Phobos X

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    marsboers hjemmekino

    DAC'er trenger ikke lange innkjøringstiden så jeg våger meg på noen ord allerede nå. Det jeg kan si er at Bryston BDA-1 er helt latterlig bra, og det er først og fremst upsamplingen som løfter opplevelsen fra bra til virkelig bra.

    Rett ut av boksen kjørte jeg av tradisjonell hi-fi puristisk overbevisning uten upsampling så DACen skulle med andre ord stille med de samme forutsetninger som Transporter. Den aller første tanken som gikk gjennom hodet mitt når jeg fyrte opp første kjente testlåt var: "Her er det noe feil!"

    Det var et tydelig bakgrunnsus som bare var der når låta ble spilt. Pauset jeg ble det helt tyst. Med andre ord kom det ikke fra enheten. Jeg koblet derfor opp igjen Transporter og fyrte opp volumet, og jo, støyen ligger faktisk i opptaket men jeg har aldri tenkt over den før. Det kommer bare så utrolig mye mer frem på Bryston'en. Flere låter gikk i spilleren og det viser seg at denne DAC'en graver frem helt utrolige mengder informasjon i de øverste frekvensområdene. Ikke tenk S-området her, tenk luft, ambience, små plukk på strenger, bakgrunnstøy og tilsvarende. Nyansene bare velter ut, rett og slett. DACen er muligens ørlite varmere enn Transporter, men dette er en nyanseforskjell. Dette kommer sannsynligvis av at Transporter har ørlite mer kant i øvre mellomtone, uten at det må regnes som gniss av den irriterende umusikalske typen.

    Deretter var det på tide å skru på det jeg trodde var en gimmick, nemlig upsamplingen. Forskjellen er umiddelbar og svært påtakelig i oppsettet mitt. Vi snakker svært mye større forskjell på upsampling vs ingen upsampling enn BDA-1 vs Transporter.
    Det man legger merke til umiddelbart er at hele lydbildet strammes opp fra topp til tå. Ikke tenk "ja dersom midbassen slankes litt så kan jo dette gi et inntrykk av mer oppløst lydbilde" for frekvensresponsen er identisk i begge modus. Strenger vibrerer som strenger, bassen mister en etterheng som jeg var helt sikker på at var romproblemer, stemmer får flere nyanser, opptak får mer luft, og det blir en virkelig stor forbedring når komplekse lydbilder skal leveres med en sterkt forbedret separasjon mellom alle elementer i lydbildet.

    I tillegg får lyden en utpreget "analog" og musikalsk flyt med en totalt avhengighetsskapende tighthet og følelse av at timing er på perfekt nivå.
    Det lille som var igjen av kornethet man egentlig ikke hørte at var der er helt borte og man kan spille griiiiiiiisehøyt uten tegn til gnaging eller tilrotning av lydbildet.

    Dette medførte imidlertid en liten opplevd ulempe i begynnelsen. Bassen blir strammet opp så mye at man føler man mister litt av grunnfjellet. Men man hører på alt av bassinstrumenter at det er dette som er riktig. Jeg valgte derfor å vinkle høyttalerne ca en halv cm mer utover slik at klangbalansen ble noe mørkere igjen.

    Denne "sjokkopplevelsen" med BDA-1 og upsampling fikk meg til å forske. Bryston anbefaler å benytte upsampling med den begrunnelsen at DAC-chippen jobber optimal med 24bit og high-rez input. BDA-1 oppsampler symmetrisk, dvs at f.eks CD oppsamples fra 44.1kHz til 176,4kHz og 96kHz oppsamples til 192kHz.
    Dette er ikke godt nok for å tilfredsstille min lyst til å finne ut mer om dette så jeg begynte å sjekke andre alternativer kjent for superoppløst, lettflytende og tight lyd med et bassområde som for noen kan oppleves litt strammere enn tilvent i direkte sammenligning mot en ikke-oppsamplende DAC/CD-spiller. Dette er den utpregede "lydsignaturen" jeg opplever når upsampling aktiveres på BDA-1. De første komponentene jeg vet kjennetegnes av denne lydsignaturen er Linn's DS-komponenter. Og her viser det seg visst at upsampling er en viktig del av DAC-prosessen. Det andre stedet jeg har hørt akkurat denne formen for gjengiving av digitallyd er Esoteric sin topprigg. Jovisst, upsampling her også. DCS toppmodeller? Upsampling. Hva med den utrolig gode EC EMC 1UP en kompis har som også låter meget flytende og naturlig oppløst? Upsampling til 24/192 her også ja. Benchmark DAC-1? Upsampling. Moon 300D? Upsampling.
    Om man leser reviews av disse stemmer beskrivelsen på en prikk med hva jeg opplever med upsampling på BDA-1.
    Alle implementerer upsampling på samme sted så vidt jeg kunne finne ut. Det vil si at de digitale signalene upsamples før DACen. DACene i dag foretar stort sett i alle tilfeller x-antall oversampling i tillegg.

    En god beskrivelse av upsampling finnes på Linn's sider:
    Up-sampling - LinnDocs

    Kort sagt er det ingen magi involvert. Man finner ikke på data som ikke er der. Man klarer bare å hente ut maksimalt av det som allerede finnes.
    Digitalverdenen er underfundige greier. Blant annet dette med ultrasoniske speilbilder som er det største problemet, siden det må filtreres bort.
    DACer er også langt fra feilfrie slik de fleste antar. Det er derfor et stort poeng å tilrettelegge dataene slik at DACen klarer å gjøre en maksimalt god jobb.

    Når man begynner å sette seg inn i dette med upsampling/oversampling/Nyquist frekvenser/speilbilder/DACer osv fremstår det som ren galskap at noen fremdeles ønsker filterløse NOS DACer (non-oversampling DACer). Det er typisk "analog" hi-fi tenkning i et nøtteskall. Men her gjelder det en masse andre regler i tillegg.

    Det man imidlertid ikke er helt enige om er hva som forårsaker de hørbare forskjellene på signalet. Ved upsampling reklokkes signalet også, så redusert jitter blir ofte kreditert æren. I tillegg kan filtrene konstrueres slik at de ikke forstyrrer det lydmessige signalet i tidsdomenet.

    Men her er et paper som virker teknisk og realistisk troverdig som er interessant angående hva som egentlig forårsaker forbedringene når man upsampler før en oversamplende DAC.

    http://www.mlssa.com/pdf/Upsampling-theory-rev-2.pdf

    Det går blant annet på at multi-bit delta-sigma DACene (som er de mest brukte i dag så vidt jeg vet) gjør mest feil i konverteringen der utslagene er størst, men at dette kan avhjelpes kraftig med upsampling. Dette samsvarer jo veldig med at bassen oppleves som totaltransformert etter å ha aktivert upsampling. I tillegg forklarer dette også at lydbildet fremstår vesentlig ryddigere når det foregår mye samtidig.


    Kort oppsummert er jeg irritert på min egen talentløse uvitenhet som medførte at jeg brukte år og dag på å realisere potensialet i D/A-konverteringen av signalkjeden. Dette med upsampling skjønte de store som f.eks DCS og faktisk også EC for nærmere et tiår siden. Transporter gjor utvilsomt en svært god jobb fremdeles og som en standard DAC er den virkelig bra også sammenlignet med BDA-1, selv om BDA-1 graver frem mer informasjon oppover. Men uten upsampling er den dessverre ikke konkurransedyktig mot de beste er jeg redd. Nå skjønner jeg plutselig hvorfor så mange mener Linn DS låter bedre enn Transporter. Det er rett og slett fordi de gjør det, og jeg er 99% sikker på at upsamplingen har mesteparten av skylda.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    marsboers hjemmekino

    marsboer skrev:
    Det lydmessige idealet mitt var et varmt og fyldig lydbilde med god oppløsning.
    Jeg vet det høres utrolig ut, men alle byttene jeg har gjort har vært for å oppnå akkurat dette på en bedre måte enn det jeg hadde, som jeg bare ble mindre og mindre fornøyd med :)

    Med tanke på komponentene i stereokjeden er det selvfølgelig lett å anta at lyden heller til det analytiske og klangfattige, men det er jo bare en måte å finne ut om dette stemmer og det er å ta en tur! Det spørs om jeg ikke må arrangere et nytt treff siden dette låter radikalt annerledes enn det jeg hadde i alle ledd, både på film og musikk.

    I tillegg til at nesten alt er byttet ut av essensielle lydgivende elementer har jeg også gjort endringer på akustikktiltakene og justert sofaplasseringen.

    Forøvrig kommer jeg til å kontakte deg en gang om ikke så lenge. Jeg har nemlig veldig lyst til å sjekke ut ditt anlegg også om det er greit!
    ville bare si gratulerer med dacen og gratulerer med å ha kommet deg nærmere lydidealet ditt, artig tråd å følge med
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    marsboers hjemmekino

    Fin oppsummering og interresant lesing.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    marsboers hjemmekino

    Dac må ikke undervurderes i ett anlegg med ambisjoner 8)

    Fikk en aha opplevelse av dimensjoner etter at Buffalo II kom i hus. Stikkord for musikalsk magi er i min bok : Oppløsning og dynamikk.
    Dette fikser en dac i ultraklassen :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    marsboers hjemmekino

    En kompis kom i kveld over på et besøk for å sjekke ut lyden med den nye DACen. Selvfølgelig skulle jeg da demonstrere den store effekten ved å skifte mellom upsampling og ingen upsampling, men måtte selvfølgelig konkludere med at effekten nå var helt minimal. Jeg må med andre ord moderere utsagnet mitt fra det tidligere innlegget. Upsamplingen tilfører definitivt bare positive ting, men den store forskjellen spesielt i bassen var rett og slett ikke der nå.

    Jeg begynte derfor å tenke på hva som hadde endret seg siden jeg gjorde siste seriøse sammenligning og kom på at jeg jo hadde byttet en helt ordinær analog signalkabel på 8m med en skikkelig 75ohm digital coax på 6m. Upsamplingen innebærer en reklokking av signalet og er en av mekanismene som skal sikre gode forhold for DACen selv om inputen er dårlig.

    Som dere kanskje vet er det svært viktig å benytte korrekt kabel ved digital overføring. Den skal ha 75ohm impedanse og det må vanligvis være solid core for å tilfredsstille kravene. Kan det faktisk være at den analoge phono kabelen var så røten til formålet at det ble fremprovosert betydelig lydmessig "slafs" som ble eliminert om upsampling ble aktivert? Det er i hvertfall målbart at det digitale signalet ikke ser bra ut etter å ha passert feil kabeltype, men om dette påvirker det analoge signalet i særlig grad er vel omdiskutert.

    Det kan jo også ha vært et hjernepuss på grunn av glede over en ny komponent, men jeg opplevde forskjellene så omfattende at jeg fant frem radioshack'en og begynte med sinustoner for å finne ut om noe faktisk manglet noe i bassområdet når upsampling ble aktivert.

    Kanskje en kombinasjon av begge?

    Uansett, upsampling er tingen, men forskjellene ble i hvertfall ikke opplevd som i nærheten så store nå i dag som sist. Men det har som sagt blitt byttet ut en totalt feil kabel til formålet siden sist.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    marsboers hjemmekino

    marsboer skrev:
    Det kan jo også ha vært et hjernepuss på grunn av glede over en ny komponent
    Behagelig innfallsvinkel, ærlig og saklig - det skal du ha...!

    Ang erfaring med uppsampling; artig at du opplever det slik - det er jo ofte ankepunktet til endel nye DAC-chips, de låter for polert og glatt om man aktiverer denne. Skal få meg en Buffalo II om kort tid og prøve den litt videre, spent på hva dette gjør!

    Følger med i tråden din med stor fornøyelse!! Keep it comming ;)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    marsboers hjemmekino

    Nå har jeg tatt noen runder med sammenligning upsampling/ikke upsampling etter at jeg ikke umiddelbart kunne si at forbedringene var på langt nær like store som da jeg forsøkte i begynnelsen.

    Nå er det på tide å moderere enda mer. Jeg må nå si at det kun dreier seg om smak og behag og ikke rene kvalitetsmessige forskjeller. Upsampling låter "lettere", mens non-upsampling låter litt mørkere og noe mer organisk. Når målingene i stereophile faktisk viser at DAC'en måler best i non-upsampling modus har jeg faktisk valgt å legge meg på non-upsampling for tiden.

    Det jeg opplevde i begynnelsen (med feil kabling) var ordentlige kvalitetsforskjeller av den typen at det virket regelrett slafsete og utflytende uten upsampling, så "noe" har skjedd, enten med hodet mitt, utstyret, eller i forbindelse med kabeltilkoblingen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    marsboers hjemmekino

    Jeg har forresten eksperimentert litt med PC-transporten jeg benytter i anlegget.

    Jeg hadde noen EQ-ting jeg hadde lyst til å teste ut, i hovedsak litt triksing med bassområdet, og ønsket derfor å finne ut om det fantes noen skikkelige fullstendig skreddersybare PEQ (ikke GEQ!) løsninger for foobar2000.

    Vel, jeg fant ingen direkte plugins, men jeg fant en glimrende VST-plugin.

    Foobar2000 ble benyttet sammen med ASIO -> George Youngs VST-wrapper (foo_dsp_vstwrap.dll) -> Electri-Q_(posihfopit) VST-plugin

    http://www.aixcoustic.com/index.php/Electri-Q-posihfopit/30/0/



    Denne PEQ-løsningen var utrolig fleksibel med en haug med forskjellige båndtyper som alle kunne skreddersys etter eget forgodtbefinnende.

    Løsningen virket å være stabil den stunden jeg testet den bortsett fra en liten ting. 24/192 lyste ikke opp 192kHz lampa på BDA-1, selv om den fikk lock og avspilte musikken. 24/96 virket OK. Med andre ord kan det virke som om et eller annet rart skjer med 192kHz materiale selv om det ser ut til å virke.

    Uansett så fikk jeg ikke samme feelgood følelse for hverken lyd (fikk følelse av at lyden låt mer stresset med Windows 7/foobar2000/ASIO, både med og uten VST i loopen, selv om jeg er nærmest 100% sikker på at dette sannsynligvis er mentalt siden Linux-løsningen er ekstremt clean) eller brukervennlighet med denne løsningen kontra Linux/mpd, samtidig som det "problemet" jeg hadde i bassområdet viste seg å kun være marginalt forstyrrende når jeg fjernet det, så jeg valgte å gå tilbake til server/klient arkitekturen og robustheten jeg liker så godt med mpd-løsningen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    marsboers hjemmekino

    Siden Transporteren min har generert ca null interesse på bruktmarkedet har jeg bestemt meg for å sette den inn i hodetelefonriggen på PCen. Den har ligget til salgs en stund, men jeg har for å være helt ærlig ikke gjort en innsats heller siden jeg egentlig ikke har lyst til å selge den med tanke på ytelse kontra salgssum.

    Dette oppsettet har lidd stor DAC-nød etter at STX-kortet ble tatt ut av PCen her og satt inn i Linux-maskina som digital transport for hovedanlegget. Det integrerte lydkortet låter så fattig på klangfarger, udynamisk og uoppløst at det er en skam! Jeg kan imidlertid gledelig rapportere at det er slutt på å høre enhver PC-operasjon fra akkurat dette integrerte lydkortet i hvertfall, så fremskritt har det vært de siste årene.

    Siden jeg bare kan forvente å få rundt 7-8k for Transporteren får jeg neppe tak i en bedre DAC til samme sum uansett (for meg som er stor tilhenger av dokumentert ytelse vel og merke...).

    Det er unødvendig å si at dette ble særdeles vellykket.

    Kjeden er da:
    Slimdevices Transporter -> Lehmann Audio Black Cube Linear -> Sennheiser HD250 linear II

    Med dagens oppsett er det bare HD800 jeg "mangler" for å få helt ro i sjela.
    Jeg hadde HD650 side om side med HD250 linear II i et par år, men HD650 låter rett og slett matt og lukket sammenlignet med disse. Jeg prøvde å overtale meg selv hele tiden at HD650 var bedre men ble til slutt så lei av dem at jeg solgte dem til en rimelig penge.

    HD250 linear II er jo også av flere regnet som noe av det bedre Sennheiser har laget, men jeg regner med at HD800 slår disse grundig ned i støvlene. De er i utgangspunktet laget for monitorbruk og er hakket for pågående i øvre mellomtone til å være helt perfekte.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Nå er det år og dag siden siste oppdatering i denne tråden. Mye på grunn av at jeg faktisk har vært fornøyd med status quo rent utstyrsmessig.
    MEN, nå har jeg begynt i ny jobb i Lillestrøm-området og har i den forbindelse flyttet fra enebolig inn i blokkleilighet på 96 kvm i 4. etasje. Jeg skjønte jo ca umiddelbart at dette medførte døden for hjemmekinooppsettet mitt. Det er slutt på eget rom og anlegget vil derfor stå i stuen, samt at jeg faktisk får naboer. Ut har derfor 2 stk JL Audio Fathom F112, projektor og lerret og surroundreceiver allerede gått. Center og bakhøyttalere er ute for salg nå og ryker i løpet av kort tid. Pre og Slimdevices Transporter følger med stor sannynlighet etter. Vi har nå akkurat gjort oss ferdige med det gamle huset og har kommet delvis i orden i leiligheten (som vi kun leier midlertidig til vi finner oss noe permanent). Mens anlegget fremdeles ligger i pappeskene og hjemmekinoutstyret forsvinner i rasende fart har jeg plutselig fått det for meg at jeg skal begynne å herje med hi-fi oppsettet, selv om det ikke en gang er oppkoblet.

    Jeg har derfor gjort følgende de siste dagene i tillegg til alt som er på vei ut:
    - Bestilt nytt rack. Beina på mitt gamle var rett og slett helt vrak på grunn av høy vekt over lang tid. Denne gangen kun for stereo, Solid Tech Radius Solo 5 (hvitt)
    - Kjøpt og bygd meg en ny PC for Linux MPD bruk, dvs som kilde i anlegget. i3 2120T med 8 GB RAM, et ASUS hovekort med alt av bildeoutputs og et stilrent kabinett. I tillegg en DC-DC strømforsyning med adapter, som jeg sliter litt med å finne en god festeløsning på foreløpig.
    - Kjøpt en M2Tech HiFace Two for digitaloverføring fra PC til DAC
    - Kjøpt meg nok en ny pre (brukt). GamuTen jeg har nå fungerer bra lydmessig, men motoren og volumkontrollen er alt for unøyaktig med den følsomheten jeg har i mitt oppsett. Jeg opererer stort sett bare i de 10% laveste delen av volumkontrollen og får egentlig ikke jevn kanalbalanse før det begynner å bli høyt på grunn av dette. Inn kommer derfor en variant med en annen volumløsning, regulerbar i 0.5 db steg: Marantz SC-11S1. Mitt første Marantz produkt, men byggekvaliteten så upåklagelig ut og den har fått mye skryt for lyden selv om det er et produkt som er lite omtalt.

    BimgMarantz SC-11S1.jpg


    marantz_sc_11s1_2.jpg

    marantz_sc_11s1_1.jpg


    - Satt soundcare spikes under begge Klipsch RF-7 II, ikke på grunn av tweak-faktoren, men for å beskytte gulv. Det samme gjelder Solid Tech racket.
    - Mens jeg var og handlet rack lå Sennheiser HD 800 der og brisket seg ved disken. Disse hersens hodetelefonene jeg har siklet på siden jeg først så ryktene om at de skulle komme. Hodetelefonene som skulle gjenopprette den store skuffelsen etter å ha prøvd hardt å like HD 650 i årevis. Jeg hadde derfor ikke annet valg enn å handle med meg disse på impuls. Jeg er utrolig fornøyd med disse. Mye bedre en HD 650 som jeg ikke kunne fordra. Jeg er imidlertid overrasket over lyttevennligheten. Jeg klarer ikke på noe vis å framprovosere skrikete lyd med HD 800 på mitt hodetelefonoppsett. Generelt låter settet mye "mørkere" i mellomtoneområdet enn jeg hadde forventet, basert på det jeg har hørt av andre på nett som mener de låter til dels analytisk og nesten på kanten åpne. Mer som en mye mer vellykket variant av de ullne HD 650. Dette er bekymringsverdig, for det ER da vitterlig ubehagelig lyd på en del opptak. Men men, man skal jo ikke klage så lenge det låter utrolig bra :D
    De har jo også kun fått <10 timer med bruk på middels volum, så det er mulig at de åpner seg mere etterhvert slik at drittopptakene låter som drittopptak :D

    HD800_1.jpg


    - Jeg må også bestille meg kabling. Nå skal all lyd fra Boxee og Panasonic blu-ray gå via optisk til Bryston BDA-1 til filmbruk. Jeg har knapt brukt optisk verføring noen gang, så dette fantes ikke i kabellageret mitt. Disse billige masseproduserte søplekomponentene har alltid kun optisk overføring av for meg ukjente årsaker. Man skulle tro det var billigere å sette inn en RCA-plugg i stedet. Jeg har også planer om å flytte stereokomponentene til det nye dedikerte racket, slik at dette står på siden av anlegget. Da skal jeg også begå synden ved å benytte en høyttalerkabel som er vesentlig lengre på den høyttaleren som står lengst unna. Hvordan kan dette gå??

    Klipsch RF-7 II ruler forøvrig enda, selv etter over 1.5 år! Svært fornøyd! Nå er jeg superspent på hvordan det vil låte i betongklossen jeg bor i nå.

    IMG_9208.jpg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Alltid spennende med nye rom å prøve anlegget i .
    Ville bare si at jeg og ett par andre jeg har vært hos har blitt veldig skuffet over virkningen av Soundcare spikes .
    bassen hos meg ble plump og udefinert ved bruk på Spendor S8e og på Audiovector .
    Tenkte bare jeg skulle nevne det , ikke sikkert det blir problemer hos deg , men greit å ha i bakhode siden du prøver i helt nytt rom :)
    Har du 4B SST2 enda forresten ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har noen venner som bor i slike klosser og det låter som betong dvs hardt og skarpt. Litt akustikkmidler i refleksjonspunkter hjelper dog mye.
    HD800 er fantastisk gode klokker og jeg vurderte de sterkt en stund men landet på Denon sine 7K.

    Fra enebolig til leilighet ? Flytt ut mot Rælingen her er det mange fine eneboliger til prisen av urbane leiligheter i byen.

    Ett spørsmå i all hast, jeg vurdere å bytte ut mine Green WD disker med disse nye RED diskene til WD, vil det være ett godt valg montro, har du lest eller vet du noe om disse ?


    14495-wd-red-d_article.jpg
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Alltid spennende med nye rom å prøve anlegget i .
    Ville bare si at jeg og ett par andre jeg har vært hos har blitt veldig skuffet over virkningen av Soundcare spikes .
    bassen hos meg ble plump og udefinert ved bruk på Spendor S8e og på Audiovector .
    Tenkte bare jeg skulle nevne det , ikke sikkert det blir problemer hos deg , men greit å ha i bakhode siden du prøver i helt nytt rom :)
    Har du 4B SST2 enda forresten ?
    Det kan godt være. Jeg har opplevd brutale forskjeller ved valg av underlag på høyttaler tidligere, da spesielt med Auralex Gramma under B&W 802D, selv om det byttet nok utgjør vesentlig større forskjeller enn bytte av original spikes til soundcare spikes. Siden jeg i utgangspunktet kommer til å bo her jeg bor nå i maks ett år, kommer ikke til å legge noe sjel i å småtweake oppsettet mens det står her. Låter det crap blir det nok derfor stilltiende aksept inntil videre.

    Jeg har både Bryston BDA-1 og Bryston 4B SST2 enda. Jeg kan ikke se for meg et eneste argument for å bytte ut dette effekttrinnet før Bryston kommer med noe nytt og spennende. Jeg har vært borti såpass mange effekttrinn at jeg forstår at dette effekttrinnet er eksepsjonelt både på gjennomsiktighet og kontroll, selv om andre selvsagt kan foretrekke en annen klangsignatur (eller snarere en klangsignatur i det hele tatt). Med 20 års garanti bør også driftsikkerheten være tilstede.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Leiligheten jeg bor i nå ligger faktisk i Rælingen (Blystadlia).

    De røde diskene til WD ser ut til å være et godt valg. Du slipper den helvetes opp og nedspinningen til grønne disker som legger til noen hyggelige sekunder ekstra ventetid hver gang du skal aksessere disken når det har gått litt tid siden sist, noe som i praksis gjør at disse diskene ikke er brukbare til noe som helst, ikke en gang for det enkleste formål (IMO selvsagt..)

    I tillegg virker det som om diskene også har en slags TLER funksjon, noe som også vil si at de egner seg for RAID. Jeg mener derfor at disse diskene derfor er glimrende valg til en NAS, og endelig et billigere alternativ til WD RAID Edition for NAS-bruk. Det aller siste poenget, som svært ofte ikke tas hensyn til av den vanlige bruker, er at disse diskene er laget for 24/7 bruk i et NAS-miljø. Grønne diskers pålitelighetstall gjelder bare dersom diskene kun brukes noen timer hver dag.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kjedelig å bytte til leilighet rett etter du har kommet deg i eget hus, men regner med det var en god jobb som fristet? Tror ikke du går feil med Marantz, de har disket opp med svært gode kvaliteter de gangene jeg har hatt muligheten til å hørt de :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er faktisk 4 år siden jeg flyttet til egen enebolig, og før dette leide jeg enebolig av Forsvaret i flere år, så tiden flyr!
    Jobben er meget spesiell og involverer maksimalt med nerding i et helt unikt kompetansemiljø, samtidig som jeg gikk opp ~150 000 i grunnlønn, noe som jo er en del når man faktisk er betalt av staten.

    Jobbskiftet involverte dessverre at jeg måtte legge uniformen på hylla etter 10 år som militær i Forsvaret, men det har jo selvsagt også sine fordeler, og faglig sett er det snakk om en helt annen tilfredsstillelse for en som er såpass spesielt interessert som meg selv.
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    4år? Da flyr tiden ja, syns ikke det er lenge siden du oppdaterte tråden på avforum. Med en slik økning i lønn og skifte av miljø så skjønner jeg hvorfor du bytter. :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Synes det ble fint, både med nytt rack og pre. På toppen skal en digital kilde stå. Jeg har en PC under bygging som etter planen skal erstatte Transporter som digital nettverkstransport.

    Solen kom også frem. Endelig!

    IMG_1617 - small.jpg
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hallo marsboer
    Lykke til med ny jobb og midlertidig bolig.
    Fint å se at tråden lever.

    Mvh
    RBN
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hei igjen RBN!

    Hvis du med "lever" mener "like livlig som aftenkaffen ved det lokale aldershjemmet" så er jeg enig :)
    Jeg burde vel snart få ut fingern og komme meg på besøk hos deg også. Avstanden tidsmessig er jo egentlig ikke så mye lenger enn det var da jeg bodde på Lillehammer uansett.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Litt bilder fra oppsettet i den midlertidige leiligheten jeg bor i nå.


    resized_IMG_1729.JPG


    Her er den søte PCen som kjører en optimalisert installasjon av 64-bit Debian Linux med Music Player Daemon (mpd) som avspillingsprogramvare og real time kernel.
    Den har kun kommandolinjegrensesnitt og all administrasjon gjøres over nettverket via SSH. Mus, tastatur og skjerm trengs ikke.
    Maskinen trenger ikke å administreres etter at den er satt opp siden Debian er noe av det mest stabile som finnes av OS. Med mindre man tukler til alt på egenhånd, selvfølgelig. Den kan derfor behandles som en normal "black box" hvor av-på knappen er det eneste man trenger å bruke i det daglige.

    Jeg hadde først et Fractal Design Array R2 kabinett på denne, men selv om jeg fikk dette kabinettet så godt som lydløst var det ikke helt lydløst. Samtidig var boksen både stor og svart og passet ikke inn utseendemessig. Derfor byttet jeg til et passivt kjølt design med kabinettet Streacom FC8 og en PicoPSU.
    Denne boksen har ingenting i seg som lager lyd. Ikke en gang en tendens til summing kan høres selv om man legger øret fysisk inntil chassis. I tillegg tar den seg meget godt ut, og vekten blir god og fin siden hele chassiset består av tykk aluminium.
    Kabinettet har ingen problemer med å håndtere maskinvaren jeg har.
    Maskinen er selvsagt lynrask med sin laveffekts Intel i3-CPU, 8GB RAM og en S-ATA3 SSD som drar ~500MB/s les og skriv.
    I tillegg har den hele 6 USB2.0 og 2 USB 3.0 tilgjengelige, samt DVI, HDMI og VGA utganger. Kort sagt alt man trenger uten å bloates ned med tull som WiFi, bluetooth og tilsvarende.

    resized_IMG_1730.JPG


    Fra toppen:
    - Digital transport: 64-bit Debian Linux MPD PC
    - DAC: Bryston BDA-1
    - Forforsterker: Marantz SC-11S1
    - Effekttrinn: Bryston 4B SST²
    - Strømregenerator: PS Audio Power Plant P5
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    resized_IMG_1732.JPG


    Klipsch RF-7 II er jeg utrolig fornøyd med. Har hatt dem i over 1.5 år nå. Ser ut som en rølpete partyhøyttaler, men har en oppløsning og presisjon i kombinasjon med overskudd og råskap som jeg har blitt helt avhengig av.

    resized_IMG_1734.JPG


    resized_IMG_1735.JPG


    resized_IMG_1738.JPG


    M2Tech HiFace Two, et asynkront USB-SPDIF lydkort, sørger for å klokke ut data opp mot 24bit / 192kHz med høy klokkepresisjon. Kabelen er en RCA-BNC (BNC på DAC-siden) fra Blue Jeans Cable.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fint, flott, fornuftig, gjennomtenkt etc.. Veldig bra. Tommel opp.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    resized_IMG_1740.JPG


    resized_IMG_1741.JPG


    resized_IMG_1743.JPG


    Dette effekttrinnet, Bryston 4B SST², er så bra at det redefinerte alle mine tidligere opplevelser med effekttrinn i eget anlegg. Det ser traust og kjedelig ut, men det er som å drikke vann fra det reneste kildevann å høre på dette. Vel og merke gitt at du ikke introduserer grums tidligere i kjeden.

    resized_IMG_1747.JPG


    resized_IMG_1750.JPG


    Marantz SC 11-S1 forforsterkeren byttet jeg til nå nylig for å få en volumkontroll med nøyaktighet og kanalbalanse som matchet den høye følsomheten i anlegget mitt mye bedre enn en løsning med potmeter. Byggekvaliteten er helt sinnsyk og det låter også bra.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    resized_IMG_1752.JPG


    Alle og enhver kan bli forskrekket av alt tåkepratet om man følger med på diskusjonene rundt Linux MPD og tilhørende optimaliseringer. Når PCen i tillegg kjører en nedstrippet rendyrket kommandolinjevariant er det vel så de fleste som vurderer en PC-basert løsning har løpt en annen vei for lengst.

    Men det er nå faktisk slik at boksen klarer seg selv når den er satt opp. MPD oppleves best på iPad med programmet mPaD. Brukergrensesnittet mot avspillingsløsningen ser slik ut hos meg:

    resized_IMG_1753.JPG


    resized_IMG_1754.JPG


    resized_IMG_1755.JPG



    Til tross for all teknikken bak, er selve løsningen både pen og brukervennlig. Og ikke minst låter det kanon samtidig som det er dønn stabilt.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig stilrent og cleant, låter nok heftig med god-power på RF7II også.. Den databoksen, setter du opp slikt selv?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Knall bilder, oppsett og utstyr. Eneste veggene som var litt nakne. Kjører du noen form for romkorreksjon ?

    Nydelig den MPD boksen !!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Tusen takk. PCen bygger jeg selv av separate komponenter ja.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Knall bilder, oppsett og utstyr. Eneste veggene som var litt nakne. Kjører du noen form for romkorreksjon ?

    Nydelig den MPD boksen !!
    Veggene er nakne ja. Rett og slett fordi vi bare leier her kortsiktig og rimelig. Vi har derfor ikke hengt noen ting på veggene.
    Jeg brukte mye tid på romkorreksjon tidligere, men erfaringene mine nå er at den beste lyden kommer der hvor man har minst mulig som tukler med lyden tidligere i kjeden, med mindre anlegget er spesielt konstruert for dette. Jeg er langt mer fan av god plassering og akustikkbehandling.

    Problemet med nakne vegger er forøvrig ikke noe jeg legger merke til som annet enn realistisk klang. Dette skyldes nok 100% Klipsch direktive hornløsning som begrenser skadeomfanget. Jeg tør ikke tenke på hvor jævlig og upresis lyden hadde vært med f.eks mine tidligere B&W her. Hadde jeg bodd her permanent hadde jeg imidlertid tatt grep for å redusere klangen noe. F.eks noen lekre akustikkplater i taket og på nærmeste sidevegg.
     
    N

    nb

    Gjest
    Snasent kabinett - hvor kan det kjøpes fra? Kan du gi eksakte hardware-specs på boksen din?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vil tro de aller fleste husfruer ville sagt seg fornøyd slik det står hos deg nå :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Snasent kabinett - hvor kan det kjøpes fra? Kan du gi eksakte hardware-specs på boksen din?
    Hovedkort: ASUS P8H77-I, https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746657
    CPU: Intel® Core i3-2120T, https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646587
    RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB, https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585022
    SSD: Corsair SSD Force Series 3, 60GB 2.5", https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650607

    Chassis: Streacom FC8 No PSU Silver, Streacom FC8 No PSU Silver mITX - Elektronikk - CDON.COM
    PSU: Power FSP PicoPSU 90W, http://cdon.no/elektronikk/power_fsp_picopsu_90w-18943656
    230V->12V adapter: Impactics K.I.S.S.S. PSU 84W m/130W DC-DC converter, http://techbay.no/product.html/impactics-kisss-psu-84w-m/130w-dc-dc-converter?category_id=43
    Kjølepasta: Noctua NT-H1 Kjølepasta, https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460665

    Noen kommentarer
    PSU: Impactics pakken er en komplett pakke med både eksternt adapter samt DC-DC-kretskort med internkablingen. Det vil si at PicoPSUen ikke er nødvendig. Ideeelt sett ville jeg brukt denne fremfor PicoPSU, men PicoPSUen passer bedre inn i kabinettet uten å ty til kreativ tenking. I praksis bruker jeg derfor det eksterne adapteret fra impactics sammen med PicoPSUen jeg linket til, fordi jeg kjøpte K.I.S.S.S PSUen til det forrige chassiset. Du kan helt sikkert finne rimeligere erstatninger for det eksterne nettadapteret til PicoPSUen.

    Chassis: Streacom-kabinettet er det minst brukervennlige kabinettet jeg har vært borti. Her trenger du virkelig manualen, men denne medfølger ikke og må hentes i pdf-form på nett. Jeg skrudde nærmest fra hverandre hele kabinettet før jeg fikk av lokket, før jeg til slutt innså min begrensning og valgte å gjøre livet mitt enklere ved å lese manualen. I tillegg trenger du en god dose kjølepasta til alle kontaktflater for heatpipe-blokkene og flatene mot CPU/Chassis. Dette følger heller ikke med, og jeg har derfor lagt ved en egnet kjølepasta. Chassiskablingen mot hovedkort (USB-porter og power button/LED) er heller ikker merket på noe vis, så her må man studere kabellayout i manualen og prøve seg frem basert på erfaring.
    Minnekortleseren i front har jeg ikke koblet til, siden dette ville brukt opp en av USB-portene i og med at hovedkortet kun har én USB-header. Jeg har ikke bruk for denne uansett, så jeg prioriterte å ha begge USB-portene aktive i front.

    Optisk drev:
    Jeg har ikke behov for optisk drev, så jeg har ikke dette i maskinen. Dette er imidlertid fullt støttet, men merk at PicoPSUen kun har én S-ATA-plugg så man trenger en overgang fra den ledige molex-pluggen til S-ATA om det optiske drevet trenger en slik strømtilkobling.


    Et lite nerdete innslag på siden:
    Jeg hadde IKKE kjølepasta liggende og tydde derfor til den hjemmemekkede varianten med 75% normal tannkrem og 25% vaselin for å forhindre uttørking. Dette er selvsagt bare en nødløsning fordi det var fredag og jeg ikke gadd og vente, men det fungerer helt fint. Det fine er jo den friske duften av fluortannkrem som medfølger oppsettet.. :D
    Neida, har ikke kjent noe lukt enda, og ja det fungerer helt seriøst. Det finnes tester ute på nett hvor tannkrem viste seg å være det beste alternativet til kjølepasta der hvor man kun har husholdningsartikler til bruk. Effekten var nesten like bra som de beste kjølepastaene! Hvis jeg virkelig får ånden over meg skal jeg bytte til ordentlig kjølepasta en dag. Oppsettet klarte fint 4 stk parallelle stresstester (en for hver logisk kjerne) med 100% CPU-belastning 7 timer i strekk over natta uten å feile eller gå temperaturmessig i overbelastning så dette fungerer fint slik det står i dag.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Ok takker. Du har med andre ord et oppsett helt uten kjølevifter om jeg tolker det riktig? Er med tid og stunder ute etter det samme siden jeg p.t. har en (svak) viftelyd fra mitt oppsett jeg gjerne kunne tenke meg å bli kvitt.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Vil tro de aller fleste husfruer ville sagt seg fornøyd slik det står hos deg nå :)
    Klipschene kan vel diskuteres. Jeg synes de ser råtøffe ut med frontene av, mens min samboer overhodet ikke er enig. Trekket er derfor på i det daglige. Som de firkantede svarte boksene de er, så fremstår de faktisk ganske så nøytrale siden proporsjonene er mye mer riktig enn f.eks RF-63.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ok takker. Du har med andre ord et oppsett helt uten kjølevifter om jeg tolker det riktig? Er med tid og stunder ute etter det samme siden jeg p.t. har en (svak) viftelyd fra mitt oppsett jeg gjerne kunne tenke meg å bli kvitt.
    Ja, ingen vifter i systemet nei. Ingen mekanikk i det hele tatt. Det er derfor greit å bruke en laveffekts CPU (min er 35W TDP), selv om chassis visstnok takler 65W CPUer så vidt jeg husker.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en i5 LV som ikke brukes dersom du vil ha den :)2405 eller hva den nå heter...

    Tror imidlertid det absolutt ikke har noe å si om det er i3, i5, i7, i12989218 når bruksområdet er slik det er skissert over her.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Har en i5 LV som ikke brukes dersom du vil ha den :)2405 eller hva den nå heter...

    Tror imidlertid det absolutt ikke har noe å si om det er i3, i5, i7, i12989218 når bruksområdet er slik det er skissert over her.
    Det skorter overhodet ikke på CPU-kraft nei :)
    i3-prosessoren er en dual core men har også Hyper-Threading og kjører på 2.6 ghz så det en kraftig sak til dette formålet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn