Pickup til ca 5000,- noen ideer?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Ikke meningen å kuppe tråden din men er det noen som har tanker om nettopp DV20x2. Er det verdt de ekstra pengene fra 10x5?
Ser den får fine tilbakemeldinger i tester...

-sandecker
Hei.

DV-20X L(ow output) er en klart bedre pickup enn DV-10X5 - gitt at en del faktorer er på plass;
- At man har en (god) RIAA som takler en low output pickup. Slike koster vanligvis mer penger.
- At pickupen er innspilt. DV-20 krever flere hundre timer innspilling, DV-10 rundt femti.
- At armen takler pickupen. Både DV-20 og DV-10 har en compliance på rundt 18 (ved 10 Hz),
..men DV-10 fungerer bedre i armer med litt slark i lagrene enn DV-20 (antagelig på grunn av det
..lengre cantileveret). På spillere med Rega RP-300 typen armer er DV-20 i grenseland, mens
..DV-10 er klart innafor.
- At man foretrekker en mer nøytral lyd framfor litt "loudness". Det er ikke gitt!

DV-20X H(igh output) er marginalt bedre (strammere og mer dynamisk) enn DV-10X gitt de
samme forutsetningene som over. (På grunn av metallhus og kortere cantilever).

Derfor er DV-10X5 det trygge valget. DV-20x det bedre valget - om alt er på stell.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:
U

utgatt25555

Gjest
^ @ GB

Ref dette sitatet:

Men tonalt kan det bli litt lyst - da pickup, spiller og RIAA alle drar (litt) i samme (svale) retning. Da
kan faktisk den rimeligere Ortofon 2M Bronze være et godt (bedre (?)) alternativ med
litt mer varme i mellomtonen...


Menes det med ”lyst”; nöytralt, mer detaljert, mindre hifi-kosmetikk? osv, eller hva legger du i begrepet lyst? Selv har jeg spillt med 2M Black ett år i en WB Circle med Nanotube One Arm, og kjenner ikke igjen begrepet ”lyst” på 2M Black i den konstellasjonen, kan det da väre riggen vs pu som er lys i din referanse? disfavør riggen ifht pu?
De gangene jeg har opplevd lyden som ” lys", mener jeg det mer er innspillingen det skorter på.
Bronze opplevde jeg (ikke i min rigg riktig nok) som en halvfet middels pu uten de spennende ytterpunktene som Black klarer av. Jeg brukte på min Black en integrert relativt rimelig int-riaa i en integrert Audionet amp, som visse igjen ville karakterisere som lys, de om det, da imho! det ofte blandes friskt mellom ”lyst” og ”nøytralt” (i betydningen minimalt hifi kosmetikk) når ting/lyd/apparater skal beskrives!

mvh
 
Sist redigert av en moderator:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Bruker selv Ortofon 2M Black på en Rega. Kan godt forstå at mange karakteriserer 2M Black som lys, men som musicus er inne på kan "lys" noen ganger forveksles med nøytral. Selv opplever jeg 2M Black som nøytral uten at den blir plagsomt 'lys', men hos meg spiller den sammen med Exposure forsterkeri med integrert RIAA og Spendor høyttalere der både forsterkeri og høyttalere heller litt mot det varme. Da synes jeg 2M Black funker fint til rock også, selv om det nok er på akustisk musikk den virkelig 'skinner'.

Men digitalt via Exposure dac spiller det enda varmere, så jeg har faktisk varmere digital lyd enn analog lyd :p
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg bestilte meg Audio Technica AT150sa under tilbudet til Platekompaniet nå i helgen, men etter å lest innlegget til Gunnar Brekke fikk jeg
egentlig mest lyst på Soundsmith Carmen selv også. Må si den framstår som noe av det mest interessante i prisklassen selv om prisen har
gått opp. Har dog ikke Rega selv, men ville nok gått for Soundsmith hvis jeg hadde en spiller som var litt mindre "budsjett" enn den jeg har nå.
Hei.

Som sagt har jeg ikke hørt akkurat AT150Sa, men den er med på listen over anbefalinger til RoDa, så jeg har tro på denne - til Rega/Graham Slee.

Til din kombinasjon; Luxman spiller/arm og ASR eller Electrocompaniet RIAA bør det passe ennå bedre med den (antagelig) litt lyst klingende ATen.
(Dessuten kan du (kanskje) temme toppen til ATen - med en belastning på rundt 32 kOhm (om RIAAen kan dette - som noen anbefaler i en annen
tråd) snarere enn sedvanlige 47 kOhm). So; Dont worry, be happy...

Carmen er antagelig en bedre pickup enn AT150Sa (i mine ører - jeg er Sound Smith fanboy), men det skulle bare mangle ved dobbel pris.
AT-150Sa er sannsynligvis er bedre kjøp og bør gi deg mye glede i forhold til investeringen. Skal du først sprekke budgettet, så er absolutt
Carmen et alternativ, men det er også pickuper som AT-33Sa, Dynavector DV-20 X (L) og Ortofon Cadenza Red (osv. oppover i pris).

mvh
Gunnar Brekke
Hei, no worrries, AT150as er bestilt og kommer til å bli montert på Denon spilleren min som jeg uansett skal ha selv om jeg planlegger en mer seriøs spiller med dedikert RIAA og annen pickup i tillegg. Kan jo se om det blir Soundsmith på meg når jeg får på plass det, alt jeg har lest om dem tilsier at jeg kunne finne på å like hvordan de låter. Men siden jeg ikke vet akkurat hva jeg ender opp med av arm og drivverk blir det litt prematurt å velge pickup først.

Blir i første omgang mest spennende å se hvor mye forandring AT150sa gir i forhold til AT95 som sitter på spilleren jeg har nå, og om klangen blir mye lysere. Med tilbudet platekompaniet kjørte syns jeg uansett det virket som en bedre deal til spilleren min enn 2M Bronze som jeg også vurderte, siden denne sannsynligvis hadde blitt for høy til spilleren min som mangler justering for VTA. AT150sa er 0,3 mm høyere enn AT95, og burde passe fint rent fysisk. :)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
ca.5800,- for Soundsmith Carmen hos AudioAktøren nå, RoDa
De kjører 30% på endel Soundsmith frem til jul, se forsiden på HFS :)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
^ @ GB - Ref dette sitatet:

Men tonalt kan det bli litt lyst - da pickup, spiller og RIAA alle drar (litt) i samme (svale) retning. Da kan faktisk den rimeligere
Ortofon 2M Bronze være et godt (bedre (?)) alternativ med litt mer varme i mellomtonen...

Menes det med ”lyst”; nöytralt, mer detaljert, mindre hifi-kosmetikk? osv, eller hva legger du i begrepet lyst? Selv har jeg spillt med
2M Black ett år i en WB Circle med Nanotube One Arm, og kjenner ikke igjen begrepet ”lyst” på 2M Black i den konstellasjonen, kan
det da väre riggen vs pu som er lys i din referanse? disfavør riggen ifht pu? De gangene jeg har opplevd lyden som ” lys", mener jeg
det mer er innspillingen det skorter på.

Bronze opplevde jeg (ikke i min rigg riktig nok) som en halvfet middels pu uten de spennende ytterpunktene som Black klarer av.
Jeg brukte på min Black en integrert relativt rimelig int-riaa i en integrert Audionet amp, som visse igjen ville karakterisere som lys,
de om det, da imho! det ofte blandes friskt mellom ”lyst” og ”nøytralt” (i betydningen minimalt hifi kosmetikk) når ting/lyd/apparater
skal beskrives!

mvh
Hei.

Ortofon har fargekodet sine pickuper (i 2M, Quintet og Cadenza seriene), så;
- Red er innstegsmodellen (og kan ofte klangmessig minne om Black),
- Blue er den lysest klingende modellen,
- Bronze er den varmest klingende modellen og
- Black er den mest nøytrale modellen.

Dette er en fornuftig tilnærming fra en stor produsent som Ortofon, så man kan selge pickuper til alle, uavhengig av hvilken klang kunden
har fra sin arm/spiller/RIAA-kombinasjon. Alle kan handle pickuper som matcher sin platespillerkombinasjon, sitt anlegg - eller sin smak.
Andre store/mellomstore produsenter som Audio Technica, Denon, Sound Smith og (under tvil) Dynavector gjør noe av det det samme,
men det er ikke like gjennomført og intuitivt som pickupene fra Otrofon. Mindre produsenter (som Lyra) har ofte en "huslyd" som går igjen
i alle modellene i sortementet.

En pickups tonale og klangmessige karakter (smak), bestemmes av en rekke forskjellige faktorer, som: nålesliping, innfestingen av nålen,
materiale i cantileveret, funksjonsprinsipp (som MM, MC, MI, MMC osv.), materiale i pickuphus, vinkel på generatordelene, metall og
isolasjon i spolene og internkablingen, metallet i fluksledende deler ("jern/kors" (MI/MMC) og "kors" (MC)) osv. osv... (I tillegg påvirkes
pickupens tonale og klangmessige karakter av samspill med eksterne komponenter som tonearmen (complianze/masse/resonansfrekvens),
tonearmens lagre og RIAAen (resistiv/capasitiv last)).

Med så mange forskjellige faktorer som er med på å bestemme pickupens tonale og klangmessige karakter, er det vansklig å få samme
karakter i såpass forskjellige serier som 2M, Quintet og Cadenza. Man har lykkes svært godt med dette, men etter min mening er det en
liten forskjell i klang på Black modellene i de tre seriene. Jeg opplever 2M Black - som litt lys, Quintet Black som - mørk og Cadenza
Black
- som litt mørk - i forhold til andre pickuper (og nøytrale CD-spillere). (Dette er kun en kalkulert synsing - basert på lytting til
disse pickupene i eget og andres (mer eller mindre kjente) anlegg (jeg har ikke hatt alle tre pickupene hjemme samtidig - på samme spiller).


Jeg opprettholder min mening om at 2M Black er "litt lys", men dette er vanligvis ikke noe problem når man kompanserer for det med
andre komponenter i platespillerkjeden. Men det kan bli et problem når man matcher pickupen med en spiller/arm (Rega RP-40) som
er "litt lys" og en RIAA (Graham Slee ERA V Gold) som er "litt lys". Kombinasjonen av tre "litt lyse" komponenter kan fort gi en lyd
som er "for lys".

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
.....er "litt lys" og en RIAA (Graham Slee ERA V Gold) som er "litt lys". Kombinasjonen av tre "litt lyse" komponenter kan fort gi en lyd
som er "for lys".

mvh
Gunnar Brekke
Hei Gunnar!
Jeg hørte RoDa's ERA V nylig i en sammenligning med Clones PA1 på en Rega RP3 med Soundsmith Boheme og opplevde ikke den som "litt lys", men heller med mer varme og glød i mellomtonen?..... mens Clones kanskje hadde litt mer info på flankene og kanskje derfor virket lysere?
Men det var mine ører og i dette spesifikke oppsettet, så min erfaring er ikke spesielt omfattende.
 

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Innlegg
619
Antall liker
744
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Takk for informasjon.

Et tilleggspørsmål
- At pickupen er innspilt. DV-20 krever flere hundre timer innspilling, DV-10 rundt femti.
Er det forskjellig levetid (ant timer) på DV-20X og DV-10X?


Veldig mye god informasjon i denne tråden, fint at dere deler erfaringer.

-sandecker

Hei.

Ikke meningen å kuppe tråden din men er det noen som har tanker om nettopp DV20x2. Er det verdt de ekstra pengene fra 10x5?
Ser den får fine tilbakemeldinger i tester...

-sandecker
Hei.

DV-20X L(ow) output er en klart bedre pickup enn DV-10X5 - gitt at en del faktorer er på plass;
- At man har en (god) RIAA som takler en low output pickup. Slike koster vanligvis mer penger.
- At pickupen er innspilt. DV-20 krever flere hundre timer innspilling, DV-10 rundt femti.
- At armen takler pickupen. Både DV-20 og DV-10 har en compliance på rundt 18 (ved 10 Hz),
..men DV-10 fungerer bedre i armer med litt slark i lagrene enn DV-20 (antagelig på grunn av det
..lengre cantileveret). På spillere med Rega RP-300 typen armer er DV-20 i grenseland, mens
..DV-10 er klart innafor.
- At man foretrekker en mer nøytral lyd framfor litt "loudness". Det er ikke gitt!

DV-20X H(igh) er marginalt bedre (strammere og mer dynamisk) enn DV-10X gitt de samme
forutsetningene som over. (På grunn av metallhus og kortere cantilever).

Derfor er DV-10X5 det trygge valget. DV-20x det bedre valget - om alt er på stell.

mvh
Gunnar Brekke
 
U

utgatt25555

Gjest
^ @ GB - Ref dette sitatet:

Men tonalt kan det bli litt lyst - da pickup, spiller og RIAA alle drar (litt) i samme (svale) retning. Da kan faktisk den rimeligere
Ortofon 2M Bronze være et godt (bedre (?)) alternativ med litt mer varme i mellomtonen...

Menes det med ”lyst”; nöytralt, mer detaljert, mindre hifi-kosmetikk? osv, eller hva legger du i begrepet lyst? Selv har jeg spillt med
2M Black ett år i en WB Circle med Nanotube One Arm, og kjenner ikke igjen begrepet ”lyst” på 2M Black i den konstellasjonen, kan
det da väre riggen vs pu som er lys i din referanse? disfavør riggen ifht pu? De gangene jeg har opplevd lyden som ” lys", mener jeg
det mer er innspillingen det skorter på.

Bronze opplevde jeg (ikke i min rigg riktig nok) som en halvfet middels pu uten de spennende ytterpunktene som Black klarer av.
Jeg brukte på min Black en integrert relativt rimelig int-riaa i en integrert Audionet amp, som visse igjen ville karakterisere som lys,
de om det, da imho! det ofte blandes friskt mellom ”lyst” og ”nøytralt” (i betydningen minimalt hifi kosmetikk) når ting/lyd/apparater
skal beskrives!

mvh
Hei.

Ortofon har fargekodet sine pickuper (i 2M, Quintet og Cadenza seriene), så;
- Red er innstegsmodellen (og kan ofte klangmessig minne om Black),
- Blue er den lysest klingende modellen,
- Bronze er den varmest klingende modellen og
- Black er den mest nøytrale modellen.

Dette er en fornuftig tilnærming fra en stor produsent som Ortofon, så man kan selge pickuper til alle, uavhengig av hvilken klang kunden
har fra sin arm/spiller/RIAA-kombinasjon. Alle kan handle pickuper som matcher sin platespillerkombinasjon, sitt anlegg - eller sin smak.
Andre store/mellomstore produsenter som Audio Technica, Denon Sound Smith og (under tvil) Dynavector gjør noe av det det samme,
men det er ikke like gjennomført og intuitivt som pickupene fra Otrofon. Mindre produsenter (som Lyra) har ofte en "huslyd" som går igjen
i alle modellene i sortementet.

En pickups tonale og klangmessige karakter (smak), bestemmes av en rekke forskjellige faktorer, som: nålesliping, innfestingen av nålen,
materiale i cantileveret, funksjonsprinsipp (som MM, MC, MI, MMC osv.), materiale i pickuphus, vinkel på generatordelene, metall og
isolasjon i spolene og internkablingen, metallet i fluksledende deler ("jern/kors" (MI/MMC) og "kors" (MC)) osv. osv... (I tillegg påvirkes
pickupens tonale og klangmessige karakter av samspill med eksterne komponenter som tonearmen (complianze/masse/resonansfrekvens),
tonearmens lagre og RIAAen (resistiv/capasitiv last)).

Med så mange forskjellige faktorer som er med på å bestemme pickupens tonale og klangmessige karakter, er det vansklig å få samme
karakter i såpass forskjellige serier som 2M, Quintet og Cadenza. Man har lykkes svært godt med dette, men etter min mening er det en
liten forskjell i klang på Black modellene i de tre seriene. Jeg opplever 2M Black - som litt lys, Quintet Black som - mørk og Cadenza
Black
- som litt mørk - i forhold til andre pickuper (og nøytrale CD-spillere). (Dette er kun en kalkulert synsing - basert på lytting til
disse pickupene i eget og andres (mer eller mindre kjente) anlegg (jeg har ikke hatt alle tre pickupene hjemme samtidig - på samme spiller).


Jeg opprettholder min mening om at 2M Black er "litt lys", men dette er vanligvis ikke noe problem når man kompanserer for det med
andre komponenter i platespillerkjeden. Men det kan bli et problem når man matcher pickupen med en spiller/arm (Rega RP-40) som
er "litt lys" og en RIAA (Graham Slee ERA V Gold) som er "litt lys". Kombinasjonen av tre "litt lyse" komponenter kan fort gi en lyd
som er "for lys".

mvh
Gunnar Brekke
Takk for svar! det var mest den siste setningen der jeg hadde i bakhodet, i det jeg heller ville sagt ”nøytral” om 2M Black enn ”lys” all den tid mitt riaa og tidligere amp også tenderte mot det ”nøytrale”...

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
En liten kommentar til min ærede kollega Brekkes innspillingsobservasjoner når det kommer til DV 20;
Jeg har flere venner som bruker denne, og basert på det jeg har hørt i de oppsettene, har det vært tilstrekkelig med 100-150 timer. Så bassert på disse erfaringene sliter jeg litt med formuleringen "flere hundre".
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg hadde en inspillt Dv20 til låns føre jeg kjøpte min egen den gangen, kan ikke minnes det blev veldig store ting som skjedde etter 200h? spillte bra rett ut av esken og blev bedre etter normal inspillnings tid.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.110
Antall liker
32.550
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Samme her, min dv20 spilte fint ut av eska og "tok av" etter 30-40 timer.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Min låt tidvis helt skremmene de første dagene. "Hva faen har jeg kjøpt"-skremmende. ;) Hvor mange timer det tok før den ble snill er jeg ikke sikker på. Mellom 100 og 200, kanskje? Når den var "ferdig" llåt den glimrende, dog. Det gjør den fortsatt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
RoDa: Til den komboen og prisen er mitt valg utvilsomt enten Elys 40 eller 2M Black. RP40 skal liksom ikke køddes for mye med. Men hvis du vil ha en mer klassisk lyd er Nagaoka MP200 et meget bra alternativ- ett av valgene mine på en klassisk replinthet Lenco eller Pioneer..

Lagga: Du huka inn Naga, ja? Regna med det:cool:
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Personlig tenkte jeg å gå for Ortofon 2M Bronze når jeg skal kjøpe ny i nærmeste fremtid.
Ellers ser jeg Black er foreslått også, koster jo litt mer.
Snakket med Stereofil ang dette, de sa de ofte brukte Bronze da den var noe varmere i lyden enn Black.
Jeg har dog ikke testet de opp mot hverandre.

EDIT; Ser mange har vært innom det temaet allerede i tråden.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa: (-) hvis du vil ha en mer klassisk lyd er Nagaoka MP200 et meget bra alternativ- ett av valgene mine på en klassisk replinthet Lenco eller Pioneer..

Lagga: Du huka inn Naga, ja? Regna med det:cool:
ShineySmileysBlink.jpg


Har passert 18 timer på MP-110 nå, den begynner og engasjere. :)

Morsomt å få anledning til og tilfredsstille nysgjerrigheten mht Nagaoka og interessant at du
nevner MP-200, ut i fra det lille jeg har lest på nett virker den som en spennende pickup til prisen.

/ Morten
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
RoDa: Til den komboen og prisen er mitt valg utvilsomt enten Elys 40 eller 2M Black. RP40 skal liksom ikke køddes for mye med. Men hvis du vil ha en mer klassisk lyd er Nagaoka MP200 et meget bra alternativ- ett av valgene mine på en klassisk replinthet Lenco eller Pioneer..

Lagga: Du huka inn Naga, ja? Regna med det:cool:
Mener du i fullt alvor man "kødder for mye" med en Rega om man er så spenna gæær´n å montere på en Dyna, Auditor? Og følgelig at en Elys er et bedre valg?
 
Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.945
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Pr akkurat nå er Soundsmith Carmen og Dynavector 10x5 mest interessant.
Noe av grunnen til bytte er også å spare Elys40 sånn at jubileumsRegan varer lenger 8)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Med en av de alternativene på spilleren, tror jeg ikke det blir noe problem å la Elys40en ligge i skuffen, for fremtidige eiere...
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Melding mottatt i går kveld:
Kjære kunde
Det er en pakke fra AUDIO AKTØREN Terje Nilsen med kollinummer X7072XXXXX723XXXXX på vei til deg.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hvorfor blir Goldring aldri nevnt i slike tråder? Er ikke det noe å satse på?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg nevner de aldri fordi jeg aldri har hørt (eller hørt noe særlig om) dem. Kan sikkert være flotte, de. Har du noen erfaring med Goldring å dele?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg har brukt Goldring 1022 og 1042 mm pick up, veldig bra saker som spiller oppløst og detaljert spesielt 1042. Ikke noe spiss og kald lyd men heller ikke veldig varm med bra og fyldig bass, allroundere som funker til det meste av musikk, men er nok mest glad i pop/rock/metal.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Et tilleggspørsmål. Er det forskjellig levetid (ant timer) på DV-20X og DV-10X?
Hei.

Jeg har ikke gjort noen sammenligninger personlig (har bare selv eid; DV-10X2 over tid - og den var i hvert fall holdbar),
men jeg kjenner også audiophile som har benyttet seg av DV-20X - over mange år - uten at jeg kan høre noen markant
degenerering av lyden på disse heller.


Men, basert på variabel lengde på innspillingstid, er ditt spørsmål om levetid klart berettiget og faktisk meget interresant!

De delene som i praksis kan "spilles inn" i en pickup; fjær og dempepute, - bør bli utsett for mindre mekaniske belastninger
i DV-10Xs oppheng pga. det lengre cantileveret - enn de tilsvarende delene i DV-20X oppheng (med kortere cantilever).
Dette skulle i teorien tilsi at DV-10 skulle hatt lengre innspillingstid enn DV-20X. I praksis er det altså motsatt.

Hvorfor?
Siden disse to pickupene har samme compliance med forskjellig lengde cantilevere, må nødvendigvis selve fjæren i DV-10s
oppheng være stivere enn selve fjæren i DV-20s oppheng. Med en stivere fjær må man ha en kraftigere dempepute, som
igjen skulle tilsi en lengre innspillingstid. Igjen har vi en motsetning mellom teorien og det vi hører i praksis... Hmmm?

Hva om forholdet mellom fjær og dempepute er forandret? Jo, jeg tror det er der forklaringen må finnes. Den håndverks-
tradisjon som den vi finner hos japanske pickupprodusenter er nok ofte mer basert på "prøv og feil" ("prøv og lytt")
tilnærmingen, snarere enn på nøyaktig mekaniske kalkulasjoner. Særlig om vi tar med i betraktningen at DV-10X5 tross
alt er den femte generasjonen av denne pickupen som har vært med oss fra begynnelsen av 70-tallet, mens dagens
DV-20X er en langt mer moderne konstruksjon...

Eller? Jeg har ikke nok teoretiske kompetanse til å komme med noe bombesikkert svar på hvorfor det er forskjell på
innspillingstiden på disse pickupene, jeg er ikke mekanikkingeniør og jeg har heller ikke nøyaktige data på komponentene
som utgjør opphenget i de to pickupene, men jeg tror at en av disse pickupene er "mer korrekt" konstruert enn den
andre - uten at dette tilsier at den er lydmessig bedre (Stradivarius hadde vel ikke noe spesielt peiling på teoretisk
mekanikk). Men i teorien (om oppgitt compliance er korrekt på begge modeller) bør (opphenget på) DV-10X være mer
holdbart enn (opphenget på) DV-20X, men i praksis tror jeg forskjellene blir marginale...

mvh
Gunnar Brekke


PS. Jeg tror mange av oss bytter pickup alt for tidlig - vanligvis fordi det dukker opp noe nyere og mer spennende (les
dyrere) - på markedet. Jeg har en tendens til å beholde mine gamle pickuper, så det hender jeg drar fram min mer enn
20 år gamle Tzurugi Ceralloy eller min mer enn 10 år gamle Lyra Helikon som begge spiller utmerket den dag i dag. (Mine
andre gamle pickuper fra Dynavector; Ultimo 20C (som ble retippet av van den Hul), DV-23R og DV-17D (og en haug til
som jeg bare har hatt i korte perioder) - har gått heden eller blitt solgt).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De delene som i praksis kan "spilles inn" i en pickup; fjær og dempepute, - bør bli utsett for mindre mekaniske belastninger
i DV-10Xs oppheng pga. det lengre cantileveret - enn de tilsvarende delene i DV-20X oppheng (med kortere cantilever).
Dette skulle i teorien tilsi at DV-10 skulle hatt lengre innspillingstid enn DV-20X. I praksis er det altså motsatt.
Lengre nålefane utenfor opphenget gir lavere utveksling og større kraft på oppheng og demping, så innspillingen burde gå unna fortere. Logisk, det, synes jeg.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg nevner de aldri fordi jeg aldri har hørt (eller hørt noe særlig om) dem. Kan sikkert være flotte, de. Har du noen erfaring med Goldring å dele?
Jeg har selv en Goldring 2500 på en Rega RP3 som jeg er meget godt fornøyd med, men jeg har aldri testet den mot noe annet enn Rega Carbon så derfor vil jeg ikke uttale meg om saken.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg nevner de aldri fordi jeg aldri har hørt (eller hørt noe særlig om) dem. Kan sikkert være flotte, de. Har du noen erfaring med Goldring å dele?
Jeg har selv en Goldring 2500 på en Rega RP3 som jeg er meget godt fornøyd med, men jeg har aldri testet den mot noe annet enn Rega Carbon så derfor vil jeg ikke uttale meg om saken.
Ikke engang hvordan du oppfatter lyden fra pickupen?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
De delene som i praksis kan "spilles inn" i en pickup; fjær og dempepute, - bør bli utsett for mindre mekaniske belastninger
i DV-10Xs oppheng pga. det lengre cantileveret - enn de tilsvarende delene i DV-20X oppheng (med kortere cantilever).
Dette skulle i teorien tilsi at DV-10 skulle hatt lengre innspillingstid enn DV-20X. I praksis er det altså motsatt.
Lengre nålefane utenfor opphenget gir lavere utveksling og større kraft på oppheng og demping, så innspillingen burde gå
unna fortere. Logisk, det, synes jeg.
Helt enig om at lengre nålefane betyr mindre bevegelse (utveksling) og større kraft, men så er spørsmålet om det er
bevegelsen eller kraften som mykner opphenget.
MC.jpg

Et annet moment er at bevegelsen blir ennå mindre enn lengden på nålefanene (kraftarmen) skulle tilsi, siden vi snakker
om aluminium nålefaner som på ingen måte er "ideelle" kraftarmer. Fleksingen i et langt aluminium rør vil være større, enn
i et kortere aluminiumrør - forutsatt samme diameter og veggtykkelse. Dette betyr ennå mindre bevegelse overført fra
diamant til pickupens oppheng.

mvh
Gunnar Brekke
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er sikkert veldig variabelt.

Men for DV-10x5 og DV-20x er det i alle fall som du sier. 20 trenger mye lengre innspillingstid.

Audiophile-Arve har vel hatt en 10x5 i mer eller mindre jevnligdrift i over 10 pr, så den er ganske holdbar. Jeg byttet min bare fordi jeg hadde lyst på noe "finere". Sånn er det nok som oftest. ;)
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Når første det nevnes dette med holdbarhet, hvor mye timer kan man regne med å få ut av en pu?
Har fått meg en brukt dv10x5 med 100 timer, og har en 2m black med et par hundre.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Det høres bra ut, da holder de noen år.
Takk for svar Dazed
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg nevner de aldri fordi jeg aldri har hørt (eller hørt noe særlig om) dem. Kan sikkert være flotte, de. Har du noen erfaring med Goldring å dele?
Jeg har selv en Goldring 2500 på en Rega RP3 som jeg er meget godt fornøyd med, men jeg har aldri testet den mot noe annet enn Rega Carbon så derfor vil jeg ikke uttale meg om saken.
Ikke engang hvordan du oppfatter lyden fra pickupen?
Nei, for det beste jeg har å bidra med er: "god lyd" skulle gjerne ha kunnet mer om å beskrive lyd, men er desverre passe ubrukelig.

Men jeg kan si at den er koblet mot en Muffsy og en Hegel H80 og videre til ett par B&W 683 S2 og den er langt fra det svakeste leddet i det oppsettet.

Men ressurser som Audiophile Arve og Gunnar Brekke burde vel ha en hvis erfaring med Goldring, eller?

Auditor har vel også hørt det meste som er i handel?
 

Slowmo

Medlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
16
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Bruker en DV-20X2H på en RB250 arm med stort hell. Hadde tidligere en Ortofon Rondo Blue som jeg var godt fornøyd med, men hadde et lite uhell med den. Testet Ortofon Bronze og DV-20X2H da jeg byttet. Var ikke lange lytteseansen jeg hadde før jeg fant ut at sistnevnte låt best for mine ører.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Goldring lager fantastisk gode pickup'er som oftest spiller langt utenfor prisklassen. Legendariske Eroica var en kanonpickup i sin tid, som det meste av utvalget. Jeg husker en entry-level modell derfra som kostet ca 450,- i begynnelsen av nittitallet. Den fikk et fullt lytterom på OHC til å måpe. Jeg har ikke hørt de nyere modellene, men det må det gjøres noe med. Importøren er ikke så aktiv, det forklarer nok mangelen på omtale her inne.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg ble iallefall anbefalt Goldring fremfor Dynavector i samme prisklasse av Hifi Stasjonen som selger begge deler.

Da til en RP3, han mente 10x5 var hypet og oppskrytt, men jeg har dessverre ikke hatt muligheten til å høre den selv.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er vel verdt å merke seg at han importerer Goldring, men bare forhandler Dynavector, så å påstå at 10x5 er oppskrytt,blir litt underlig. Men pyttsan, folk mener mye rart. Uansett har du kjøpt en veldig god pickup. Jeg har aldri hørt en Goldring jeg ikke har likt veldig godt, og skulle gjerne prøvd ut den nye serien.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
roadrune skrev:
Da til en RP3, han mente 10x5 var hypet og oppskrytt
En offensiv salgsteknikk har i alle fall Hifi-stasjonen. ;)

Men, jeg kan ikke få skrytt nok av 10x5, jeg. Kanskje det var det han mente? ;)
 
Topp Bunn