"Perfect imperfections" [et tankeeksperiment]

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Kompromissløse imperfeksjoner eller perfekte kompromisser ?

I sentrale strøk av landet er kvadratmeter dyrt, mens høydemeter er "gratis" (inntil std takhøyde og/eller husvaranen eksploderer). Et "obos vennlig" kompromiss er også å maksimere forholdet mellom lydtrykk i lyttesonen over total lydutstråling (4PI), dvs en tilnærming til fullfrekvent kardiode eller noe smalere. Det viktige med kardiode er "null" lydtrykk bakover og inn i stueveggen som deles med naboen. Kardiode har jo også noen akustiske fordeler i lyttesonen. Jeg stor sans for formfaktoren til Dynaudio Evidence, dvs høy og slank, med tredelt kasse. "Den" kunne ha vært bygd med aktiv kardiode for bassen, f.eks 4x 8" eller 10" femover og 4x bakover (motfase, tidsforsinket og nivåtilpasset). Til mellomtonen vil passiv kardiode fungere brillefint, og med en liten coax i midten får en også litt spredningskontroll på diskanten, dvs til mtm seksjonen 5,5" mellomtone + 5,5 " coax + 5,5" mellomtone.

Edit: kardiode i bassen kan antagelig også løses med en tilnærming til "aktiv støydemping" for høttalerelementene som rettes bakover, dvs reaktiv kardiode fremfor aktiv. Reaktiv vil da også dempe trykkoppsamlingen mot veggen pga romakustikken. Se også https://www.passlabs.com/patents/active-low-frequency-acoustic-resonance-suppressor/

Mvh
    KJ

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.850
    Sted
    Østfold
    En ting jeg liker spesielt godt med kardioide er at den ikke har samme akustiske egenskaper som verken flowmax eller trykkmax i en romresonans, og dermed ikke vil treffe og gi ideell forsterkning av en mode.

MTM er jeg egentlig litt mindre begeistret for enn jeg var en gang i tiden. Dette skyldes at jeg liker waveguider, og man er ikke i nærheten av å få dette tett nok, med lav nok deling, til at ideene til Joseph d'Appolito begynner å spille inn. Jeg er generelt glad i coax, men så lenge vi har matchet spredning og et sånn høvelig faserent filter føler jeg ikke det er spesielt lett å høre om man lytter til en coax eller en MT-konstruksjon heller. Også er jo ikke akkurat utvalget av coaxer jeg personlig har lyst på spesielt overveldende.

Men mellomtoner som frister skikkelig, de er det jo heller ikke altfor mange av. Med de opprinnelige premissene blir man nesten tvunget til å dele over 2kHz, ellers blir diskantens waveguide for stor. Da kan man ikke like gjerne dra til med en veldig stor mellomtone heller. Det er et par stk jeg synes ser spesielt spennende ut, menlig disse to:

1770491026780.png

1770491037921.png

Og denne:

1770491083396.png

1770491123390.png

Men i og med at den til Kartesian tross alt har en del mer membranareal så kanskje man også skulle ta med denne fra Faital i sammenlikningen:

1770492365618.png

1770492380546.png

Så tanken er da at disse skal kunne skape størrelse og kapasitet, utover det man egentlig forventer, i en passiv kardioide ned til ca 200Hz.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.296
    Forskjellen på reduksjon av refleksjoner med kardioide er ganske begrenset sammenlignet med vanlig 180° spredning. Man trenger i praksis like mye akustiske tiltak for å redusere det betydelig.

Kardioide er sjelden svært konstant, men varierer som regel mellom 140° og 160°. 120° konstant og bredbåndet spredning ser man som regel ikke i praksis, men dette hadde åpenbart vært en fordel.

I bassområdet blir spredningen uansett druknet av romnoder. Her er multisub løsningene IMO hvis man ikke kan utføre akustiske tiltak.

IMO er reduksjonen av vertikale refleksjoner undervurdert. Lett hørbart i en AB test og utgjør mye lydmessig over tid til variert musikk.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.850
    Sted
    Østfold
    Så kardioide klarer ikke bredbåndet jevn spredningskontroll?

1770557878210.png

Og vertikal off axis er viktigere enn horisontal? Hvorfor?

Og hvorfor skal vi ikke bry oss om 180 grader?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn