Phobos X

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vil tro de aller fleste husfruer ville sagt seg fornøyd slik det står hos deg nå :)
    Klipschene kan vel diskuteres. Jeg synes de ser råtøffe ut med frontene av, mens min samboer overhodet ikke er enig. Trekket er derfor på i det daglige. Som de firkantede svarte boksene de er, så fremstår de faktisk ganske så nøytrale siden proporsjonene er mye mer riktig enn f.eks RF-63.
    Personlig syns jeg de har utseendets med seg, men det kan vel delte meninger om Klipsch sin estetikk blant den kvinnelige garde ;)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Som et sideprosjekt på den Debian baserte digitale transporten min har jeg nå aktivert airplay på den også. Hovedmotivasjonen var å få lyden fra spotify appen på iPaden til Debian-boksen. Dette er en grei måte å få enkel tilgang på ulike tjenester på linux-maskinen uten å dynge den ned i bloat eller *gisp* legge inn GUI og tilknytte skjerm, tastatur og mus.
    Det verste er at det faktisk fungerer! Dukker opp automatisk som en hvilken som helst annen airplay enhet. Vi får se hvor bra dette går over tid. Jeg noterer meg at airplay fra spotify dukker opp som 48kHz på DACen min. Med andre ord foregår det resampling ett eller annet sted, men til formålet er dette mer enn bra nok!

    Jeg har faktisk brukt litt tid på dette med bonjour i nettet mitt i det siste for å få diverse tjenester til å fungere smoothest mulig mot min egen ipad og samboerens iphone 4, men uten å gå bort fra min ekstremt velfungerende og robuste linux-infrastruktur.

    Det blir ikke enklere av at mitt nett er segmentert i LAN, WLAN, Servere og Internett. I tillegg har jeg et IPSec VPN nett mot et par eksterne servere og OpenVPN nett for VPN-klienttilknytning for meg selv når jeg ikke er hjemme. Bonjour baserer seg på multicast som ikke passerer routere, noe som gjør at dette går rett i dass med ordinære routere. Men siden jeg kjører Debian Linux på min dedikerte firewall/router PC så fikses dette enkelt. Avahi-daemon har nemlig nærmest unik støtte for en fin sak som heter avahi reflector. Det denne gjør er rett og slett å lytte på spesifiserte interface og replaye bonjour trafikken på de andre interfacene. Dette gjør at printere med airprint, autodeteksjon av mpd i mpad og airplay fungerer sømløst uansett på hvilket av nettene du er på og hvor tjenesten ligger lokalt hos meg.

    I tillegg til airplay (kun lyd) på linux og bonjour replikering mellom subnett på kontrollert vis har jeg også dratt den enda litt lenger. Ved hjelp av printserveren i Linux, CUPS, og avahi, kan man nemlig automatisk annonsere alle printere som airprint printere. Dette fungerer også helt sømløst fra både ipad og iphone.
    Det morsomme med Cups og Sane (scanner) er at man kan få en standard USB-printer av gammel årgang til å bli et monstrum både med nettverskprinting, nettverkscanning og airprint annonsering via bonjour. Kort fortalt kan Cups/Sane kompensere for alle idiotiske svakheter dagens printere har. I tillegg er utskrift lynkjapt om det gjøres via http i stedet for smb, noe som også faktisk gir enkel mulighet for å printe ut over internett!
    I mitt tilfelle gjorde dette at jeg kunne omgå canons proprietære idiotiske broadcastbaserte deteksjonsalgoritme som gjorde at kun enheter på samme nett kunne detektere printeren på Windows-maskiner, uten mulighet til å spesifisere manuell IP. Dette fungerte svært dårlig i mitt nett hvor kablede og trådløse enheter er på separate nett. Med Cups kunne jeg endelig plassere printeren på nettet for fellestjenester og tilgjengeliggjøre den via http til alle som måtte ha behov i stedet. Dette gjør også at jeg faktisk kan printe ut fra hvor som helst over internett om jeg faktisk åpner opp for http-trafikk fra internett mot CUPS. Ganske så fascinerende med tanke på at printeren i seg selv ikke støtter noe av dette.
    Jeg bruker også nettverksscanning via SaneTwain mye for å få dokumenter og bilder inn i photoshop uavhengig av hvilken maskin jeg jobber på.

    Kort fortalt er det morro å grave litt dypere og utnytte mulighetene som ligger der slik at det faktisk fremstår helt sømløst for brukerne uten å måtte gå på kompromiss med konfigurasjon og nerdefaktoren som trengs for helt optimal ytelse på andre områder i infrastrukturen (infrastrukturen skal trossalt understøtte langt mer enn bare hifi og printing)
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Da tenkte jeg faktisk å si noe om nettkabler. Dette området av anlegget mitt har fått null og niks oppmerksomhet fra min side, utover spede forsøk på å holde en viss kabelhygiene bak racket. Siden alt annet er på plass i henhold til ambisjonsnivået med anlegget akkurat nå, tenkte jeg at det endelig var dags for å lage meg noen godt skjermede nettkabler med perfekt lengde for å unngå unødvendig rot og oppkveiling av kabling.

    Jeg har helt enkle krav basert på tørre spesifikasjoner, hvis jeg i det hele tatt skal gidde å bytte ut lakrisen:

    - God skjerming
    - Helst en bedre kobberlegering enn de typiske messing eller bronse
    - Være spesifisert for minimum 16A både kabling og kontaktmessig
    - Ha en passelig mengde blingfaktor

    Disse kravene er ikke utformet basert på hva jeg tror kan være hørbart eller ei. Det er bare noe jeg har kommet opp med for å kunne gi meg feelgood-føleslen siden jeg da kan være sikker på at de har evnen på papiret til å levere det maksimale av hva en standard 16A kurs kan tilby uansett tilkoblet komponent eller faktisk strømtrekk, med minst mulig påvirkning på øvrige komponenter.

    Grunnen til at jeg ønsket mest mulig kobber, fremfor den typiske messing eller bronselegeringen er følgende tabell:
    Electrical Conductivity of Materials

    Mine foreløpige konklusjoner:

    Kabel:

    God skjerming på kablingen er det flere som tilbyr. Det blir noen færre med 16A minimum som krav, men det er fremdeles ikke noen vanskelig oppgave å finne kandidater i alle prisklasser. Tilgjengelighet er imidlertid en liten (fullt overkommelig) terskel for flere av de rimeligste, enten fordi man må bestille fra kina-leverandører med ymse dokumentasjon på hva man egentlig får, eller fordi man må være bedriftskunde.

    Kontakter:
    Dette ble av en eller annen grunn mye verre og mye dyrere enn jeg hadde forestilt meg i forhold til mine krav. Rimelige men utseendemessige tøffe varianter fra Kina/Hong Kong/Taiwan var utelukket fra starten av fordi dokumentasjon på deres konstruksjon ikke finnes på noe vis, samtidig som det trossalt er brannfarlige greier dette her.
    Om man kun ser på etablerte aktører med utsalg i Norge ble det imidlertid verre enn tenkt. For å unngå messing eller bronse måtte man f.eks opp på de ufint dyre P-004-kontaktene i Oyaides produktspekter. Andre rimeligere alternativer som f.eks elfa og inakustik så så kjedelige ut at jeg like gjerne kunne omterminert den sorte lakrisen. Disse var dermed utelukket før jeg i det hele tatt så videre på specs. Furutech bruker kobber allerede i sine rimelige kontakter, men disse taklet selvfølgelig ikke kabling med litt tykkelse og var kun speccet for 10A. Man måtte derfor krype oppover prisskalaen for å få i pose og sekk også der.

    En skulle tro det var kjempeenkelt å finne kobberkontakter laget for 16A og at man deretter bare kunne betale ekstra for ønsket blingfaktor, men slik var det altså ikke.
    Uansett så har jeg nå besilt noen greier som er innenfor det jeg ønsket, men prisen ble høyere enn forventet sett fra en som i utgangspunktet har et meget avslappet forhold til kabling utover dokumentert ytelse.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    I tillegg fikk jeg lyst på ny switch og nytt aksesspunkt med et par avanserte muligheter jeg savner på mitt nåværende nettverksutstyr.

    Min nåværende 3com Baseline Switch 2916-SFP mangler muligheten for å kjøre link aggregering med lastbalansering på IP-adresser (støtter kun lag 2, dvs MAC-adresser). Dette er suboptimalt i mitt nett siden nettet mitt er satt opp med routing/firewall mellom sentrale tjenester, LAN og WLAN og jeg kjører link aggregering/bonding mot LAN og mot server LAN. Serveren min kjører bonding med lag 3 lastbalansering som per nå kun fungerer på TX fra serveren på grunn av manglende støtte fra switch.

    Årsaken til at ordinær lag 2 lastbalansering ikke fungerer med routing er at all trafikken ser ut til å komme fra MAC-adressen til routerinterfacet som peker mot server-LANet selv om det er mange forskjellige klienter på både LAN og WLAN i praksis. Det er jo også nettopp derfor IP-basert lastbalansering for aggregerte linker ble oppfunnet. Det finnes også lastbalansering for lag 4, som balanserer basert på UDP og TCP porter, noe som i motsetning til de andre i teorien kan gi mer enn 1 gbit/s båndbredde mellom to hoster på nettverket, men som kan gi visse problemer i enkelte scenarioer.

    Valget av en erstatter for min rackmonterbare switch er heldigvis veldig enkelt. Ciscos SRW2016 switch (SG300-20) er faktisk en ekte lag 3 switch, noe som er fantastisk til prisen. I tillegg har 300-serien nå fått nærmest full IOS-emulering, slik at switchen kan konfigureres fullverdig fra CLI om man ikke ønsker å jobbe via web-grensesnittet.

    Jeg trenger ikke lag 3 routingfunksjonaliteten, men jeg trenger støtte for VLAN og link aggregering med IP-balansering og denne kan selvsagt tilby begge. Dette kan imidlertid også SB 200 gjøre, men SG300 er såpass mye kraftigere og har lag 3 støtte og har i motsetning til den lavere serien separat CPU for å drive WEB-grensesnittet slik at dette oppleves mye raskere. Et IOS-aktig CLI-grensesnitt er også et veldig stort pluss og gjør at jeg bare MÅ ha denne fremfor 200-serien.
    SG300 defineres derfor som en "Managed" switch, ikke bare en "Smart" switch.

    Switchen er i tillegg laget "fanless" noe som på ingen måte er en selvfølge med rackmonterbare switcher.
    Komplett.no - Cisco SB 300 18 x Gigabit + 2 SFP

    0cee469c-cb8a-4144-b1c4-71be8cf61695.jpg



    I tillegg så jeg at Asus har kommet med et Linux-basert aksesspunkt som så vidt jeg har skjønt støtter VLAN out-of-the-box gitt kommandolinjekonfigurasjon direkte i Linux CLI, samt mange trådløse nett. Forhåpentligvis kan jeg da fikle til ting slik at det trådløse gjestenettet er koblet til et eget VLAN, uten å måtte være innom mitt private nett. Det gir aldri noen godfølelse å gi ut WPA2-nøkkelen på mitt private trådløste nett til tilfeldige besøkende personer, når jeg vet at dette gir tilgang til data, spesielt fordi mange knapt skjønner problemstillingen i disse "legge-ut-livet-på-facebook" dager.

    I tillegg slår aksesspunktet alt på trådløsytelse og dekning i dag. Det har visstnok hatt svært mange bugs i sine første måneder, men nå som disse virker å være tatt hånd om med flittige firmwareoppdateringer tenker jeg at mitt nå 4 år gamle Cisco Linksys WRT610N v1 kan erstattes. Dette dual band aksesspunktet har vært dønn stabilt hele tiden, og jeg har bare gode ord å si om dette som et rent AP, men det er kraftig forbigått på både hastighet og dekning av dette Asus-aksesspunktet, og også en lang rekke andre nyere n-aksesspunkt. Asus aksesspunktet har skikkelige eksterne antenner, noe som er en fordel kontra WRT610Ns interne.

    Nå som før vil kun aksesspunktfunksjonaliteten benyttes. Jeg benytter ingen router eller brannmurfunksjonalitet, og i hvertfall ikke dustete USB-lagringsmuligheter, på aksesspunktene mine. Rene aksesspunkt er imidlertid både dyrere og dårligere når man snakker om aksesspunkt laget for hjemmebruk.

    Asus RT-N66U:
    01-ASUS-RT-N66U-dual-band-wireless-gigabit-router.jpg


    Komplett.no - ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da tenkte jeg faktisk å si noe om nettkabler. Dette området av anlegget mitt har fått null og niks oppmerksomhet fra min side, utover spede forsøk på å holde en viss kabelhygiene bak racket. Siden alt annet er på plass i henhold til ambisjonsnivået med anlegget akkurat nå, tenkte jeg at det endelig var dags for å lage meg noen godt skjermede nettkabler med perfekt lengde for å unngå unødvendig rot og oppkveiling av kabling.

    Jeg har helt enkle krav basert på tørre spesifikasjoner, hvis jeg i det hele tatt skal gidde å bytte ut lakrisen:

    - God skjerming
    - Helst en bedre kobberlegering enn de typiske messing eller bronse
    - Være spesifisert for minimum 16A både kabling og kontaktmessig
    - Ha en passelig mengde blingfaktor

    Disse kravene er ikke utformet basert på hva jeg tror kan være hørbart eller ei. Det er bare noe jeg har kommet opp med for å kunne gi meg feelgood-føleslen siden jeg da kan være sikker på at de har evnen på papiret til å levere det maksimale av hva en standard 16A kurs kan tilby uansett tilkoblet komponent eller faktisk strømtrekk, med minst mulig påvirkning på øvrige komponenter.

    Grunnen til at jeg ønsket mest mulig kobber, fremfor den typiske messing eller bronselegeringen er følgende tabell:
    Electrical Conductivity of Materials

    Mine foreløpige konklusjoner:

    Kabel:

    God skjerming på kablingen er det flere som tilbyr. Det blir noen færre med 16A minimum som krav, men det er fremdeles ikke noen vanskelig oppgave å finne kandidater i alle prisklasser. Tilgjengelighet er imidlertid en liten (fullt overkommelig) terskel for flere av de rimeligste, enten fordi man må bestille fra kina-leverandører med ymse dokumentasjon på hva man egentlig får, eller fordi man må være bedriftskunde.

    Kontakter:
    Dette ble av en eller annen grunn mye verre og mye dyrere enn jeg hadde forestilt meg i forhold til mine krav. Rimelige men utseendemessige tøffe varianter fra Kina/Hong Kong/Taiwan var utelukket fra starten av fordi dokumentasjon på deres konstruksjon ikke finnes på noe vis, samtidig som det trossalt er brannfarlige greier dette her.
    Om man kun ser på etablerte aktører med utsalg i Norge ble det imidlertid verre enn tenkt. For å unngå messing eller bronse måtte man f.eks opp på de ufint dyre P-004-kontaktene i Oyaides produktspekter. Andre rimeligere alternativer som f.eks elfa og inakustik så så kjedelige ut at jeg like gjerne kunne omterminert den sorte lakrisen. Disse var dermed utelukket før jeg i det hele tatt så videre på specs. Furutech bruker kobber allerede i sine rimelige kontakter, men disse taklet selvfølgelig ikke kabling med litt tykkelse og var kun speccet for 10A. Man måtte derfor krype oppover prisskalaen for å få i pose og sekk også der.

    En skulle tro det var kjempeenkelt å finne kobberkontakter laget for 16A og at man deretter bare kunne betale ekstra for ønsket blingfaktor, men slik var det altså ikke.
    Uansett så har jeg nå besilt noen greier som er innenfor det jeg ønsket, men prisen ble høyere enn forventet sett fra en som i utgangspunktet har et meget avslappet forhold til kabling utover dokumentert ytelse.
    Spent på å se hva du har bestilt, sitter og undrer på akkurat samme problemstilling. For min del er dette et helt ukjent område, men kanskje det området som faktisk kan ha mest virkning av kabler imho, så en burde vel ha tatt tak for lenge siden.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Vi får se hvordan resultatet blir.. Kan sikkert ta noen bilder underveis og se om det er noe som tåler offentlighetens lys i etterkant :)

    Hmm, dette minner meg på at jeg må kjøpe varmepistol også.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    I dag har jeg fått både ny switch og nytt aksesspunkt. Jeg skal si litt om switchen senere, men aksesspunktet har fått kjørt seg litt allerede. Laptopen kjører med to kanaler, det vil si kun 300 mbit/s mot aksesspunktets maksimalt støttede 450 mbit/s. Som vanlig må man med trådløse nett, hovedsaklig fordi de opererer i simplex, det vil si at de ikke kan både sende og motta samtidig med radioene, kalkulere med en utnyttelsesgrad på omlag 40% dersom alle komponenter oppfører seg helt ideelt og man sitter alene oppå aksesspunktet.

    Først litt tørre tall, tatt fra den posisjonen laptopen til min eminente samboer står på til vanlig, ikke optimalisert hverken for dekning eller båndbredde:
    Kode:
    2.4 ghz - Cisco Linksys WRT610N v1
    [ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
    [328]  0.0- 3.0 sec  16.4 MBytes  45.9 Mbits/sec
    [328]  3.0- 6.0 sec  17.0 MBytes  47.4 Mbits/sec
    [328]  6.0- 9.0 sec  15.4 MBytes  43.1 Mbits/sec
    [328]  9.0-12.0 sec  14.4 MBytes  40.2 Mbits/sec
    [328] 12.0-15.0 sec  17.5 MBytes  49.0 Mbits/sec
    [328] 15.0-18.0 sec  13.7 MBytes  38.4 Mbits/sec
    [328] 18.0-21.0 sec  14.9 MBytes  41.6 Mbits/sec
    [328] 21.0-24.0 sec  16.3 MBytes  45.7 Mbits/sec
    [328] 24.0-27.0 sec  15.8 MBytes  44.2 Mbits/sec
    [328] 27.0-30.0 sec  16.5 MBytes  46.1 Mbits/sec
    [328]  0.0-30.0 sec   158 MBytes  44.1 Mbits/sec
    
    2.4 ghz - Asus RT-N66U
    [ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
    [320]  0.0- 3.0 sec  9.39 MBytes  26.3 Mbits/sec
    [320]  3.0- 6.0 sec  11.1 MBytes  31.1 Mbits/sec
    [320]  6.0- 9.0 sec  10.1 MBytes  28.1 Mbits/sec
    [320]  9.0-12.0 sec  12.4 MBytes  34.7 Mbits/sec
    [320] 12.0-15.0 sec  13.0 MBytes  36.5 Mbits/sec
    [320] 15.0-18.0 sec  11.2 MBytes  31.3 Mbits/sec
    [320] 18.0-21.0 sec  11.1 MBytes  30.9 Mbits/sec
    [320] 21.0-24.0 sec  7.83 MBytes  21.9 Mbits/sec
    [320] 24.0-27.0 sec  8.11 MBytes  22.7 Mbits/sec
    [320] 27.0-30.0 sec  8.28 MBytes  23.2 Mbits/sec
    [320]  0.0-30.1 sec   103 MBytes  28.6 Mbits/sec
    Hmm, dette var jo skuffende. Ikke bare er det tregere enn Cisco APet jeg hadde fra før, men det er også veldig ustabilt. Ustabiliteten tyder på stor interferens mot andre nabonett. Jeg bor for tiden i blokk og det er jo noen trådløse nett rundt meg og målingene ble tatt med ca 45 minutters mellomrom. Det spørs om naboene surfer porr og annet snusk på høygir nå på kveldstid.

    Vel, vel, opp med et egnet program som avslørte følgende elendighet på 2.4 ghz båndet:






    Jeg fikk faktisk ikke forlenget vinduet lengre ned! Det du ser her er intet mindre enn 25 stk 2.4 ghz nett som slåss om de samme frekvensbåndene. At det i det hele tatt kommer frem noe som helst er jo strengt tatt et under og begge aksesspunkt skal virkelig ha kudos. Jeg forsøkte å bytte kanal på Asusen, men dette ga samme oppførsel. Jeg repeterte derfor testen noen ganger med noen minutters intervaller for å se etter forbedring og noe som lignet mer på Cisco Linksys APet. Etter omlag ett kvarter var ting plutselig mer stabilt igjen og da fikk jeg følgende:

    Kode:
    2.4 ghz - Asus, 15 min senere
    [ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
    [328]  0.0- 3.0 sec  13.7 MBytes  38.3 Mbits/sec
    [328]  3.0- 6.0 sec  14.0 MBytes  39.0 Mbits/sec
    [328]  6.0- 9.0 sec  13.3 MBytes  37.0 Mbits/sec
    [328]  9.0-12.0 sec  15.9 MBytes  44.3 Mbits/sec
    [328] 12.0-15.0 sec  14.8 MBytes  41.4 Mbits/sec
    [328] 15.0-18.0 sec  17.5 MBytes  48.8 Mbits/sec
    [328] 18.0-21.0 sec  15.8 MBytes  44.1 Mbits/sec
    [328] 21.0-24.0 sec  15.1 MBytes  42.2 Mbits/sec
    [328] 24.0-27.0 sec  15.6 MBytes  43.5 Mbits/sec
    [328] 27.0-30.0 sec  16.0 MBytes  44.7 Mbits/sec
    [328]  0.0-30.1 sec   151 MBytes  42.3 Mbits/sec
    Dette er mer eller mindre det samme som Cisco APet. Basert på dette er det egentlig bare å forkaste målingene som representative for noe som helst for begge AP. Det er rett og slett for mye støy til å få noe mer pålitelig.

    Da så det imidlertid bedre ut på 5 ghz båndet:



    Det er lite tenkelig at det kun er mitt AP av de 26 jeg detekterte totalt som kjører på 5 ghz båndet, men fordelen med dette båndet er at energien taper seg fort når den treffer vegger. Dette er selvsagt også en ulempe, og man har vanligvis mindre dekning i et hus på 5 ghz båndet. I mitt tilfelle er imidlertid arealet fullt overkommelig. Her er resultatene på 5 ghz:

    Kode:
    5 ghz - Cisco Linksys WRT610N v1
    [ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
    [320]  0.0- 3.0 sec  18.9 MBytes  52.8 Mbits/sec
    [320]  3.0- 6.0 sec  17.6 MBytes  49.3 Mbits/sec
    [320]  6.0- 9.0 sec  16.5 MBytes  46.1 Mbits/sec
    [320]  9.0-12.0 sec  15.0 MBytes  42.0 Mbits/sec
    [320] 12.0-15.0 sec  14.7 MBytes  41.0 Mbits/sec
    [320] 15.0-18.0 sec  13.8 MBytes  38.7 Mbits/sec
    [320] 18.0-21.0 sec  14.5 MBytes  40.4 Mbits/sec
    [320] 21.0-24.0 sec  14.2 MBytes  39.7 Mbits/sec
    [320] 24.0-27.0 sec  16.2 MBytes  45.2 Mbits/sec
    [320] 27.0-30.0 sec  17.4 MBytes  48.6 Mbits/sec
    [320]  0.0-30.0 sec   159 MBytes  44.3 Mbits/sec
    
    5 ghz - Asus RT-N66U
    [ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
    [320]  0.0- 3.0 sec  22.6 MBytes  63.3 Mbits/sec
    [320]  3.0- 6.0 sec  21.8 MBytes  61.1 Mbits/sec
    [320]  6.0- 9.0 sec  20.5 MBytes  57.3 Mbits/sec
    [320]  9.0-12.0 sec  21.0 MBytes  58.9 Mbits/sec
    [320] 12.0-15.0 sec  20.6 MBytes  57.6 Mbits/sec
    [320] 15.0-18.0 sec  21.9 MBytes  61.3 Mbits/sec
    [320] 18.0-21.0 sec  22.1 MBytes  61.8 Mbits/sec
    [320] 21.0-24.0 sec  21.8 MBytes  60.9 Mbits/sec
    [320] 24.0-27.0 sec  22.2 MBytes  62.0 Mbits/sec
    [320] 27.0-30.0 sec  21.8 MBytes  60.9 Mbits/sec
    [320]  0.0-30.0 sec   216 MBytes  60.5 Mbits/sec
    Kort oppsummert opplever jeg her hjemme at Asusen og Cisco Linksys APet er ca jevnbyrdige på 2.4 ghz båndet, men det er helt umulig å konkludere med noe på grunn av ekstremt mye interferens fra naboer.

    På 5 ghz båndet, hvor jeg er helt alene, er Asusen omlag 35% raskere i snitt.
    Når det gjelder dekning er Asusen helt rå! Om man ser bort fra 2.4 ghz båndet "på feil tidspunkt" klarer jeg rett og slett ikke å komme under 35 mbit/s stabilt selv på de verste stedene i leiligheten. På det ene soverommet i den andre enden av leiligheten i forhold til aksesspunktet er det en betongvegg på 30 cm. I dette rommet har dekningen vært stabil men meget skral. Her dundrer Asusen avgårde med ca 35 mbit/s på 5 ghz og 45 mbit/s på 2.4 ghz.
    Alle andre steder i leiligheten ligger hastigheten på 60 mbit/s eller mer på 5 ghz, så jeg har nå byttet til 5 ghz på alle mine komponenter hjemme. 5 ghz har rett og slett hatt for dårlig dekning med WRT610N til at jeg kunne benytte det. Det lå ofte på mindre enn 10 mbit/s så fort det kom et par solide vegger mellom.

    Det vil si at score er omtrent som følger så langt:
    2.4 ghz båndet: uavgjort
    5 ghz båndet: 1-0 til Asus
    Dekning: 2-0 til Asus

    Deretter kommer vi til programvaren og her må jeg rett og slett si meg mektig imponert. Det virker rett og slett som om de har gått inn for å tilfredsstille entusiasten. Vanligvis er disse Web 2.0 grensesnittene ulidelig trege på underspekket hardware. Det pleier også å være omtrent umulig å få gjort noe for noen som er teknisk kompetente fordi alt skal være så brukervennlig at ting knapt er gjenkjennelig. Asus routerens grensesnitt er imidlertid overraskende responsivt (i forhold til kategorien selvsagt) og er faktisk veldig godt lagt opp, med få klikk til alle funksjoner og et relativt pent utseende.

    Jeg fikk også en svært positiv overraskelse når jeg fikk valget om jeg ville ha enheten i router-modus eller i AP-modus!
    Det stod spesifisert at i AP-modus vil all brannmurfunksjonalitet, routing og ikke minst USB-filserver funksjonalitet bli avslått. Hurra! Samtidig blir WAN-porten integrert i samme nett som switcheportene slik at WAN-porten nå kan benyttes som link mot LANet eller som en switcheport som de andre. Jeg visste ikke at Asusen hadde denne funksjonen og dette gjorde at jeg fikk et rent AP, noe som var nøyaktig det jeg ønsket meg! Rene AP finnes knapt i brukbare varianter for hjemmebrukere og i hvertfall ikke til en ordentlig pris!

    Et pent og funksjonelt GUI gir 1 poeng til Asusen og en dedikert AP-modus gir hele 50 bonuspoeng til Asusen! :D
    Med andre ord er score nå: 53 - 0 til Asus.

    I tillegg har Asusen svært mange konfigurasjonsmuligheter. Cisco Linksys APet hadde en god del på selve trådløsdelen, men lite på resten. I tillegg fungerte ikke internett på enheten om man ikke hadde tilknytning til nett på WAN-porten. Dette gjorde blant annet at NTP ikke fungerte. På Asusen er alt dette på plass. Enheten kom også med nyeste firmware out-of-the-box, noe som ble bekreftet fra den automatiske funksjonen i Web GUI. NTP-støtte var selvsagt også på plass.

    Deretter måtte jo login via telnet testes. Det er jo her jeg skal utøve magi etterhvert!
    Gleden var stor når jeg ble møtt av følgende:

    Kode:
    ASUSWRT RT-N66U_3.0.0.3 Wed Mar 21 04:03:05 UTC 2012
    admin@RT-N66U:/tmp/home/root# 
    
    # Jeg tar en titt på kernelen
    admin@RT-N66U:/tmp/home/root# uname -a
    Linux RT-N66U 2.6.22.19 #1 Wed Mar 21 12:15:36 CST 2012 mips GNU/Linux
    admin@RT-N66U:/tmp/home/root#
    Dette gir jo tilgang på mange av de morsomme verktøyene fra linux, selv om de tyngre verktøyene selvsagt mangler:
    Kode:
    admin@RT-N66U:/tmp/home/root# brctl show
    bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
    br0             8000.50465d00ac70       yes             vlan1
                                                               eth1
                                                               eth2
    # Hvilke porter ligger i vlan1 mon tro?
    admin@RT-N66U:/tmp/home/root# nvram show | grep vlan1ports
    vlan1ports=0 1 2 3 4 8*
    size: 28788 bytes (3980 left)
    Det viser seg at routeren benytter vlan internt for å skille på WAN og LAN. Når routeren kjører i router-modus og ikke i AP-modus, som jeg gjør, ligger WAN porten kun i vlan2. I AP modus ligger den sammen med de andre i vlan 1. eth1 og eth2 er de to radio-interfacene (2.4ghz og 5ghz).

    Poeng for en responsiv og relativt fullverdig Linux med full CLI root tilgang: 10
    Med andre ord er vi nå oppe i 63 poeng i favør Asus :D

    Foreløpig konklusjon er at dette aksesspunktet, i motsetning til nesten alt på markedet, ikke har feid all avansert funksjonalitet under teppet for å bli "brukervennlig". Asusen er likevel det mest brukervennlige nettverksproduktet jeg har vært borti og har i motsetning til de fleste et pent, responsivt og effektivt GUI. AP-modusen var virkelig toppen med dette for mitt behov!

    Nå gjenstår det å se om jeg får til å linke et eget vlan mot et eget gjestenett. I tillegg må jo aksesspunktet vise seg pålitelig over tid. Her kan det rett og slett ikke være bedre enn WRT610N, siden dette ikke har hatt ett eneste hikk eller behov for restart siden firmware stabiliserte seg for 3 år siden! Et og annet strømbrudd er eneste pustepause dette aksesspunktet har fått.
    Det hjelper lite om Asusen leder 63-0 over Cisco Linksys om påliteligheten ikke er på plass, selv om jeg tillater en periode på noen måneder hvor jeg tolererer at bugs lukes ut (uten at jeg har opplevd noe enda). Jeg trekker nemlig 5000 poeng for stabilitetsproblemer eller behov for den typiske "trekke ut kontakten"... :cool:

    EDIT: Fikset en uendelig mengde skrivefeil og elendig språk :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg fikk som nevnt problemer med å se om 2.4ghz båndet egentlig opplevde noen forbedring med overgang til Asus-aksesspunktet siden det er svært mye interferens på nettverket. Det er derfor vanskelig å si noe om reell ytelse uten å se på ytelse over tid. Jeg har imidlertid en Squeezebox Boom i drift (og 2 fremdeles nedpakkede Radioer etter flytting) som ikke støtter 5 ghz og som derfor befinner seg på 2.4 ghz båndet på g-hastighet enda. For morro skyld grafer jeg en god del parametere ved Logitech Media Server over tid, blant annet trådløs signalstyrke på Squeezeboxene. Dette gir et veldig godt innblikk i om det egentlig ble noen forbedring på 2.4 ghz båndet etter at jeg satte inn Asus RT-N66U. Boom står på eksakt samme sted som før, og Asus-aksesspunktet står på samme sted som Cisco Linksys WRT610N gjorde.

    squeezebox_signalstrength-week.png


    squeezebox_signalstrength-month.png


    Man kan jo gjette på hvilken dag Asusen ble satt i drift :)
    Ikke bare er det vesentlig bedre signalstyrke, men det er også mindre variasjon.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Veldig interessant lesning, marsboer!
    Jeg har ASUS RT-AC66U
    og ASUS EA-N66
    sistnevnte koblet som ethernet adapter mot en nettverks DAC.
    Jeg byttet ut Linksys WET610N med sistnevnte, så min nettverksinfrastruktur minner om din.
    Jeg får ikke endret default IP på EA-N66 når koblet som ethernet adapter. Den overtar den statiske adressen til nettverks DAC slik at den blir transparent.
    Siden det er er switchet nett, så lærer den vel seg mac adressene.
    Ikke at det betyr særlig, men vet du om IP kan endres på EA-N66 via kommandolinje?
    Jeg kunne gjøre dette på WET610N via web menyen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dersom enheten fungerer som en ren bridge i ethernet adapter modus kan det bli vanskelig. Hvordan får du egentlig aksessert enheten i ethernet adapter modus når den ikke har egen IP?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dersom enheten fungerer som en ren bridge i ethernet adapter modus kan det bli vanskelig. Hvordan får du egentlig aksessert enheten i ethernet adapter modus når den ikke har egen IP?
    Den rapporterer at den har sin egen IP per default, men denne kan ikke redigeres (10.0.1.1 er heller ikke samme subnett).
    Jeg får aksessert den når jeg kobler opp direkte fra Laptop via USB.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Høres jo veldig merkelig ut at IPen er permanent satt uten å kunne endres. Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med uten å ha tilgang på boksen fysisk dessverre. Jeg har hatt for mye å drive med ellers om dagen til at jeg har fått gravd mer i Linuxen på Asus APet mitt.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    En av de tingene jeg har brukt halve dagen på er å få satt sammen og terminert 2 av totalt 3 nettkabler. Den hersens kabelen var mye feitere i praksis enn jeg trodde og ingenting av amatørverktøyet jeg hadde liggende passet for dimensjonene på denne. Det har derfor gått i fintfølende avisolering med kniv og håndkraft. I tillegg er det en tålmodighetsprøve å få de feite multistrandlederne helskinnet inn i kontaktene. Men jeg merket i hvertfall at kabel nr to gikk langt mer effektivt og smooth enn kabel nr 1. Det går likevel fort minst en time på kabel nummer tre, sikkert fordi jeg er alt for nøye med alt. Det MÅ være en mer effektiv måte å strippe flettet skjerm på enn jeg gjør det nå. De to første har blitt satt inn på henholdsvis effekttrinn og forforsterker. Den siste skal på DAC. Da mangler kun ca 20 cm på en liten stubb til den eksterne AC/DC konverteren på PCen, siden jeg kun har 4 strømtrekkende komponenter i anlegget totalt. Jeg synes imidlertid det blir råflott å lage noe slikt til PC-strømforsyningen, spesielt fordi avstanden er så kort. Der vurderer jeg å bare kappe den som er der for riktig lengde og terminere med et eller annet rimelig støpsel.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Høres jo veldig merkelig ut at IPen er permanent satt uten å kunne endres. Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med uten å ha tilgang på boksen fysisk dessverre. Jeg har hatt for mye å drive med ellers om dagen til at jeg har fått gravd mer i Linuxen på Asus APet mitt.
    Jeg tror nok det er meningen at det skal være slik, for jeg mener settingen er tilgjengelig i menyen hvis man setter den opp som AP eller Repeater.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Da har jeg fått satt sammen min siste nettkabel denne runden. Bakgrunnen for dette står i denne tidligere posten: http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/42892-phobos-x-5.html#post1428051

    Komponentene valget falt ned på var akk så standard Furutech fra PM Audio siden disse kontaktene var rimeligere enn alternativene gitt forutsetningene i posten ovenfor samt at jeg ikke gadd å bestille komponenter fra ulike leverandører (jeg kunne spart en del kroner på kabelen).

    Schuko: Furutech FI-E38(R)
    IEC: Furutech FI-28(R)
    Kabel: Furutech FP-3TS762

    Jeg tok ikke kabelmodellen over FP-3TS762 i Furutech-hierarkiet, dvs FP-Alpha-3, fordi jeg ikke kunne se at den hadde noen form for skjerm samt at den hadde høyere motstand. Med andre ord var den så vidt jeg kan se dårligere på de to viktigste parameterne ved en nettkabel basert på min enkle forståelse.
    Men det gjør seg selvsagt med en masse reklamevennlige ord som "Alpha-3" osv ;)

    I tillegg bestilte jeg også med kabelstrømpe samt at jeg kjøpte meg krympestrømper på Clas Ohlson for en slikk og ingenting.

    resized_IMG_0119.JPG


    resized_IMG_0121.JPG


    resized_IMG_0122.JPG



    Furutech-kabelen var feitere enn jeg hadde trodd (4,93 mm²) Diameteren på denne er større enn at man kan dytte den gjennom hullet i midten av en CD/DVD/Blu-ray plate...

    resized_IMG_0123.JPG


    resized_IMG_0126.JPG


    resized_IMG_0127.JPG
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har aldri terminert nettkabler med skjerm før, så her tenkte jeg selv. Det finnes sikkert mange gode måter å gjøre dette på, og om min er egnet er uvisst.

    Uansett så skulle jeg ikke ha noen skjerm i IEC-enden. Jeg avisolerte derfor etter bruksanvisningen på kontaktene slik at det ble seende slik ut:

    resized_IMG_0130.JPG


    Siden kabelen var så tykk måtte det også gjøres endringer på kontaktene. Furutech-kontaktene har en klemmemekanisme for å holde fast kabelen med "innlegg" som tas ut etterhvert som tykkelsen øker. Hvilket innlegg du skal ta ut når står beskrevet i veiledningen. Jeg måtte ut med alle innlegg.

    Før:

    resized_IMG_0134.JPG


    Etter:

    resized_IMG_0136.JPG


    Her er delene som ble tatt ut:

    resized_IMG_0137.JPG



    I Schuko-enden (dvs bort fra apparatet) tok jeg en del av skjermen og tvinnet den. Siden jordlederen er så tykk at det ikke var mulig å samle jordleder og skjerm og få den inn i kontakten uten noen form for kabelsko eller tilsvarende, tok jeg en løsning hvor jeg avisolerte jord lenger ned og tvinnet skjerm rundt denne før jeg tapet med elektrikertape. Nå i etterkant tror jeg at jeg ville kjøpt meg noen krympestrømper til dette om jeg skulle gjort det igjen.

    resized_IMG_0139.JPG


    resized_IMG_0140.JPG


    resized_IMG_0141.JPG
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det endelige resultatet ble slik:

    resized_IMG_0142.JPG


    Her ser du den gamle lakrisen ved siden av de nye kreasjonene:

    resized_IMG_0143.JPG
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ser veldig bra ut det der marsboer! Spent på om du merker noe lydmessige gevinster eller om det er bare utseendet som er blitt bedre.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det blir vanskelig å si noe om eventuell lydmessig gevinst siden jeg har hatt svært lite tid i sweetspot foran anlegget her det står nå. Rett og slett på grunn av manglende lyttestol :)
     
    Sist redigert:

    quade777

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Innlegg
    72
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    Fint oppsett. Jeg lurer på en ting. Det asus kortet i din htpc har en intern spdif header. Følger det med output bracket for denne? Og i så fall - har du testet dette opp mot m2tech?
    Skal bygge noe lignende selv, bare med fc05 kabinettet - må ha det i rack størrelse pga OCD;p. Bruker exaI2S og er derfor låst til w7... Har fulgt MDP trådene med argusøyne (stort sett de eneste utstyrstrådene som er verst å lese for tiden) og fått veldig lyst å prøve dette, men så var de driverne om aldri kommer... Derfor spm om spdif header
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det blir vanskelig å si noe om eventuell lydmessig gevinst siden jeg har hatt svært lite tid i sweetspot foran anlegget her det står nå. Rett og slett på grunn av manglende lyttestol :)
    Finlytting mens man sitter på kne er uaktuelt forstår jeg? ;)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fint oppsett. Jeg lurer på en ting. Det asus kortet i din htpc har en intern spdif header. Følger det med output bracket for denne? Og i så fall - har du testet dette opp mot m2tech?
    Skal bygge noe lignende selv, bare med fc05 kabinettet - må ha det i rack størrelse pga OCD;p. Bruker exaI2S og er derfor låst til w7... Har fulgt MDP trådene med argusøyne (stort sett de eneste utstyrstrådene som er verst å lese for tiden) og fått veldig lyst å prøve dette, men så var de driverne om aldri kommer... Derfor spm om spdif header
    Asus-hovedkortet har en optisk S/PDIF-utgang på baksiden, og det medfølger ingen coax-variant så vidt jeg kan huske. Du må kjøpe S/PDIF-modulen utenom hvis du av en eller annen grunn ikke vil bruke den optiske utgangen.

    ASUS SPDIF out + COA + OPT Module Bracket, Free Shipping ,Brand new | eBay

    Jeg har ikke sammenlignet den optiske utgangen mot M2Tech-kortet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det blir vanskelig å si noe om eventuell lydmessig gevinst siden jeg har hatt svært lite tid i sweetspot foran anlegget her det står nå. Rett og slett på grunn av manglende lyttestol :)
    Finlytting mens man sitter på kne er uaktuelt forstår jeg? ;)
    Haha, har gjort det også :D
    Kan vel si at antall forstyrrende faktorer blir så mange at det er vanskelig å beholde rett fokus..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Resultatet ble veldig bra på de nettkablene ! Er selv på jakt etter nye men jeg trenger noe som litt lettføyelige.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Da er ikke den kabelen jeg valgte den rette..
    Jeg ville definitivt gått for litt mindre kvadrat om jeg skulle gjort det igjen. Men nå er jobben gjort, og det ser unektelig fett ut.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Flott utstyr! Har du hatt andre High End høyttalere i samme størrelse? I tilfelle, hvordan er basskontrollen på Klipsch RF 7 II i sammenligning? Har planer om å kjøpe et par Klipsch RF 7 II, og stuen min er på rundt 30 m2.

    Med vennlig hilsen

    PKG
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Flott utstyr! Har du hatt andre High End høyttalere i samme størrelse? I tilfelle, hvordan er basskontrollen på Klipsch RF 7 II i sammenligning? Har planer om å kjøpe et par Klipsch RF 7 II, og stuen min er på rundt 30 m2.

    Med vennlig hilsen

    PKG
    De største høyttalerne jeg har hatt utenom RF 7 II (om vi utelukker Cerwin Vegaene fra ungdommen selvfølgelig) er B&W 802D. Jeg har ikke hatt høyttalerne i samme rom så det er vanskelig å sammenligne direkte. 802D har mer å gi i dypet, men oppfattes også noe tregere i anslaget. RF 7 II ruller veldig fort av under 35-30 hz, men oppleves til gjengjeld lettbeinte og impulsvillige. RF 7 II har muligens noe mindre presisjon i grenseland bass/mellomtone, men jeg kan ikke være sikker på dette på grunn av helt forskjellige rom.

    Den raske avrullingen er generelt en fordel i de fleste rom. Jeg vil bli overrasket om du noen gang opplever utflytende puddingbass med RF 7 II så lenge rammevilkårene er sånn noenlunde på plass. Punch og attakk er stort sett normen på disse høyttalerne.

    Originalene er dessverre borte, men jeg fant noen ihjelkomprimerte bilder av 802D-anlegget mitt på nett:

    Oversiktsbilde.jpg


    Var gode greier det her også, men jeg hadde store problemer med slank mellombass i dette rommet. Det hadde vært veldig artig å høre 802D på min nåværende elektronikk (ikke at EC var en dårlig match altså)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Du har etterhvert fått litt erfaring med BJC? Skal kjøpe en analog signalkabel av de, har du testet forskjellen mellom BJC LC1 og Belden 1694 kabelen som ifølge de skal være bedre skjermet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er nå flere år siden jeg brukte ubalansert kabling i anlegget, og da kjørte jeg bare BJC LC-1. Jeg testet aldri denne mot Belden 1694.
    All analog kabling i anlegget mitt består av BJCs XLR-kabler med Belden 1800F og neutrik konnektorer.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Kjøpte meg et par nye skjermer til PCen nå. Ble lei av å jobbe med bare en skjerm, til tross for at det var en knakende god 24" med 1920x1200 oppløsning. Sånn bare for å sette ting i perspektiv så tok jeg et skjermbilde med et excelark oppe i fullskjerm. For å se på bildet så zoomer dere til nøyaktig 100% zoom (dvs ingen zoom) og sammenligner med deres eget oppsett (Høyreklikk -> save image as):

    http://www.marsboer.net/shared/images/nye_skjermer.png

    Jeg ser altså hele dette bildet slik det er tatt. Dette er med 2 stk 27" skjermer med 2560x1440 oppløsning på hver. Eizo 24" var fremdeles utrolig bra, men jeg er svært pirkete på bilde så jeg ville ha to identiske. De var jo selvagt ikke helt like out-of-the-box, men en runde med skikkelig kalibreringsutstyr ordnet dette.

    Det er rett og slett ikke plass til Eizo 24" min på pulten, så den er nå relegert til nødskjerm på serverracket for serverne der den ene gangen i skuddeåret jeg må koble meg til disse direkte. Da var det endelig natta for 19" som står der nå :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Sånn bare for å sette ting i perspektiv så tok jeg et skjermbilde med et excelark oppe i fullskjerm.
    Norsk Excel? Du er en syk, syk mann;)

    Skal ha meg en skjerm til, dvs sannsynligvis to like så får jeg bruke Eizoen min til noe annet. Har lest en del bra om toppmodellene fra Dell som visstnok skal være bra. 2x Nec eller Eizo i stor størrelse blir litt i dyreste laget. Hvilke skjermer gikk du for?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Sånn bare for å sette ting i perspektiv så tok jeg et skjermbilde med et excelark oppe i fullskjerm.
    Norsk Excel? Du er en syk, syk mann;)

    Skal ha meg en skjerm til, dvs sannsynligvis to like så får jeg bruke Eizoen min til noe annet. Har lest en del bra om toppmodellene fra Dell som visstnok skal være bra. 2x Nec eller Eizo i stor størrelse blir litt i dyreste laget. Hvilke skjermer gikk du for?
    Norsk Excel er jo ondskapen selv som du helt korrekt henviser til. Alle som har prøvd å bygge avanserte formler kan vel skrive under på dette. Dette hadde mere med hva jobben hadde å tilby av programvare som var tillatt for privat bruk. Å punge ut den helt latterlige summen retail-varianter av proffversjonene av office koster er ikke akkurat øverst på lista, så da fikk tildelt norsk variant duge.

    Uansett så var skjermvalget meget vanskelig, siden den perfekte skjerm ikke finnes enda. Min idealskjerm er en 27" med 2560x1440 oppløsning, med null input lag, 120Hz bildefrekvens, null ghosting og perfekte farger med gode innstillingsmuligheter. Innganger og dill bryr jeg meg ingenting om så lenge DVI, eller alternativt DP, finnes.
    De nye eizo 27" LED så ut som om de kunne være bra, men samtidig var specs mer eller mindre identiske som konkurrentene. De var også et par tusen dyrere, men erfaringene med min nåværende Eizo har vært at det er de vanligvis verdt. Men disse er ikke tilgjengelige før uti januar og det gadd jeg ikke vente på, spesielt når de ikke har fått noe "cred" ute i den store verden enda.

    Da stod egentlig valget mellom Dell U2711 og den nye Dell U2713HM. Konkurrentene gir ingenting mer i samme prisklasse, bortsett fra at de kanskje oppfyller en nisje men med store kompromiss andre steder (responstid mot bildekvalitet). Dell U2711 har vi mange av på jobb. Disse er jo selvsagt bra skjermer, men de har et svært "dirty" belegg, typisk for IPS-skjermer, men verre på denne enn de IPS-monitorer jeg har hatt før. I tillegg har denne skjermen utvidet fargerom, som bare er en pest og en plage for alle som er opptatt av bildekvalitet, men som IKKE jobber med grafisk design i en fullstendig kompatibel kjede. Den har også høy input lag, som jeg bryr meg mye mer om enn responstid, som jeg personlig synes har vært bra nok for mitt bruk i mange år nå. Dell U2713HM er en rimeligere konstruksjon, både utseendemessig og ikke minst utstyrsmessig i forhold til U2711. Siden den har LED bakgrunnsbelysning er den svært lett og bygger lite ut fra vegg i forhold til eldre generasjoner av typiske IPS-skjermer. Den har også standard fargerom. Input lag er lavere enn for U2711, men fremdeles er den så høy at det var det ene punktet jeg ikke var helt komfortabel med før kjøp. Selve skjermen fremstår imidlertid som et bedre bildemessig valg enn U2711 for alle unntatt de som har en reell workflow med behov for utvidet fargerom. Jeg har som sagt mulighet til å jobbe på begge to. U2711 har det reneste "belegget" jeg har sett på en IPS-skjerm, og fremstår som om den har vesentlig høyere pixeltetthet med glattere sammenheng enn 2711 på grunn av dette, selv om dette er identisk på begge to. Skjermen får en grunnleggende kalibrering på fabrikk, med et resultat som ligger dokumentert i pakken, men jeg kan si med en gang at dette ikke er verdt noe som helst. Fargetemperaturen lå stortsett på under 5500 i alle modus og justeringsmulighetene var relativt begrensede. Lysstyrken out-of-the-box var jo også selvsagt på et nivå som fremkalte solbrenthet i ekte moderne PC-skjerm ånd, med påfølgende klipping i rødt og grønt på grunn av overdreven kontrast.
    Den hyggelige nyheten er imidlertid at den er meget lineær, så selv med begrensede justeringsmuligheter var det enkelt å oppnå et utrolig bra sluttresultat bare ved bruk av hardware-kontrollene (og en skikkelig probe med programvare selvsagt). Jeg liker ikke software-kalibreringsprofiler annet enn som nødløsning fordi det kun fungerer når OS er lastet og ikke er platformuavhengig. Sortnivået er også svært akseptabelt.

    Alt i alt er jeg strålende fornøyd, og jeg kom trossalt fra en meget bra og kalibrert Eizo 24" skjerm også. Men out-of-the-box kreves litt justering om du er kresen, men dette er heldigvis ikke paneltekniske ting.

    Når det gjelder input lag, som jeg forøvrig virker å være følsom for, så er min foreløpige konklusjon at dette vagt merkes. Det er ikke som min første Samsung 24" skjerm til 10k i 24-tommernes spede begynnelse, hvor man følte at man dro muspekeren etter i strikk før noen visste hva input lag var (skjermen gikk i retur i løpet av dager). Faktisk så merker man det vel egentlig ikke ved kontorarbeid eller desktopbruk i det hele tatt. Men jeg aner likevel at det er "noe" der når jeg spiller FPS-spill, uten at jeg klarer å si at det er plagsomt for min casual gaming. Men hadde jeg fremdeles vært blodseriøs og konkurrerende quake og CS-spiller, dvs anno 90-tallet, så hadde jeg nok ikke vært helt komfortabel.
    Jeg hadde forsåvidt ikke vært komfortabel med usle 60Hz refreshrate på dagens skjermer heller, men men. 120Hz på en skjerm som allerede må kjøre dual link DVI på grunn av 2560x1440 oppløsning finnes rett og slett ikke i dag. Det trengs faktisk quad-link båndbredde, og det sier vel kanskje alt om hvorfor det ikke finnes en eneste 120Hz skjerm med oppløsning over standard 1080P på markedet.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Takker for godt svar - jeg er ganske så kresen på skjerm selv siden jeg kommer fra kalibrert Eizo-verden, men som deg vil jeg rett og slett ha mer "real estate" - så skal i alle fall opp på to skjermer, men om de blir 24" eller 27" har jeg ikke helt bestemt meg for. Med mye applikasjoner oppe, et par virtuelle maskiner osv så tar det sin plass. Og så har jeg lyst til å kunne jobbe i Lightroom/Photoshop(*) med bildet i fullskjerm på den ene mens verktøy,menyer,navigering o.l. er på den andre.

    Jeg synest min nåværende Eizo til 6-7k eller hva den nå kostet var mye for en skjerm da jeg kjøpte den for en del år siden, men har ikke angret et sekund siden. Den er selvsagt kalibrert.

    Ang Excel fikk jeg heldigvis fullversjon Office for litt over 200 kroner gjennom sitelisensen jobben har. Bruker dog Excel såpass mye på jobben at jeg ikke akkurat higer etter å bruke fritiden min på det, så for de enkle oppgavene hjemme duger OpenOffice greit.

    *) Jeg er eneste privatperson jeg vet om som faktisk har betalt for Photoshop.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kunne klart meg med 2x24" med 1920x1200 oppløsning om det hadde vært slik at jeg kunne kjøpt en som var identisk som den jeg hadde. Men når jeg nå måtte kjøpe to stk nye så ga det klart mest mening å ta steget opp til 27".
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    En bitteliten nerdete oppdatering:

    En gang i tiden kjøpte jeg 8 stk Seagate Barracuda 2TB Low Power som har stått i et 8-diskers software RAID6 omlag 20000 timer sammenhengende siden da. Det vil si litt over to år. Etter at to av dem tok kvelden turte jeg ikke lenger å ha dem som primærdisker og erstattet dem med dyre Western Digital RE4 Enterprise Disker. Diskene står nå i en maskin dedikert for min private online backup i et serverrom et sted i Norge. Disktemperaturen ligger på ca 33 grader på diskene så de lider ingen nød med tanke på kjøling.

    Vel, Barracuda disk nr 3 ble kastet ut av raidet på grunn av feil for over et halvt år siden og i dag tok jeg en statussjekk på de andre. De har ikke begynt å feile SMART selftests enda, men det har begynt å hope seg opp med Reallocated Sector Counts noe som er en sikker indikasjon på at disken er på vei i grava. Noen få av disse er selvsagt levelig, dog ikke tillitsvekkende, men den ene hadde nå 560 og den andre 258 (den som ble sparket ut), pluss at det er to som er på vei oppover. Med andre ord er 6 av mine opprinnelige 8 disker defekte eller på vei til å bli defekte. Jeg tok en sjekk på RE4-diskene og alle disse hadde 0 reallokerte sektorer og ingen problemer.

    Med andre ord viser det seg at i mitt tilfelle så er det definitivt på sin plass å kjøpe disker for 24/7 bruk. De eneste rimelige og "grønne" diskene jeg noen gang har kjøpt har bare vært et eneste langt driftsmessig helvete. Det er imidlertid verdt å legge merke til at 5 av disse 6 diskene har blitt mer og mer korrupte i det stille. Det er kun én som har sluttet å fungere helt. Det er derfor greit å ha både RAID6 med jevnlig scrubbing og mekanismer for monitorering av diskene for å unngå korrupsjon over tid med slike søpledisker (som i sin tid ble anbefalt av de fleste til software RAID før de mer langsiktige problemene dukket opp)

    Det er definitivt noe galt når man har jevnlig bruk for RAID6 sin fulle redundans i normaldrift :)
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har gått over til wd sin red serie. Bruker 3tb utgavene. Ingen feil enda. Har 15 av dem i hhv 2 stk 6 disk nas og 3 stk i reserve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn