"Perfect imperfections" [et tankeeksperiment]

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.762
Sted
Østfold
La oss kaste litt ball, og leke oss litt med hva som er mulig i en moderne høyttaler!

Vi har alle hørt fantasihistorier om kompromissløse produkter. Mengden kompromisser og rent ut idiotiske valg i en del produkter som kommer med slike påstander er blendende åpenbare. Den eneste måten noen kan komme til en slik konklusjon er ved å kunne så lite om det de holder på med at de faktisk tror på det de sier.

Så, hva skjer om vi prøver å analysere hva de perfekte kompromissene faktisk er? Jeg ønsker meg en passe fagtung diskusjon rundt hva en perfekt høyttaler er fordi den har de rette kompromissene. For å unngå at folk bare poster hva de selv har, eller ønsker seg, vil jeg legge noen føringer for høyttaleren.

1: Den skal være aktiv med ekstern forsterker. Dette fjerner en del diskusjoner rundt filterkomponenter, forsterkervalg/matching osv. Selv om det kan være interessante diskusjoner i seg selv ønsker jeg å holde dem utenfor slik at vi kan få fokus på rene høyttalertekniske parametere.

2: Den skal ikke være et monster, men skal kunne gå inn i et vanlig hjem, gjerne en mellomstor stue i en leilighet. Dette utelukker DBA, basstårn osv.

3: Den skal ta hensyn til rommet slik at man ikke behøver et ekkofritt rom for å få optimal ytelse.

4: Den skal overraske, eller rent ut sagt imponere. Det er mange måter en høyttaler kan imponere på, så la oss holde dette litt åpent.

5: Den skal oppleves full range. Det betyr i praksis at den bør kunne gjengi 25Hz, som for en bassrefleks betyr tuning rundt eller rett under 30Hz.

Jeg ønsker å høre hva folk ville valgt i en slik konstruksjon. Men jeg vil at vi skal ha et visst fokus på å underbygge valgene. Ikke fordi alt skal filtreres gjennom en trakt til noe jeg har definert på forhånd, men for å dempe effekten av kjepphester. Dette er ikke ment å være en tråd for å søke bekreftelse for de valgene man har gjort, men heller å få noen gamle tanker og betraktninger i nytt perspektiv.

Jeg har mange tanker allerede men vil gjerne spare dem for å gjøre tråden mer åpen.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
29.826
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vi har alle hørt fantasihistorier om kompromissløse produkter. Mengden kompromisser og rent ut idiotiske valg i en del produkter som kommer med slike påstander er blendende åpenbare. Den eneste måten noen kan komme til en slik konklusjon er ved å kunne så lite om det de holder på med at de faktisk tror på det de sier.
Ja...... det starter jo helt åpent 😁

Topp Bunn