Pickup til REGA Planar 6.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har en Rega RP8 med Lyra Delos på hånda? Er dette en god kombinasjon?

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg har hatt Rega RP10 og Lyra Delos. En forrykende kombinasjon. Personlig hadde jeg ikke satt på AT33PTG på Planar 6. Jeg synes det er en pu som kanskje ikke viderebringer Rega-lyden; dynamisk og med masse innlevelse. Hadde jeg gått for en Planar 6 så skulle jeg satt på en Nagaoka MP-500:)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Jepp. Jeg er med på tankegangen nå, men er ikke fullstendig inneforstått med hvorfor det skal være mer kritisk for stive, tunge pickuper enn myke, lette. Gitt at systemets effektive masse matcher stivheten i nålefaneopphenget. Små krefter som virker på et legeme med liten masse vil skape like store bevegelser som store krefter på et legeme med tilsvarende større masse, mener jeg. Ja, bevegelsesmengden i sistnevnte er større, og energien som skal overføres/omgjøres er større, men slark er slark, og da burde det jo bli problemer uansett, når omdreiningspunktet ikke er fiksert.
Hei.

En tonearm med et metall armrør (som Regaarmene) vil "ringe" - ved en haug forskjellige frekvenser. Den beregningen vi gjør med arm-
resonanskalkulatoren, angir kun resonansfrekvensen i forhold til den fjær/masse-kretsen - som defineres av effektiv masse og compliance.
Grunnen til at vi her etterstreber en resonansfrekvens på nettopp 10 Hz, er for å gi subsonicfilteret sjansen til å fjerne lavfrekvente resonanser
(rumble), samtidig som gjengivelsen blir mest mulig fullfrekvent.
(Det er verdt å merke seg at dette systemet på ingen måte er ideelt, men det er det beste vi har. Siden det er mer energi i lave frekvenser, i
forhold til høyere frekvenser (definert av pickupens responstid), vil verdien for compliance synke ved høyere frekvens. Høyest complianse ved
statisk måling (DC = 0 Hz), noe lavere ved 10 Hz og ennå lavere ved 100 Hz (og videre - ved 1.000 Hz blir pickupen "veldig stiv"). Dette betyr
om jeg bruker eksemplet ditt med Regaarm, skruer og AT pickup fra tidliger i tråden vil resonansfrekvensen ved 10 Hz, være 9,2 Hz, men øker
vi til 100 Hz vil resonansfrekvensen endre seg i forhold til referansen - til 118 Hz. Systemet er ikke linjært.)

I tillegg til "den store" resonansen gitt av fjær/masse, vil et metall armrør resonere ved en mengde andre frekvenser, som avgjøres av
den mekaniske konstruksjonen. Den "nest størst" resonansen vil bli gitt av rørets materiale, lengde og diameter, en egenskap man
benytter i musikkinstrumentet tubular bell (chimes)(ikke platene med Mike Oldfield) :

Og i tillegg vil alle avvik fra det rette røret resonere avhengig av størrelsen på avviket. Det er alle disse resonansene vi ønsker å
"jorde" gjennom strammest mulige armlager. Får vi ikke til dette, vil gjengivelsen lide...

mvh
Gunnar Brekke

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Skyter litt fra hofta nå, men jeg hadde så definitivt sjekket ut gold note sine pu før jeg hadde kjøpt noe annet.
Google it ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jepp. Jeg er med på tankegangen nå, men er ikke fullstendig inneforstått med hvorfor det skal være mer kritisk for stive, tunge pickuper enn myke, lette. Gitt at systemets effektive masse matcher stivheten i nålefaneopphenget. Små krefter som virker på et legeme med liten masse vil skape like store bevegelser som store krefter på et legeme med tilsvarende større masse, mener jeg. Ja, bevegelsesmengden i sistnevnte er større, og energien som skal overføres/omgjøres er større, men slark er slark, og da burde det jo bli problemer uansett, når omdreiningspunktet ikke er fiksert.
Hei.

En tonearm med et metall armrør (som Regaarmene) vil "ringe" - ved en haug forskjellige frekvenser. Den beregningen vi gjør med arm-
resonanskalkulatoren, angir kun resonansfrekvensen i forhold til den fjær/masse-kretsen - som defineres av effektiv masse og compliance.
Grunnen til at vi her etterstreber en resonansfrekvens på nettopp 10 Hz, er for å gi subsonicfilteret sjansen til å fjerne lavfrekvente resonanser
(rumble), samtidig som gjengivelsen blir mest mulig fullfrekvent.
(Det er verdt å merke seg at dette systemet på ingen måte er ideelt, men det er det beste vi har. Siden det er mer energi i lave frekvenser, i
forhold til høyere frekvenser (definert av pickupens responstid), vil verdien for compliance synke ved høyere frekvens. Høyest complianse ved
statisk måling (DC = 0 Hz), noe lavere ved 10 Hz og ennå lavere ved 100 Hz (og videre - ved 1.000 Hz blir pickupen "veldig stiv"). Dette betyr
om jeg bruker eksemplet ditt med Regaarm, skruer og AT pickup fra tidliger i tråden vil resonansfrekvensen ved 10 Hz, være 9,2 Hz, men øker
vi til 100 Hz vil resonansfrekvensen endre seg i forhold til referansen - til 118 Hz. Systemet er ikke linjært.)

I tillegg til "den store" resonansen gitt av fjær/masse, vil et metall armrør resonere ved en mengde andre frekvenser, som avgjøres av
den mekaniske konstruksjonen. Den "nest størst" resonansen vil bli gitt av rørets materiale, lengde og diameter, en egenskap man
benytter i musikkinstrumentet tubular bell (chimes)(ikke platene med Mike Oldfield) :

Og i tillegg vil alle avvik fra det rette røret resonere avhengig av størrelsen på avviket. Det er alle disse resonansene vi ønsker å
"jorde" gjennom strammest mulige armlager. Får vi ikke til dette, vil gjengivelsen lide...

mvh
Gunnar Brekke
Ja, dette forstår jeg altså. :) Spørsmålet var hvorfor det er mer kritisk for stive enn myke pickuper.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Jeg har faktisk en gammel gram amp2 se (psu1) også. Lurer på om det faktisk er smartere av meg å kjøpe en MM-pickup
til denne som matcher og selge reflex c?

Ser at du Gunnar Brekke anbefaler bl. a Goldring 1042 til gram amp i Fidelity. Tror det kan være en pickup etter min smak.
Denne går også for å funke bra med Rega. Har du noen andre tips kanskje?

Takker for råd!
Goldring 1042 er en utmerket pickup, men den er ingen MC. Det betyr en litt utflytende bassgjengivelse og udynamisk i
forhold til MC-pickuper som har langt mindre (innvendig) beveglig masse. Skal du ha en high output pickup, ville jeg heller
sett på varianter som Shure D97 eller V15, Ortofon 2M Bronze/Black, Dynavector DV-10X5 og Sound Smith Carmen.

I tillegg blir det å benytte GramAmp 2SE - i stedet for Reflex C - et steg ned i kvalitet. Jeg mener du er best tjent med å
gå for en av de nevnte low output MCene; Denon D-301 II, Audio Technica AT-33Ev og om du har råd, en van den Hul...

mvh
Gunnar Brekke

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Ja, dette forstår jeg altså. :) Spørsmålet var hvorfor det er mer kritisk for stive enn myke pickuper.
Hva ville du helst blitt slått med, en fjær - eller et fjærstål? ;)

En stiv pickup vil overføre mer energi fra rilla - gjennom pickupens oppheng - inn i tonearmen.
Mer energi - betyr mer vibrasjoner - som i større grad forvrenger gjengivelsen. Med gode lagre
blir disse vibrasjonene fordelt på en større masse. Kan antagelig utrykkes matematisk som;

Mtot = Marm + N x (Mab + Mb), der

Mtot = den totale massen (i gram), for demping av vibrasjoner,

Marm = tonearmens masse (i gram),

N = lagrets effektivitet til å overføre vibrasjoner (verdi mellom 0 og 1) og

Mab = armens resterense masse (i gram) - nedenfor lageret,

Mb = platespillerens armbase/plint masse (i gram).

mvh
Gunnar Brekke

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den er jeg ikke helt med på igjen. En stiv pickup overfører større krefter enn en myk, men siden den er fjærende, vil jo en tyngre arm (inkl. pickupens masse) uansett ikke bli satt i større bevegelse enn den en mykere pickup, da nåla hvis stivhet er matchet med armens masse, vil fjære nøyaktig like mye uansett. Derfor burde det ikke bli overført noen større krefter eller større vibrasjoner til armbasen fra en stiv enn fra en myk pickup.

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Prøver et litt på siden spm, men en del snakk om RP8.

Har en knapt innspilt Ortofon Anna pu, men vet ikke hvem spiller/arm den vil match bra mot. Er RP8 et godt alternativ, eller er LP12 bedre ?. Andre forslag, men tenkte i relativt moderat priskategori. Egenvekten er 16 g.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Har en knapt innspilt Ortofon Anna pu, men vet ikke hvem spiller/arm den vil match bra mot. Er RP8 et godt alternativ, eller er LP12 bedre ?. Andre forslag, men tenkte i relativt moderat priskategori. Egenvekten er 16 g.
Med 16 gram og 9 µm/mN er den absolutt tung og stiv.

En lett til medium arm som Rega sine er nok ikke helt optimalt, selv om det selvsagt er mulig å legge til ekstra masse.

En arm med effektiv masse rundt 25 gram (uten pickup) burde være midt i blinken. I alle fall hva egenresonansen angår.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Den er jeg ikke helt med på igjen. En stiv pickup overfører større krefter enn en myk, men siden den er fjærende, vil jo en tyngre arm (inkl. pickupens masse) uansett ikke bli satt i større bevegelse enn den en mykere pickup, da nåla hvis stivhet er matchet med armens masse, vil fjære nøyaktig like mye uansett. Derfor burde det ikke bli overført noen større krefter eller større vibrasjoner til armbasen fra en stiv enn fra en myk pickup.
Det bare vertikalt, du afstemmer armresonansen.:)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
De horisontale nåle-bevægelser, er langt heftigere (grundet mere info i disse), og styres af de to rille-vægge.
Du kan sikkert se for dig, hvor meget vibrations-tryk mod lejerne, det kaster af sig.(og kan blive en langt større hurdle, med tangentarme, men det en større historie).
I vertikal nålebevægelse, er der bare et godt match, mellem arm og nål, til sikre ingen kantilever-bevægelser, under 10-12hz, og, en mindre stram og afgrænset styring (mindre tryk på vibtationerne).
Den største hurdle, er, alt andet lige, i fh til horisontale vibrationere. (mange armproducenter "klarer sig" her, med de "simplere" nålelejer i vertikalplanet.)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg

Har en knapt innspilt Ortofon Anna pu, men vet ikke hvem spiller/arm den vil match bra mot.
Er RP8 et godt alternativ, eller er LP12 bedre ?
Andre forslag, men tenkte i relativt moderat priskategori.
Egenvekten er 16 g.
Hei.

Jeg kan tenke meg at kombinasjonen Ortofon Anna og RP-8 går helt utmerket.
Mulig du må ha et tyngre motvektslodd for å balansere for den tunge pickupen.

Ortofon Anna er en superinterresant pickup (jeg kjenner jeg er litt misunnelig), som av
sjefsgutta på Ortofon ble beskrevet som en Cadenza Black på stereoider. Ganske lik i
klangkarakteren, men litt bedre på alle områder. Høres ut som en idealpickup for meg...

I forhold til resonansfrekvens ved 10 Hz, havner du på bortimot ideelle 10,2 Hz.
(Verdier; Effektiv masse = 11,0 + 0,5 + 16,0 = 27,5 gram / cu = 9)

Det spørs om ikke Ortofon med vilje har laget denne pickupen nøyaktig så tung,
nettopp for å matche Regaarmer/variasjoner på Regaarmer (som det til sammen
finnes enorme antall av ute i markedet).

De stramme lagrene på RB-808 armen, bør greit klare å "jorde" vibrasjonene fra selv
en såpass stiv pickup som Annaen. Jeg har selv brukt en Koetzu Rosewood Signature
(cu = 5 ved 100 Hz -> cu = (rundt) 9 ved 10 Hz) på en original Planar 3 med (en god)
RB-300 arm med fantastisk resultat (mener jeg brukte et rundt 5 grams blylodd, mellom
"shellet" og (den lettere) Koetzupickupen (9 gram?) = 25,5 gram total effektiv masse).

Linn LP-12 Majik, kan du bare glemme i denne sammenhengen. Den fislete ProJect karbon-
fiberarmen på denne, er en mye dårligere match og når ikke Regaarmen til anklene. Kjøper
du spilleren uten arm og setter på en god 9-9,5" arm (Jelco SA-750D, Michell Technoarm,
Rega RB-808, SME 309 eller M2-9R) blir den straks mer konkurransedyktig...

Om du er villig til å bruke noe mer penger enn det RP-8 koster, ville jeg også vurdert:
Electrocompaniet ECG-1, VPI Classic 1, von Feickert Woodpecker m/Jelco SA-750L arm -
eller Rega RP-10...

mvh
Gunnar Brekke

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Takk for tilbakemeldinger. Blir nok MC og reflex C på meg. Har fått spilleren i dag og installert min Quintet Blue. Det låter bra, men er nok ikke helt etter min smak. Mulig det blir for lyst kanskje. Har sett på de ny Hana pickupene som nevnes tidligere her tråden, og mistenker dette kunne vært noe.
De har passe gain og folk på nettet virker veldig fornøyd.
Prisen for en Hana EL er 4000kr og den med shibata er et par tusen dyrere.
Noen som har prøvd Hana her? Er de varme/lyse etc?
Legger ved et bilde av min nye anskaffelse

IMG_0086.jpg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Staley: Masse musikk i den der. Gratulerer!

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Takk! Er veldig imponert hittil. Er ikke så god til å beskrive hifi, men hører jo at dette er godt steg opp fra min Rp3.

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Takker så mye for flotte svar ;). Når til og med G. Brekke har troen på Ortofon Anna - ja da gleder jeg meg til å ta den i bruk. Ble min ved en byttehandel så litt tilfeldig valg egentlig. Var Ittok arm jeg tenkte på LP 12, men forstår at Rega etc er et mer riktig spor.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
TerjeR: Anna er så definitivt ikke den minst musikalske dama i det segmentet...Men hu er krevende..:cool:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.539
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Var Ittok arm jeg tenkte på LP 12, men forstår at Rega etc er et mer riktig spor.
En LP 12 m/Ittok (tiktok) i god forfatning er ikke nødvendigvis noe mindre riktig spor enn Rega;). Men, jeg deler GB´s syn på Pro-Ject 9cc armen sett opp mot en del andre alternative tonearmer.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Linn Ittok var den første "superarmen", liksom Lamborgini Miura var den første "superbilen".

Liksom det er mange nyere biler som kjører ringer rundt Miuraen, vil det være mange nyere
armer som yter langt bedre enn Ittoken. Årsaken til dette, er at Ittoken er satt sammen
(limt) av mange deler, mens nyere armer ofte er støpt i et stykke.

Det skapte litt furore, da et engelsk hifiblad testet tonearmer og kåret Rega RB-300 (det
må ha vært et eksemplar med gode armlager) som en bedre arm enn Ittoken. Riksrett! :mad:

Jeg tror alle forslagene jeg kommer med i mitt tidligere svar, bør være "bedre" enn Ittoken.

mvh
Gunnar Brekke

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Prøvde dette spm i en annen tråd, men....

Hvilke parametre avgjør prisnivået på en PU? Er det først og fremst sliping? Eller godt rykte? Hvordan kan man avgjøre om prisen er rett ift påstått lydkvalitet hos en forhandler? Går det an å lese det ut av spek’sene på aktuell PU?( Selvsagt må den passe til armen og RIIA. ) hvis man skal sette opp en liste fra 1- 6, hva er viktigst?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.539
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Linn Ittok var den første "superarmen", liksom Lamborgini Miura var den første "superbilen"... osv
Se mitt innlegg i relasjon til @TerjeR´s opprinnelige spm - og hans uttalte forståelse av svar/innlegg.
Det er på langt nær slik at Rega´s produkter er den eneste Stairway to (vinyl) heaven ;).

Selvfølgelig er det en rekke tonearmer på markedet i dag som vil være et "bedre" alternativ enn den snart 30 år gamle Ittok´n.

Men samtidig - jeg har hørt LP 12 med Ittok i velbalansert oppsett (hvilket du garantert også har gjort) spille forførende bra, og kan ikke helt se for meg at en Rega-spiller nødvendigvis ville tilført noe "bedre" lydgjengivelse:)

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Så Ittok armen og Anna matcher ok ?. Der var jeg litt usikker. Har en slik en, men ikke testet den med Anna.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.539
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Ja, med Ittok´s eff.masse på 11,5gr bør det gå fint.

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Da har tilbudet jeg har ventet på kommet. (Platekompaniet) Har bestilt en at33ev, men begynner nå å lure på om jeg heller burde bestilt en Rega Ania...

Systemet mitt er Rega planar 6+Reflex C, Hegel H90 og B&W CM6 s2.

Bruker en Quintet blue nå og det funker ganske bra, men synes kanskje den er en anelse kjedelig..
Noen synspunkter?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Staley: Ania...derom hersker liten tvil her...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Magefølelsen min setter AT33 høyere enn Ania, så det hersker kanskje litt tvil. ;)

Kanskje PTGII i stedet, dog.

• Liker
Reaksjoner: ptb

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
hm.. vanskelig dette her. Mine erfaringer med rega mm pickuper er litt så som så. Exact syns jeg er veldig sjarmerende, men kanskje ikke så mye for pengene. Men ut fra det jeg har lest så virker det som kanskje Rega endelig har fått det til på de nye MC-pickupene. PTGII er jo også en kandidat...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Staley: Vintagepreget MM? Vel, du skal heller ikke glemme Nagaoka da..en MP500, feks...

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
For å komme med en liten oppdatering og anbefaling...

Har for en stund siden prøvd at33ev i lag med reflex c. Var ikke noe spesielt synes jeg. Quintet Blue like så..

Så gikk jeg til innkjøp av en Schiit Mani+ Audio Technica VM750SH for ca tre uker siden og er strålende fornøyd!

En kombo som er veldig mye for pengene og en lydsignatur jeg har ønsket meg. Shibata-nålen kan også på sikt oppgraderes til special line contact, som i følge nett-rykter skal være ganske så fantastisk.

Vil anbefale alle som er ute etter PU til p3/p6 om å ta en lytt til VM750SH.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Gratulerer med godt valg. VM750SH er oppfølgeren til AT150SA, som var en strålende pu, og kanskje den fineste mm jeg har hørt.
Et av de engelske bladene anmeldte alle de tre dyreste mm'ene til AT. De syntes 750 var enda bedre enn den dyrere 760.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Zerostat: Her i huset er det personlige valget for Rega like enkelt som for Technics 12xx: Ortofon. Så høyt opp lommebok og drivverk bare tåler. Evt.Regas egen Ania eller en Nagaoka, som nevnt over.

Sist redigert:

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Dynavector har spilt fint og med godt musikalsk driv i mine Regaer. Har brukt 17D3, 10 og 20xl

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.345
Torget vurderinger
1
Da har tilbudet jeg har ventet på kommet. (Platekompaniet) Har bestilt en at33ev, men begynner nå å lure på om jeg heller burde bestilt en Rega Ania...
Å ikke kjøpe en AT33EV i denne priklassen er vanvidd!

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Mulig jeg er gal! Har testet AT33ev og likte den ikke... Mulig mismatch. For varm og passet ikke helt helt rytmisk på rega i mine ører.

Gratulerer med godt valg. VM750SH er oppfølgeren til AT150SA, som var en strålende pu, og kanskje den fineste mm jeg har hørt.
Et av de engelske bladene anmeldte alle de tre dyreste mm'ene til AT. De syntes 750 var enda bedre enn den dyrere 760.
Nysgjerrig på hvilket blad dette er, noe tilgjengelig på nettet?

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Det var hifi world i ca november 2017. De er ikke gode på nett, men bladet kan sikkert kjøpes om man vil.

Topp Bunn