Philips GA212

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Hei

Har kjøpt en platespiller av merke Philips GA212. Denne hadde en din kontakt så jeg kjøpte en overgang fra din - rca.
Kobla til en preamp, men ingen lyd. Noen som har vært borti denne spilleren?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Søsteren min har en GA212 - som hun kjøpte ny på 1970-tallet. Det skal ikke være noe hokus-pokus med denne. Det eneste jeg kan komme på i farten, er at du må koble den til en forsterker med innebygget RIAA-trinn (= dedikert Phono-inngang/platespillerinngang) - eller gå via et eksternt RIAA-trinn. - før du lyden blir som den skal. Uten denne korreksjonen i signalet som RIAA gir, skal du likevel kunne høre litt svak lyd - men ikke noe som er i nærheten av slik den skal være.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Mulig du bør sjekke at din-kontakten er i orden? Kan vel måles. Alternativt om du kjenner noen med en sen 60-talls, tidlig 70-talls forsterker, type Tandberg
eller lignende, som har en fungerende phono(din) inngang.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
For å være oversikker så kan du prøve med 5-pins DIN til 4 stk Phono og sjekke alle kombinasjoner for å finne hvor lyden er eller ikke er.
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Tusen takk for svar og gode tips.
Kan jo legge til at preampen jeg bruker er en Fisher CC-7000 som har tilhørt Fisher System 7000 fra sent 70 tall.
Den heter riktignok Control Amplifier, men regner med det går for å være en preamp. Den har phono inngang ihvertfall.
Og det står nevnt i manualen at den har RIAA innebygd, men siden den også ble kjøpt brukt samtidig så kan jeg ikke 100% sikker på at den heller fungerer.
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Dette er overgangen jeg kjøpte hos kjell:

Jeg har sendt en henvendelse for om det finnes no skjema for hvordan pinnene er kobla.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette er overgangen jeg kjøpte hos kjell:

Jeg har sendt en henvendelse for om det finnes no skjema for hvordan pinnene er kobla.
Hvis du ikke får noe godt svar, kan du prøve å kontakte Hb52 her på Hifisentralen. Han kan sikkert lage en slik overgang til deg (etter Michell's "oppskrift" ovenfor) for en billig penge. Rask og serviceminded er bare forbokstaven.
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Tok en telefon der jeg kjøpte den og snakket med en kar. Han syntes det hørtes rart ut og hadde vel ikke vært borti dette før.
Det var heller ikke mulig å finne no datasheet for hvordan pinnene er lodda.

Det er litt rart da. Adapteren har en eneste oppgave. Også virker det ikke :ROFLMAO:
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Det er to standarder for 5-pins DIN til platespiller. Det idiotsikre er å kjøpe 5-pins DIN til 4 stk phonokontakter og prøve hvor signalet kommer ut og hvor det skal inn. Figuren lenger oppe kan hjelpe godt, men idiotmetoden er bedre. Og så må du kanskje ha en ledning fra kappen på DIN-pluggen til chassisjord på forforsterkeren (bare hvis det blir problem med nettbrum). ALDRI jorde platespiller skjerm til chassis forsterker. ALDRI! Der er faktisk DIN-pluggen overlegen alt moderne pluggeri, som lager krøll for platespillertilkopling. Og Rega er verst, for de har innført sin egen standard :-( . Men gjort riktig er det ikke noe problem. Med prøving og feiling kan det ta noen runder. Du vet det når du har funnet riktig kombinasjon!
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Etter å ha åpnet adaptern kan jeg se at 1-4-2 har loddetinn på pinnene, mens 3 og 5 ikke har det. Så da var det vel helt mismatch da?
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Jeg vet ikke om noen har nevnt "sleden" og kontaktpunkene til denne! Har en 212 på stua i feriehuset, og har hatt denne i ca 40 år! Den spiller fortsatt som bare det på et 30 år gammelt Technics - anlegg! Har vært borti "svekkelse" av lyden en og annen gang, og fikk råd fra fagmann om å trekke ut "sleden" og rense kontaktpunktene på denne! Du verden - lyden var tilbake!😀 Mvh ToreP
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg vet ikke om noen har nevnt "sleden" og kontaktpunkene til denne! Har en 212 på stua i feriehuset, og har hatt denne i ca 40 år! Den spiller fortsatt som bare det på et 30 år gammelt Technics - anlegg! Har vært borti "svekkelse" av lyden en og annen gang, og fikk råd fra fagmann om å trekke ut "sleden" og rense kontaktpunktene på denne! Du verden - lyden var tilbake!😀 Mvh ToreP
Tipper det er kontaktene merket R, RG, LG, L i skjemaet. Skader nok ikke å gi de en rens, nei. Men for å få lyd må en ha først og fremst ha riktig overgang😊
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Helt klart, michell! Selv bruker jeg din - rca overgang fra CO.☺ Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Ashlad75! Akkurat slik ser min overgang ut, så det er nok den rette! ☺Mvh ToreP
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
En dedikert overgang for platespiller har en egen jordledning. Det er letteste måten å se at man har fått korrekt overgang.
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Noen som vet hvor den kan fås tak i?. De har den på soundgarden men bare på nett og frakten koster like mye som overgangen.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Clas Ohlson butikker i Oslo: en i Bogstadveien 26, en på Oslo City og en i Torggata 6! Jeg har kjøpt disse hos nettopp Clas Ohlson i Trondheim! Lykke til!🙂 Mvh ToreP
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Du kan også sjekke Elkjøp eller Power.
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Clas Ohlson har ikke
Elkjøp har ikke
Power har ikke (med jord)
123elektronikk har ikke (med jord)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Clas Ohlson har ikke
Elkjøp har ikke
Power har ikke (med jord)
123elektronikk har ikke (med jord)
Hmmm...123 hadde for en liten stund siden.
Kommer man over DIN-relaterte produkter nå så lønner det seg å hamstre litt.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.935
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ser det ligger mye av det du trenger på bayen, 34kr koster den

mvh
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Ser det ligger mye av det du trenger på bayen, 34kr koster den

mvh
De du tenker på er uten jord og de finns overallt ja. Men da ender jeg vel opp med den samme koblingen som den jeg allerede hadde fra kjell & co regner jeg med..
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.935
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
De du tenker på er uten jord og de finns overallt ja. Men da ender jeg vel opp med den samme koblingen som den jeg allerede hadde fra kjell & co regner jeg med..
Fader tenkte ikke på det :( lykke til på jakten

mvh
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Noen som vet hvordan jeg måler om den DIN kontakten som er på spilleren er i orden?
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Alternativt kan jeg kjøpe (som nevnt) en DIN til 4 rca.
Men da vil jeg vel også kunne få problemer med jord/støy eller?
Så det tryggeste er den med 2 rca + jord ikke sant?
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Nei, jeg er ikke den rette til å svare på det, men jeg har kjørt min "40+ åring" med fire forskjellige forsterkere, og aldri hatt noen problemer utenom de jeg nevnte tidligere! Kun den første forsterkeren hadde DIN - tilkobling, nr 2 rca - tilkobling, på nr 3 måtte jeg benytte eget riaa - trinn (ikke innebygd riaa i forsterkeren) og nå på forsterker nr 4 med rca! Alle disse tilkoblingen klarte 212! Det spørs om det ikke er noe annet "i veien" med din! Ellers er 212 en meget god spiller "i mine ører"! Så lykke til!☺ Mvh ToreP
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Du kan jo prøve å søke i forumet på jording av platespiller og se om du kan finne hjelp i noe av det som står der.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Du er forøvrig ikke den første GA 212-eier som har kjøpt feil kabel fra Kjell & Co: Din til RCA
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Enig, pekaill! Ingen vits i å prøve "dette og hint" - blir lett dyrt i lengden! Mvh ToreP
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Raskest vil være å bygge om den du har. Da blir det i hvert fall riktig.

Mvh
Jarle
Naturligvis! Men det synes jo åpenbart at Ashlad75 ikke har loddekompetanse. Så da blir jo ditt råd lite verdt. Hadde han hatt en kompis med loddekompetanse hadde han jo også løst problemet. Men det har han åpenbart heller ikke. Så da er løsningen å kjøpe riktig overgang!

(Og så lurer jeg virkelig på hvorfor Kjell&Co selger den overgangen sin? Det er jo ikke mange som har behov for den???)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Tja...! Jeg har fire av disse i bruk, og spør du på vintageavdelingen vil det kanskje være flere!? 🙂 Mvh ToreP
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Godt å høre at det ikke er jeg som er helt nepe :)

Power hadde faktisk de, jeg så bare på bildet og antok at det var den uten jord og feil kobling.
Så det ble til slutt den på soundgarden ja, kommer vel på mandag tipper jeg (y)
Da er jeg ihvertfall ett skritt videre på riktig vei forhåpentligvis.
 
Topp Bunn