Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FrB68

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Har akkurat bestilt en Vincent sv-226mk2 til mine Lyric 402mk3. Er det noen som har erfaring med denne forsterkeren?
     
    K

    kathrine

    Gjest
    Hei!
    Er det lov og melde seg inn, med "Basic 510 mkII" ?
    Ble forundret over hvor bra de spiller , og det i ny uinspillt tilstand!
    Vh
    S
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med nye høyttalere stikken.
    Håper du blir fornøyd. Er det butikk-kjøpt eller netthandelen/komplett-kjøpt?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    trebla2 skrev:
    hei der.
    har akkurat kjøpt meg patos 302 og er veldig fornøyd.
    lurer på om noen har noen tips om plassering\vinkling.
    eventuelt andre tips.
    jeg har abrahamsen forsterker og marantz 5001 cd spiller,men tenker å få meg en bedre spiller med bedre oppløsning.noen tips
    En spiller jeg kan tenke meg vil fungere bra er abrahamsen. Electrocompaniet prelude er også en god spiller som bør kunne passe meget bra.

    Plassering er vanskelig å uttale seg om, men 302 pleier å fungere bra med lite vinkling og relativt stor avstand mellom høyttalerne. Patos pleier også å nyte godt av litt avstand til vegger. Prøv 80-100cm fra bakvegg til frontbaffel.
    Lykke til :)
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    hei.
    jeg har et sett med patos lyric 301mk2.lurte på om det er noen oppgradering som er vært prisen å gjøre på disse eller burde jeg ha de orginale?

    å ossen forsterker burde je bruke noen som har noen tips?er sugen på electrocompaniet eller primare?
    hva er best?spiller mest country vet ikke om det har mye å si i forhold til forsterker valg..

    planen er å kjøre forsterker å cd spiller i samme merke.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det bare er meg, men jeg syns jaggu symph serien er noe av de flotteste høyttalerne som finnes.
    Enkelt design som ikke skryter av å være noe annet enn det det faktisk er, pluss godt håndtverk. My kind of shit :)

     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    hei.
    jeg har et sett med patos lyric 301mk2.lurte på om det er noen oppgradering som er vært prisen å gjøre på disse eller burde jeg ha de orginale?

    å ossen forsterker burde je bruke noen som har noen tips?er sugen på electrocompaniet eller primare?
    hva er best?spiller mest country vet ikke om det har mye å si i forhold til forsterker valg..

    planen er å kjøre forsterker å cd spiller i samme merke.
     

    rhaavik

    Medlem
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Det er nesten som jeg skulle sagt det sjøl!!!!!!

    Og med det som står i racket så spiller de nydelig.
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Er det noen som kan si meg forskjellen mellom Patos Lyric 402 og Patos symphonic III AMT. Lydmessig vel og merke?
     

    trebla2

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    Har bare hørt 402 og symp 3 i butikk så kan ikke si så mye om det.Det er vel mye bedre oppløsning i symp.

    Noen som har hørt hvordan det går med patos?Hører lite fra den kanten. Der var jo nye symphonic på vei.Håper fortsatt det skjer
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Det som er likt er 6,5 tommerne til mellomtone og bass, resten er forskjellig.

    Symphonic er mer forseggjort og forfinet, kabinettet er mer solid og har ekte finer. Alle detaljer er mer påkostet, terminaler, internkabling, etc. Spesielt er AMT diskanten helt fantastisk synes jeg.

    Ellers har de vel noe av den samme Patos lyden begge to, forskjellene er ikke natt og dag.

    Lyric serien er helt klart best i forhold til prisen.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    I tillegg til det veggen skriver: Annet delefilter med delefrekvens ca 1700 (lyric ca 2600 mener jeg å huske)
    Og forskjellene er ikke natt og dag, men allikevel veldig viktige.
    Ang patos, så er jeg også skeptisk mtp framtiden. Vet det ble lagt inn anke på konkursbegjeringen, men hva utfallet ble vet jeg ikke.
    Men tviler sterkt på at dette er det siste vi hører fra Moen.
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Takker for svar. Jeg har selv Patos 402 MkIII og med en Patos sub 10". Kjører 402`ene med en Denon 2808 i biamp. Fantastisk trøkk, men kunne være litt mer ZZZ i øvre tonelag. Ellers bare helt utrolig. Håper Moen kommer tilbake! Har litt på følelse av at norske høytalere gjør seg bedre i stuen. Men du verden hvor flotte de nye "Kinahøytalerne" var. Kanskje burde innmaten være norsk?
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Er ikke Patos i fokus her, men Pondus... Begynner vel å bli kaldt ute og en varm vincent er tydeligvis å foretrekke!




     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Da var mine 401 solgt og en Patos-epoke er over for denne gang.
    Vi får se om det noen gang blir et gjensyn. Det avhenger jo ikke minst av firmaets videre eksistens.
    Et hyggelig bekjentskap har det i hvert fall vært, absolutt verdt prisen sin.
     

    J.Haugen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Innlegg
    182
    Antall liker
    0
    Ja, Patos lever videre. Den helt nye Patos Lyric 402MKII (! - altså ikke III) ble nylig testet i en gruppe-test av 10 høyttalere i et svensk blad. Den fikk 8/10 poeng og ble rangert som nr. 2 eller 3. For min del er 402MKII selve "perlen" av alle Patos høyttalere (symphonic-serien inkludert), men det er selvsagt subjektivt....
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Den lille stativhøyttaleren på første bildet er minstemann i det som skulle bli den nye lyric serien. Den fikk jeg så vidt hørt hos Roar før han gikk konkurs, og den låt helt fantastisk. Skulle koste ca 6000,-, og i direkte sammenligning med dynaudio 52 som vel ligger i samme prisleie var patosen totalt overlegen.
    De store røde er prototypen av det som skulle bli nye symphonic IV. Har aldri hørt den, men den nye AMT med dobbelt så stort membranareal enn det forrige generasjon hadde bør jo ha potensiale.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Huff, høres ikke bra ut dette her.

    Håper Moen får orden på det, og kontrollen med merkenavnet Patos igjen.

    Tvi tvi.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Virker som en fin fyr denne Ertzeid.
     

    hifijanago

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Hei har noen patos lyric 302 som trenger en ny forsterker.
    Pris ca 5000-10000, ønsker mye trykk. Brukt eller nytt?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    AVI gir et sinnsykt trøkk. Den kan du kanskje være heldig å få for rundt 10 brukt.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    hifijanago skrev:
    Hei har noen patos lyric 302 som trenger en ny forsterker.
    Pris ca 5000-10000, ønsker mye trykk. Brukt eller nytt?
    Jeg liker EC-forsterkere til Patos.
     

    hifijanago

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    thomand skrev:
    AVI gir et sinnsykt trøkk. Den kan du kanskje være heldig å få for rundt 10 brukt.
    Tenker du på s21? Det blir ikke overkill på min små Lyric 302?
    Det er vel ikke mange av dem på bruktmarkede?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte på denne:

    http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated Amp.html

    Overkill er den overhodet ikke. 302 fortjener minst forsterker i denne klassen.
    Finnes forsterkere som jeg liker bedre i prisklassen, men hvis du vil ha trøkk, så leverer denne i bøtter og spann.
    Jeg liker også EC på patos. Den største integrerte i prelude serien spiller veldig bra på lyric serien.
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Hei!
    Spørsmål til de av dere som har Patos Lyric sub 10" eller 12" vil jeg tro. Jeg har selv Patos Lyric 10" og synes at de 4 "beina" virket noe løs. Dette registrerte jeg ved en noe ulyd fra subwooferen når jeg guffet på litt. Jeg kjøpte meg en silikon patron og limte en fuge rundt "beina". Etter dette er de som en drøm. Er det andre som har merket det samme og som har gjort noe for å forhindre dette. Hva med spikes? ;)
     

    52split

    Medlem
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Goggen50 skrev:
    Hei!
    Spørsmål til de av dere som har Patos Lyric sub 10" eller 12" vil jeg tro. Jeg har selv Patos Lyric 10" og synes at de 4 "beina" virket noe løs. Dette registrerte jeg ved en noe ulyd fra subwooferen når jeg guffet på litt. Jeg kjøpte meg en silikon patron og limte en fuge rundt "beina". Etter dette er de som en drøm. Er det andre som har merket det samme og som har gjort noe for å forhindre dette. Hva med spikes? ;)
    Hei
    Har 12" men har ikke merket at bena er løse, men fant jo fort ut at en form for spikes er nødvendig da den bare sto å danset på parketten!
    Limte på en slags skum plate under hvert ben og det har funket bra!
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Et vennepar av meg har Patos ATM Symphonic III, med det aller nyeste delefilteret (kom vel aldri ut i offisiell versjon??).
    De har Arcam CD92 som kilde.
    Som forsterkere har de prøvd Holfi Integra 8 og Lector VFI 70L
    http://www.norskhificenter.no/210Lector/Ampiflier/VFI-70L/111aProdukt.htm
    De liker sistnevnte best, den har bl.a. en varmere og mer organisk klang enn Holfien; skyldes nok 6922-rørene på utgangen (dette er en hybrid). Den har imidlertid en generende "summelyd", og returneres sannsynligvis til Audioaktøren (som i denne sammenheng har vist null teknisk kompetanse!!).

    Er ute etter noen tips til en god integrert forsterker i prisområde 6 - 10 000 kr. :) :)

    Vet at Roar M anbefaler bl.a. Arcam og Densen (muligens også Thule......??).
    Har også hørt at Primare skal fungere bra på Patos.
    Noen alternativer på bruktbørsen:
    - Primare I30
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,28751.msg30582.html#msg30582
    - Creek Destiny
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,28130.msg29961.html#msg29961
    - Copland CTA 405 (sannsynligvis utenfor budsjett!)
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,28643.0.html
    - Unison Research Unico
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,28609.0.html

    Forsterkeren må ha fjærnkontroll.
    Fordel om den har (mulighet for) phonoinngang.

    Mvh
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Olaps: EC prelude 100w er en god budsjett forsterker som fungerer bra symph III.
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Fikk tak i et strøkent par Patos Symphony II AMT for et par uker siden så da er jeg endelig Patos-eier igjen, etter en pause på ett drøyt års tid. Har fått solgt høyttalere, forsterker og kabler fra det gamle oppsettet så jakten er startet på ny forsterker. Satser på å handle brukt og høyest på ønskelisten står en Arcam FMJ A32. Denne er desverre litt vrien å få tak så det er mulig jeg må se meg om etter alternativer. Primare A30.1 eller I30 bør også kunne gjøre en god jobb, men får se hva som dukker opp!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Grattis. Ser du har en naim cd spiller. Har du prøvd naim forsterkere med patos noengang? Aldri hørt kombinasjonen selv, men kunne kanskje være interessant å prøve.
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    thomand skrev:
    Grattis. Ser du har en naim cd spiller. Har du prøvd naim forsterkere med patos noengang? Aldri hørt kombinasjonen selv, men kunne kanskje være interessant å prøve.
    Hadde Naim Nait 5i inntil i går da denne ble solgt. Kombinasjonen Naim og Patos prøvde jeg i et par ukers tid, men konkluderte med at dette ikke var en helt ideell match. Naim setter et relativt klart preg på lydbildet noe som jeg synes gikk litt utover måten Patos pleier å formidle lyd på. Fungerte bra i enkelte tilfeller, men for det meste satt jeg igjen med et inntrykk av at Patos-ene ikke fikk vist hva de var gode for.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    ok. Jeg fikk til en utrolig match med audio analogue maestro settanta og unison research unico cd (den med 2 rør). Låt knallbra.
    Sugden er allikevel uten tvil det mest musikalske jeg har hatt. Mye har overgått i gjennomsiktighet og detaljrikdom, men som musikkformidler er patos-sugden ihvertfall min greie.
    Godt å se at du fant veien "hjem" igjen, he he. Lykke til
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn