Hei.Jepp. Jeg er med på tankegangen nå, men er ikke fullstendig inneforstått med hvorfor det skal være mer kritisk for stive, tunge pickuper enn myke, lette. Gitt at systemets effektive masse matcher stivheten i nålefaneopphenget. Små krefter som virker på et legeme med liten masse vil skape like store bevegelser som store krefter på et legeme med tilsvarende større masse, mener jeg. Ja, bevegelsesmengden i sistnevnte er større, og energien som skal overføres/omgjøres er større, men slark er slark, og da burde det jo bli problemer uansett, når omdreiningspunktet ikke er fiksert.
Ja, dette forstår jeg altså.Hei.Jepp. Jeg er med på tankegangen nå, men er ikke fullstendig inneforstått med hvorfor det skal være mer kritisk for stive, tunge pickuper enn myke, lette. Gitt at systemets effektive masse matcher stivheten i nålefaneopphenget. Små krefter som virker på et legeme med liten masse vil skape like store bevegelser som store krefter på et legeme med tilsvarende større masse, mener jeg. Ja, bevegelsesmengden i sistnevnte er større, og energien som skal overføres/omgjøres er større, men slark er slark, og da burde det jo bli problemer uansett, når omdreiningspunktet ikke er fiksert.
En tonearm med et metall armrør (som Regaarmene) vil "ringe" - ved en haug forskjellige frekvenser. Den beregningen vi gjør med arm-
resonanskalkulatoren, angir kun resonansfrekvensen i forhold til den fjær/masse-kretsen - som defineres av effektiv masse og compliance.
Grunnen til at vi her etterstreber en resonansfrekvens på nettopp 10 Hz, er for å gi subsonicfilteret sjansen til å fjerne lavfrekvente resonanser
(rumble), samtidig som gjengivelsen blir mest mulig fullfrekvent.
(Det er verdt å merke seg at dette systemet på ingen måte er ideelt, men det er det beste vi har. Siden det er mer energi i lave frekvenser, i
forhold til høyere frekvenser (definert av pickupens responstid), vil verdien for compliance synke ved høyere frekvens. Høyest complianse ved
statisk måling (DC = 0 Hz), noe lavere ved 10 Hz og ennå lavere ved 100 Hz (og videre - ved 1.000 Hz blir pickupen "veldig stiv"). Dette betyr
om jeg bruker eksemplet ditt med Regaarm, skruer og AT pickup fra tidliger i tråden vil resonansfrekvensen ved 10 Hz, være 9,2 Hz, men øker
vi til 100 Hz vil resonansfrekvensen endre seg i forhold til referansen - til 118 Hz. Systemet er ikke linjært.)
I tillegg til "den store" resonansen gitt av fjær/masse, vil et metall armrør resonere ved en mengde andre frekvenser, som avgjøres av
den mekaniske konstruksjonen. Den "nest størst" resonansen vil bli gitt av rørets materiale, lengde og diameter, en egenskap man
benytter i musikkinstrumentet tubular bell (chimes)(ikke platene med Mike Oldfield) :
Og i tillegg vil alle avvik fra det rette røret resonere avhengig av størrelsen på avviket. Det er alle disse resonansene vi ønsker å
"jorde" gjennom strammest mulige armlager. Får vi ikke til dette, vil gjengivelsen lide...
mvh
Gunnar Brekke
Goldring 1042 er en utmerket pickup, men den er ingen MC. Det betyr en litt utflytende bassgjengivelse og udynamisk iJeg har faktisk en gammel gram amp2 se (psu1) også. Lurer på om det faktisk er smartere av meg å kjøpe en MM-pickup
til denne som matcher og selge reflex c?
Ser at du Gunnar Brekke anbefaler bl. a Goldring 1042 til gram amp i Fidelity. Tror det kan være en pickup etter min smak.
Denne går også for å funke bra med Rega. Har du noen andre tips kanskje?
Takker for råd!
Jepp!Har en Rega RP8 med Lyra Delos på hånda? Er dette en god kombinasjon?
Hva ville du helst blitt slått med, en fjær - eller et fjærstål?Ja, dette forstår jeg altså.Spørsmålet var hvorfor det er mer kritisk for stive enn myke pickuper.
Med 16 gram og 9 µm/mN er den absolutt tung og stiv.Prøver et litt på siden spm, men en del snakk om RP8.
Har en knapt innspilt Ortofon Anna pu, men vet ikke hvem spiller/arm den vil match bra mot. Er RP8 et godt alternativ, eller er LP12 bedre ?. Andre forslag, men tenkte i relativt moderat priskategori. Egenvekten er 16 g.
Det bare vertikalt, du afstemmer armresonansen.Den er jeg ikke helt med på igjen. En stiv pickup overfører større krefter enn en myk, men siden den er fjærende, vil jo en tyngre arm (inkl. pickupens masse) uansett ikke bli satt i større bevegelse enn den en mykere pickup, da nåla hvis stivhet er matchet med armens masse, vil fjære nøyaktig like mye uansett. Derfor burde det ikke bli overført noen større krefter eller større vibrasjoner til armbasen fra en stiv enn fra en myk pickup.
Hei.Prøver et litt på siden spm, men en del snakk om RP8.
Har en knapt innspilt Ortofon Anna pu, men vet ikke hvem spiller/arm den vil match bra mot.
Er RP8 et godt alternativ, eller er LP12 bedre ?
Andre forslag, men tenkte i relativt moderat priskategori.
Egenvekten er 16 g.
En LP 12 m/Ittok (tiktok) i god forfatning er ikke nødvendigvis noe mindre riktig spor enn RegaVar Ittok arm jeg tenkte på LP 12, men forstår at Rega etc er et mer riktig spor.
Se mitt innlegg i relasjon til @TerjeR´s opprinnelige spm - og hans uttalte forståelse av svar/innlegg.Linn Ittok var den første "superarmen", liksom Lamborgini Miura var den første "superbilen"... osv
Å ikke kjøpe en AT33EV i denne priklassen er vanvidd!Da har tilbudet jeg har ventet på kommet. (Platekompaniet) Har bestilt en at33ev, men begynner nå å lure på om jeg heller burde bestilt en Rega Ania...
Nysgjerrig på hvilket blad dette er, noe tilgjengelig på nettet?Gratulerer med godt valg. VM750SH er oppfølgeren til AT150SA, som var en strålende pu, og kanskje den fineste mm jeg har hørt.
Et av de engelske bladene anmeldte alle de tre dyreste mm'ene til AT. De syntes 750 var enda bedre enn den dyrere 760.