Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Theater skrev:
    Fikk tak i et strøkent par Patos Symphony II AMT for et par uker siden så da er jeg endelig Patos-eier igjen, etter en pause på ett drøyt års tid. Har fått solgt høyttalere, forsterker og kabler fra det gamle oppsettet så jakten er startet på ny forsterker. Satser på å handle brukt og høyest på ønskelisten står en Arcam FMJ A32. Denne er desverre litt vrien å få tak så det er mulig jeg må se meg om etter alternativer. Primare A30.1 eller I30 bør også kunne gjøre en god jobb, men får se hva som dukker opp!
    Grattis med flotte høyttalere! Har hørt FMJ A32 sammen med Lyric 402.2 og det er en knallmatch! Lykke til med forsterkerkjøp!
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Raist skrev:
    Theater skrev:
    Fikk tak i et strøkent par Patos Symphony II AMT for et par uker siden så da er jeg endelig Patos-eier igjen, etter en pause på ett drøyt års tid. Har fått solgt høyttalere, forsterker og kabler fra det gamle oppsettet så jakten er startet på ny forsterker. Satser på å handle brukt og høyest på ønskelisten står en Arcam FMJ A32. Denne er desverre litt vrien å få tak så det er mulig jeg må se meg om etter alternativer. Primare A30.1 eller I30 bør også kunne gjøre en god jobb, men får se hva som dukker opp!
    Grattis med flotte høyttalere! Har hørt FMJ A32 sammen med Lyric 402.2 og det er en knallmatch! Lykke til med forsterkerkjøp!
    Takk for det! Skulle noen snuble over en FMJ A32 til salgs er det bare å skrike ut!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Raist: Har du blitt Klipsch'ed? :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    thomand skrev:
    Raist: Har du blitt Klipsch'ed? :)
    Ja, jeg har visst det ;D

    Det var med tungt hjerte at Symphonic ble solgt, men jeg har drømt om La Scala lenge og hadde bestemt meg for å bygge CornScala klonene med elementer fra Bob Crites. Så dukket disse La Scalaene opp på børsen og det var gjort...! :) Var en lang periode fra jeg solgte til de "nye" var i hus, men jeg hadde heldigvis noen Basic 400 som gjorde en ypperlig jobb gjennom sommeren og høsten..

    Ser at du har fått deg SII og Sugden, det må jo være en kanonmatch!!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Raist skrev:
    thomand skrev:
    Raist: Har du blitt Klipsch'ed? :)
    Ja, jeg har visst det ;D

    Det var med tungt hjerte at Symphonic ble solgt, men jeg har drømt om La Scala lenge og hadde bestemt meg for å bygge CornScala klonene med elementer fra Bob Crites. Så dukket disse La Scalaene opp på børsen og det var gjort...! :) Var en lang periode fra jeg solgte til de "nye" var i hus, men jeg hadde heldigvis noen Basic 400 som gjorde en ypperlig jobb gjennom sommeren og høsten..

    Ser at du har fått deg SII og Sugden, det må jo være en kanonmatch!!
    Ja, har spillt på sugden og II siden i fjor, og er stadig like fornøyd.
    Fungerer bra sammen syns jeg.
    Gøy med Klipsch da. Har spillt en del på RF82, og de er virkelig morsomme.
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Der ordnet det seg jammen på forsterker-fronten! Kommer til å ha en Arcam FMJ A38 på plass i racket i løpet av kort tid. Satser på at dette er en like god match som A32 visstnok skal være. Da gjenstår det bare å finne ny signal-kilde. Ser det ligger en DiVA CD192 ute på bruktbørsen, som kan være aktuell!
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    skal kjøpe forsterker til mine patos lyric 301mk2

    er i tvil om hva jeg skal ha. Men er sugen på hegel h200 eller eci-5 fra electrocompaniet.

    primare og thule er også aktuelle.noen som har peiling på hva som ville vært den beste matchen i forhold til pris.
     
    T

    timc

    Gjest
    Vincent 236 passer veldig bra synes jeg.


    Parasound NC serien er også en god match.


    -TimC
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    jano007 skrev:
    Hei.
    skal kjøpe forsterker til mine patos lyric 301mk2

    er i tvil om hva jeg skal ha. Men er sugen på hegel h200 eller eci-5 fra electrocompaniet.

    primare og thule er også aktuelle.noen som har peiling på hva som ville vært den beste matchen i forhold til pris.
    Hegel er ingen god match i mine ører. Eci-5 og primare I30 er gode forsterkere. Vincent 236 kan jeg ikke fordra lyden i, men parasound som timc nevner funker veldig bra.
    IMO.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Theater skrev:
    Der ordnet det seg jammen på forsterker-fronten! Kommer til å ha en Arcam FMJ A38 på plass i racket i løpet av kort tid. Satser på at dette er en like god match som A32 visstnok skal være. Da gjenstår det bare å finne ny signal-kilde. Ser det ligger en DiVA CD192 ute på bruktbørsen, som kan være aktuell!
    Gratulerer med ny forsterker. Ble det ny spiller i samme slengen også?
     
    T

    timc

    Gjest
    thomand skrev:
    jano007 skrev:
    Hei.
    skal kjøpe forsterker til mine patos lyric 301mk2

    er i tvil om hva jeg skal ha. Men er sugen på hegel h200 eller eci-5 fra electrocompaniet.

    primare og thule er også aktuelle.noen som har peiling på hva som ville vært den beste matchen i forhold til pris.
    Hegel er ingen god match i mine ører. Eci-5 og primare I30 er gode forsterkere. Vincent 236 kan jeg ikke fordra lyden i, men parasound som timc nevner funker veldig bra.
    IMO.

    På en symphonic med AMT diskant er jeg litt enig med deg thomand. Men lyric, og da spesielt den eldre 301 er såpass sedat at den ekstra fresen i toppen som SV-236 har, er ganske så kledelig. imo så klart :)



    -TimC
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    oki.kansje satse på en eci-4 da.

    eller en nc 2100 og en nc 2125

    eller ville halo serien til parasound gi enda mer? a23 og p3?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Halo serien har jeg lite erfaring med, men så vidt jeg vet skal dette være en bra match med patosene. Ville sett litt på den største integrerte til ECs prelude serie. Den liker jeg godt.
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    ja men syns ikke prelude serien har det fine utsende som ec er kjent for..

    men er kansje utrolig bra til prisen.er vel rundt 23000kr for det største settet med cd spiller også?

    ossen kabler funker bra da?kimber eller nordost noen testa de?
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Kjørte mine Symph III AMT på Parasound sin Halo P3/A21, synes det låt meget bra, absolutt en kombo å prøvelytte. Anbefales!! 8)
     
    T

    timc

    Gjest
    Halo er vesentlig bedre enn NC ja, men så koster det jo en del mer.


    NC er på mange måter mer for pengene. Spesielt forforsterkeren NC2100 synes jeg er knallgod til prisen.

    Personlig er jeg ikke noe fan av kombinasjonen EC og Patos, men jeg vet at mange er uenige med meg.


    -TimC
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    ja ingen er like.men ser det ligger en p3 til salgs brukt for 4500 det er jo billig vel.å så får en vel en a23 for en grei pris eller kansje gå for a21 vist en eventuelt skal oppgradere.

    var på strandberg i skien.han solgte jo ec og parasound.hørte på eci-5 og symp 2 det spilte utrolig bra.så spilte de på parasound a21 d3 og c2 å l302 men det var dårlig plasering på l 302 så likte ikke lyden i butikken men hørtes jo ut som parasound ga bra med krefter for å si det sånn
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Var innom hifiklubben og fikk pris på arcam a38 til 13000kr.er det bra pris eller?arcam er vel bra til patos som jeg har skjønt.

    så kan man jo eventulet bygge ut med arcam p38 til 9000kr så har man vel et supert oppsett sammen med en arcam cd spiller..

    noe som har testa det på patos?
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    jano007 skrev:
    Var innom hifiklubben og fikk pris på arcam a38 til 13000kr.er det bra pris eller?arcam er vel bra til patos som jeg har skjønt.

    så kan man jo eventulet bygge ut med arcam p38 til 9000kr så har man vel et supert oppsett sammen med en arcam cd spiller..

    noe som har testa det på patos?

    Ligger en Arcam FMJ A32 på bruktbørsen nå til 7500,- ;)
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    thomand skrev:
    Theater skrev:
    Der ordnet det seg jammen på forsterker-fronten! Kommer til å ha en Arcam FMJ A38 på plass i racket i løpet av kort tid. Satser på at dette er en like god match som A32 visstnok skal være. Da gjenstår det bare å finne ny signal-kilde. Ser det ligger en DiVA CD192 ute på bruktbørsen, som kan være aktuell!
    Gratulerer med ny forsterker. Ble det ny spiller i samme slengen også?
    Fikk et relativt bra tilbud på en Arcam FMJ CD36T nettopp , men er litt usikker på om jeg skal tillate meg å tøye budsjettet enda mer enn planlagt. ::) Får satse på å kvitte meg den eksisterende cd-spilleren min først tenker jeg.

    BTW: Hvordan vil du karakterisere Chord-kabler sammenlignet med f.eks Kimber?
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    men fikk pris på en primare i21 vil den funke bra på patos?liker designet ber på primare en arcam
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    jano007 skrev:
    men fikk pris på en primare i21 vil den funke bra på patos?liker designet ber på primare en arcam
    Har ikke hørt særlig mye på Primare I21, men sammenlignet med nevnte Arcam FMJ A32 tror jeg nok den ikke når helt opp.
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Ja stemmer arcam er vel hakke kraftigere.å litt mere high end også.men få primare med et bra kabel sett så kan det nok ikke bli helt galt vel.

    driver å skal kjøpe kabler også.ser litt på nordost heimdal eller baldur.noen som har testa disse eller har noen enda bedre forsalg?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    Olaps: EC prelude 100w er en god budsjett forsterker som fungerer bra symph III.
    Har hatt anledning til å teste ut Unison Reseach Unico SE (med Mullard CV4003) på Symphonic III.
    Kjempematch!! :)
    Det var som å få nye høyttalere i stua. Den spilte virkelig med autoritet, gravde fram dypbass som jeg ikke trodde høyttalerne hadde.
    Herlig mellomtone, luftig oppløst topp, STORT lydbilde (i alle retninger).
    Vi testet på en lånt demomodell fra Maxwell

    Kan virkelig anbefales :)

    Mvh
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    olaps skrev:
    thomand skrev:
    Olaps: EC prelude 100w er en god budsjett forsterker som fungerer bra symph III.
    Har hatt anledning til å teste ut Unison Reseach Unico SE (med Mullard CV4003) på Symphonic III.
    Kjempematch!! :)
    Det var som å få nye høyttalere i stua. Den spilte virkelig med autoritet, gravde fram dypbass som jeg ikke trodde høyttalerne hadde.
    Herlig mellomtone, luftig oppløst topp, STORT lydbilde (i alle retninger).
    Vi testet på en lånt demomodell fra Maxwell

    Kan virkelig anbefales :)

    Mvh
    Den har jeg også prøvd her hjemme, og jeg likte den også svært bra. Jeg ønsket en litt mer frampå fremførelse, men ikke noe feil i det hele tatt. Bassen er, som du er inne på, helt vannvittig i den forsterkeren. Angrer litt på at jeg ikke fikk prøvd den med oppgraderte rør. Orginalrørene er visst bare sorgen.
    Jeg har nevnt denne forsterkeren som en perle flere ganger på sentralen, så det er artig å se at andre også er av samme oppfatning.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    olaps skrev:
    thomand skrev:
    Olaps: EC prelude 100w er en god budsjett forsterker som fungerer bra symph III.
    Har hatt anledning til å teste ut Unison Reseach Unico SE (med Mullard CV4003) på Symphonic III.
    Kjempematch!! :)
    Det var som å få nye høyttalere i stua. Den spilte virkelig med autoritet, gravde fram dypbass som jeg ikke trodde høyttalerne hadde.
    Herlig mellomtone, luftig oppløst topp, STORT lydbilde (i alle retninger).
    Vi testet på en lånt demomodell fra Maxwell

    Kan virkelig anbefales :)

    Mvh
    Den har jeg også prøvd her hjemme, og jeg likte den også svært bra. Jeg ønsket en litt mer frampå fremførelse, men ikke noe feil i det hele tatt. Bassen er, som du er inne på, helt vannvittig i den forsterkeren. Angrer litt på at jeg ikke fikk prøvd den med oppgraderte rør. Orginalrørene er visst bare sorgen.
    Jeg har nevnt denne forsterkeren som en perle flere ganger på sentralen, så det er artig å se at andre også er av samme oppfatning.
    Vet ikke hvor stor forbedring det er med Mullard (Cv 4003, prod 83-05) vs standard (Elektro Harmonix) rør, hadde kun Mullard tilgjengelig.
    http://www.tubedepot.com/nos-cv4003.html

    Nyttig lesestoff om man ikke kjenner de forskjellige rørmerkene og rørekvivalentene (12AU7/ECC82/CV4003/B749/5814A):
    https://www.tubeworld.com/12au7.htm

    Mvh
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Venter i spenning på symphonic II AMT. Skal brukes sammen med Hegel H200. Blir det så god match som jeg har hørt rykter om, blir det virkelig godlyd i heimen.

    Er det noe her som har gjort noen oppgraderinger av sine høyttalere? Bytting av internkabler, bedre mellomtone ellement etc.

    Tips mottas med takk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Patos' venner

    Da var ny CD-spiller på plass! Endte opp med en Arcam FMJ CD36T som gjør en glitrende jobb sammen med FMJ A38-forsterkeren.

    Neste punkt på programmet blir oppgradering av kabler. Per i dag kjører jeg QED Silver Anniversary til høyttalerene og Tara Labs Prism 200A mellom forsterker og cd-spiller. Regner med at jeg har en del å vinne på å bytte ut begge deler, men hva bør jeg kikke på? Chord, Kimber og Nordost er produsentene jeg primært vurderer.
     

    trebla2

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    Er det noen som har hørt hvordan det ligger ann med patos.Kommer de seg på beina igjen
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    er det noen som har prøvd denon pma 2000 på patos lyric eller symphonic?
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Lurer sterkt på å kjøpe noen Patos sympfonic III AMT :) Jeg har selv Patos Lyric 402 Mk III. Er det noen som kan si noe om kvalitets forskjell. Kanskje i %? De siste Sympfonic III AMT har de noen oppgraderinger som Lyric har? Takker for alle svar!
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Goggen50 skrev:
    Lurer sterkt på å kjøpe noen Patos sympfonic III AMT :) Jeg har selv Patos Lyric 402 Mk III. Er det noen som kan si noe om kvalitets forskjell. Kanskje i %? De siste Sympfonic III AMT har de noen oppgraderinger som Lyric har? Takker for alle svar!
    Det er noen forskjell på disse høyttalerne. Diskanten i Symponic serien er en helt annen. Samtidig er kassene litt mer solid. Det hele låter stort mektig og behagelig. Du får en høyttaler som vrikelig spiller musikk. Du vil merke noen flere detaljer i symponic serien, litt mer organisk lyd osv. Men kjøper du Patos generelt, få fjernet bi wiringen. Det ga ett helt fantastisk løft hjemme hos meg. Amt diskanten må være blandt de beste som er å få tak i. Så du blir nok ikke skuffet om du bytter.
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    [Det er noen forskjell på disse høyttalerne. Diskanten i Symponic serien er en helt annen. Samtidig er kassene litt mer solid. Det hele låter stort mektig og behagelig. Du får en høyttaler som vrikelig spiller musikk. Du vil merke noen flere detaljer i symponic serien, litt mer organisk lyd osv. Men kjøper du Patos generelt, få fjernet bi wiringen. Det ga ett helt fantastisk løft hjemme hos meg. Amt diskanten må være blandt de beste som er å få tak i. Så du blir nok ikke skuffet om du bytter.
    [/quote]

    Takker for svar. Nå låter mine "nye" Patoser eventyrlig. Jeg bruker biamp fra surround anlegg og det fungerer bra hos meg. Mener du at en bare skal kjøre med 2 ledninger på Patosene? Mine høytalere er Mk III. Har Symphonic sertien tilsvarende oppgradereinger?
    Det må vel bli brukte høytalere siden produksjonen er lagt ned? Vet du noe om dette?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Goggen50 skrev:
    [Det er noen forskjell på disse høyttalerne. Diskanten i Symponic serien er en helt annen. Samtidig er kassene litt mer solid. Det hele låter stort mektig og behagelig. Du får en høyttaler som vrikelig spiller musikk. Du vil merke noen flere detaljer i symponic serien, litt mer organisk lyd osv. Men kjøper du Patos generelt, få fjernet bi wiringen. Det ga ett helt fantastisk løft hjemme hos meg. Amt diskanten må være blandt de beste som er å få tak i. Så du blir nok ikke skuffet om du bytter.
    Takker for svar. Nå låter mine "nye" Patoser eventyrlig. Jeg bruker biamp fra surround anlegg og det fungerer bra hos meg. Mener du at en bare skal kjøre med 2 ledninger på Patosene? Mine høytalere er Mk III. Har Symphonic sertien tilsvarende oppgradereinger?
    Det må vel bli brukte høytalere siden produksjonen er lagt ned? Vet du noe om dette?
    [/quote]

    Fikk loddet om mine inni, slik at kun to av terminalene fungerer. Dette ga mye bedre sammenheng mellom dskant og mellomtone bass. Slipper bøyler på utsiden av høyttaleren. Det er vel en av de største oppgraderingene jeg har hørt på en høyttaler. Nå er det også slik at dette gjelder ikke bare for Patos, men de fleste høyttalermerker som benytter seg av bi og tre wiring.
     

    J.Haugen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Innlegg
    182
    Antall liker
    0
    Er det noen som har hørt hvordan det ligger ann med patos.Kommer de seg på beina igjen
    Ja, Roar Moen han er faktisk igang igjen! Han holder på med å videreutvikle Lyric-serien og Symphonic, og er klar til å levere nye høytalere nå i mai-juni. Gled dere!
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Det var gledelige nyheter!

    Blir navnet fremdeles Patos?
     

    trebla2

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    Dette var gode nyheter.Noen som vet om de nye Lyric\symphonic er kina modeler eller skal de lages i norge?
     

    J.Haugen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Innlegg
    182
    Antall liker
    0
    Dette var gode nyheter.Noen som vet om de nye Lyric\symphonic er kina modeler eller skal de lages i norge?
    Kristiansand. Samme lokaler som før.........
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn