Pedalkraft

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.217
    Torget vurderinger
    1
    Vintersesongen erklÊres herved for Äpnet.
    Har i helgen vekket hytta ut av sommerdvalen. FÄtt vann i rÞrene, tÞrket stÞv og snurret vinyl. NÄ venter vi bare pÄ snÞen.
    IMG_7241.jpeg

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.217
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake i heimen etter 2 ukers spennende ferie i Vietnam. Syntes alltid det er interessant Ä vende tilbake til anlegget etter lengre tids fravÊr, fordi hÞrsel er «nullstilt» og man hÞrer lyden «som ny». Spesielt mht det tonale. (klangbalansen).

Tar ikke mange lÄten fÞr jeg skrur ned TAD/Trauet med 1 dB. Det er ganske mye, i og med 24dB deling ved 600 Hz = 5 oktaver. NÄ lÄter det mer naturlig, spesielt pÄ pianojazz.

Spiller debuten til Tore Gustavsen Trio*. Nydelig plate. Tror jeg har den som hirez pÄ fil et sted, men i pÄvente av oppkobling av lyd-PC, funker det fint med Quobuz streaming.

*FĂžr han gikk solo hadde han fast jobb hos Silje Nergaard som pianist og kapellmester, hvilket forklarer hvorfor hennes jazzpop album fikk noe spilletid den gang da.
    IMG_7915.jpeg

IMG_7916.png

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.059
    Sted
    Holmestrand
    Tilbake i heimen etter 2 ukers spennende ferie i Vietnam. Syntes alltid det er interessant Ä vende tilbake til anlegget etter lengre tids fravÊr, fordi hÞrsel er «nullstilt» og man hÞrer lyden «som ny». Spesielt mht det tonale. (klangbalansen).

Tar ikke mange lÄten fÞr jeg skrur ned TAD/Trauet med 1 dB. Det er ganske mye, i og med 24dB deling ved 600 Hz = 5 oktaver. NÄ lÄter det mer naturlig, spesielt pÄ pianojazz.

Spiller debuten til Tore Gustavsen Trio*. Nydelig plate. Tror jeg har den som hirez pÄ fil et sted, men i pÄvente av oppkobling av lyd-PC, funker det fint med Quobuz streaming.

*FĂžr han gikk solo hadde han fast jobb hos Silje Nergaard som pianist og kapellmester, hvilket forklarer hvorfor hennes jazzpop album fikk noe spilletid den gang da.
    Vis vedlegget 1170806
    Vis vedlegget 1170805
    Fin utsikt du har der!
    đŸ€—

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.217
    Torget vurderinger
    1
    Fin utsikt du har der!
    đŸ€—
    Ja, jeg er veldig fornÞyd nÄ med HT-rigg og akustikk (3m3 bassfelle i taket). GjenstÄr noe tweaking + blÄse stÞv av lyd-PC. Dette blir nok mitt «endgame».

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.059
    Sted
    Holmestrand
    Ja, jeg er veldig fornÞyd nÄ med HT-rigg og akustikk (3m3 bassfelle i taket). GjenstÄr noe tweaking + blÄse stÞv av lyd-PC. Dette blir nok mitt «endgame».
    Det er vel noe vi forteller oss selv inn i mellom?
    Men tror du ligger godt an der!
    :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.638
    Torget vurderinger
    10
    Flott system. Ingenting slĂ„r store og gjenntomenkte akustiske inngrep. Da fĂ„r man rett og slett enorm forbedring av lydkvaliteten som ikke dyre komponenter kan gi alene. Tipper det er stort lydbilde med ro og kontroll đŸ‘đŸ»

Har du fortsatt rÞr pÄ trau&4003? Og deler du trau og flh passivt?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.217
    Torget vurderinger
    1
    Flott system. Ingenting slĂ„r store og gjenntomenkte akustiske inngrep. Da fĂ„r man rett og slett enorm forbedring av lydkvaliteten som ikke dyre komponenter kan gi alene. Tipper det er stort lydbilde med ro og kontroll đŸ‘đŸ»

Har du fortsatt rÞr pÄ trau&4003? Og deler du trau og flh passivt?
    Kjempestort lydbilde fra det sÄkalte Trauet. LÄter ikke «hornlyd» i det hele tatt. En fornorsket versjon av det klassiske K-hornet, utviklet av Espen Evensberget og smÄskala-produsert av vÄr kjÊre Jan Bakken i DrÞbak.

Trauet deles aktivt med Dynamic Precision 3-veis, oppgradert med nyeste opamper og custom delefrekvens. Eksperimenterer for tiden ogsÄ med en rimelig MiniDSP, hvor jeg har lagt inn en moderat BBC kurve + Delay for Ä fÄ Trauet i synk med midbasshornet og basstÄrna.

Trauet ble fÞrst drevet av et par forskjellige 300B konstruksjoner, men aller mest fornÞyd ble jeg med nÄvÊrende Transcendent Audio Mini Beast, som er en minimalistisk OTL konstruksjon. KjÞpt som DIY for en billig penge og montert av @Audiomix. Den lÄter ikke rÞr. Bare superklar og vektlÞs. KjÞpte 2 stk stereotrinn. Bruker en kanal per side, men det er unÞdvendig. Planen er Ä bruke et stereotrinn nÄr jeg fÄr lange nok kabler. Da beholder jeg den andre som backup, hvis ingen vil kjÞpe den.
    IMG_7918.jpeg
    KjĂžrer DSPeaker Antinode romkorreksjon i dypbass og midbass.
    IMG_7917.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.638
    Torget vurderinger
    10
    Interessant, ogsĂ„ er jeg takknemlig for at du skrev «hornlyd» i anfĂžrselstegn og med liten H đŸ€­đŸ˜„

Har en plan om Ă„ teste rĂžr selv i horna men dsp slipper jeg nok ikke unna.

Jeg har litt sensibel hÞrsel for overstyring og kvinnestemmer som drar pÄ, kan ogsÄ vÊre problematisk med harde anslag pÄ klaver et godt stykke opp pÄ hÞyresiden. Gjorde en grundig lyttetest med Shelby Lynne, med Just a little lovin hos meg (JBL 2384 horn / JBL med Truextent beryllium / Anaview) hos grelv (JbL 2384, TAD4003, Bryston klasse AB) og hos LMC (JMLC 270 / TAD 4001 / digre velkonstruerte DIY 300B som du kjenner). OgsÄ har jeg lyttet grundig i gode Sennheiser hodetelefoner. Med samme lÄta sÄ var det litt stress nÄr Shelby Lynne dro pÄ hos meg, grelv og i hodetelefoner. Men hos LMC var det en liten behagelig brems pÄ det som skrek litt samtidig som at det var minst like opplÞst og vel sÄ det. Jeg og grelv hadde Groundsound DSP mens LMC som kjent passivt. Jeg er helt overbevist om at rÞr i Þvre mellomtone omrÄdet gjÞr ting som for mange, inkl meg, er svÊrt positivt, men hÞrsel er ogsÄ forskjellig sÄ det noen merker hÞrer ikke andre.

Denne bremsen eller poleringen av overstyring/vreng/ressonanser (eller hva det er) er et fenomen jeg har opplevd i flere andre settinger ogsÄ *. Det skyldes i denne sammenhengen ikke matching, EQ, rom, target curve, sibilanter, ubehandlede fÞrsterefleksjoner osv selv om nevnte faktorer ogsÄ bÞr vurderes hvis man Þnsker Ä finpusse lyden.

* en artig erfaring er med fulltoner hos steinkare (Seas) og kevlar (AER) hvor singel ended triodekoblet EL84 roer ned noe i mellomtonen samtidig som at opplĂžsningen opprettholdes og kanskje forbedres?

Sist redigert:
  • Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn