bambi
Æresmedlem
Skal du ha pigg eller piggfrie vinterdekk på bilen i år?
Hvorfor velger du det du gjør?
Hvorfor velger du det du gjør?
Langt i fra. Jeg langpendler i Nord Norge og har kjørt piggfritt siden 1999. 42 mil med speilholke går helt fint. Har ikke engang firehjulstrekk.Nord i provinsene, med dårlig brøyting og til tider blåis, er det kun pigg som gjelder...
Nå er det relativt uutfordrende å kjøre bil vinterstid i ditt/vårt distrikt. Stort sett svarte veier, godt saltet.Jeg klarer å kjøre bil så jeg kjører piggfritt.
https://www.nrk.no/telemark/torsdag-kan-du-vakne-opp-til-vaerkaos-1.14312770Nedbøren som kommer starter som snø litt inn fra kysten, men går fort over til regn når temperaturen stiger natt til torsdag.
– Vi venter at det kan komme opp mot 20 centimeter snø først i Agder-fylkene. På Østlandet vil nedbøren komme i form av snø, men her er det ikke snakk om så store mengder. I Oslo-området kommer snøen til å gå over i regn, sier meteorologen.
Bakken er kald etter flere dager med minusgrader, og derfor er det fare for at nedbøren fryser på veiene når snøen går over i regn.
«I have some problems with steinsprut on my frontrut!»
“The rat was loose”
I had to go off the road to save the car”
“In Norway we rape after dinner”
«…and then the girspak got broken
“I drived over the hill”
“Vell well. vi have to see how the rest of the race go”
“It was a moose in the engine”
“I had a stop in the start”
“But but, it is’t only only you know”
«Can you STRØ her? Its very glætt!»
“i drived and it was a sving and a sving så a stein and pang! i drived rett in the juletræ”
“I have bad pigs in my dekk”
«We had to change the girboks.»
“It vås dæven døtte meg close ass”
«It was a very crap swing», som i krapp sving. (Les: Crap = dritt).
“I had a very big fart, and suddenly I fucked off the road” fart – fis på engelsk
«i came around a sving and veltet on the tak»
“It is not the fart that kills you.. it is the smell”
“He is my wife in the car ehh.. no sex” Om kartleseren sin”
“I was slædding utafor the kænt”
“It våss so møtsj dog on the windøv”
“The car understyrt and i was going stræit fram”
«There, upon that hill, i jumped so faenmeg long!!»
“When i kæim arund the corner, it all went to hælvette”
“I came with a great fart and dishappered as a prick upon the sky” Prick er engelsk slang ord for penis.
«We have a good kåk (cock) were we sleep»
I gamleverden frem til 80-ish eller noe og Gro oppfant skjellsordet "miljø" kunne vi kjøre vilt og uhemmet - og viktigst - uorganisert på islagte vann og teste alle grenser for bil og sjåfør. Etter min mening var det den beste kunnskap en kunne få å ta med seg ut på veien. Føler at det sitter i ryggraden fortsatt og at det har gjort meg til en sikrere sjåfør på vinterføre og ellers for den saks skyld,Er så priviligert at jeg kjører på usaltede veier mer enn 90% av tiden, hvilket også vises på bilen. Hadde den oppe på lift i forbindelse med takst etter elgtreff i mai. Det var ikke en rustflekk på understellet ikke en! Der biler normalt er rustbrune etter et par tre år hvis de har gått i Oslogryta var min fortsatt like blågrå som den var da den forlot fabrikken etter 10år! Salt er noe dritt!
I min barndom, før bilsalget ble sluppet fritt, hadde vi ikke frostveske på bilene så vannet ble tappet av om kvelden og varmt vann ble fyllt på om morgenen. Vi hadde ikke vinterdekk med pigg, husker ikke om det ble byttet mellom sommer og vinterdekk, men det var kjetting til alle hjul ( ved behov ). Det fungerte det også, uten salt!!
Så kom piggdekk og salt, ulykkene gikk ikke ned så mye som man skulle vente, men det var fordi folk spiste opp den økende sikkerhetsmarginen med å øke farten. Nå har ikke farten gått ned igjen selv etter at stadig flere kjører uten pigger. Og det ville vel ha vist seg på ulykkesstatistikken om det ikke var for saltingen? Men det har jo sin pris, det vet alle som bor i saltområder og som får problemer på EU kontrollen.
På "normalt" snøføre har ikke pigger noen større betydning, det er gummiblandingen som betyr mest, og gummiblandingene har blitt markant bedre over årene. Men når det ligger is på asfalt er det kun to ting som virker, ned med farten og pigg! De i bekjentskapskretsen som de siste årene har "brukt opp" biler har det til felles at de har møtt på "svart is". Det tynne "usynlige" islaget på bar asfalt som man ikke vet er der før det er for sent. Og da er det alene grunn/bortforklaring god nok til å kunne stå fram med attityden: "Det var ikke min feil! Det ble brått overjordisk glatt"! At det oppleves "overjordisk glatt" forstår jeg for jeg har også opplevd dette, men på grunn av pigg har det gått helt greit like vel. Men prøv å fortelle noen som står der med ny bil etter en slik opplevelse at han faktisk kunne ha unngått hele problemet med pkt 1. å senke farten og/eller pkt 2. å kjøre med pigg. Det er i så fall slutten på det vennskapet.
Har kjørt noen biler med piggfritt av den enkle grunn at de var satt opp med slike da jeg kjøpte dem. Det er noen år siden og det har sikkert blitt bedre på den tiden som har gått, men det som skremte meg var hvor brå overgangen var mellom at de var "greie nok" til de var direkte skremmende å kjøre på. Omtrent som et alkalisk batteri. Virker fint, virker fint, virker fint, VIRKER OVERHODET IKKE!! I løpet av noen få mil på en lang tur gikk dekkene over fra å være greie til å føles livsfarlige å kjøre med! Kona fikk med piggfritt på den forrige leasingbilen som vi hentet i Oslo. Hun var ikke komfortabel med dem, så på den vi har nå er det piggdekk.
Siste vinteren jeg kjørte Range Rover gadd jeg ikke bytte til vinterdekkene ( med pigg ). Jeg kjørte på grove sommerdekk ( terrengdekk merket m+s ), Ikke noen problem med framkommeligheten i det hele tatt, sikkert mest takket være konstant 4X4, og hvis man husket på at det man kjørte veide 2-2,5 tonn og tok hensyn til dette faktum og det at Newton ikke har blitt "umoderne", når man kjørte inn mot kryss etc så var det ikke noe problem å kjøre uten pigg. Så hva som fungerer av pigg eller piggfritt beror mest på om sjåføren er i stand til å kjøre i forhold til de kortene han har blitt utdelt! Litt på samme måte som om man er "flink eller rævva" til å spille poker!
Jeg vet ikke hvor du ferdes, men jeg har aldri opplevd å ikke komme fram på offentlig vei med piggfrie dekk og uten firehjulstrekk. Om en halv time setter jeg meg i bilen, med piggfrie dekk, og kjører fra Lofoten til Tromsø -42mil. Det er holkeføre. Regner med å komme fram....Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.
Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....
Joda, det er noen som ikke takler vinterføre uansett mengde trening. Har du vurdert kjetting på alle 4 hjul i tillegg til piggdekk og 4WD?………………….
I kjøring på is perioden delte jeg også en trimmet mini cooper ribbet for all unødvendig vekt og utstyrte den med knivpiggdekk. Den satt bedre enn en F1 bil på isen/veien. For de som ikke vet hva en knivpigg er ser de ut som stemjern - knivskarpe.
En dulion med km på norske vinterveier over hele lander og under alle forhold holder "treningen" vedlike.
Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.
Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....
neida.. kun 2-3 dager i året de kan være en fordel kontra pigg for noen.. for min del.. piggfritt all the way!Nord i provinsene, med dårlig brøyting og til tider blåis, er det kun pigg som gjelder...
Eg ferdast frå tid til anna på offentlege vegar der ein ikkje kjem seg fram, korkje med piggar eller piggfritt. Men piggar funkar best på skikkeleg holkeføre. (dvs blankis).Jeg vet ikke hvor du ferdes, men jeg har aldri opplevd å ikke komme fram på offentlig vei med piggfrie dekk og uten firehjulstrekk. Om en halv time setter jeg meg i bilen, med piggfrie dekk, og kjører fra Lofoten til Tromsø -42mil. Det er holkeføre. Regner med å komme fram....Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.
Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....