ikke har på tidsriktig vinyl. Så mangler en skikkelig referanse på den plata :)
    Jeg har Discovery CD boksen , men har bare sammenlignet med 24bit utgaven på Qobuz. Jeg synes Animals er et av de beste PF albumene, men lyden har vært litt fjern og fattig på dynamikk. Den nye miksen er noe helt annet. Lydbildet åpner opp i både dybde og bredde , og stemmer og instrumenter står frem på en helt annen måte. Synes de har gjort en kjempejobb med denne remixen.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Sound. Selvfølgelig den det må bli hvs man først skal kjøpe. Holder selvfølgelig ikke å bare kjøpe dobbelt opp :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Q-sounden gjør jo sitt, men denne ligger berdre i "sentrum" på stemmer og har generelt klarere lyd...
    Er remixen av Animals gjort i Q-sound? Jeg har prøvd å google dette, uten resultat. Har du en kilde her, takk?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er remixen av Animals gjort i Q-sound? Jeg har prøvd å google dette, uten resultat. Har du en kilde her, takk?
    I den grad q-sound må være laget av q-sound lab så tenker jeg nei, men den har mye av den samme effekten.
    " In 2009, the company was delisted from the NASDAQ exchange. Around 2012, the copyright date on QSound Labs' website was updated. Out of the 40 patents filed by QSound Labs, only one is still active, the rest have either been abandoned or expired. The current status of the company is unknown, as such it is assumed to be inactive. "
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er slike effekter på DSOTM og wish you vere here også
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er remixen av Animals gjort i Q-sound? Jeg har prøvd å google dette, uten resultat. Har du en kilde her, takk?
    Pink Floyd Pulse og Is There Amybody Out There, har Q sound.
    Sting Soul Cages er kanskje den som er mest kjent etter Waters Amused to Death.
    Merk; Madonnas Immaculate Collection. 🙂
    Ellers :
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.171
    Torget vurderinger
    1
    Pink Floyd Pulse og Is There Amybody Out There, har Q sound.
    Sting Soul Cages er kanskje den som er mest kjent etter Waters Amused to Death.
    Merk; Madonnas Immaculate Collection. 🙂
    Ellers :
    Takk. Ja, jeg er godt kjent med den lista der. Ingen bevegelse siste 20 årene. Derfor jeg skvatt når noen sa at Animals var mastret i Q-sound. Men det viste seg altså å være falsk alarm.

    Synes Q-sound er topp på type Pink Floyd musikk, hvor lydeffekter er en integrert del av åndsverket. Ingen som klarte å få så ekstrem surround effekt som Q-sound ut av 2 kanaler, IMO. Nå er vistnok selskapet avviklet, dessverre.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Vet det er å banne i kirka. Men er det noen som har hørt den nye Animals opp mot 2011 master versjon i Discovery CD boksen? Animals er en av få PF jeg ikke har på tidsriktig vinyl. Så mangler en skikkelig referanse på den plata :)
    Den nye på CD er langt bedre enn 2011-utgaven i Discovery-boksen.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    245
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Har en utgave fra Filippinene. Helt grei stand og god lyd, måtte nesten sette på platen. Lenge siden den ble spilt. Musikken er god. Må vel bestille remixen for å sjekke forskjellen🤯.
     

    Vedlegg

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Remastered...Er den nye leveveien for mange plateselskaper. Femte -sjette remastered versjonen på markedet. "The Loudness war", booste opp bass og diskant. ", drite i mellomtonen. Skru opp "lyden", mer gain. Låter bra på radio?. Har en Miles Davis- "Kind of Blue " fra sytti-tallet?, på vinyl som låter veldig bra. Kjøpte en 180 gram fra et Audiofilt plateselskap, men den fra syttitallet har mer substans , sjel og "bedre lyd"? Husker de tidlige Led Zeppelin lp-ene fra tidlig syttitall. Det låt som om det var var bomull i høytalerne...Så kom de "Remastrdede platene på nittitallet?" De cd-ene med kornsirkelene på?, og lyden var ikke ullen og fylt av bomull lenger. Så av og til er de gamle best, og av og til de nye best? ..Ingen regel uten unntak!
    Den nye udgave er så meget bedre end den gamle. På den gamle indspilning har der altid været et slør over lyden. På Remix er lydbilledet langt bedre, og lyden er fantastisk.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om en foreks. hører spor 3 på remixen fra 2018 og samme låt på remaster fra 2011 - er det som natt og dag.
    Eksempel; fra 6:20 ut i låta, høres det ut som om toget dundrer forbi bak vollen 50m ovenfor huset mitt - på remixen fra 2018.
    Mye mindre energi nedover på remaster 2011.
    Begge versjoner avspilt fra Tidal.

    Har ikke sammenlignet med mine to utgivelser på vinyl.....

    Edit; så nå MrSpock sitt innlegg. Jepp, jeg kan bekrefte det du viser der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn