Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Ludo

    Gjest
    Jeg har pensjonert Dikemark fordi den etterhvert som jeg oppgraderte anlegget avslørte seg. Festkul i bassen og litt ullen oppover. Men en helt ok budsjettkabel som gir mye morolyd.

    Når det gjelder FAT LMC så anbefales den på det sterkeste ! Fikk tight og strammere bass og dynamikken åpenbarte seg enda bedre :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Fant dette bildet av en eller annen patos på nettet. Sinnsykt kult:

     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen enkelt forklare meg hvordan jeg legger inn bilder her
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Kan noen enkelt forklare meg hvordan jeg legger inn bilder her
    Du må laste opp bildene til en online lagringsplass. F.eks home.no. Høyreklikk så bildet, velg kopier bildeadresse, lim så denne inn mellom [ img] og [ /img]
    Eller mail meg bildene på thomas.andersen@losmail.no så kan jeg legge de ut for deg.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Legger ut noen bilder fra et besøk hos Patos for noen år siden (402 var da helt ny!)..





    Noen som vet om det er de Symphonic prototypene til nobleman på avforum.no man ser til høyre?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Du må laste opp bildene til en online lagringsplass. F.eks home.no. Høyreklikk så bildet, velg kopier bildeadresse, lim så denne inn mellom [ img] og  [ /img]
    Eller mail meg bildene på thomas.andersen@losmail.no så kan jeg legge de ut for deg.
    Takk skal du ha, da har du straks mail :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Fant dette bildet av en eller annen patos på nettet. Sinnsykt kult:
    Utrlig kult bilde!!! Noen som kjenner igjen modellen? Kan ikke komme på å ha sett noen patos modell med lignende diskant, eller er det lyset/photoshop som lurer oss? :)

    Kan noen enkelt forklare meg hvordan jeg legger inn bilder her
    Dersom du ikke har hjemmesideplass, så er photobucket veldig greit! www.photobucket.com
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Her er bilder fra Brianh. Dette var dødspent. Var noen motherføkkere av noen effektforsterkere du hadde. Kult å se høyttalerne igjen.





     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    N I C E ! Brianh!!! ;D Noen dræbere av noen effektforsterkere ;D
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hjelpen. Foto er ikke min sterke side ser jeg :) Effektforsterkerene har ingen problemer med å blåse liv i Patosene ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Utrlig kult bilde!!! Noen som kjenner igjen modellen? Kan ikke komme på å ha sett noen patos modell med lignende diskant, eller er det lyset/photoshop som lurer oss? :)
    Er nok bare photoshop som spiller oss ett puss tror jeg. Modellen må være en eldre lyric tror jeg. x01 serien kanskje. Ser nemlig ut til at 6,5" har 4 skruer mens, hvis jeg ikke husker feil, x02 har 6 skruer. Mitt beste forslag ihvertfall :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Effektforsterkerene har ingen problemer med å blåse liv i Patosene ;D
    Tror jeg så gjerne. Jeg vil også ha 2 sånne beist ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ja der er nødt til æ være en L x01 i såfall.. Basic serien hadde kun 3 eller 4 skruer i diskantelemntet tidligere og symphonic serien har vel alltid hatt filt rundt diskanten? Tipper på 101 eller 301, siden 401/501 har 8 tommer.. Tror du må sende en mail til Roar å høre :D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Nå var det så gøy med bilder, at jeg slenger ut et par til jeg.







     

    Joe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Innlegg
    243
    Antall liker
    53
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert oppsett, thomand.
    Men hva er de svarte greiene oppå komponentene dine?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Lekkert oppsett, thomand.
    Men hva er de svarte greiene oppå komponentene dine?
    Takk for det.
    De svarte greiene er en eichman topper vibrasjonsdemper. Ser tøffe ut, men virker ikke ;)
    Sånt man kjøper når man kjeder seg ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Det anlegget ser vannvittig stilig ut Thomand! Morro å se bilder av så mange flotte Patos anlegg :)

    Voodoo er viktig ;D
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Desverre så har ikke jeg hørt Patos. Men jeg er veldig nyskjerig på Symphonic IV AMT. Noen som har hørt denne?

    mvh
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    har hørt den flere ganger. en drøm for øret og en drøm for øyne. litt for stor for min stue ( og kone) har derfor bestemt meg for 3 ern.
    Har du sammenlignet de med andre topp høytallere?

    Spør fordi at prisen på disse(ca.48000,-) er mye bedre en foreksempel Dali Ms5 (ca.75000-80000,-)Og i forhold til mange av konkurentene, med ca. samme ellememt bestykning.

    mvh
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Har du sammenlignet de med andre topp høytallere? Spør fordi at prisen på disse(ca.48000,-) er mye bedre en foreksempel Dali Ms5 (ca.75000-80000,-)Og i forhold til mange av konkurentene, med ca. samme ellememt bestykning.

    mvh
    Thomand: Var det ikke noen fra Søgne som hadde testet Symphonic III opp mot bl.a. Martin Logan (clarity eller vantage?) Vet du noe om dette?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Nja, mulig. En kompis av meg som har 302 hadde et par clarity på hjemlpn, men de fungerte ikke i det hele tatt i lytterommet hans. Var bedre nede i stua, dog ikke perfekt. Men clarityen i rette rommet med rette elektronikken er rått. Har inntrykk av at ML krever en del for å fungere.
    De dyre daliene har jeg kun hørt i butikk, men samenlignet med det jeg hørte av symphonic IV på messa, så holdt de ikke mål. Symphonic IV er vanvittig. Den spiller så uforskammet stort og fengende at det er en drøm. Uten tvil min drømmehøyttaler numero uno.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Kan si meg eng der Thomand! Hørte på Helicon 400/ Euphonia MS3/5 og N803 i butikk.. For all del: Det er bra høyttalere, men de blir for analytiske og kjedelige for oss som er vant til det fantastiske Patos drivet :) Sikkert mer "riktige" men dog så kjedelig... Har aldri (!) hørt nyere symphonic (AMT) desverre...
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Hvordan tror dere et sett med Symphonic IV vil fungere på et nøytralt til litt mørk/varmt lydende oppsett? En annen ting, disse Sym.IV trenger vel et diggert lyterom eller?

    mvh
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Det kan fungere glimrende. Patos er ikke så mørke i klangen som de var tidligere, men ekstremt åpne og varme. Primare som jeg bruker er jo ofte omtalt som varmtlydende, men ble en fantastisk match med patos. Sym IV skal helst ha litt rom ja. Kan bli litt mye i bunn i små rom.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Melder meg herved inn i venneklubben.

    Har selv et par originale L301 som jeg er svært glad i.
    Husker fremdeles lytteseansene for 10 år siden da disse ble valgt. Hadde hørt på og forkastet mange såkalte dyre og "bedre" merker, og prøvde etter beste evne å forklare en stadig mer fortvilet selger hva jeg var ute etter. Tilslutt kom han drassende med disse for meg ukjente norske høytalerne, og all tvil ble bokstavelig talt blåst til side.
    Drives av en ECI-2 som fores av en Thule Spirit CD spiller. Har vel hatt dette anlegget i over ti år nå og synes det holder godt fremdeles.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Det kan fungere glimrende. Patos er ikke så mørke i klangen som de var tidligere, men ekstremt åpne og varme. Primare som jeg bruker er jo ofte omtalt som varmtlydende, men ble en fantastisk match med patos. Sym IV skal helst ha litt rom ja. Kan bli litt mye i bunn i små rom.
    Litt usikker på hvor stort lyterom det blir. Er på jakt etter ny leiglihet. Så det er litt spennende hvordan ting blir fram over! Mulig at jeg havner på stativ høytallere.

    mvh
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Hører vel strengt tatt ikke inn under denne tråden, med siden det har vært nevnt her ; ny preamp og nytt rack - se bort fra kabelsalaten til venstre i bildet...

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Ludo, har fått rapporter fra en felles bekjent at det spiller riktig så bra hos deg. ;)
    Og pent er det også. Forresten, grattis med nye høyttalere! :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Grattis med EC preamp Ludo, synes det er morro å se komponentene som blåser liv i høyttalerene også :) Hvordan er 4.7'en i forhold til Ming Da?

    Velkommen Veggen! L301 er jo en klassiker og skal vel være veldig bra match på EC? (Erindrer såvidt en artikkel i fagpressen fra den tiden!?!) ;D Du får legge ut en bilde presentasjon :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Litt usikker på hvor stort lyterom det blir. Er på jakt etter ny leiglihet. Så det er litt spennende hvordan ting blir fram over! Mulig at jeg havner på stativ høytallere.

    mvh
    Hvis man sier at over 15-20m2 vil III fungere svært bra, men under dette er det II som gjelder, så tror jeg vi har en ikke helt gal tommelfingerregel. Gøy med ny kåk da. Får håpe du får et rom som fungerer bedre enn mitt ;D

    Edit: Herregud, det var jo IV du spurte om. Jeg er litt trøtt i dag tror jeg.
    I følge Moen så er faktisk denne ganske grei å få til i de fleste rom. Han mente det kunne funke bra t.o.m i mine 12m2.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med nytt Ludo. Det ble jo dødsrått. Likte den glasshylla på toppen.

    Veggen: Velkommen skal du være. Kjenner igjen mitt første møte med patos i din beskrivelse. Det må være snart 15 år siden nå. Var på musikk og film i Kristiansand tror jeg. Hadde løpt byen rundt å hørt masse forskjellig, men hakesleppet kom for alvor når patosene ble koblet opp. Husker ikke hvilken modell det var desverre
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan tror dere et sett med Symphonic IV vil fungere på et nøytralt til litt mørk/varmt lydende oppsett? En annen ting, disse Sym.IV trenger vel et diggert lyterom eller?

    mvh
    Hei!
    Jeg kan jo si litt om dette, da eg har eid Patos SymphonyIII Amt.
    Jeg kjørte dette sammen med min Musical Fidelity A300 og EMC 1 up.
    Brukte vel også denne tiden "grøftekabelen" og før det Supra bly.
    Da jeg fikk mine kjære venner (i OAS) på besøk for første gang, så ble det (for meg) litt nedtur for det første de (litt spøkefult) spurte om, var hvor jeg hadde plassert suben ::)
    Jeg er glad i bass og likte det litt mørke og varme lydbildet, men skjønte rimelig fort at denne lydgjengivelsen mildt sagt var noe farget.
    Akkurat det er ikke noe problem for meg (men en kan godt bli lært opp til at det kan bli for farget da) og jeg begynte på en vei mot noe mindre "festkul" enn dette tydeligvis representerte i mitt totale anlegg og rom.
    På en annen side så ble det heller aldri (ALDRI) vondt å høre på noe som helst.
    Til dette er det (for min del) bare å si at en godt kan komme nærmere
    "nøytralt" uten at det heller er nødvendigvis blir vondt å lytte til, jeg prøver meg gradvis frem på en slik vei og er fortsatt engstelig for å trå over denne "streken".
    Dette er mine (og andres) inntrykk av Patos SIII AMT hos meg i min stue og over nevnte anlegg.
    Når dette er sagt så tror jeg (i dag) at dette ikke var en heldig kombi for nevnte Patos.
    Uten og vite vil jeg mene og tro at F.eks. ht.kabel AU 24 i stedet for grøftekabel ville gjoret sitt.
    En annen "forandring" som jeg innbiller meg kunne vært bra er f.eks. en ICE basert forsterker opp mot denne ht.( i mine tanker da Patos SIIIamt)
    MF A300 er en varm og forholdsvis mørktlydende forsterker (mener jeg) likeså heller vel også EMC 1up i den retning og når da vel også Patos Symphony III amt gjør det, så må vel sluttsummen bli skikkelig varm,rund,god og ufarlig uten at sistnevnte grunn trenger å være negativ.
    Noen som har prøvd nevnte Symphony med Icebasert forsterkeri?

    Mvh.KW
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hei KW. Takker for utfyllende info. Var det den forrige modellen du hadde, eller den nye? Jeg er helt på bølgelengde hvis det er snakk om den forrige. Den var veldig snill og utrolig behagelig, men kan i noen tilfeller bli litt mørk. Da må du isåfall ta deg en tur å høre nye symp. Kan love at det har skjedd store ting;) Men bassen er der fortsatt ;D
    Du må si ifra hvis du er i Kristiansandstraktene og kaffetørst :)
    BTW: Det anlegget ditt er helt hinsides rått nå. Fikk høre samme høyttalere som du har nå hos en fyr i Horten i vinter, og de er deilige.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Raist og thomand, takk for hyggelig velkomst.
    Skal se om jeg kan få ordnet med bilder.

    Ble litt interessert i oppgradering av mellomtonene som ble nevnt tidligere i denne tråden?
    Skjønner det slik at de nye elementene fra L302mk2 skulle passe rett inn mine gamle L301?
    Noen andre oppgraderinger som er anbefalt samtidig?
    Noen som vet hvilke SEAS elementer det er, type nr?
    Ut fra prisene som er nevnt antar jeg det er prestige serien: http://www.seas.no/Prestige_line line up.htm
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Melder meg herved inn i venneklubben.
    Hei hei - velkommen !

    Om du ringer til Roar Moen hos Patos så har han sikkert disse elementene til deg. Jeg er litt usikker på om de er å få tak i direkte fra Seas eller om de kun selges via Patos...

    Det blir uansett en kanonbra oppgradering da, du bør gjøre dette så snart du har anledning ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Du må nok kontakte Patos for å få nye elementer. De produseres kun for Patos etter Roar Moens spesifikasjoner, og er derfor ikke hyllevare.

    Edit; Du vant Ludo :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei KW. Takker for utfyllende info. Var det den forrige modellen du hadde, eller den nye? Jeg er helt på bølgelengde hvis det er snakk om den forrige. Den var veldig snill og utrolig behagelig, men kan i noen tilfeller bli litt mørk. Da må du isåfall ta deg en tur å høre nye symp. Kan love at det har skjedd store ting;) Men bassen er der fortsatt ;D
    Du må si ifra hvis du er i Kristiansandstraktene og kaffetørst :)
    BTW: Det anlegget ditt er helt hinsides rått nå. Fikk høre samme høyttalere som du har nå hos en fyr i Horten i vinter, og de er deilige.
    Hei!
    Det var nok en svært tidlig modell det jeg hadde, og tresidene i kirsebær (rød) var bare helt nydelige og diskanten er jo bra da.
    Jeg aner ikke helt hva som er forandret, men det vet vel en del av Patosvennene ;D
    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn