Alt til hus og bolig Parkett reparasjon.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Jeg prøver å finne noe å reparere ganske store sprekker i kirsebær parkett. Det var vanskeligere enn jeg trodde. Utilgjengelig og ute av sortiment er gjenganger. Typisk.

Krav:
Noe som kan kjøpes i norsk butikk.
Noe som ikke krever oppvarming og annet styr.
Ikke penn og småfiks, må være større tube eller boks. Kirsebær eller til nød mahogni.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Kirsebær, ikke eik...
Skal være noe som fylles rett i og formes.
Jeg har googlet mye. Utrolig at det er så vanskelig å finne. Får prøve en ringerunde i morgen.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Store. Bue som er kuttet under vedovn, slik at vekta av ovn ikke hindrer resten av parketten i å bevege seg. Ikke smeltevoks. Noe som er ferdig til bruk med en gang. Og i større tube/boks.
Må fylle litt kjemisk tre eller noe først, og så toppe med tremasse. Men fargen er problemet. Det fantes flere produkter, men de ser ut til å være utgått.

Sist redigert:

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Antall liker
738
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Wurth kan muligens hjelpe
Ser ut som en vanlig limpistol kan brukes, eventuelt har de ett kitt med det du trenger

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Wurth kan muligens hjelpe
Ser ut som en vanlig limpistol kan brukes, eventuelt har de ett kitt med det du trenger
Takk for tips. Men det er nok ikke det jeg ser etter. Formtre/woodfiller i kirsebær aktig farge, og i fysisk butikk. Ingen limpistoler, smelting, 2 komponent etc.

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Antall liker
738
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Mulig det går under voks :) Jeg har med hell lagd "formtre" med spon fra det aktuelle treslaget og lim, mulig det er en løsning om du ikke finner noe ferdig

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Flott for deg😊
Jeg må nok bare stikke innom noen av de største kjedene å høre, Google finner nada. Kan nok til nød bruke mahogni eller lys eik, kuttet er ikke voldsomt synlig og blir delvis dekket av høyttaler og et møbel.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.448
Sted
Ytterst i havgapet...
Mulig jeg fortsatt misforstår, -men jeg ser for meg en slags halvsirkel som er skåret gjennom hele parkettlaget.... om dette er riktig blir du aldri kvitt sprekken med mindre du finner på noe som binder parkettlaget sammen igjen... typ lim eller noe lignende.. Sprekken kan nok bli mindre, men vil mest sannsynlig komme tilbake ved temperaturvariasjoner i gulvet, men da som en smalere sprekk.....

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Her er en liten del av kuttet. Går i en bue. En bit på flere centimeter må fylles også. Så må det forsøkes å fjerne litt maling der også.
Jeg er ikke perfeksjonist på dette. Det holder med en løsning som får det jevnt og slett, så kan jeg leve med et "arr" der.

IMG_20251002_172847.jpg

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
560
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Den er vrien. Parketten lever og vil bevege seg avhengig av temperatur. Uansett hva du fyller i sprekken/hullene vil dette bevege seg.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Den er vrien. Parketten lever og vil bevege seg avhengig av temperatur. Uansett hva du fyller i sprekken/hullene vil dette bevege seg.
Jo, men disse midlene som er ment til reparering av parkett er vel litt elastiske?
Jeg vurderte å legge et langt teppe under hele tv anlegget, da skjules alt. Men kona er ikke helt med på det.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
560
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Jo, men disse midlene som er ment til reparering av parkett er vel litt elastiske?
Jeg vurderte å legge et langt teppe under hele tv anlegget, da skjules alt. Men kona er ikke helt med på det.
Ja, de er elastisk i en periode men før eller senere vil det tørke opp og sprekker kommer, dessverre.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Ja, de er elastisk i en periode men før eller senere vil det tørke opp og sprekker kommer, dessverre.
Takk for innspill.
Tja, kan ikke de sprekkene fylles igjen da?😏Hvor mange år? Jeg er ikke superkresen på dette, men noe må gjøres. Og det må fikses slik det ligger nå. Buen er ca. 50-60 cm ut fra vegg, en snau meter bred.

Sist redigert:

Facebook

Sivilimpertinent
Ble medlem
09.01.2021
Antall liker
1.862
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Kirsebær, ikke eik...
Skal være noe som fylles rett i og formes.
Jeg har googlet mye. Utrolig at det er så vanskelig å finne. Får prøve en ringerunde i morgen.
Du har tydeligvis ikke lest. Det er derfor du ikke finner. Det står at den er overmalbar og lakkbar. Da spiller det ingen rolle om det står eik eller furu. Les gutt, les!!!

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.526
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kaller det ikke en "sprekk" men ett krater.
Gjorde ett søk, forstår ikke att du ikke fant denne.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Kaller det ikke en "sprekk" men ett krater.
Gjorde ett søk, forstår ikke att du ikke fant denne.
Den første jeg fant😊. Og søkte etter den flere steder. Finnes ikke i fysiske butikker i nærheten. Utgått, bestillingsvare, ikke på lager etc overalt.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Du har tydeligvis ikke lest. Det er derfor du ikke finner. Det står at den er overmalbar og lakkbar. Da spiller det ingen rolle om det står eik eller furu. Les gutt, les!!!
Takk for tips!
Jeg vil ikke male eller lakkere.
Jeg skal ha en tremasse i en noenlunde matchende farge, klar til bruk.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.526
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Her er den også.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Nei. Begynte å lete i går. Jeg vil kjøpe noe i butikk. Raskt. Den der er nok ute av produksjon, alt tyder jo på det når den ikke finnes på lager ett eneste sted. Men jeg kan gi det et forsøk om jeg ikke finner noe annet.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Monter har også.
Nei. På lager 0 steder, på nettlager 0. Den har jeg også sett på...

Men takk for tips!

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Kan den "løse" delen løftes ut ??
Det går en bue som er kuttet gjennom hele parketten ja.
Hva om jeg legger noe først, som binder/limer det godt sammen. Og så parkett rep på toppen, 2-3 mm? Det er godt med rom inn mot vegg. Kanskje bevegelsen kan flytte seg et annet sted?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.719
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Selvom det er tremasse/sparkel.. kall det hva du vil, så må det beskyttes med lakk.
Det er ikke så fryktelig vanskelig når man kan det, men det og farge sånn sparkel er ikke vanskelig i det hele tatt. 😅😇

Mvh forhenværende møbellakkerer

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Jajaja, kanske jeg prøver det da.
Kirsebær er totalt umulig å finne. Rart at det ikke skulle være et marked for det.
Finnes selvfølgelig fra utenlandske nettbutikker.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.448
Sted
Ytterst i havgapet...
Det går en bue som er kuttet gjennom hele parketten ja.
Hva om jeg legger noe først, som binder/limer det godt sammen. Og så parkett rep på toppen, 2-3 mm? Det er godt med rom inn mot vegg. Kanskje bevegelsen kan flytte seg et annet sted?
Det var omtrrent et jeg ville fram til... etterhvert.... Løft ut buen, - prøv å få lurt et slags sperreskikt ( plast e..l) under resten av gulvet og utover der hvor buen skal ligge... slik at lim etc ikke fester i undergulvet.... tor jeg ville lagt ut et tynt lag epoxy e.l. rundt overgangen, slik at det blir en limfuge... evt etterfyll hele spalten med 24t epoxy.... så kan du evt bruke voks, annen fyllmasse, evt beis,maling etc etc... Blir nok en del styr hvis man skal å dette til å henge i hop...
Er omtrent denne oppskrifta jeg tror jeg selv ville prøvd... :cool:

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.719
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Har du parkett av kirsebær er det nok i det som er et eksklusivt marked idag
Ved full ned sliping, så vil han som utfører den jobben bruke pussestøv til og fylle igjen dette,
og samtidig forsegle det hele.. men kanskje litt mer enn du så for deg ;)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Ja...
Vil egentlig bare legge et 80 x 300 teppe under hele anlegget. Slik ser det ut nå. Noen tips? Kuttet er til høyre. Har en del vekt oppå seg også.
IMG_20251003_112243.jpg

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Orker bare ikke kostnadene og alt styret med full nedsliping av hele gulvet. Selv om det hadde blitt lekkert. Jeg liker gulvet, det er samme parkett i nesten alle rom. En av de gode tingene med dette slitne huset.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
En vanlig måte å tette sprekker på er å blande pussestøv fra korrekt tresort med trelim og gni inn for så å Pusse over. Dersom parketten er oljet så kan det fikses lokalt om den er lakket så er det «litt» verre.

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Antall liker
738
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Disse "sprekkene" er jo så grove at det skal mye til att det ikke blir seende bedre ut. Jeg ville brukt en elastisk fugemasse. Ting som blir hardt kommer nok fort til å bli stygt.
Du kan lete i flere dager etter en fysisk butikk men jeg ville bare bestilt på nett å hentet det i postkassen til uka :)

Her er det tilogmed en video som viser fremgangsmåten i lignende fuger som dine

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Disse "sprekkene" er jo så grove at det skal mye til att det ikke blir seende bedre ut. Jeg ville brukt en elastisk fugemasse. Ting som blir hardt kommer nok fort til å bli stygt.
Du kan lete i flere dager etter en fysisk butikk men jeg ville bare bestilt på nett å hentet det i postkassen til uka :)

Her er det tilogmed en video som viser fremgangsmåten i lignende fuger som dine
Den ser ut till å være mørkere eller lysere enn treslaget som oppgis, med intensjon, for å skape et skille. Det er jo egentlig ikke fuger jeg har.

69Variant

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2021
Antall liker
738
Sted
Ørland
Torget vurderinger
2
Den ser ut till å være mørkere eller lysere enn treslaget som oppgis, med intensjon, for å skape et skille. Det er jo egentlig ikke fuger jeg har.
Ser ut som det brukes til alt fra kontrast fuger til reparasjon av skader. Jeg hadde begynt med å sende de en mail å forhørt meg :)

Topp Bunn