Bil, båt og motorsykkel Passat 2012 Highline, elendig kvalitet på skinninteriør?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Var og hentet en 2012 Passat Highline med 134k på telleren forrige tirsdag.

Etter en halv tanks kjøring ser jeg at skinninteriøret på førerdøren holder på å gå i oppløsning?

DSC_0001_aec967d3.JPG DSC_0002_1c1cb4eb.JPG DSC_0003_7cbc2a70.JPG

Hvilke rettigheter har jeg ift Norgesgarantien hos Møller selv om den er kjørt over 100k? Regner med det er lite å hente til forhandleren jeg kjøpte bilen siden den er kjøpt som den er? Eventuelt noen som vet hva det koster å få byttet skinntrekk på den?

Er litt for lite kjent med lovverket i forhold til slikt til at jeg føler jeg står på trygg grunn.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er vel litt drøyt å kalle kunstskinn / skai for skinn ..... Tror det er noe man må regne med på en bil som har gått 134k

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ok, for min del kan du kalle det akryl, men poenget er at slik slitasje er etter min mening ikke noe man må påregne. Jeg leverte inn en Volvo V50 som hadde gått 120k brukt vilt av 2 unger som overhodet ikke viste tegn på slitasje på linje med dette. Derfor jeg syns det er litt merkelig.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ssh, trodde jeg skrev med liten skrift at BMW folk ikke hadde skrivetilgang her ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.723
Skaden må ha vært der da du kjøpte bilen. Slikt kommer ikke plutselig.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Hver bil er individuelt brukt. Har sett biler som er verre slitt på 50km enn på 300km. Gå til de du kjøpte bil av så blir dere nok enig. Til info er ikke dette skinnseter, men alcantara med kunstskinn på siden. Hvis selger har solgt inn bilen med skinnseter er det altså feil. Mener å huske at et nytt setetrekk kostet rundt 6-7000,- men er ikke helt sikker. Ver i såfall forberedt på fargeforskjell.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det er det jeg finner så merkelig, jeg gikk igjennom bilen med lupe, og den lille skinnflekken i bunnen av sete så jeg, men det på dørtrekket og på siden av setet har jeg ikke sett. Jeg er petimeter av rang og gikk igjennom den både første gang jeg så den og like nøye før jeg hentet den. I utgangspunktet er jeg helt enig med deg, men kan overhodet ikke skjønne og begripe at jeg ikke har sett to slike store feil når jeg la merke til hullet på 2-3mmm(?) bare 15-20cm unna.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hver bil er individuelt brukt. Har sett biler som er verre slitt på 50km enn på 300km. Gå til de du kjøpte bil av så blir dere nok enig. Til info er ikke dette skinnseter, men alcantara med kunstskinn på siden. Hvis selger har solgt inn bilen med skinnseter er det altså feil. Mener å huske at et nytt setetrekk kostet rundt 6-7000,- men er ikke helt sikker. Ver i såfall forberedt på fargeforskjell.
Har sendt de mail med bilder, så får jeg ringe de i morgen og høre hva de sier. 6-7000? Betalte 12000,- for skinntrekk rundt hele bilen på jobbilen som er en Octavia 2015 mod, hadde ikke trodd at jeg måtte opp i halvparten for å få fikse bare ett sete, men må jeg så må jeg.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.278
Sted
Laksevåg - Bergen
Garanti på Volvo. 5 år eller 100000 km. Madammen har en Golf 2005 modell. Har hatt bilen siden ny. Førersetet er revnet på utsiden av sittepute, mot dør. Km.stand er 46000 km. Bilen har skinnseter.Bilen er ellers full av rust. Det blir aldri mer VW i denne husstanden. Har kjøpt ny Golf 4 ganger på Møllerbil i Bergen. Verkstedet var bra tidligere, men nå er det kvalitetsmessig en katastrofe. Har selv en V70 fra 2004 med lyse skinnseter. Ikke en eneste skavank hverken på interiør eller utvendig. Finnes ikke rust. Km.stand : 102000

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.362
Torget vurderinger
1
Skal ikke være slik. Bruker ikke å være merkbar slitasje på 150 000km. Det er vel 5 års reklamasjonsrett?
Mange slike Passater har gått som drosje. Har aldri hørt at ikke setene holder.

Snålt sted de har revnet på. Har det sittet en person på 200kg regelmessig i disse setene? Det ser ikke ut som vanlig slitasje, men som om setene har blitt utsatt for stort stress - tyngde.

Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Skal ikke være slik. Bruker ikke å være merkbar slitasje på 150 000km. Det er vel 5 års reklamasjonsrett?

Snålt sted de har revnet på. Har det sittet en person på 200kg regelmessig i disse setene? Det ser ikke ut som vanlig slitasje, men som om setene har blitt utsatt for stort stress - tyngde.
Jeg kan være enig med deg. Men rart kjøper ikke har sett det før han fikk bilen. Dette burde vert oppdaget av takst når bilen kom inn til selger. Når det gjelder glorifisering av forskjellige merker over i tråden kan jeg tilføye at jeg kjøpte en demobrukt V70 som var gått 16000 som skinn i førersetet var dårlig/defekt og automatgirkassen gjorde tegn til havari fra merkeforhandler. Alle merker har sine individuelle svakheter, og gjerne målt i prosent. Det kan synes litt bedre på VW fordi de har solgt så utrolig mange flere biler enn konkurrentene. Det er det en grunn til; VW har en av de beste statistikker pdd i forhold til kundetilfredshet... Og bare for å ha lagt den død, individualititet kan ikke måles opp mot statistikk så hva du som enkeltperson mener er meg likendes likegyldig i henhold til videre diskusjon.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
BMW har en good will sum med penger. Det førte til at de dekket deler 100% og arbeid 50% på min 3 serie fra 2009. Kanskje VW har noe lignende. Når det er sagt ble jeg ikke veldig imponert over setene i denne typen bil da jeg testet den. Det gjaldt både kvalitet og sittekomfort. Men bil er vel individuelt, så det kan være best for dere phaf. Lykke til.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.164
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan synes litt bedre på VW fordi de har solgt så utrolig mange flere biler enn konkurrentene.
Og på et forum med mangfoldig tusen medlemmer er det alltid en med dårlige erfaringer som er villige til å dele de. Det er slik forum fungerer, og de med gode erfaringer har langt mindre engasjement i å dele de. Og langt mindre solgte merker hører man ingen ting om, fordi utvalget er ikke stort nok til at noen har negative erfaringer.

I tillegg har man alle de som skryter ukritisk av ting de eier for å få bekreftelse på at de har gjort fornuftige valg, eller for å skille seg ut mer generelt.

Konsekvensen er at det alltid står mengder av folk i kø for å si noe negativt om storselgere (som er storselgere stort sett fordi de er bra), mens det alltid er en eller annen entusiast klar til å skryte uhemmet av noe eksotisk som ikke behøver å være bra i et hele tatt.

Det kan være nyttig å bruke forum som dette til å innhente informasjon om forhold man bør være oppmerksom på ved en modell, men å ta oppfatningene på det som noenlunde statistisk signifikante for hva som er bra/dårlig kan man bare glemme. Og dette gjelder selvsagt ikke bare biler.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8

Jeg kan være enig med deg. Men rart kjøper ikke har sett det før han fikk bilen. Dette burde vert oppdaget av takst når bilen kom inn til selger. Når det gjelder glorifisering av forskjellige merker over i tråden kan jeg tilføye at jeg kjøpte en demobrukt V70 som var gått 16000 som skinn i førersetet var dårlig/defekt og automatgirkassen gjorde tegn til havari fra merkeforhandler. Alle merker har sine individuelle svakheter, og gjerne målt i prosent. Det kan synes litt bedre på VW fordi de har solgt så utrolig mange flere biler enn konkurrentene. Det er det en grunn til; VW har en av de beste statistikker pdd i forhold til kundetilfredshet... Og bare for å ha lagt den død, individualititet kan ikke måles opp mot statistikk så hva du som enkeltperson mener er meg likendes likegyldig i henhold til videre diskusjon.
Jeg er ikke uenig med deg, det er derfor jeg mener dette har skjedd i ettertid, jeg har støvsuget den innvendig 3 ganger den siste uken takket være kjeksspisende hyener i baksetet, og det skal ikke være mulig å ikke ha sett denne feilen før jeg oppdaget den. Jeg er ikke verre enn at hvis jeg hadde oppdaget det før kjøp så hadde ikke dette vært noe problem. Men den uken jeg har hatt bilen har jeg brukt endel timer på den rett og slett fordi jeg har vært på ferie hos svigers og hatt mer timer i døgnet enn hva jeg har klart å aktivisert meg uten å finne på noe ekstra som fks bilrengjøring.

Forøvrig glorifiserer jeg ikke min forrige bil, men noen refleksjoner unner jeg meg med tanke på at en 2008 mod ikke viser tegn på slitasje etter jeg har kjørt 70 000 de siste tre år med disse tidligere nevnte hyenene. Jeg googlet forøvrig forrige eier og hvis det er mannen på bildet vil jeg tro han knapt veier 70kg så det er på ingen måte noen mastodont det er snakk om her. Jeg går vel under kategorien litt bredere over ryggen enn standarden, men tviler på at det skal være den utløsende faktoren.
Jeg har heller ingen grunn til å tro at bilforhandler var ute etter å bevisst lure meg i så måte.

Pris på bytte ble intet mindre enn 9000,-

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Så du lar hyene spise kjeks i bilen? Synes du sa du var petimeter. Ut fra egen erfaring tror jeg ikke lenger på det ;)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hadde jeg noe annet valg når vi valgte å dra til Hundrefossen på den dagen med rekord i antall biler og besøk, to timer i kø fra "lilleputthammer" og inn til Hundrefossen. ;D

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hahahaha, takk for den, trengte noe slikt nå :D

Er ikke så kjent med slikt, men er det noe å hente på å dra til Sverige å få tatt reperasjonen eller er det bare å bite i det sure eplet å få gjort det her.

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Antall liker
832
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Jeg benyttet Startside - FAIR MONT AS til en tilsvarende reparasjon. Hadde en søm som var gått opp i tillegg til at setevarmen hadde kortsluttet og brent hull i et sete. Tror jeg betalte ca. 3000 for bytte av setevarmer, et nytt felt med skinn og en ny søm.

Synes ikke prisen var ille. Veldig ryddig og pen jobb også.

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Antall liker
1.987
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Har selv en passat -07 mod. (Der er jo den samla bilen stort sett og setene er vel også de samme).
Mine er like pene. Har unger som herjer i baksetet og en kvinne som ikke akkurat er bilinteresserte. Kmstand ikke mer enn 87k men dog...

Håper dette ordner seg for deg.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Har hatt to Touran med helskinn (jukseskinn?) og en Passat med delskinn (delvis juks?). Ikke noe problemer med slitasje/skade på setene.
Touran 1 ca 60k km, Passat ca 40k km(80-120) og Touran 2 hittil 90k km.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Har kjørt Caddy i 2,5 år, 125 000km- Originale setetrekk i skinn utenpå stoffstolene. Har vært røft brukt (dyrlegebil, say no more...) Trekket på førersetet er bortimot like pent som det ubrukte på høyre sete. Helt utrolig bra. Har hatt 'utallige' setetrekk i mine tidligere biler, alle har vært sittet i filler på et år eller to.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.309
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hahahaha, takk for den, trengte noe slikt nå :D

Er ikke så kjent med slikt, men er det noe å hente på å dra til Sverige å få tatt reperasjonen eller er det bare å bite i det sure eplet å få gjort det her.
Trekker min tvil om deg som petimeter - ville trolig gjort det samme. Alternativt ergre seg i hjel :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke bare drite i det, om 5 år er ikke bilen verdt stort uansett.

Topp Bunn