Pickup til ca 5000,- noen ideer?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er sikkert veldig variabelt.

Men for DV-10x5 og DV-20x er det i alle fall som du sier. 20 trenger mye lengre innspillingstid.

Audiophile-Arve har vel hatt en 10x5 i mer eller mindre jevnligdrift i over 10 pr, så den er ganske holdbar. Jeg byttet min bare fordi jeg hadde lyst på noe "finere". Sånn er det nok som oftest. ;)
Sant.
Men det må innrømmast at sjølv om 10x5 har vore "referansen min i 9 år, har han fått massevis av avlastning av andre pickupar (har eit tylft pickupar å velje mellom, i tillegg til at eg testar ut ein del. Innimellom) Prøvde å logge timetalet, og har iallfall passert 800 timar. Men han sporar betre enn nokonsinne (i den relativt nye Kuzma-armen), og eg reknar med han kjem til å vare i mange år. Einaste eg er redd for, er at opphenget skal morkne med åra....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når første det nevnes dette med holdbarhet, hvor mye timer kan man regne med å få ut av en pu?
Har fått meg en brukt dv10x5 med 100 timer, og har en 2m black med et par hundre.
Ein pickup som ikkje held 1000 timar er anten svært billeg eller reklamasjonsobjekt. 100 timar er ingenting - Dynavector XX2 treng dobbelt for mykje til å vere innspelt. Og Dynavectorpickupar brukar å leve lenge (litt usikker på D17, som har så kort nålefane, men har aldri høyrt noko om dette)
Eg kan godt tilrå 10x5. Han har gått ganske mykje opp i pris, men det er ingen opplagt utfordrar i prisklassen. Eg kunne kanskje funne ein Benz som var like god, eller som eg likar endå betre, men då må det bli ein lågoutput, og då trengs ein god riaa. Så har vi naturlegvis Denon DL103 (mi nye opplagde referanse. Ikkje fordi han er verdas beste pickup, men fordi "alle" kjenner denne, og såleis fin å samanlikne med), med sine krav til armen.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Et tilleggspørsmål. Er det forskjellig levetid (ant timer) på DV-20X og DV-10X?
Hei.

Jeg har ikke gjort noen sammenligninger personlig (har bare selv eid; DV-10X2 over tid - og den var i hvert fall holdbar),
men jeg kjenner også audiophile som har benyttet seg av DV-20X - over mange år - uten at jeg kan høre noen markant
degenerering av lyden på disse heller.


Men, basert på variabel lengde på innspillingstid, er ditt spørsmål om levetid klart berettiget og faktisk meget interresant!

De delene som i praksis kan "spilles inn" i en pickup; fjær og dempepute, - bør bli utsett for mindre mekaniske belastninger
i DV-10Xs oppheng pga. det lengre cantileveret - enn de tilsvarende delene i DV-20X oppheng (med kortere cantilever).
Dette skulle i teorien tilsi at DV-10 skulle hatt lengre innspillingstid enn DV-20X. I praksis er det altså motsatt.

Hvorfor?
Siden disse to pickupene har samme compliance med forskjellig lengde cantilevere, må nødvendigvis selve fjæren i DV-10s
oppheng være stivere enn selve fjæren i DV-20s oppheng. Med en stivere fjær må man ha en kraftigere dempepute, som
igjen skulle tilsi en lengre innspillingstid. Igjen har vi en motsetning mellom teorien og det vi hører i praksis... Hmmm?

Hva om forholdet mellom fjær og dempepute er forandret? Jo, jeg tror det er der forklaringen må finnes. Den håndverks-
tradisjon som den vi finner hos japanske pickupprodusenter er nok ofte mer basert på "prøv og feil" ("prøv og lytt")
tilnærmingen, snarere enn på nøyaktig mekaniske kalkulasjoner. Særlig om vi tar med i betraktningen at DV-10X5 tross
alt er den femte generasjonen av denne pickupen som har vært med oss fra begynnelsen av 70-tallet, mens dagens
DV-20X er en langt mer moderne konstruksjon...

Eller? Jeg har ikke nok teoretiske kompetanse til å komme med noe bombesikkert svar på hvorfor det er forskjell på
innspillingstiden på disse pickupene, jeg er ikke mekanikkingeniør og jeg har heller ikke nøyaktige data på komponentene
som utgjør opphenget i de to pickupene, men jeg tror at en av disse pickupene er "mer korrekt" konstruert enn den
andre - uten at dette tilsier at den er lydmessig bedre (Stradivarius hadde vel ikke noe spesielt peiling på teoretisk
mekanikk). Men i teorien (om oppgitt compliance er korrekt på begge modeller) bør (opphenget på) DV-10X være mer
holdbart enn (opphenget på) DV-20X, men i praksis tror jeg forskjellene blir marginale...

mvh
Gunnar Brekke


PS. Jeg tror mange av oss bytter pickup alt for tidlig - vanligvis fordi det dukker opp noe nyere og mer spennende (les
dyrere) - på markedet. Jeg har en tendens til å beholde mine gamle pickuper, så det hender jeg drar fram min mer enn
20 år gamle Tzurugi Ceralloy eller min mer enn 10 år gamle Lyra Helikon som begge spiller utmerket den dag i dag. (Mine
andre gamle pickuper fra Dynavector; Ultimo 20C (som ble retippet av van den Hul), DV-23R og DV-17D (og en haug til
som jeg bare har hatt i korte perioder) - har gått heden eller blitt solgt).
Er det en enkel måte å sette sammen Gunnar Brekkes samlede verker her på HFS? Vha en eller annen søkemotor eller noe sånt? Eller kunne du tenkt deg å hente ut alt du har skrevet, Gunnar, og utgitt en bok vi kan kjøpe i butikken eller på nett?

Jeg har så lyst til å ha alle rådene dine, GB, på ett sted. Så vet jeg hva jeg skal kjøpe når DV-en min er ferdig om 1000-2000 timer. Men inntil da: pu-en min (DV 20x2L) gir meg STOR glede hver eneste dag jeg snurrer plater. Så 2000 timer fram i tid er heldigvis noe jeg ikke trenger å forholde meg til i dag;)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.896
Antall liker
13.954
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Veldig mye bra i Fidelity nr 1, Harald HM. Gratis nedlasting på audiofidelity.no
 

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Innlegg
619
Antall liker
744
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Takk for interessant og oppklarende svar.

Vinylens verden har mange faktorer å ta hensyn til, ikke enkelt dette :)

Et tilleggspørsmål. Er det forskjellig levetid (ant timer) på DV-20X og DV-10X?
Hei.

Jeg har ikke gjort noen sammenligninger personlig (har bare selv eid; DV-10X2 over tid - og den var i hvert fall holdbar),
men jeg kjenner også audiophile som har benyttet seg av DV-20X - over mange år - uten at jeg kan høre noen markant
degenerering av lyden på disse heller.


Men, basert på variabel lengde på innspillingstid, er ditt spørsmål om levetid klart berettiget og faktisk meget interresant!

De delene som i praksis kan "spilles inn" i en pickup; fjær og dempepute, - bør bli utsett for mindre mekaniske belastninger
i DV-10Xs oppheng pga. det lengre cantileveret - enn de tilsvarende delene i DV-20X oppheng (med kortere cantilever).
Dette skulle i teorien tilsi at DV-10 skulle hatt lengre innspillingstid enn DV-20X. I praksis er det altså motsatt.

Hvorfor?
Siden disse to pickupene har samme compliance med forskjellig lengde cantilevere, må nødvendigvis selve fjæren i DV-10s
oppheng være stivere enn selve fjæren i DV-20s oppheng. Med en stivere fjær må man ha en kraftigere dempepute, som
igjen skulle tilsi en lengre innspillingstid. Igjen har vi en motsetning mellom teorien og det vi hører i praksis... Hmmm?

Hva om forholdet mellom fjær og dempepute er forandret? Jo, jeg tror det er der forklaringen må finnes. Den håndverks-
tradisjon som den vi finner hos japanske pickupprodusenter er nok ofte mer basert på "prøv og feil" ("prøv og lytt")
tilnærmingen, snarere enn på nøyaktig mekaniske kalkulasjoner. Særlig om vi tar med i betraktningen at DV-10X5 tross
alt er den femte generasjonen av denne pickupen som har vært med oss fra begynnelsen av 70-tallet, mens dagens
DV-20X er en langt mer moderne konstruksjon...

Eller? Jeg har ikke nok teoretiske kompetanse til å komme med noe bombesikkert svar på hvorfor det er forskjell på
innspillingstiden på disse pickupene, jeg er ikke mekanikkingeniør og jeg har heller ikke nøyaktige data på komponentene
som utgjør opphenget i de to pickupene, men jeg tror at en av disse pickupene er "mer korrekt" konstruert enn den
andre - uten at dette tilsier at den er lydmessig bedre (Stradivarius hadde vel ikke noe spesielt peiling på teoretisk
mekanikk). Men i teorien (om oppgitt compliance er korrekt på begge modeller) bør (opphenget på) DV-10X være mer
holdbart enn (opphenget på) DV-20X, men i praksis tror jeg forskjellene blir marginale...

mvh
Gunnar Brekke


PS. Jeg tror mange av oss bytter pickup alt for tidlig - vanligvis fordi det dukker opp noe nyere og mer spennende (les
dyrere) - på markedet. Jeg har en tendens til å beholde mine gamle pickuper, så det hender jeg drar fram min mer enn
20 år gamle Tzurugi Ceralloy eller min mer enn 10 år gamle Lyra Helikon som begge spiller utmerket den dag i dag. (Mine
andre gamle pickuper fra Dynavector; Ultimo 20C (som ble retippet av van den Hul), DV-23R og DV-17D (og en haug til
som jeg bare har hatt i korte perioder) - har gått heden eller blitt solgt).
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Tipper de spiller fint jeg. Oppheng vil over tid kunne degraderes - men sliter med at se hvordan en diamant (hardeste naturlige stoff på denne jorden) skulle kunne slites ned av halvmjuk plastik (vinyl)! Eneste du kan slipe diamant med er - diamant!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tipper de spiller fint jeg. Oppheng vil over tid kunne degraderes - men sliter med at se hvordan en diamant (hardeste naturlige stoff på denne jorden) skulle kunne slites ned av halvmjuk plastik (vinyl)! Eneste du kan slipe diamant med er - diamant!
På samme måten som vann er hardere enn stein, og dermed kunne grave ut Grand Canyon? For ellers ville det jo ikke være mulig.... :rolleyes:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Stiftar slitast ut. Uvisst korleis, men etter ei stund er det ikkje moro lenger. Det varierer sterkt kva tid alderdomen kjem over pickupane, men dei bør halde 1000 timar uansett.
Eg har slitt ut nokre pickupar opp gjennom åra. Då sporar dei dårlegare enn før (sjekk med testplate), og lyden tek til å høyrest ut som det er skit på stiften (kanskje ein del av slitasjen nettopp skuldast avleiringar på stiften som ikkje så lett kan fjernast. Eg brukar ein Goldring "vibrator" der du plasserer stiften på ei lita børste. Så køyrer du 440 Hz vibrasjonar ei lita stund. Mange pickupar har veldig godt av denne kuren.
Eg er veldig forsiktig med væske på stiften. Det har nok hendt eg har brukt andre ting enn reint vatn, men det har vore på rimelegare ting.

NB: Om pickupen tek til å spore dårlegare enn før, er han ikkje nødvendigvis utsliten. Det kan hende ting har endra seg litt, slik at ting må justerast på nytt. Eksperimenter litt når det er gått nokre hundre timar.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Det skal sies at en pakke til 4000,- egentlig skal få norsk moms på seg også når den passerer grensa, og da koster den plutselig en tusenlapp mer. Pluss solide kr 300,- i frakt.
Men det hender jo absolutt at små pakker gjerne sklir gjennom tollen til tross for høy verdi.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En pakke fra Sverige til Norge skal ha minus 25% svensk, mener jeg bestemt satsen er, og pluss 25% norsk moms. Flere europeiske land har lavere satser enn oss, men svenskene har den samme om jeg ikke tar styggfeil.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
20-ganger'n, sånn ca. Riktignok inkludert en pre som tar signalet opp til linjenivå, men likevel?
 
U

utgatt25555

Gjest
Hvordan gikk det, ble det noen pu? isf hvilken falt valget på :cool:

mvh
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.896
Antall liker
13.954
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
DV-10x5 eller Carmen er sirklet inn, så får vi se hva nissen kommer med 8)
 
U

utgatt25555

Gjest
Vel, Carmen/Boheme (husker ikke vilken) var iaf medvirkende til at jeg tok sjansen på ”The Voice”, ny integrert riaa til han SAM sendt fra Stockholm idag for min del, så dette blir en spennende uke! :)

mvh
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.896
Antall liker
13.954
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
.....og så kom jeg på at PU-bytte til noe annet enn Rega medfører å heve armen. Plunder og heft.
Likte jo Exactn godt på RP6en... 8)
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
.....og så kom jeg på at PU-bytte til noe annet enn Rega medfører å heve armen. Plunder og heft.
Likte jo Exactn godt på RP6en... 8)
Fem minutters jobb, løsne de tre skruene en god del, ta ut en og en etter tur.. Løftt opp armen og legg under et passende antall 5 mm rustfrie skiver. Sett i skruen igjen, men ikke tigth til før alle skiver er på plass.
Tok meg fem minutter på en rp 40
 
Topp Bunn