Pass opp for nettsvindel

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Nettsvindel er et økende problem, og mange brukere opplever å få henvendelser fra utenlandske svindlere. Det gjelder spesielt på "Ønskes kjøpt" annonser, og her må en være ekstra varsom. Svindlerne blir smartere og smartere, og de sender både bilder av produktene, serienummer og gjerne bilde av et eller annet norsk førerkort e.l. Det er fort å la seg lure, og enkelte av svindlerne skriver perfekt norsk, og mitt råd er at en begynner å bruke telefonen mer. Vi gjør alt vi kan for å sperre svindlere ute fra HFS, men dette er ingen enkel jobb, og til syvende og sist må en selv må en selv bruke hodet litt. Det beste rådet jeg kan gi er at en spør om et telefonnummer, og hvis dette ikke kan oppgis, så styr unna. Det hender selvfølgelig at en henvendelse fra en som befinner seg i utlandet er "ekte", men hvis en person som befinner seg utenfor Skandinavia tar kontakt, så ville jeg styrt unna hvis en ikke vet hvem personen er. Det er 90% sjanse for at det er svindel, og det beste er og ikke ta sjansen.

nett_tyv.jpg


Hvis f.eks. en person tar kontakt og utgir seg for å være norsk, men f.eks. er i Tyskland på jobb, og ber om at penger overføres til en utenlandsk konto - styr unna. Hvis en blir bedt om å betale via Paypal, Skrill, utenlandsk konto eller tilsvarende - styr unna. Svindlerne har blitt smartere enn noengang, og hvis vedkommende ikke har en norsk, svensk eller dansk bankkonto, så ville jeg ikke tatt sjansen. Det er mange som tror at Paypal gir beskyttelse, men det er kun ved handel fra Ebay og enkelte andre bedrifter som har avtale med dem.

Med andre ord så bør en være ekstra forsiktig når en legger ut Ønskes kjøpt annonser, og be om telefonnummer, og hør stemmen til vedkommende som har en vare til salgs. De fleste svindlere ønsker ikke å prate med deg, og de kommer med all verdens historier om hvordan telefonen deres er ødelagt, at de er i ferd med å bytte abonnement osv. Alle ærlige selgere har et telefonnummer, og det skal være et norsk, dansk eller svensk telefonnummer.

Svindlerne benytter så mange ulike metoder, men det er alltid et eller annet som ikke henger på greip, og ved minste mistanke bør en være ekstra varsom.

Har du mistanke om svindel, så send en PM til moderator.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hva med den som ønsker å kjøpe noe? Hvor i prosessen går en på en smell?
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hvis du leser innlegget gjelder det i høyeste grad for en som ønsker å kjøpe noe.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med den som ønsker å kjøpe noe? Hvor i prosessen går en på en smell?
Når du sender penger til den som har noe å selge. Og siden du har fortalt hva du trenger, sitter det folk over hele verden og "har" akkurat det.....
 

Focal

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
1.500
Antall liker
3.125
Torget vurderinger
1
Nettsvindel

Disse folka kjenner ingen grenser. Har lagt ut annonse her på sentralen under ønsket kjøp på en BAT vk 31se og idag fikk jeg denne mailen.

Are you still interested over this item placed for wanted,i have it for sales,in a good working condition,let me know your interest and i will forward you pictures of the item,
Greeting from Singapore, Mrs Loke Kim. lokekimeng2014@gmail.com

Så dette må da være et forsøk på svindel.:mad: Eller hva?????

Mvh

Focal
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det er det nok - jeg fikk omtrent den samme : Are you still interested over this item placed for wanted,i have it for sales,in a good working condition,let me know your interest and i will forward you pictures of the item,Greeting from Singapore, Mrs Loke Kim.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har fått henvendelser om at noen i utlandet ønsker å handle av meg. En Igor og en fra Spania. Er det noe jeg bør være på vakt om? Tenker adresser, kontonummer etc...
 
Topp Bunn