Bil, båt og motorsykkel Pigg eller piggfritt?

Hva slags vinterdekk skal du ha i vinter?

• Piggdekk

Stemmer: 17 39.5%
  • Piggfritt

Stemmer: 26 60.5%

• Totalt antall stemmer
    43

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Jeg stod i 2003 sammen med sjefsingeniøren for Vehicle Dynamics Management for Lexus på testbanen til Toyota, ved Fuji fjellet i Japan. Tidligere på dagen hadde vi prøvd en prototype på Lexus 300h. Bilen skulle på markedet i 2005. Med VDM på hadde man full kontroll, uten spratt det veikoner når man prøvde å ta løypa i fart. Spurte hva målet med VDM var.

«I want you to feel as confident as a professional downhill skier at the most dangerous black diamond course.”

Og da fulgte en lang diskusjon om det var klokt å hjelpe sjåfører så mye. Fikk de et realistisk forhold til veigrep?

«Nothing is realistic in a modern car. We are adjusting a hundred things, every second.»

Jeg tror en del biler er blitt så vanskelige å kjøre uten spin control, fordi man har konstruert dem innenfor dennes muligheter, at det burde være forbudt å slå av ESP eller VDM og tilsvarende, og at bilen ikke bør kunne kjøres dersom disse ikke fungerer. Folk har lært å kjøre bil på virtuelle ESP-skinner og har ikke et realistisk forhold til bil, fart, tyngdepunkt, veigrep.
Jeg klarer ikke helt å stole blindt på disse systemene på glatt føre, selv om de jo har blitt veldig bra. Men jeg er helt uenig i at man ikke skulle få slå av hjelpesystemer, tvertimot tror jeg mange som ikke har testet hadde hatt godt av å få kjenne litt på hva disse systemene gjør og hvordan bilen deres egentlig er å kjøre når man gjør det 100% manuelt på egen hånd.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
En annen ting er at piggdekk folka har skyld i at bilene våre ser ut som de er dratt gjennom gjørma etter noen dager på vinterføre. Jeg respekterer at de ikke tør eller klarer å kjøre uten pigger men jeg aksepterer IKKE at de griser til bilen MIN !

Pakk ;)

https://www.vegvesen.no/fag/veg+og+...ger-saltet-asfalten/ødelegger-saltet-asfalten
Det er jo saltet som er problemet ditt, ikke folk som kjører med piggdekk. Salt og mildvær skaper slaps og griseføre, ved tørt og kaldt klima uten salting er det rent og pent i forhold.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKPlR5/glatte-veier-skaper-kaos-ambulanse-i-kollisjon?utm_content=row-4&utm_source=vgfront

Mange idioter som ikke kan kjøre bil ser jeg!

At de ikke kan forstå at de må ta bussen på dager som denne?
Heller mer og mer mot at i år er et piggdekk-år, hvis den foreløpige tendensen med vekslende temperatur +/- 0 og mye nedbør/regn og fuktighet fortsetter.

Synd, for det er ingen tvil om at piggfritt er mest behagelig å kjøre med.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.306
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
En annen ting er at piggdekk folka har skyld i at bilene våre ser ut som de er dratt gjennom gjørma etter noen dager på vinterføre. Jeg respekterer at de ikke tør eller klarer å kjøre uten pigger men jeg aksepterer IKKE at de griser til bilen MIN !

Pakk ;)

https://www.vegvesen.no/fag/veg+og+...ger-saltet-asfalten/ødelegger-saltet-asfalten
Det er jo saltet som er problemet ditt, ikke folk som kjører med piggdekk. Salt og mildvær skaper slaps og griseføre, ved tørt og kaldt klima uten salting er det rent og pent i forhold.
Hvis du leser hva Vegvesenet har skrevet så løser ikke salt opp asfalt. Salt er ille nok men møkka kommer fra det piggene karrer opp - rundt 50 gram per mil. Og er det ikke vått så svever det og dreper folk....

Dekkene legger igjen litt gummi men der er minimalt. Om sommeren så synes det knapt om man har kjørt en regnversdag. Om vinteren er det en hel annen verden og synderen er piggdekk :mad:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0

Pakk ;)

Hvis du leser hva Vegvesenet har skrevet så løser ikke salt opp asfalt. Salt er ille nok men møkka kommer fra det piggene karrer opp - rundt 50 gram per mil. Og er det ikke vått så svever det og dreper folk....

Dekkene legger igjen litt gummi men der er minimalt. Om sommeren så synes det knapt om man har kjørt en regnversdag. Om vinteren er det en hel annen verden og synderen er piggdekk :mad:
I og med at du kjører på saltet vei er dette bare en fordel. Det gjør deg motivert til å kjøre bilen gjennom en vaskemaskin og det har bilen veldig godt av!

PS. Vær ikke gjerring. Betal for et vaskeprogram med underspyling! ;)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen

Pakk ;)

Grunnen til at du ikke opplever det samme griseriet en regnværsdag som når snø og is smelter av mildvær eller salt, er mye fordi regnet renner vekk med en gang og samtidig vasker veibanen ren. Når det ligger snø på og ved siden av veien en stund, så absorberer den skitt og eksos fra bilene som kjører der som en svamp, og når den smelter får du en sørpesmoothie full av akkumulert skitt som frigjøres og sauser ned bilen din.

Noen gang prøvd å la en bil gå på tomgang en stund mens den er parkert på hvit, jomfruelig snø og sett at det blir en svart flekk i snøen der eksospotta ender?

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
538
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Pigg eller piggfritt?
Kjørt piggfritt siden 2002.
Aldri stått fast eller vært utenfor veien med piggfritt.
Kjørte en Saab 9000 med piggdekk før 2002, var i grøfta og stod fast i "vinterbilen" noen ganger.

Mye av problemet i dag er som det nevnes at folk stoler alt for mye på elektroniske hjelpemidler i bilene sine.
Hjelper ikke at fler og fler kjører firehjulstrekk heller.
Når man aksellerer mer eller mindre som normalt (firehjulstrekk og antispinn), blir mange lurt til å tro at det ikke er så glatt! Når det så skal bremses før ett kryss eller en sving skal forseres er de ikke klar over hvilken posisjon de har stilt seg i. Da går det den veien bilen var på vei før situasjonen oppstod uansett hvor avanserte hjelpemidler man har.
Det å gjøre en liten bremsetest eller et lite "kast" på rattet for å finne hvor mye grep man har ser jeg mindre og mindre av.
Hjelper heller ikke når man ser folk i store (tunge) suv'er som kjører med cruisekontrollen på når det er glatt heller...

Vet mange som kjører på pigg fordi deg gjør at de føler seg tryggere. Tryggheten blir på en måte falsk da de ikke tar hensyn til de faktiske kjøreforholdene da de har pigger som hjelper dem om det er glatt.
Man kan også spørre seg hvor mange pigger som er igjen etter 2 sesonger på 99,9% bare veier?

De siste 8 årene, har jeg latt bilen stå en gang (hadde ikke skifta fra sommerdekk enda) det var skikkelig 0 føre utenfor med underkjølt regn osv. Taxi funka den dagen!

Det å redusere hastighet, se godt framover samt planlegge kjøringen har hjulpet meg når det har vært glatt.

--
Martin

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Som det blir påpekt av andre her er det ikke alle fartsdempere som er helt gode å kjøre på, noen er verre enn andre. Når man i tillegg kjører på mye dårlig asfalt i samme området hver eneste dag blir man til slutt lei og kjører heller litt mykere der man vet at man får massert innvollene hvis man ikke senker farten. Jeg gjør iallfall det...
Jeg gir meg ikke helt med disse fartsdemperne ;)
Det jeg også har lagt merke til er at etter å ha krøpet over en fartsdemper i 10 km/t er det full gass fram til neste fartsdemper. Gjerne opp til 60 eller 70 km/t (i 30 eller 40-sonen) for så å stå på bremsene og krype over neste fartsdemper i 10 km/t igjen. Jeg ser det igjen og igjen i en vei jeg kjører relativt ofte. Denne har 40 km/t fartsgrense og fartsdemperne er svært myke - ingen problem å kjøre over dem i 50 km/t. I tillegg er det en vei som stort sett bare brukes av folk som kjører der hver dag, så de kjenner til hvordan fartsdemperne er. Likevel ser jeg den samme oppførselen hver gang jeg kjører der.

Jeg er også selvfølgelig klar over at mange fartsdempere ikke er bygd etter spesifikasjonen og er alt for krappe. Det gjelder bl.a. i den gaten jeg bor i. Det er en blindvei, men det ligger 2 barnehager her, så her bør farten være lav. Her er det 2 fartsdempere der man må kjøre i 10 km/t for å ikke slå nedi. Jeg har mange ganger lurt på hvordan den Ferrarien som står i veien kommer seg ut.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.819
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har du noen sinne sett den andre steder enn i oppkjørselen?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Som det blir påpekt av andre her er det ikke alle fartsdempere som er helt gode å kjøre på, noen er verre enn andre. Når man i tillegg kjører på mye dårlig asfalt i samme området hver eneste dag blir man til slutt lei og kjører heller litt mykere der man vet at man får massert innvollene hvis man ikke senker farten. Jeg gjør iallfall det...
Jeg gir meg ikke helt med disse fartsdemperne ;)
Det jeg også har lagt merke til er at etter å ha krøpet over en fartsdemper i 10 km/t er det full gass fram til neste fartsdemper. Gjerne opp til 60 eller 70 km/t (i 30 eller 40-sonen) for så å stå på bremsene og krype over neste fartsdemper i 10 km/t igjen. Jeg ser det igjen og igjen i en vei jeg kjører relativt ofte. Denne har 40 km/t fartsgrense og fartsdemperne er svært myke - ingen problem å kjøre over dem i 50 km/t. I tillegg er det en vei som stort sett bare brukes av folk som kjører der hver dag, så de kjenner til hvordan fartsdemperne er. Likevel ser jeg den samme oppførselen hver gang jeg kjører der.

Jeg er også selvfølgelig klar over at mange fartsdempere ikke er bygd etter spesifikasjonen og er alt for krappe. Det gjelder bl.a. i den gaten jeg bor i. Det er en blindvei, men det ligger 2 barnehager her, så her bør farten være lav. Her er det 2 fartsdempere der man må kjøre i 10 km/t for å ikke slå nedi. Jeg har mange ganger lurt på hvordan den Ferrarien som står i veien kommer seg ut.
Når du observerer at noen kjører sånn over fartsdumper, har du samtidig lagt merke til om bilen bak dem ligger helt oppi støtfangeren dems når de bremser og holder lavere fart over fartsdumpene? :)

Hvis jeg kjører en strekning med mange fartsdumper som jeg vet er jævlige i normal fart, så bremser jeg rett før fartsdumpa sånn at fronten på bilen dykker ned, og slipper bremsen igjen i samme øyeblikk som forhjulene treffer stigningen så bilen hever seg foran samtidig som dumpa begynner. Så gir jeg gass igjen når bakhjulene triller ned på andre siden og dumpa er forsert, fram til neste dump og gjentar prosedyren.
Hvis jeg da har en bil bak meg som hele tiden kommer helt opp i rumpa mi hver eneste gang jeg bremser foran en dump, så kan det hende jeg tenker at vedkommende er en nybegynnner bak rattet som ikke har lært seg å tilpasse farten til bilen foran, og at jeg derfor gir litt ekstra gass fram til neste dump for å få avstand mellom oss, og på den måten hjelpe vedkommende til å ikke kjøre på meg bakfra. :)

Problemet er gjerne at hvis man gir litt ekstra gass for å skape avstand til bilen bak, så gir de bare mer gass selv og opprettholder samme close-quarters strategien...

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Pigg eller piggfritt?
Kjørt piggfritt siden 2002.
Aldri stått fast eller vært utenfor veien med piggfritt.
Kjørte en Saab 9000 med piggdekk før 2002, var i grøfta og stod fast i "vinterbilen" noen ganger.

Mye av problemet i dag er som det nevnes at folk stoler alt for mye på elektroniske hjelpemidler i bilene sine.
Hjelper ikke at fler og fler kjører firehjulstrekk heller.
Når man aksellerer mer eller mindre som normalt (firehjulstrekk og antispinn), blir mange lurt til å tro at det ikke er så glatt! Når det så skal bremses før ett kryss eller en sving skal forseres er de ikke klar over hvilken posisjon de har stilt seg i. Da går det den veien bilen var på vei før situasjonen oppstod uansett hvor avanserte hjelpemidler man har.
Det å gjøre en liten bremsetest eller et lite "kast" på rattet for å finne hvor mye grep man har ser jeg mindre og mindre av.
Hjelper heller ikke når man ser folk i store (tunge) suv'er som kjører med cruisekontrollen på når det er glatt heller...

Vet mange som kjører på pigg fordi deg gjør at de føler seg tryggere. Tryggheten blir på en måte falsk da de ikke tar hensyn til de faktiske kjøreforholdene da de har pigger som hjelper dem om det er glatt.
Man kan også spørre seg hvor mange pigger som er igjen etter 2 sesonger på 99,9% bare veier?

De siste 8 årene, har jeg latt bilen stå en gang (hadde ikke skifta fra sommerdekk enda) det var skikkelig 0 føre utenfor med underkjølt regn osv. Taxi funka den dagen!

Det å redusere hastighet, se godt framover samt planlegge kjøringen har hjulpet meg når det har vært glatt.

--
Martin
Det er et godt poeng, for selv om alle piggene fortsatt sitter igjen i dekket kan de være så slitt at de ikke stikker over gummien lenger etter bare et par-tre sesonger. Problemet er at det ikke er så lett å se alltid hvis man ikke kjenner på dekket fysisk med fingrene, og siden man fortsatt får støyen fra det som er igjen av piggene når man kjører på asfalt, så tror kanskje mange at de fortsatt har det samme veigrepet som når dekkene var nye.

Hvis jeg kjøper piggdekk så er det med visshet om at det er omtrent dobbelt så dyrt som piggfrie selv om innkjøpsprisen er den sammen, fordi de sannsynligvis må byttes omtrent dobbelt så ofte på grunn av slitasjen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
@ Martin,otare og erato.

99% av alle fartsdempere er feilkonstruert. Det burde være slik at man skulle kunne passere fartsdempere i den hastigheten som er grensen uten å massere innvollene, slik er det ikke i praksis. Og det man taper på 10kmt over dumpen forsøker folk å hente igjen mellom dumpene. Dette er helt naturlig oppførsel for folk. Tåpelig, men slik er folket! Slik sett kan man vel si at fartsdempere virker mot sin hensikt, kanskje?

Jeg kjørte i noen år Range Rover som hverdagsbil. Interessante bensinregninger må innrømmes med automatgir, permanent firehjulsdrift og V8 bensin! Men "oppsiden" var de gangene jeg kjørte i gater med fartsdumper. Jeg kunne holde 30-40 eller 50 uten problem, avhengig av fartsgrensen. ( Prøver å holde meg til grensene fordi jeg tror det er en årsak til at grensen er senket og fartsdumper er montert! ) jeg merket ikke noe til disse humpene mens personbiler som forsøkte å holde følge hoppet og skvatt over disse humpene.

Når det gjelder dekkene så har det faktisk vært en enorm utvikling på den fronten også i løpet av de siste 20 årene. Til å begynne med var piggfire dekk litt så som så, så ble det satset på dem og de ble mye bedre. Når så spesiellt våre finske venner ( Nokia ) oppdaget dette satset de også på piggdekkutviklingen. Hakka 8 og Hakka 9 er lysår bedre enn de beste piggdekkene fra 10 år tilbake. Sammenlignet med dekk fra 20 år tilbake er det helt vanvittig hvor mye bedre det har blitt. Dette i sammenheng med elektronikk i bilene gjør at folk gjerne opplever at veien ikke er så glatt som den nok er. Og når det da først slipper har ikke mange bilførere kunnskap/evne til å redde situasjonen. Litt som da BMW kom med sin 3 serie. Utrolig mange ungdommer som vraket pappas Bimmer for den bilen var veldig god å kjøre ( I forhold til andre samtidige ) men når den først slapp måtte du enten hete Schumacher elle Scanke til etternavn for å ha en sjanse i Helvete til å redde situasjonen. En vanlig ungdomsbil ville ha mistet grepet i 100 mens denne Bimmern holdt seg fast til 130 men når den da først slapp så gjorde den det brått og brutalt. Litt samme forhold med dagens biler med elektronikk og vanvittig gode ( i forhold til for 20 år siden! ) dekk.

Vedrørende Ferrarier ( og andre superbiler ) så er disse ofte veldig ubekvemme og upraktiske så de blir gjerne ikke kjørt så mye. Slike biler har størst misjon parkert i oppkjørselen for å vise omverdenen at "jeg har råd.."! Hvis man følger med på bruktmarkedet for slike biler så ser man at de oftere enn ikke, harvanvittig lav kilometerstand i forhold til årgangen. det er fordi de i stor grad ikke brukes. Ofte er de bil nummer tre eller fire i husholdningen også. Fartsdumer er et kjent problem for like biler, det er riktig, men det er flere årsaker til at de knapt kjøres.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Angående Nokian så er deres piggfrie dekk såpass myke at de dreper alle kjøreglede på en tung bil.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Mulig, har ingen erfaring med dem. Men piggfrie dekk som skal være gode må vel egentlig være veldig myke?

Nokian med pigg er overaskende gode og de holder utrolig godt på piggene! Med forhjulstrekk har jeg blitt vant til å se piggene flaggre avgårde men både Hakka 8 og Hakka 9 har overasket veldig i så måte. Dekk som holder tilstrekkelig med pigger til at de seriøst kan vurderes i forhold til å begynne sesong 4 med er noe jeg ikke har vært vant med. Etter sesong 3 har det normalt vært å kjøpe nytt. 3 sesonger på vinterdekk er forøvrig greit, etter det har de gjerne blitt så stive at de bør pensjoneres uansett. Men også på det området synes det å ha vært en smule utvikling de senere årene.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Angående Nokian så er deres piggfrie dekk såpass myke at de dreper alle kjøreglede på en tung bil.
Man kan godt fylle litt ekstra luft i vinterdekkene ifht. spesifikasjonene, kan hende det hjelper litt.

Forøvrig er det ikke akkurat så mye kjøreglede i piggdekk på bar vei heller, sånn som man er nødt til å trippe rundt på tå i rundkjøringer og andre krappe svinger, ved nedbremsing, og når man aksellerer fra stillestående for å ikke kastrere dem helt. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Mulig, har ingen erfaring med dem. Men piggfrie dekk som skal være gode må vel egentlig være veldig myke?

Nokian med pigg er overaskende gode og de holder utrolig godt på piggene! Med forhjulstrekk har jeg blitt vant til å se piggene flaggre avgårde men både Hakka 8 og Hakka 9 har overasket veldig i så måte. Dekk som holder tilstrekkelig med pigger til at de seriøst kan vurderes i forhold til å begynne sesong 4 med er noe jeg ikke har vært vant med. Etter sesong 3 har det normalt vært å kjøpe nytt. 3 sesonger på vinterdekk er forøvrig greit, etter det har de gjerne blitt så stive at de bør pensjoneres uansett. Men også på det området synes det å ha vært en smule utvikling de senere årene.
Er Hakka 9 SUV jeg vurderer, og heller mer og mer til å bestille meg et sett jo mer jeg tenker på det, og hvordan kjøreforholdene vanligvis er når vi har vekslende mildvær og kulde om hverandre. Tenker at hvis jeg kan kjøre trygt med et piggdekk i tre sesonger er det i overkant av hva jeg forventer.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Man kan godt fylle litt ekstra luft i vinterdekkene ifht. spesifikasjonene, kan hende det hjelper litt.

Forøvrig er det ikke akkurat så mye kjøreglede i piggdekk på bar vei heller, sånn som man er nødt til å trippe rundt på tå i rundkjøringer og andre krappe svinger, ved nedbremsing, og når man aksellerer fra stillestående for å ikke kastrere dem helt. :)
Det hjelper ikke uansett med piggfritt fra Nokian og bil over 2 tonn sammenlignet med piggfrie dekk fra konkurrentene.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen

Det hjelper ikke uansett med piggfritt fra Nokian og bil over 2 tonn sammenlignet med piggfrie dekk fra konkurrentene.
Ok, har aldri hatt så tung bil før. Kanskje du skulle hatt varebildekk e.l. hvis det ikke er det du har prøvd.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Vil anta at dekkutvikling er valg av kompromisser, selv gikk jeg for Continental da de har hatt med norske Tesla eiere i utviklingen vil CVC6. Ut fra hva jeg har lest på nett ser det ut som eiere av tunge batteribiler er godt fornøyde med Continental og Michelin som vinterdekk mens Pirelli har det beste vinterdekket hvis man ikke prioriterer vinteregenskaper.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.306
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Pakk ;)

Grunnen til at du ikke opplever det samme griseriet en regnværsdag som når snø og is smelter av mildvær eller salt, er mye fordi regnet renner vekk med en gang og samtidig vasker veibanen ren. Når det ligger snø på og ved siden av veien en stund, så absorberer den skitt og eksos fra bilene som kjører der som en svamp, og når den smelter får du en sørpesmoothie full av akkumulert skitt som frigjøres og sauser ned bilen din.

Noen gang prøvd å la en bil gå på tomgang en stund mens den er parkert på hvit, jomfruelig snø og sett at det blir en svart flekk i snøen der eksospotta ender?
Møkka kommer lenge før snøen. Typisk er at det som kjører piggdekk slenger de på rundt 1 oktober av gammel vane selv om fristen nå er 31 oktober har sør på - vet ikke om det er av frykt ... Første regnværsdag etter dette, og lenge før snøen kommer, er møkka der !

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.329
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Piggfritt på den ene og pigg på den andre. Den ene er langdistanse (motorveier etc.) mens den andre går lokalt, inn og ut av saltede veier hele tiden. Ikke har den ESP heller, bare ABS.

Savner "Begge deler". Har ikke stemt.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen

Møkka kommer lenge før snøen. Typisk er at det som kjører piggdekk slenger de på rundt 1 oktober av gammel vane selv om fristen nå er 31 oktober har sør på - vet ikke om det er av frykt ... Første regnværsdag etter dette, og lenge før snøen kommer, er møkka der !
Kanskje du har rett, jeg vet ikke. Selv pleier jeg alltid å vente til siste liten med å legge om samme om jeg har pigg eller piggfritt. Men uansett er det noe griseri å kjøre bil i vintersesongen med snø, regn, salt, veistøv, og eksos. Selv om alle hadde kjørt elbiler med piggfrie dekk ville vi fortsatt hatt griseføre så lenge veiene saltes, selv om det hadde blitt mindre forurensing på den måten.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Vil anta at dekkutvikling er valg av kompromisser, selv gikk jeg for Continental da de har hatt med norske Tesla eiere i utviklingen vil CVC6. Ut fra hva jeg har lest på nett ser det ut som eiere av tunge batteribiler er godt fornøyde med Continental og Michelin som vinterdekk mens Pirelli har det beste vinterdekket hvis man ikke prioriterer vinteregenskaper.
Har hatt Continental sommerdekk noen sesonger, men gikk over til Nokian siden jeg syns Continental ble så fort utslitt. På sommerdekk syns jeg det var motsatt av det du sier om vinterdekk, at Conti var mykere enn Nokian.

Dessuten prøvde de nesten alltid å prakke på meg dekk med feil hastighetsindeks der jeg pleide å kjøpe Continentaldekk, så jeg har sluttet å handle der. :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.639
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Ok, har aldri hatt så tung bil før. Kanskje du skulle hatt varebildekk e.l. hvis det ikke er det du har prøvd.
2 tonn bil - da må man ha LT-spesifiserte dekk, ellers blir det for slaskete. (Jeg er på min tredje bil på over 2 tonn...)

Johan-Kr

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
538
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
En ting mange glemmer i disse salt tidene er å vaske dekkene.
Ikke felgene men gummien.
Gjelder både for pigg og for piggfritt.
Gummien som skal være myk, pakkes av asfaltrester og får en glatt overflate.

En bekjent kjøpte seg bruktbil med piggfrie dekk for noen år siden. Han var piggtilhenger og meget skeptisk til disse piggfrie hjula.
Satt på ham fra Stavanger (ikke den mest snøbelastede plassen i Norge) til Sirdal den første sesongen han hadde bilen.
Bilen var skikkelig bambi på isen etter 2 år på bar asfalt i Stavangerområdet. Han var fast bestemt etter turen innover at de piggfrie dekkene skulle av straks han var tilbake hjemme.
På veien tilbake til Stavanger fikk jeg han til å stoppe på en bensinstasjon, hvorpå jeg kjøpte dekkrens (som vi påførte rikelig av på dekka).
Plutselig lå bilen godt på veien igjen!
Piggdekka ble ikke revet av, og en senere vinter ble det nytt sett med piggfrie dekk på bilen......

De fleste jeg kjenner som sverger til pigg prøvde seg med helårsdekk en gang tidlig på 90 tallet før de skikkelige piggfrie dekka kom på banen.
Sånne dekk er fortsatt på markedet nede i Europa, og til større biler i Norge. Fleste leiebiler i Tyskland er f.eks utstyrt med faenskapet.
Kan ikke sammenlignes med et skikkelig vinterdekk (eller sommerdekk for den saks skyld).

Kjør etter forholda!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Mange kjøper dekk på nettet og da må man være ops på hvor dekket kommer fra. De store produsentne leverer dek som heter det samme men som er ulike etter om de skal benyttes i Skandinavia eller lenger sør i Europa. Disse dekkene beregnet på Autobahn og motorveier i Europa har ikke noe å gjøre i Norge om vinteren.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.329
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sørvestlandet er et fint område for mellomeuropeiske vinterdekk. Horses for courses.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
De fleste jeg kjenner som sverger til pigg prøvde seg med helårsdekk en gang tidlig på 90 tallet før de skikkelige piggfrie dekka kom på banen.
Jeg kjørte med piggfritt fram til 2014, hvor jeg gikk over til piggdekk igjen og fikk nærmest en åpenbaring av hvor mye bedre og tryggere de var der det var skikkelig glatt. I sannhetens navn må det nevnes at jeg gikk over til en helt annen type bil også, og at det faktisk kan ha vært en minst like stor "oppgradering" på vinterføre når jeg tenker over det.

Men jeg merker fortsatt at piggfrie er temmelig ubrukelige på ren is, der er det fortsatt bare pigg som funker.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Etter at jeg punkterte på E18 i går, ble jeg tvunget til å ta et valg og landet dermed på piggdekk igjen. Mye fordi magefølelsen sier at den vinteren her kan bli litt vekslende med snø og is om hverandre, og fordi jeg bor et sted med vei og en lei bakke den siste biten hjem som ikke saltes.

Blir litt kjipt å legge an en mykere kjørestil igjen på bar asfalt, men piggdekk blir såpass fort utslitt at det uansett ikke er et valg for evigheten.

Så da kan jeg vel bare beklage til alle som føler seg krenket av at noen velger pigger, men sikkerhet kommer først. :rolleyes:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.306
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vel, har kjørt piggfritt i mer enn 20 år og helt trygg og sikker. Tror du drar på litt mye siden du trenger slik styggedom :). Ser de kommer i venstre filen ned mot Asker på motorveien E18 i mer enn hundre når været er vekslende og jeg synes 80 er mer enn nok. Er nok der det ligger....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Det er som regel først når man bremser at man ender opp i grøfta.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Vel, har kjørt piggfritt i mer enn 20 år og helt trygg og sikker. Tror du drar på litt mye siden du trenger slik styggedom :). Ser de kommer i venstre filen ned mot Asker på motorveien E18 i mer enn hundre når været er vekslende og jeg synes 80 er mer enn nok. Er nok der det ligger....
Du tar den tonen der ja, og antyder at jeg må ha piggdekk p.g.a. grisekjøring. Vel, du får bedømme selv. Jeg har nemlig tenkt å kjøre dem inn litt ekstra godt i Tranby og virvle opp så mye svevestøv og asfalt som overhodet mulig, så du får holde utkikk etter meg. :p

Seriøst, så er jeg skikkelig fornøyd med at jeg valgte pigger nå merker jeg, warm fuzzy feeling inside. Særlig når jeg leser nyhetene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-advarer-om-glatte-veier---kjor-forsiktig/70540010
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lzX2o/advarer-mot-vanskelige-kjoereforhold-i-soer-norge

Men jeg velger ikke pigg fordi jeg ikke tror jeg klarer å kjøre med piggfritt. Jeg vet at jeg klarer å kjøre med piggfritt. Jeg vil ha den lille ekstra sikkerhetsmarginen og framkommeligheten. Særlig siden jeg ofte kjører rundt med barn i bilen også.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg tror det er mange som _egentlig_ er enige med deg, men som bare ikke innser det selv.
Hvor mange av oss er det som trives med sikkerhetsbelte, selv om vi ikke pleier å kræsje så ofte? Sist jeg sjekka var det ganske vanlig å like å ha marginene på sin side.

Jeg ser ingen grunn til å kritisere andre for å ta slike valg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Jeg tror det er mange som _egentlig_ er enige med deg, men som bare ikke innser det selv.
Hvor mange av oss er det som trives med sikkerhetsbelte, selv om vi ikke pleier å kræsje så ofte? Sist jeg sjekka var det ganske vanlig å like å ha marginene på sin side.

Jo beltet trives jeg virkelig med! Har vokst opp med billbelte og har selv berget livet/alvorlig skade en to tre ganger på grunn av denne "pysestrikken"!

En liten "note to self" skal jeg dele med dere. Jeg lærte dette "the hard way"!;)

Når du har vært uheldig, eller jævla dum (velg selv!) og bilen ligger der på taket og du var smart nok til å bruke dette beltet er det en sak du skal huske på, en sak, kun det!

Før du løser ut beltet for å krabbe ut av bilen bør du absolutt sette den andre hånden i taket slik at du ikke deiser ned ukontrollert. Du faller ikke langt, men det kan faktisk gjøre jævlig vondt likevel!

Er du rolig nok til også å huske på det neste er det en bonus: Mens du henger der opp ned kan det være smart, hvis det er mulig, å legge seteryggen så langt bakover som mulig. Klarer du ikke å åpne framdøra er det mye lettere å krabbe over i baksetet for å åpne en bakdør hvis seteryggen er tiltet så mye som mulig bakover. Just saying!:cool:

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen

Nei, kan sikkert tenkes du har rett. Man merker det kanskje best når man seiler av gårde på glatta uten styring eller kontroll om enn bare for et sekund, at man innerst inne egentlig ønsker seg piggdekk. Jeg tror det er mange skap-piggdekkentusiaster på veiene her i landet. :)

Man trenger kanskje ikke pigger så veldig ofte heller, men det er ganske luksus å ha det når behovet først er der.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen

Jo beltet trives jeg virkelig med! Har vokst opp med billbelte og har selv berget livet/alvorlig skade en to tre ganger på grunn av denne "pysestrikken"!

En liten "note to self" skal jeg dele med dere. Jeg lærte dette "the hard way"!;)

Når du har vært uheldig, eller jævla dum (velg selv!) og bilen ligger der på taket og du var smart nok til å bruke dette beltet er det en sak du ska huske på, en sak, kun det!

Før du løser ut beltet for å krabbe ut av bilen bør du absolutt sette den andre hånden i taket slik at du ikke deiser ned ukontrollert. Du faller ikke langt, men det kan faktisk gjøre jævlig vondt likevel!

Er du rolig nok til også å huske på det neste er det en bonus: Mens du henger der opp ned kan det være smart, hvis det er mulig, å legge seteryggen så langt bakover som mulig. Klarer du ikke å åpne framdøra er det mye lettere å krabbe over i baksetet for å åpne en bakdør hvis seteryggen er tiltet så mye som mulig bakover. Just saying!:cool:
Takk, det var nyttige tips som jeg helt sikkert regner med å få bruk for en gang. ;D

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.306
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du tar den tonen der ja, og antyder at jeg må ha piggdekk p.g.a. grisekjøring. Vel, du får bedømme selv. Jeg har nemlig tenkt å kjøre dem inn litt ekstra godt i Tranby og virvle opp så mye svevestøv og asfalt som overhodet mulig, så du får holde utkikk etter meg. :p

Seriøst, så er jeg skikkelig fornøyd med at jeg valgte pigger nå merker jeg, warm fuzzy feeling inside. Særlig når jeg leser nyhetene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-advarer-om-glatte-veier---kjor-forsiktig/70540010
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lzX2o/advarer-mot-vanskelige-kjoereforhold-i-soer-norge

Men jeg velger ikke pigg fordi jeg ikke tror jeg klarer å kjøre med piggfritt. Jeg vet at jeg klarer å kjøre med piggfritt. Jeg vil ha den lille ekstra sikkerhetsmarginen og framkommeligheten. Særlig siden jeg ofte kjører rundt med barn i bilen også.
Ikke ta det ille opp - kan ikke noe for at jeg hater folk med piggdekk ;)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen

Ikke ta det ille opp - kan ikke noe for at jeg hater folk med piggdekk ;)
Jeg bærer over med deg for ditt smålige og misplasserte hat. :)

Topp Bunn