Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Tror det var på nittitallet en gang. Husker jeg hørte de på ett Myryad anlegg da di kom. Spilte godt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    301 ble i hvertfall testet i lyd&bilde i oktober 1996. Jeg kjøpte mine tidlig i 1997, og har de fremdeles.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    301 ble i hvertfall testet i lyd&bilde i oktober 1996.
    Jeg mener å huske at dette var en ganske panegyrisk test, det var ikke måte på hvor fantastiske de var, så opp i skyene at jeg fremdeles husker det 23 år senere.
     

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Helt sant! Den fikk enormt med skryt. Bare slått på målstreken av en Mission høyttaler, i årets beste kåringen. Har fortsatt bladet liggende. Med en god forsterker låter de fortsatt veldig bra, mtp. pris og alder.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    patos symphonic II i lite rom

    Heisann.

    Vurderer en oppgradering på høyttalerne og lurer litt på symphonic II amt. Jeg har nylig hørt patos symphonic IV hos en kamerat og må si lyden var meget tiltalende.

    Utfordringen min er om rommet er for lite. Har en adskilt del av stuen som er på ca 16 m2. Krixene jeg har i dag spiller bra men med en tanke "buldre" bass.

    Noen her som har innspill på dette?
     

    oajakob

    Fersking
    Ble medlem
    03.08.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Heisann har ødelagt ene bassen i mine Lyric 501 (MK1)...er det noen som har forslag på nye elementer som kan erstatte de originale bassene, og som fungere likt....eller bedre enn Seas CD21 RNX/DDP (H 829-08), som er umulig å få tak i...
     

    CV-Gunnarr

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    7
    Sted
    Vigeland / Vest Agder
    Hei.

    Fikk just tak i mitt første par med Patos, nærmere bestemt Lyric 502.🙂
    Veldig artig lyd i dem, bassrike og spiller virkelig høyt.
    Men finner lite info om dem, kom disse også i en Mk2 og Mk3 utgave? Står ikke noe om det bakpå mine, serienr er 19626 & 19627.
    Mere info om dem hadde vært gøy å vite, som nypris f.eks. Forrige eier sa dem var fra 2007.

    Prøvde å legge ut bilde men det var værre enn jeg trodde å få til 😅
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    2
    Symphonic IV
    Svogeren min har et sett Symphonic IV hvor den ene diskanten er gåen.
    Mener det er bånddiskant i disse, og spørsmålet er om none vet hva slag det er og hvor man kan få tak i erstatningselement.
    Må man evt. bytte begge så går jo det også, men bør ikke være for mye ombygging på kabinettene.
    Gode tips mottas med takk :)
     

    mrxmix

    Fersking
    Ble medlem
    11.09.2019
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei
    Jeg har et par Lyric 301 eller 302 mk2 fra 1997, står ikke hvilken modell det er på baksiden, kun serienr (litt hjelp med det?). Forsterker er en Abrahamsen V2.0 UP fra 2015 i tillegg har jeg en Abrahamsen V6.0 DAC. Jeg er meget fornøyd med lyden og hvor musikalsk Lyricene spiller. Og med streaming via Tidal har gamle album fått nytt liv. Pink Floyd "Division Bell" i Master-kvalitet ble en utrolig herlig opplevelse. Likens remastringen av The Wall. Men til poenget. Jeg har hørt mye godt om 402 Mk2 og har nå noen i kikkerten. Er det noen som vet hva forskjellen er på 301/302 og 402 lydmessig? Har hørt at bassen er mye strammere og presis, men utover det?

    Er det noen som evt kan avse orginalesker til 402 dersom jeg trenger de? De som er i kikkerten mangler orginalembalasje og om jeg da kan låne og etterpå sende tilbake, porto dekt av meg. :)
     
    Sist redigert:

    SanderP

    Fersking
    Ble medlem
    30.09.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Hallo!

    Jeg har noen Patos Symphonic IV med dome diskant, den ene er ødelagt og må byttes.

    Derfor tenkte jeg på muligheten for å oppgradere til AMT diskant. Jeg vet det er umulig å finne orginal AMT diskanter. Finnes den noe erstatnings AMT diskanter som er i samme gate som de Moen lagde?
     
    Ble medlem
    03.11.2019
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Samme elementer i Lyric 301 mk1 og mk2?

    Har et par Lyric 301 mk2 og det virker som om bass/mellomtonene har tatt kvelden. Er Seas CA17 RCD/P2. Noen som vet om det er samme elementer i 301 mk1?
     

    Pantherus87

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    19
    Patos venner

    Hei, jeg er nyskjerig på alle dere patos eiere, erfaringer, hvilket utstyr bruker dere...
    Startet med patos lyric 501mk2 og cayin 252b, hadde en sorround periode med cayin dp12ex, samme patos ene I front, c202, lyric 102 bak
    Forrige sommer ble det cayin 402mk2 og cayin 353b I dag ble den oppgradert til cayin s200? Med imponerende resultatet.

    Lyd kilde lp spiller kjøpt brukt pakke
    RP3 platespiller - kjøpt 2013
    Rega exact MM pickup - kjøpt 2013 - oppgradert fra Elys2
    Rega TT-PSU separat strømforsyning - Kjøpt 2014
    Rega phono MM RIAA-trinn - Kjøpt 2014
    Ny RB330 tonearm - byttet i 2016

    Digitalt henry audio dac koblet over tv med Tidal

    Kabler supra Strøm kabel
    Supra PLY høytaler kabler
    Supra RCA kabler

    Forslag til forbedring?
    Lurer på supra kabler med støy skjerming
    ISO tek strøm filter
     

    Pantherus87

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    19
    Hei, jeg er nyskjerig på alle dere patos eiere, erfaringer, hvilket utstyr bruker dere...
    Startet med patos lyric 501mk2 og cayin 252b, hadde en sorround periode med cayin dp12ex, samme patos ene I front, c202, lyric 102 bak
    Forrige sommer ble det cayin 402mk2 og cayin 353b I dag ble den oppgradert til cayin s200? Med imponerende resultatet.

    Lyd kilde lp spiller kjøpt brukt pakke
    RP3 platespiller - kjøpt 2013
    Rega exact MM pickup - kjøpt 2013 - oppgradert fra Elys2
    Rega TT-PSU separat strømforsyning - Kjøpt 2014
    Rega phono MM RIAA-trinn - Kjøpt 2014
    Ny RB330 tonearm - byttet i 2016

    Digitalt henry audio dac koblet over tv med Tidal

    Kabler supra Strøm kabel
    Supra PLY høytaler kabler
    Supra RCA kabler

    Forslag til forbedring?
    Lurer på supra kabler med støy skjerming
    ISO tek strøm filter
     

    tigerw97

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    242
    Antall liker
    333
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Det er riktig som du sier. Båndet i seg selv kommer fra Sveits, og diskanten er produsert av Roar for hånd.
    Han kunne ikke finne noen i Kina som kunne kopiere båndet.

    For min del synes jeg 25000kr var mye, men det er ikke dermed sagt at de ikke er verdt det for deg.
    Mange av oss er opptatt av å tape minst mulig ved gjensalg, og er du en av disse tror jeg prisen er litt høy.. Men vanskelig å si sikkert! :)
    Har selv Symphonic 3 AMT og og AMT diskant Eton ER 4 som er produsert i Tyskland. Dere kan jo se på bildene og sammenligne selv...
    Eton ER-4.jpg
    Symphonic 3 AMT.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei og velkommen til HFS. Usikker på hva du spør etter her men kjøp og salg gjøres på vår eminente bruktbørs og ikke på selve forumet.
     

    Danna

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Hei 😊 noen som vet om et par med Symphonic III til salgs?
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    Hei.vet ikke hvor mye liv det er i dette forumet lenger,men jeg prøver..har fått tak i ett par med gamle patos 401,er vel fra den første lyric serien mkI..diskantene er desverre ferdige,og da det ikke går an å oppdrive vifa diskanter lenger med rett spec,så er det et problem..det eneste jeg har funnet med nesten identisk spec er et par fra scanspeak..disse koster da 500kr stk. pluss frakt og moms osv.så sluttsummen kommer sikkert på 16-1700..spørsmålet er hva jeg skal gjøre? er det verd å kjøpe disse for og få dem i stand,eller er det ikke noe å satse på lenger? dilemmat er jo att det er egentlig for gode kasser og kassere også.. noen innspill??
     
    Sist redigert:

    dogg-e

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    49
    Antall liker
    15
    Sted
    Askim
    Hei.vet ikke hvor mye liv det er i dette forumet lenger,men jeg prøver..har fått tak i ett par med gamle patos 401,er vel fra den første lyric serien mkI..diskantene er desverre ferdige,og da det ikke går an å oppdrive vifa diskanter lenger med rett spec,så er det et problem..det eneste jeg har funnet med nesten identisk spec er et par fra scanspeak..disse koster da 500kr stk. pluss frakt og moms osv.så sluttsummen kommer sikkert på 16-1700..spørsmålet er hva jeg skal gjøre? er det verd å kjøpe disse for og få dem i stand,eller er det ikke noe å satse på lenger? dilemmat er jo att det er egentlig for gode kasser og kassere også.. noen innspill??
    Satt det ikke Morel MDT32-s i disse? Solgte nettopp ett par 401 MKII. For all del, dem spiller bra. Delefilter og interne kabler kan fort oppgraderes i disse for å få frem litt mere detaljer.
     

    Trogul

    Fersking
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    TØNSBERG
    Jeg har blitt lykkelig eier av et par Patos Lyric 502, hvor den ene mellomtonen er tatt kvelden. Dette er en Seas MCA 12RC/P. Disse er sikkert oppgradert, men ikke sikkert de da passer høytalerne lenger. Noen som vet om det er mulig komme i kontakt med Roar Moen? Ev. hvordan jeg finner kontakt info?
    Mvh Trond Brekke Gulvik
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.030
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Moen forsvant vel til det Vennesla firmaet som selger de jalla høyttalerne med grønne elementer??
     

    aredamli

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Sted
    Solbergelva
    Kjenner noen til om det er noe spesielt med "Limited Edition" utgaven av Patos B-500?
    En av mine "Limited Edition" har serienr 001629 og en av de "ordinære" har 09183.
    Kanskje noen har noen skriv eller artikler om disse fra den tiden.


    I dag kl 17:58
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Gikk på en smell her nylig og kjøpte meg et par B-400 til nesten ingen penger.
    Hvordan er det mulig at Moen Audio gikk konkurs ?
    Partyhøyttalere så det holder :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Plukket opp ett par Patos 401-c i går for en slikk og ingenting. Har ikke sett disse før, tror de må være en veldig tidlig modell. Morel MDT32 og Vifa P21 elementer. De spiller sjokkerende bra! Dette var artig.
    Noen som vet noe om denne modellen?
     

    Vedlegg

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er lyden i 301 mkII?
    Tenker spesielt på mellombass, dypbass vet jeg Patos har mengder av generelt over hele produktspektret.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Gikk på en ny smell for et par uker siden og kjøpte et par basic 510 mk2 for veldig lite penger.
    Synes ikke de er så veldig forskjellig fra B-400.

    Så her gledes :)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    En kompis har et par B400 med gåen diskant. En to-veis sak med 8" bass.

    Noen som vet om en noenlunde korrekt erstatningsdriver? Originalen er en Vifa TC25TG05 (6 Ohm?).
    Dette er til garasjebruk, så trenger ikke være 100%, men kjekt å treffe sånn noenlunde med eksisterende filter.

    20220508_124511_001.jpg 20220508_124435.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn