Peter Mueller??

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jøss. Hva sa han egentlig? Eller er det bare pressen som vil ha blod?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Tja... det står jo at Mueller ble sammen med en se&hør reporter for ett par uker siden...
Etter det begynte jo hele verden å rase for han...

Når du allerede er ute på glattisen, er det ikke lurt å ta med noen ut dit som ikke har bakkekontakt...

Kan det ha vært ett trekantdrama som virkelig gikk skeis?

mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.842
Torget vurderinger
0
Leste på en blogg her http://ordfranord.blogspot.com/2009/11/seksuell-trakasering-et-domfellende-ord.html ( kommer i en av kommmentarene langt nede ) at det han etter sigende sa var følgende: " Fucking cunt ".
Hvis det stemmer er det " noen " i Skøyteforbundet som burde begynne å bekymre seg for en rettsak for usaklig oppsigelse.

Det er ikke sexuell trakkasering, bare alminnelig vulgær amerikansk bannskap. Skøyteforbundet har ansatt en utenlandsk trener:
Har de gitt ham kurs i norsk språk ?
Har de kurset ham i norsk samfunnliv og ikke minst,- har de kurset ham i sosiale normer, som dette faktisk dreier seg om - IKKE sex-trakkasering!
Har de gitt utøverne noen som helst informasjon om amerikansk slang ?
Har Skøyteforbundet på noen som helst måte hatt informasjonsflyt mellom forbund, trener og utøvere om den enorme forskjell i mentalitet på idretsområdet som eksisterer mellom Norge og USA ?
Har Mueller fått en eneste advarsel? Det skal man iht AML! Ellers er det en usaklig oppsigelse.

I USA er kun det å vinne godt nok! Å yte sitt beste er IKKE nok der borte - vinn eller forsvinn er det som gjelder. Og det var en slik trener man ansatte.

Igjen, hvis det som står i bloggen er korrekt, så er dette kun et ( ganske vulgært ) utrykk for at treneren er massivt misfornøyd med utøveren.

Hadde jeg vært jurist med arbeidsliv som spesialfelt ville jeg nok med glede ha tatt en slik høyt profilert sak ! ( Igjen med forbehold om at han ikke sa noe annet )

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.893
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No var eg ikkje til stades då den konkrete situasjonen gjekk føre seg, så eg veit ikkje anna enn det som kjem fram gjennom media.
Men om det går føre seg uhøvisk ordbruk, er det faktisk trakassering. Og med tanke på breiddeidretten, og kva som går for seg på alle fotballtreningar m.m., er det viktig at slikt ikkje vert tolerert.
Vi går kanskje glipp av ein medalje eller tre, men bergar kanskje mellommennesklege relasjonar og folkeskikk...
Om valet står mellom dette, er eg tilbøyeleg til å vere einig i avgjerda, men no har eg altså ikkje høyrt Muller sin versjon...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.842
Torget vurderinger
0
Kjære Arve,

Høvisk adferd blir vel pr i dag sett på som noe "arkaisk" eller........... :-\

Og det du bekriver som "uhøvisk" språkbruk er vel heller "normalen" enn det motsatte. For all del dessverre, men..... :p

Men nå er nok dette vel så mye et spørsmål om jus og AML som det er et spørsmål om forbilder, og det er på det grunnlaget jeg tror Skøyteforbundet går på en smell.

For øvrig deler jeg helt ut din bekymring mht. adferd, språkbruk etc. Den vulgarisering av språket som man ser i dag er IKKE av det gode.

Mulig jeg er helt på jordet, men sett "utenfra" virker det som om nynorsken er noe forskånet fra dette da "cool" ungdom som amerikaniserer ( eller "fucker" - i amerikansk film er jo snart hvert tredje ord "fuck") språket ikke gjerne gjør dette på nynorsk. Du skal se at et positivt resultat kan være at nynorsk får en renesanse som den "dannede og høviske" målformen. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Man må jo stille spørsmålet?

Uansett nå hevder flere aviser at han sa "Suck my cock", hvilket ikke er særlig hyggelig sagt. Men oppsigelsesgrunn? Når det er ment som en spøk?
Jeg innbiller meg at det er blitt sagt adskillig grovere ting rundt om kring i skøyteforbundet.

På meg virker dette som om forbundet var på jakt etter en måte å bli kvitt ham på, og da sjansen kom, grep de den begjærlig.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Audiophile-Arve skrev:
Spørsmålet er altså:
Er vi tente med å ha eit forpult skøyteforbund?
Veita søren, men registrerer at Ottar's Marie Simonsen har kasta seg på vogntoget.

F

fjellvåk

Gjest
Ligger nok mye her ja...http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3387785.ece

Ellers så er del vel etterhvert like mange versjoner som det var folk tilstede, og som kjenner noen som var tilstede.

Ellers så synes jeg idioten Ove Eriksen i NRK har misbrukt sin stilling og posisjon på det sterkeste i denne saken, han har uttalt seg i hver sending nå siden han ga Muller sparken på direkten på Søndag, han har også ansatt erstatteren ved flere anledninger, også før skøyteforbundet kom til en avgjørelse. Han jobber i NRK og skal forholde seg nøytral og holde kjeft. Nå er det jo en kjennsgjerning at han har ønsket Muller til h..ved flere anledninger så det gjorde nok godt dette.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Spiralis skrev:
I USA er kun det å vinne godt nok! Å yte sitt beste er IKKE nok der borte - vinn eller forsvinn er det som gjelder. Og det var en slik trener man ansatte.
Amerikanere er ofte vidunderlige "rett på sak"-typer. I toppidrett er det naturligvis ikke nok å "yte sitt beste". Skal en vinne, må en presse seg langt inn i et smertehelvete. Ikke alle skjønner det. Mange trenere bruker direkte og kjeftete språk for å motivere og få opp adrenalinet, jfr russernes nåverende damehåndballtrener (Tefilov?) og danskenes Wilbæk. Gunnar Pettersen og Trond Sollied er vel kjent for noe av det samme.
Trenere må naturligvis vurderes etter sine (dvs utøvernes eller lagets) resultater.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.304
Torget vurderinger
4
Foreløpig blir det vel mest hvisomattedersomatte for alle som diskuterer denne saken...hva ble vel egentlig sagt ? Uansett var nok ordene som falt i Berlin heller den berømte dråpen enn noe annet....dette ha vært under oppseilng lenge. Det eneste som er helt sikkert er at man vanskelig kunne klart dårligere timing.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Håvard Bøkko (22) ønsker Peter Mueller (55) som personlig trener.

–Sportslig ville det være den beste løsningen. For det finnes ingen som er i nærheten av å være en like god trener som Peter sier Bøkko til avisen.

Skøyteforbundet nekter........

Bare fordi en talentløs jentunge er fornærmet... .Crap. :p

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.266
Torget vurderinger
1
Nå er det slik at at "fucking cunt" eller "jæv../helv.... fit.." er temmelig nedsettende, både her og i USA. Det er slik at i idretten så skal man opptre pedagogisk, selv om man skal motivere og samtidig kunne være streng og "jage på". Det vet jeg selv gjennom mangeårig erfaring som trener i idretten, der jeg har bl.a. trent mye ungdom og voksne.

Også i Forsvaret har man flere ganger tatt tak "bannskapskulturen" og unngå å bruke bannskap og grovt krenkende utsagn til vernepliktige.

Bare for å gjøre det klart: du får ikke bedre utøvere, eller bedre soldater av folk gjennom å banne til dem og krenke dem grovt..!

Og det er ikke uvanlig at kvinner utsettes for ulike former for sjikane som ofte arter som er grovt krenkende enten det er i arbeidsliv eller idrett, og da retter det seg ofte mot deres "fysiske skikkelse" med den motivasjon å undergrave ikke bare arbeid og innsats, men også person.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Kan vi ikke i Norge like godt legge ned toppidrett? Gå kun for breddeidrett, slik at alle kan konkurere med alle.. og alle skal da få premie. Idealtid bør f.eks gjelde innenfor skøyter, ikke bestetid. Da kan alle bli vinnere.

Ekstreme resultater (toppresultater) krever ofte en litt "ekstrem" personlighet hos utøver og ofte også en trener som kan få fram dette hos utøveren. Samme trener passer ikke nødvendigvis en annen utøver som har andre triggerpunkt eller trenger annen form for veileding for å bli best mulig. Hvordan løser man dette? Gi de de med størst potensiale best mulig oppfølging, eller gi litt støtte til alle uten å spisse noe som helst og dermed ikke tråkke på noen?

Mueller burde uansett vite bedre enn å "tråkke på" gitt skøyteløper. Dersom han mener at hun ikke har holdning/fysikk til å nå de mål de/han setter så burde han heller ta det opp med forbund og evt be om å slippe å få jobbe med denne løperen slik at han heller kunne fokusere på de han mener har potenisale til å bli "vinnere".

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Ut fra dette bør nok en god del trenere passe seg. Nils Arne hadde aldri overlevd.

Mvh. RS

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Er cunt et skjellsord? Jeg synes det egner seg bedre som et kompliment. ::)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.266
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Ut fra dette bør nok en god del trenere passe seg. Nils Arne hadde aldri overlevd.

Mvh. RS
Spørs om han løp rundt å kaller for for "jæv.. ku.." eller "helv.... feite jæ..." -men at han bruker aggresjon som del av opplegget er en annen sak.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Hehe! I hans tid i RBK så var det slik at dersom du IKKE ble kjeftet på som spiller så var du i faresonen mtp lag/lagoppstilling og burde trå til litt ekstra for å bevise. ;D Ordvalgene hans var nok av litt annen kategori, men farverikt nok til at det fikk gehør.

Hadde forøvrig en trener på gutt/juniornivå i fotball som var snill som et lam men konsekvent. Gjorde vi ikke som han sa på trening så fikk vi en advarsel og deretter var det ut på løpetur for hele laget. Siste sesong med han tapte ikke førstelaget vårt en kamp.
Året etter så fikk vi en ny trener fordi noen mente at han forrige var for snill som trener på juniornivå. Den nye treneren kjeftet og smellte hele tiden, på sluten av hans første sesong hadde vi problemer med å stille et lag.. og fikk også resultater deretter. (Som eksempel fikk jeg selv en solid overhaling etter å ha dempet ballen på låret før jeg skøyt direkte i mål. Treneren mente jeg burde tatt den på hel volley.. og brukte da en del ord som ikke trenger å skrives her.) Dette var dog innenfor det jeg definerer som breddeidret.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
- Mini! Faen, din jævla dverg! No løp du, ellers ska æ bætter dø kutt ta dæ ræsten ta beinan!
:D
Og dette sa han på TV... Men fikk ikke sparken, da.

La oss gjerne enes om at Mueller muligens er en gammal gris med dårlige sosiale antenner. MEN: Han har selvsagt ikke "oppfordret til oralsex..."! ::) Himmel og hav, grovkornet, ja vel, men planlegger du å bli verdens beste idrettsutøver får man ta igjen med sånne gubber, de fortjener å møte kvinnfolk med bein i nesa som veit å forklare hvor skapet skal stå.
Pressen har fått sitt blod, samfunnet har tatt enda et skritt i retning av alvorstyranniet og manglende overbærenhet. Jeg tror vi har kommet langt nok nå. Snart tør ingen være stand-up komiker.

Honkey

Honkey

M

Morpheus

Gjest
Pffffff. De norske feministiske utøverene er bortskjemte...! Peter du har en lang vei å gå.....

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Pål Klasen måtte vel også slutte som
turnkommentator etter noen "uheldige" utsagn?
De første sextrakkaseringene på lufta?

Han sa blant annet:

"Nå åpner pølseboden, gutter!" (da jentene gikk ned i spagat.)

Morsomt, kanksje for noen, men desto mere ufint hvis det serveres på lufta!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.266
Torget vurderinger
1
Når du er proffutøver, så er det faktisk også arbeidsplassen din. Hvor mange av os ville funnet oss i å bli utskjelt og kalt stygge ting på vår egen arbeidsplass..??

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Merkelig sak egentlig. Skøyteforbundet legger lokk på all informasjon utover at Mueller har fått sparken, med begrunnelsen "Saken har sitt utspring i landslagstrenerens opptreden overfor en utøver i forbindelse med en middag under verdenscuparrangementet i Berlin 31. oktober."

Ikke en gang Mueller selv skal ha fått tilgeng til informasjonen som forbundet har hentet inn som har ført til dette resultatet. En person skal jo ha mulighet til å forsvare seg mot alle anklager i en personalsak som denne.

Nå er Mueller en offentlig person, så en slik behandling fører naturligvis til masse spekulasjon er og rykter. Dette må jo bli et vepsebol.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.266
Torget vurderinger
1
Jo, men, samtidig er det vel neppe nødvendig å legge ut alle detaljer. Detaljer som "publikum" og "media" elsker å boltre seg i.

U

utgatt19288

Gjest
Jeg vet ikke hva som er rett eller galt i denne saken. Men som en generell betraktning er jeg glad jeg ikke har "norsk idrett" som arbeid/oppdragsgiver....

Håndtering av straff i forhold til doping og trenere som kommer og går etc..... eksisterer det et vern og i tilfelle for hvem?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
bjornh skrev:
Jo, men, samtidig er det vel neppe nødvendig å legge ut alle detaljer. Detaljer som "publikum" og "media" elsker å boltre seg i.
Nettop. Derfor er dette en vanskelig sak.

F

fjellvåk

Gjest
BT skrev:
Merkelig sak egentlig. Skøyteforbundet legger lokk på all informasjon utover at Mueller har fått sparken, med begrunnelsen "Saken har sitt utspring i landslagstrenerens opptreden overfor en utøver i forbindelse med en middag under verdenscuparrangementet i Berlin 31. oktober."

Ikke en gang Mueller selv skal ha fått tilgeng til informasjonen som forbundet har hentet inn som har ført til dette resultatet. En person skal jo ha mulighet til å forsvare seg mot alle anklager i en personalsak som denne.

Nå er Mueller en offentlig person, så en slik behandling fører naturligvis til masse spekulasjon er og rykter. Dette må jo bli et vepsebol.
Dette er helt vanlig i Norge; idretten opptrer både som aktor og dommer i en sak.

Uttalelsen er typisk amerikansk (når man leser mediene...), resten av saken er typisk norsk.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
bjornh skrev:
Media sitter med langt langt flere 1. hånds detaljer om hva som skjedde i forhold til hva som blir gjengitt til publikum.
Mueller er ikke mye mann i mine øyne ihvertfall , bare en brautende stakkar.

PS selvsagt ligger det også et "blodig" maktspill i kulissene. Ingen er vel i tvil om det.

F

fjellvåk

Gjest
ErosLoveking skrev:
bjornh skrev:
Media sitter med langt langt flere 1. hånds detaljer om hva som skjedde i forhold til hva som blir gjengitt til publikum.
Mueller er ikke mye mann i mine øyne ihvertfall , bare en brautende stakkar.

PS selvsagt ligger det også et "blodig" maktspill i kulissene. Ingen er vel i tvil om det.
Hvem sine 1. hånds opplysninger? De som var der? I flg. media selv spriker versjonene i alle retninger.

Media velger en versjon som gir størst bokstaver. Sex selger. Alltid.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
realist skrev:

Han sa blant annet:

Den jenta han kommenterte var vel knapt kjønnsmoden. Det var en uheldig formulering for å si det mildt!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Griffenfeldt skrev:
realist skrev:

Han sa blant annet:

Den jenta han kommenterte var vel knapt kjønnsmoden. Det var en uheldig formulering for å si det mildt!
«Der går Unni Holmen ut i spagaten på bommen så hele pølsebua åpner seg. Den som hadde vært bom nå dere!»

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.266
Torget vurderinger
1
realist skrev:

Han sa blant annet:

"Unni Holmen går ned i spagaten så hele pølseboden åpner seg. Den som som hadde vært en bom nå, dere!" Paal Claesen kommenterer turn-NM for mange herrens år siden, og fikk sparken samme dagen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
En ting er hva han sa, men også til hvem og hvordan han rettet seg mot mennesker rundt, for å oppnå reaksjon.
Suge på tissefanten er bare en liten del av det.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dere drar inn en hedersmann som Nils Arne inn i dette. Det er forskjell på å bruke friske kraftuttrykk, enn å drive med ren trakassering/mobbing/hets.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
ErosLoveking skrev:
En ting er hva han sa, men også til hvem og hvordan han rettet seg mot mennesker rundt, for å oppnå reaksjon.
Suge på tissefanten er bare en liten del av det.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dere drar inn en hedersmann som Nils Arne inn i dette. Det er forskjell på å bruke friske kraftuttrykk, enn å drive med ren trakassering/mobbing/hets.
Min kommentar om Nils Arne var ikke negativt ment, mer på hvordan han brukte det for å holde gutta sjerpet og fokusert på å yte sitt beste og at det er forskjellige leder/trenerstiler. Noen ganger fungerer det eksepsjonellt bra, andre ganger ikke. Det kommer helt an på personlighet til trener og den trenede.

Topp Bunn