Bil, båt og motorsykkel Pigg eller piggfritt?

Hva slags vinterdekk skal du ha i vinter?

  • Piggdekk

    Stemmer: 17 39.5%
  • Piggfritt

    Stemmer: 26 60.5%

  • Totalt antall stemmer
    43

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Skal du ha pigg eller piggfrie vinterdekk på bilen i år?

Hvorfor velger du det du gjør?
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Piggfrie.
Fulgte med bilen. Har hatt det i over 15 år. Har opplevd lite problemer med det. Nærmest aldri. Piggdekk på bar asfalt er heller ikke lurt. Og det er sjeldent snø på veiene, eller is for den saks skyld. Dette gjelder der jeg kjører.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Piggdekk - så hjelper jeg piggfrie-bilister med å få bedre grep på is/snø-underlag :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kjører piggfritt og har gjort det i over 20 år. Bor i Moss, har ikke hytte på fjellet, kjører aldri lenger nord enn til Gardermoen på vinteren, er av og til i Oslo og Strømstad foruten konas daglige tur til Son.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Egentlig er det pigg som gjelder men jeg kjører defensivt og piggfritt. Konebilen går med piggdekk.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.398
Piggfritt, hvis en bor i litt siviliserte strøk med lite blåis og mye salt. På snøføre er det hipp som happ, da har ikke piggene noen virkning. Har kjørt piggfritt de siste 30 år, med unntak av en arbeidsbil som hadde piggdekk. På den så følte jeg at piggene skled på asfalten.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Nord i provinsene, med dårlig brøyting og til tider blåis, er det kun pigg som gjelder...
Langt i fra. Jeg langpendler i Nord Norge og har kjørt piggfritt siden 1999. 42 mil med speilholke går helt fint. Har ikke engang firehjulstrekk.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Aldri vært noe tema. Piggfritt siden min første bil i -92
 

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
137
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Piggfritt. Siden 1992. Østlandet primært. 30.000 i året, hvorav ca 15.000 om vinteren. Snaue 400.000 km kjørt på vinterføre der altså. To trøbbelhendelser - en på gårdsplassen hjemme på islagt vei med regn.... Akseptabelt....

MEN - jeg hater allikevel SALT.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Pigg. Fordi det fulgte med nesten nye, superduperhakka-etellerannet piggdekk da jeg kjøpte bilen jeg har nå. Tror dette kan være mine første piggdekk på nesten 20 år.
Bruker knapt nok bilen om vinteren, og de få gangene den er ute på tur er det ofte til avsidesliggende steder (som er grunnen til at jeg må kjøre bil) hvor det ikke blir brøyta eller strødd, så det er ikke helt feil å ha pigg allikevel tenker jeg. Men hadde det fulgt med tilsvarende gode piggfrie dekk hadde jeg jo aldri bytta til pigg av den grunn.
Når disse blir modne for utskiftning, eller kjøremønsteret mitt på vinterstid endrer seg, bytter jeg til piggfritt. Jeg kommer nok aldri til å faktisk kjøpe piggdekk.

(forhjulstrekk, stor stasjonsvogn)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.618
Antall liker
15.692
Torget vurderinger
2
Mye norsk, vertikalt landbruksterreng der jeg bor. Det går i pigg. I byen er det unødvendig om man slipper lange holkeperioder.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.506
Antall liker
7.838
Torget vurderinger
0
Pigg Nokian Hakkapelita Hakka 9
 

Doremi

Medlem
Ble medlem
10.03.2011
Innlegg
39
Antall liker
11
Kjører stort sett bare i Oslo og Østfold, så da går det greit med piggfritt.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
ja, hva skal bilen brukes til.

Pigg er suverent på hålke dvs underkjølt regn, hvor piggfritt er udugelig.
På snø, oppsporet is, bar asfalt så er piggfritt like bra eller bedre, spesielt når det kommer til luft- og støyforurensing.

Skal du jevnlig kjøre opp bratte bakker så er piggdekk å foretrekke, ellers er standarden piggfritt.

Bor man i større by så er det liten grunn til å velge pigg. konklusjon: piggfritt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.685
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Piggfritt. Har kjørt piggfritt i 25 år og aldri hatt noen problem til tross for at jeg bor på toppen av en ganske bratt bakke (snittstigning 12%) i Trondheim hvor det er holke relativt ofte. Forhjulstrekk. Hytte på Oppdal. Har aldri hatt problemer med å ta meg fram. Med moderne piggfrie dekk er det svært lite underlag der piggdekk er bedre. Og slikt underlag er det svært sjelden lenger.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Piggdekk eller pikkdekk er for folk som ikke kan kjøre bil ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er veldig lite glad i pigger og har ikke brukt slike dekk på et par tiår. Både fordi jeg ikke trenger dem siden jeg bor like utenfor Bergen, men også fordi jeg hater griseriet og forurensingen de fører til. Man ser det hver vinter. Først litt snø eller en kuldeperiode og så litt tøvær... kjører du en våt dag da er bilen så tilgriset og ekkel at det er til å bli trist av. Dessuten er tungtrafikk, lastebiler og busser med pigger kanskje det som ødelegger veiene mest og fører til mest svevestøv, mulig hjulpet av saltingen.

Jeg håper de ikke bare bli gebyrer men forbud mot kjøre inn i Bergen med piggdekk.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.549
Antall liker
7.057
Burde vært en saftig ekstraskatt på piggdekk for alle som tror de ikke klarer seg uten. Avgiftene kunne så blitt brukt for å finansiere kjøreopplæring for de samme.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Du har 2-3-4 dager hver vinter her nord hvor piggdekk kan utgjøre en forskjell. Alle andre dager kjører man minst like trygt med piggfritt. Men er man på veiene disse få dager på vinteren hvor sydvest, regn og vind skaper speilblank polert is på veiene, da er pigg best, sånn er det bare.

Men tror at de piggdekkene jeg har på bilen nå, blir mine siste.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.506
Antall liker
7.838
Torget vurderinger
0
Men noen må faktisk kjøre med pigg for at de piggfrie skal fungere optimalt. Og så er det slik at Norge er et meget langstarkt land der forholdene varier meget!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
For egen del har jeg piggfrie dekk på bilen nå som er modne for utskiftning, og vurderer å gå over til piggdekk igjen som jeg hadde på forrige bilen.

Har en 4WD som er det beste jeg har kjørt på vinterføre, men på landeveier med regn/snø og svingende temperaturer er det fortsatt piggdekk som føles tryggest. I tillegg har jeg et par leie bakker hvor det kan være is hjemme som veier inn litt.

Fra NRK i dag:

Nedbøren som kommer starter som snø litt inn fra kysten, men går fort over til regn når temperaturen stiger natt til torsdag.

– Vi venter at det kan komme opp mot 20 centimeter snø først i Agder-fylkene. På Østlandet vil nedbøren komme i form av snø, men her er det ikke snakk om så store mengder. I Oslo-området kommer snøen til å gå over i regn, sier meteorologen.

Bakken er kald etter flere dager med minusgrader, og derfor er det fare for at nedbøren fryser på veiene når snøen går over i regn.
https://www.nrk.no/telemark/torsdag-kan-du-vakne-opp-til-vaerkaos-1.14312770

Men det er klart piggfritt er enklest å forholde seg til, og mye greiere å kjøre med all den tiden det ikke er is på veien. Får se hva jeg ender opp med selv i år. :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
“I have bad pigs in my dekk” som Petter Solberg sier men når en farter rundt hele landet på ukristelige dager og værforhold så er D tryggest sÅnn...

Petter Solberg burde vel gi ut en bok og få en literaturpris kanskje.... kan´ke bli bedre...

«I have some problems with steinsprut on my frontrut!»

“The rat was loose”

I had to go off the road to save the car”

“In Norway we rape after dinner”

«…and then the girspak got broken

“I drived over the hill”

“Vell well. vi have to see how the rest of the race go”

“It was a moose in the engine”

“I had a stop in the start”

“But but, it is’t only only you know”

«Can you STRØ her? Its very glætt!»

“i drived and it was a sving and a sving så a stein and pang! i drived rett in the juletræ”

“I have bad pigs in my dekk”

«We had to change the girboks.»

“It vås dæven døtte meg close ass”

«It was a very crap swing», som i krapp sving. (Les: Crap = dritt).

“I had a very big fart, and suddenly I fucked off the road” fart – fis på engelsk

«i came around a sving and veltet on the tak»

“It is not the fart that kills you.. it is the smell”

“He is my wife in the car ehh.. no sex” Om kartleseren sin”

“I was slædding utafor the kænt”

“It våss so møtsj dog on the windøv”

“The car understyrt and i was going stræit fram”

«There, upon that hill, i jumped so faenmeg long!!»

“When i kæim arund the corner, it all went to hælvette”

“I came with a great fart and dishappered as a prick upon the sky” Prick er engelsk slang ord for penis.

«We have a good kåk (cock) were we sleep»
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.506
Antall liker
7.838
Torget vurderinger
0
Er så priviligert at jeg kjører på usaltede veier mer enn 90% av tiden, hvilket også vises på bilen. Hadde den oppe på lift i forbindelse med takst etter elgtreff i mai. Det var ikke en rustflekk på understellet ikke en! Der biler normalt er rustbrune etter et par tre år hvis de har gått i Oslogryta var min fortsatt like blågrå som den var da den forlot fabrikken etter 10år! Salt er noe dritt!

I min barndom, før bilsalget ble sluppet fritt, hadde vi ikke frostveske på bilene så vannet ble tappet av om kvelden og varmt vann ble fyllt på om morgenen. Vi hadde ikke vinterdekk med pigg, husker ikke om det ble byttet mellom sommer og vinterdekk, men det var kjetting til alle hjul ( ved behov ). Det fungerte det også, uten salt!!

Så kom piggdekk og salt, ulykkene gikk ikke ned så mye som man skulle vente, men det var fordi folk spiste opp den økende sikkerhetsmarginen med å øke farten. Nå har ikke farten gått ned igjen selv etter at stadig flere kjører uten pigger. Og det ville vel ha vist seg på ulykkesstatistikken om det ikke var for saltingen? Men det har jo sin pris, det vet alle som bor i saltområder og som får problemer på EU kontrollen.

På "normalt" snøføre har ikke pigger noen større betydning, det er gummiblandingen som betyr mest, og gummiblandingene har blitt markant bedre over årene. Men når det ligger is på asfalt er det kun to ting som virker, ned med farten og pigg! De i bekjentskapskretsen som de siste årene har "brukt opp" biler har det til felles at de har møtt på "svart is". Det tynne "usynlige" islaget på bar asfalt som man ikke vet er der før det er for sent. Og da er det alene grunn/bortforklaring god nok til å kunne stå fram med attityden: "Det var ikke min feil! Det ble brått overjordisk glatt"! At det oppleves "overjordisk glatt" forstår jeg for jeg har også opplevd dette, men på grunn av pigg har det gått helt greit like vel. Men prøv å fortelle noen som står der med ny bil etter en slik opplevelse at han faktisk kunne ha unngått hele problemet med pkt 1. å senke farten og/eller pkt 2. å kjøre med pigg. Det er i så fall slutten på det vennskapet.

Har kjørt noen biler med piggfritt av den enkle grunn at de var satt opp med slike da jeg kjøpte dem. Det er noen år siden og det har sikkert blitt bedre på den tiden som har gått, men det som skremte meg var hvor brå overgangen var mellom at de var "greie nok" til de var direkte skremmende å kjøre på. Omtrent som et alkalisk batteri. Virker fint, virker fint, virker fint, VIRKER OVERHODET IKKE!! I løpet av noen få mil på en lang tur gikk dekkene over fra å være greie til å føles livsfarlige å kjøre med! Kona fikk med piggfritt på den forrige leasingbilen som vi hentet i Oslo. Hun var ikke komfortabel med dem, så på den vi har nå er det piggdekk.

Siste vinteren jeg kjørte Range Rover gadd jeg ikke bytte til vinterdekkene ( med pigg ). Jeg kjørte på grove sommerdekk ( terrengdekk merket m+s ), Ikke noen problem med framkommeligheten i det hele tatt, sikkert mest takket være konstant 4X4, og hvis man husket på at det man kjørte veide 2-2,5 tonn og tok hensyn til dette faktum og det at Newton ikke har blitt "umoderne", når man kjørte inn mot kryss etc så var det ikke noe problem å kjøre uten pigg. Så hva som fungerer av pigg eller piggfritt beror mest på om sjåføren er i stand til å kjøre i forhold til de kortene han har blitt utdelt! Litt på samme måte som om man er "flink eller rævva" til å spille poker!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.685
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Det har du helt rett i Spiralis. Veldig mange behandler bilen på vinterføre som om det var sommerføre. Ikke senke farten. Ikke holde god nok avstand. Gi full gass i motbakker slik at hjulene spinner og det dannes is under dekkene som får det til å bli enda glattere. Og fordi de kjører sånn blir man nødt til å salte, men da klager de på saltingen. Jeg lærte å kjøre bil i en 1964 Ford Cortina. Kjørte opp i februar, så jeg hadde mye øvelseskjøring på vinterføre. Den lærdommen sitter fremdeles i.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er så priviligert at jeg kjører på usaltede veier mer enn 90% av tiden, hvilket også vises på bilen. Hadde den oppe på lift i forbindelse med takst etter elgtreff i mai. Det var ikke en rustflekk på understellet ikke en! Der biler normalt er rustbrune etter et par tre år hvis de har gått i Oslogryta var min fortsatt like blågrå som den var da den forlot fabrikken etter 10år! Salt er noe dritt!

I min barndom, før bilsalget ble sluppet fritt, hadde vi ikke frostveske på bilene så vannet ble tappet av om kvelden og varmt vann ble fyllt på om morgenen. Vi hadde ikke vinterdekk med pigg, husker ikke om det ble byttet mellom sommer og vinterdekk, men det var kjetting til alle hjul ( ved behov ). Det fungerte det også, uten salt!!

Så kom piggdekk og salt, ulykkene gikk ikke ned så mye som man skulle vente, men det var fordi folk spiste opp den økende sikkerhetsmarginen med å øke farten. Nå har ikke farten gått ned igjen selv etter at stadig flere kjører uten pigger. Og det ville vel ha vist seg på ulykkesstatistikken om det ikke var for saltingen? Men det har jo sin pris, det vet alle som bor i saltområder og som får problemer på EU kontrollen.

På "normalt" snøføre har ikke pigger noen større betydning, det er gummiblandingen som betyr mest, og gummiblandingene har blitt markant bedre over årene. Men når det ligger is på asfalt er det kun to ting som virker, ned med farten og pigg! De i bekjentskapskretsen som de siste årene har "brukt opp" biler har det til felles at de har møtt på "svart is". Det tynne "usynlige" islaget på bar asfalt som man ikke vet er der før det er for sent. Og da er det alene grunn/bortforklaring god nok til å kunne stå fram med attityden: "Det var ikke min feil! Det ble brått overjordisk glatt"! At det oppleves "overjordisk glatt" forstår jeg for jeg har også opplevd dette, men på grunn av pigg har det gått helt greit like vel. Men prøv å fortelle noen som står der med ny bil etter en slik opplevelse at han faktisk kunne ha unngått hele problemet med pkt 1. å senke farten og/eller pkt 2. å kjøre med pigg. Det er i så fall slutten på det vennskapet.

Har kjørt noen biler med piggfritt av den enkle grunn at de var satt opp med slike da jeg kjøpte dem. Det er noen år siden og det har sikkert blitt bedre på den tiden som har gått, men det som skremte meg var hvor brå overgangen var mellom at de var "greie nok" til de var direkte skremmende å kjøre på. Omtrent som et alkalisk batteri. Virker fint, virker fint, virker fint, VIRKER OVERHODET IKKE!! I løpet av noen få mil på en lang tur gikk dekkene over fra å være greie til å føles livsfarlige å kjøre med! Kona fikk med piggfritt på den forrige leasingbilen som vi hentet i Oslo. Hun var ikke komfortabel med dem, så på den vi har nå er det piggdekk.

Siste vinteren jeg kjørte Range Rover gadd jeg ikke bytte til vinterdekkene ( med pigg ). Jeg kjørte på grove sommerdekk ( terrengdekk merket m+s ), Ikke noen problem med framkommeligheten i det hele tatt, sikkert mest takket være konstant 4X4, og hvis man husket på at det man kjørte veide 2-2,5 tonn og tok hensyn til dette faktum og det at Newton ikke har blitt "umoderne", når man kjørte inn mot kryss etc så var det ikke noe problem å kjøre uten pigg. Så hva som fungerer av pigg eller piggfritt beror mest på om sjåføren er i stand til å kjøre i forhold til de kortene han har blitt utdelt! Litt på samme måte som om man er "flink eller rævva" til å spille poker!
I gamleverden frem til 80-ish eller noe og Gro oppfant skjellsordet "miljø" kunne vi kjøre vilt og uhemmet - og viktigst - uorganisert på islagte vann og teste alle grenser for bil og sjåfør. Etter min mening var det den beste kunnskap en kunne få å ta med seg ut på veien. Føler at det sitter i ryggraden fortsatt og at det har gjort meg til en sikrere sjåfør på vinterføre og ellers for den saks skyld,

I kjøring på is perioden delte jeg også en trimmet mini cooper ribbet for all unødvendig vekt og utstyrte den med knivpiggdekk. Den satt bedre enn en F1 bil på isen/veien. For de som ikke vet hva en knivpigg er ser de ut som stemjern - knivskarpe.

En dulion med km på norske vinterveier over hele lander og under alle forhold holder "treningen" vedlike.

Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.

Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.685
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Det har selvfølgelig mye å gjøre med forholdene der du bor. Jeg bor i Trondheim der veien saltes hvis værmeldingen antyder at det kanskje blir kaldt om noen dager, men jeg bor slik til at man skulle tro jeg trengte piggdekk for å komme fram, men det gjør jeg altså ikke. I fjor vinter kjørte jeg over Venabygdsfjellet akkurat etter den første frosten. Det var klink is fra Folldal helt fram til nedkjøringen mot Ringebu. Ingen problemer.

Konklusjonen må vel være at de aller fleste greier seg fint med piggfrie dekk hvis man kjører etter forholdene, men det finnes noen situasjoner der piggdekk faktisk er nødvendig. Etter min erfaring er det imidlertid langt færre slike situasjoner enn mange innbiller seg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.

Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....
Jeg vet ikke hvor du ferdes, men jeg har aldri opplevd å ikke komme fram på offentlig vei med piggfrie dekk og uten firehjulstrekk. Om en halv time setter jeg meg i bilen, med piggfrie dekk, og kjører fra Lofoten til Tromsø -42mil. Det er holkeføre. Regner med å komme fram....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.398
………………….

I kjøring på is perioden delte jeg også en trimmet mini cooper ribbet for all unødvendig vekt og utstyrte den med knivpiggdekk. Den satt bedre enn en F1 bil på isen/veien. For de som ikke vet hva en knivpigg er ser de ut som stemjern - knivskarpe.

En dulion med km på norske vinterveier over hele lander og under alle forhold holder "treningen" vedlike.

Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.

Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....
Joda, det er noen som ikke takler vinterføre uansett mengde trening. Har du vurdert kjetting på alle 4 hjul i tillegg til piggdekk og 4WD?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.245
Antall liker
9.034
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Nord i provinsene, med dårlig brøyting og til tider blåis, er det kun pigg som gjelder...
neida.. kun 2-3 dager i året de kan være en fordel kontra pigg for noen.. :) for min del.. piggfritt all the way! :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.

Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....
Jeg vet ikke hvor du ferdes, men jeg har aldri opplevd å ikke komme fram på offentlig vei med piggfrie dekk og uten firehjulstrekk. Om en halv time setter jeg meg i bilen, med piggfrie dekk, og kjører fra Lofoten til Tromsø -42mil. Det er holkeføre. Regner med å komme fram....
Eg ferdast frå tid til anna på offentlege vegar der ein ikkje kjem seg fram, korkje med piggar eller piggfritt. Men piggar funkar best på skikkeleg holkeføre. (dvs blankis).
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Til Voffsen og Pinkeren; Dere får heller stille det spørsmålet til de andre 4WD gutta hvis kjøretøy, sånn typisk tysk å sånn skodd piggfritt når de står stablet ovenpå hverandre etter at de har glidd baklengs ned bakken - ned over grøftekanten og ut på jordet, Det er et notorisk kinkig sted, verst ved glattpakket 0-føre og bakken har en krapp 90° høyre nederst.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kjørte tur-retur Drammen - Nordbysenteret på Svinesund i dag, med piggfrie vinterdekk fra 2012. Det jeg egentlig skulle hatt på bilen i dag var de nye Nokian Hakka Black sommerdekkene mine fra i sommer, fordi faren for vannplaning var egentlig det eneste som bekymret meg med konstant regn og plussgrader.


Men hvorfor blir enkelte så defensive og antyder manglende kjøreferdigheter o.s.v. hos de som foretrekker å kjøre med pigg? Jeg syns Spiralis er inne på noe jeg kjenner meg igjen i her, og det er når man kjører på f.eks. landeveien og asfalten ser svart ut, men noen ganger både ser og føles det ut som et tynt lag med is i kjørebanen. Kjørte en del år med en lav, lett roadster med bakhjulstrekk og midtmontert motor og piggfrie dekk på vinterføre, og det var ganske spennende på veier som ble saltet og frøs på igjen om hverandre når temperaturen varierte rundt frysepunktet og man fikk litt underkjølt regn og sånn innimellom i tilllegg. Etter det har jeg litt problemer med å slippe meg helt løs på vinterveier hvor jeg ikke helt vet hva jeg kjører på, for å si det sånn. Men piggdekk føles betydelig mer stabilt og trygt under slike forhold.

Er egentlig litt fristet til å teste piggfrie bare for å se hvor gode de har blitt, siden det er noen år siden jeg hadde nye piggfrie sist.
 
Topp Bunn