Politikk, religion og samfunn Parkeringsselskaper, når har det gått for langt?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Tones (68) p-billett var ikke «kvalifisert synlig» – fikk bot - Regler - DinePenger.no

Vi lever etter sigende i en rettsstat. Den hviler blytungt på det faktum at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. I P-selskapenes verden er det diametralt motsatt, og det er i stedeg utvikling mot en klar forverring. For meg er det som følger:

- Vi kjøper en tjeneste i form av en leieavtale, og vi betaler på forhånd.
- I noen tilfeller overskrides leietiden, i løpet av 4 minutter har en ærlig person gått fra leietaker til "kriminell" med hårreisende "straff" i form av gebyr ilagt av den samme instans som har laget reglene. Ingen beviser er interessante.
- Ingen andre leieavtaler i samfunnet fungerer på denne skammelige måten. Et visst purregbyr er rimelig, men å gå fra 27 til 700 kroner på 4 minutter er komplett urimelig. Spesielt når bevis for leieavtalen kan fremskaffes.

Om det er en eneste ting i samfunnet jeg kunne tenke meg en politisk karriere for, så er det for å ta ned dette absurde regimet en gang for alle. Noen som blir med? Kan vi klare å skape en folkebevegelse mot dette mafiaveldet?

Honkey
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Dritt det der ja. Jeg fikk også p-bot i sommer, på en privat parkeringsplass til en marina. Påstanden var at ikke billetten var synlig plassert!!! Verden største BS, og jeg hadde fire vitner som kunne enkelt se billetten, rett ved førerplass i frontruta utrolig lett synlig!!! 720 kr. skulle svina ha. Skremmende.

I forrige uke var jeg hos fastlegen, og hadde en opplevelse som er litt symptomatisk for tidens Norge...

Parkerte på den vanlige EuroPark plassen (tilfeldigvis rett overfor legens kontor, synlig fra vinduet hans) og betalte for 1 time og 15 min. Vanligvis rikelig med tid.
MEN, dette var midt på dagen og legen lå 20 min etter skjema som normalt er. Uansett, først var det inn til de hyggelige sykesøstrene for urin- og blodprøver. Deretter venting på legen. Så, 20 min. forsinket var han klar til dagens 10.000 service av Sluket, hvilket innebar vanlig sjekk, blodtrykk, gjennomgang prøver fra siste gang, litt diskusjon rundt medisiner, så sjekk av en pote som har kranglet litt. Deretter, årets influensavaksine i venstre arm, en annen vaksine for noe lumske lungehystofnokk greier som også er slemt. Så en runde med utskrift av dokumenter, prøveskjema for Furst samt et knippe resepter. Ser samtidig at ParkeringsNazien sirkler rundt min bil, som en sulten ulv. Jeg ha ingen mulighet til å forlate legen selvsagt, så jeg har en anelse om hva som kom. Ganske riktig. 7 min. over tid, 700,- i bot.

Slik er dagens Norge, på godt og vondt.... jeg brukte med alt inkl. nøyaktig EN time hos legen, 15 min. hos sykesøster/prøvetaking og akkurat tre kvarter med legen.
For disse tjenestene, inkl. reseptutskrifter OG to vaksiner satt av legen, betalte jeg den fyrstelige sum av kr. 620,-!!!

Som sagt, symptomatisk for tiden vi lever i her til lands. 7 min. parkering er mer verdt enn en kvalifisert lege en hel time..... Å klå andre for ingen ting er blitt kjempebutikk.



Apropos...finansinstitusjonene er ikke mye bedre..:cool:

spareprodukter.jpg
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Dersom man bestrider kravet kan selskapet ikke sende det til inkasso, men må møte i forliksrådet for å vinne frem med saken sin. Det er ikke gitt at retten gir selskapet medhold.

Jeg har aldri skjønt dette med bransjeklagenemder. Får man et krav man mener ikke er legitimt så bestrider man det, så får man slåss om det i forliksrådet. Klagenemd. **Langfingersmiley**. Pft.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sånn forsto jeg det også den gangen jeg fikk en rabiat parkeringsbot. Bestrid kravet, og la parkeringsselskapet melde saken inn for forliksrådet. Det er den som mener å ha et krav som må melde det inn for rettslig behandling, altså parkeringsselskapet. Begge parter må så langt jeg forsto det betale en egenandel på noen hundrelapper, og normalt sett ender det med at tapende part må dekke begge egenandelene i ettertid. De kan ikke sende saken til inkasso så lenge det bestrides. Sånn jeg forsto det, i alle fall.

Ellers er jo dette et nydelig eksempel på en patologisk maktstruktur. Her er det selve maktutøvelsen som gir inntekt. I en sunn maktstruktur ville parkeringsselskapet tjent penger på å hindre ulovlig parkering og dermed frigjøre parkeringsplassene for tiltenkt bruk. Det vanlige er at parkeringsvaktene patruljerer vederlagsfritt, og selskapet beholder inntektene fra gebyrene. Denne strukturen er verken grunneiere eller de tiltenkte brukerne av parkeringsplassene tjent med. En od kontrakt for grunneier (f.eks. gjesteparkering i et borettslag, kjøpesenter og så videre) ville basert seg på å betale for en gitt avpatruljeringsfrekvens, skjønnsmessig håndhevelse av parkeringsreglene, og tilbakeføring av utskrevne gebyrer til grunneier. Etter hva jeg i sin tid forsto på styreleder i borettslaget jeg parkerte i, så er det ingen parkeringsselskaper som tilbyr kontrakter av denne type. Forståelig nok, siden dette ikke gir rom for å tjene penger på maktmisbruk. Dette burde i mine øyne vært regulert i lov, skulle ikke være umulig.
.
Min beste parkeringshistorie er forresten denne: Jeg begikk den vederstyggelighet å besøke min mor fem dager på rad. Jeg sto på gjesteparkeringen til borettslaget kanskje tre-fire timer hver gang, kjørte hjem og brukte min egen parkeringsplass døgnets resterende tjue timer. Parkeringsselskapet mente at jeg hadde hatt min bil parkert i mer enn de tillatte tre døgn, og at dette var et brudd på parkeringsbestemmelsene til tross for at jeg hadde 'flyttet eller brukt bilen i mellomtiden'.

Dette selskapet viste seg forresten å ikke være medlem av parkeringsklagenemnda. Da jeg bestred kravet sa de at jeg måtte melde saken for forliksrådet. Da jeg kontaktet forliksrådet fikk jeg vite at den som mener å ha et krav selv må melde det inn. Jeg informerte parkeringsselskapet om dette samtidig som jeg kontaktet styreleder i borettslaget om saken, og hørte ingen ting etter det. Jeg vet ikke om det skyldtes at grunneier truet med å bytte parkeringsselskap (etter mitt forslag), eller om de bare anså saken som tapt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Distiktssykehuset hadde en tid et parkeringsselskap for å ta seg av parkeringen, med parkeringsavgift. Da minstenann var liten var vi hyppige gjester på sykehuset grunnet hans kraftige epilepsi. Da var det endel hurrameghei for å få skysset mor og barn inn på avdelingen, få utstedt et parkeringsbevis som sa bilen tilhørte en pårørende som hadde barn på sykehuset for deretter å løpe ut for å flytte bilen til området hvor dette beviset gjaldt. Selvfølgelig på baksiden av bygget.
Har også vært borti parkeringsvakt med ekstremt tunellsyn. Han/hun så ikke lappen som lå midt på dashbordet, den skulle ha ligget foran rattet. Bilen var forøvrig en kjempebred VW Golf II. Jeg tok saken til senterledelsen ved kjøpesenteret og svaret var følgende : "#¤%6 nå igjen, send meg regningen" Case closed og parkeringsselskapet forsvant etter en tid.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forøvrig: De har gått for langt for lenge siden, så enkelt er det. I mine øyne er det en temmelig grov forsømmelse at det ikke er gjort noe fra stortingets side.

Og den der 'kvalifisert synlig'-saken er pisspreik av episke dimensjoner. Vakten skal altså se at det er en billett i frontruta fra avstand, deretter skal han gå bort til bilen for å lese om den har tidspunktene rett, deretter skal han få festet lappen under vindusviskeren. Han må faktisk uansett gå inntil bilen for å få kontrollert om han har grunnlag for å foreta seg noe som helst.

Forbanna kjeltringer. Rett og slett.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Jeg mener det er SELVSAGT at dersom du kan vise til innbetalt billett, synlig eller ikke, skal selskapets krav frafalles! Det kan finnes mange årsaker til at lakeien ikke finner den, og når så beviset foreligger, må de bare gi seg. Alt annet er totalt snudd på hodet.

Jeg har selv en sak inne hos klagenemda nå (jeg kommer til å tape den, selvsagt), der bildene fra P-selskapet ikke viser annet enn bilen på avstand, det er bare speilbildene i frontruta som synes, bildet beviser INTET verken fra eller til. Allikevel kommer de til å felle meg på det, til tross for at jeg har vedlagt billett samt utskrift fra banken som viser at billetten ble betalt med kort på aktuell automat. Hvorfor i helvete skal jeg akseptere et jævla gebyr da??

Honkey
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvorfor i helvete skal jeg akseptere et jævla gebyr da??

Honkey
La bare være. Skriv at du bestrider kravet og ser frem til å møte dem i forliksrådet, der du kommer til å vinne og de vil måtte betale deg et rettsgebyr for bryderiet og et til Forliksrådet, i tillegg til å måtte bruke egen tid. Dessuten ser du frem til å kringkaste kjennelsen i VG, der det vil poengteres at selskapets praksis OG bransjens klagenemds håndtering er systematisk lovstridig, og at alle bør bestride parkeringsgebyrene fremover. Avslutt med en "Ha det jævlig" i stedet for "med vennlig hilsen", signer, slikk på frimerket og send. Kanskje til og med rekommandert(?).

Jeg blir overrasket om de ser seg tjent med noe annet enn å trekke kravet.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg kunne vært fristet til en lettere herping av disse betalingsautomatene. Det måtte vært gjort på en slik måte at bankkort ikke kan leses og at man dermed ikke får løst billett.

Altså ikke type slegge, men noe enkelt, lite og litt finurlig, som de ikke finner ut av hvordan er utført.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Jeg kunne vært fristet til en lettere herping av disse betalingsautomatene. Det måtte vært gjort på en slik måte at bankkort ikke kan leses og at man dermed ikke får løst billett.

Altså ikke type slegge, men noe enkelt, lite og litt finurlig, som de ikke finner ut av hvordan er utført.
Går det an å dressere veps til å bygge bol inne i automaten? Samtidig dressere vepsen til å kun stikke tyttebærpoliti?
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Er det i tilleg en faktor som irriterer grenseløst og setter prikken over I-en er det utnyttelse av maktposisjon i forhold til forbruker. -Du kan fåfengt prøve å diskutere med de i håp om menneskelig skjønn og da er de mer enn villige til å utøve sin herskende makt overfor deg/lille mann/forbruker, og kan gjerne le hånlig av deg som offer/syndebukk. De som jobber med sånne ting spekulerer jo direkte i folks ulykke for å sette det litt på kanten. Provisjonsbasert lønninger burde frafalt ved lov på sånne yrker. Parkering burde vært under statlig kontroll. -Og i forhold til artikkelen lenket til i første innleg kommer garantert noe til å skje... Tror virkelig folk har fått nok og parkeringsbransjen har gravd sin egen grav.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Parkering burde vært under statlig kontroll. -Og i forhold til artikkelen lenket til i første innleg kommer garantert noe til å skje... Tror virkelig folk har fått nok og parkeringsbransjen har gravd sin egen grav.
Så lenge vi snakker om privat grunn kan man ikke involvere staten.

Men den lovlige størrelsen på gebyrene bød lovreguleres kraftig, så kraftig at det ikke er butikk i dem lenger.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Jeg kunne vært fristet til en lettere herping av disse betalingsautomatene. Det måtte vært gjort på en slik måte at bankkort ikke kan leses og at man dermed ikke får løst billett.

Altså ikke type slegge, men noe enkelt, lite og litt finurlig, som de ikke finner ut av hvordan er utført.
Superlim eller en boks med byggskum!

Men glem ikke at de fleste slike automater er overvåket med kamera!
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Jeg kunne vært fristet til en lettere herping av disse betalingsautomatene. Det måtte vært gjort på en slik måte at bankkort ikke kan leses og at man dermed ikke får løst billett.

Altså ikke type slegge, men noe enkelt, lite og litt finurlig, som de ikke finner ut av hvordan er utført.
Superlim eller en boks med byggskum!

Men glem ikke at de fleste slike automater er overvåket med kamera!
Kunne det vært en ide at det man brukte lignet et bankkort? Er det mulig å "avmagnetisere" leseren eller noe i den duren?
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Hvorfor i helvete skal jeg akseptere et jævla gebyr da??

Honkey
La bare være. Skriv at du bestrider kravet og ser frem til å møte dem i forliksrådet, der du kommer til å vinne og de vil måtte betale deg et rettsgebyr for bryderiet og et til Forliksrådet, i tillegg til å måtte bruke egen tid. Dessuten ser du frem til å kringkaste kjennelsen i VG, der det vil poengteres at selskapets praksis OG bransjens klagenemds håndtering er systematisk lovstridig, og at alle bør bestride parkeringsgebyrene fremover. Avslutt med en "Ha det jævlig" i stedet for "med vennlig hilsen", signer, slikk på frimerket og send. Kanskje til og med rekommandert(?).

Jeg blir overrasket om de ser seg tjent med noe annet enn å trekke kravet.
Det har jeg forsøkt en gang for mange år siden. Krise. De sendte en advokat som ljugde så det rant a'n, og Forliksrådet nektet å se på bevisene jeg hadde medbragt. I premissene de sendte ut i bakkant stod det at JEG la fram feilatige opplysninger i forliksrådet. Jeg måtte ut med 4 ganger mer enn P-bota. Særlig jeg prøver det en gang til.

Honkey
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Har nå sendt mail til Justisministeren med link til saken i første innlegg. Jeg bare må få gjort et eller annet med dette sludderet. Om jeg ikke har mye sans for FrP, skal de ha for at de i det minste er forbanna for P-bøter de også! :)

Honkey
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Å Aanundsen, løs saken for Honkey. Det blir ubetalelig om Honken står i takknemlighetsgjeld til Frp. ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg kunne vært fristet til en lettere herping av disse betalingsautomatene. Det måtte vært gjort på en slik måte at bankkort ikke kan leses og at man dermed ikke får løst billett.

Altså ikke type slegge, men noe enkelt, lite og litt finurlig, som de ikke finner ut av hvordan er utført.
Jeg ville foreslått en søm med transparent silikon i kortsprekken, og egentlig bare pumpe inn så mye det går i sprekken for myntinnkast.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Forøvrig syns jeg det er betenkelig at disse private aktørene får lov til å ture fram som de vil, all den tid det er gnistrende åpenbart at de tar seg til rette og utnytter regelverk og mangel på sådant på mest utspekulerte og kyniske måte for å vri penger ut av folk som stort sett handler i god tro.

Det er rett og slett å herse med folk, sånn som mange av disse opererer.

Avskum! Ebola!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
En liten pipette i hånden, skjult, en stille aften, tilsynelatende som betalende kunde... engangsplasthansker selvsagt, pipette'n fyllt med egnet syre..... selskapets p-plasser kartlagt på forhånd, sykkel som transportmiddel selvsagt, en rekker over MANGE slike automater på en fin kveld. En slags 9/11 for parkeringsbransjen - mohahahaaaaaaa!!! Hurt'em where it hurts - right on the money! Dyre rep. og tapt parkeringsinntekt i lang tid!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Lynlim er ikke så egnet, krever gjerne at flatene presses sammen osv. La oss spørre HEL om han har noe egnet guffe..
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Å Aanundsen, løs saken for Honkey. Det blir ubetalelig om Honken står i takknemlighetsgjeld til Frp. ;)
Det ville vært til pass for meg! :)
Man kan uansett ikke være uenig med et parti i absolutt alt. Partiet for billig børst, liker ikke bøter, sånn er det bare. Du kan si at jeg kynisk utnytter deres sutrementalitet! :D

Honkey
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg kunne vært fristet til en lettere herping av disse betalingsautomatene. Det måtte vært gjort på en slik måte at bankkort ikke kan leses og at man dermed ikke får løst billett.

Altså ikke type slegge, men noe enkelt, lite og litt finurlig, som de ikke finner ut av hvordan er utført.
Jeg ville foreslått en søm med transparent silikon i kortsprekken, og egentlig bare pumpe inn så mye det går i sprekken for myntinnkast.
Men så er det dette med videoovervåkning da. Men hva med å smøre lim på mynter - noe kan man ofre for den gleden.....
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Guy Fawkes-maske. Tirsdag.
 

lupus

Medlem
Ble medlem
07.12.2005
Innlegg
9
Antall liker
1
Hva med å bare lage noen papirlapper med "I Ustand" og en Q-park logo på arket.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Oppfordring til lovbrudd er straffbart. Selv om det kan påståes at de driver i grenseland etisk eller bryter loven.
Selvtekt i form av hærverk er lovbrudd.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Oppfordring til lovbrudd er straffbart. Selv om det kan påståes at de driver i grenseland etisk eller bryter loven.
Selvtekt i form av hærverk er lovbrudd.
Flott. Takk! Endelig en som setter tingene på plass, der de hører hjemme.
Vi andre som kniste oss gjennom indignasjonens lettbente (ulovlige!) løsninger får heller sette oss ned i knedyp ruelse.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Oppfordring til lovbrudd er straffbart. Selv om det kan påståes at de driver i grenseland etisk eller bryter loven.
Selvtekt i form av hærverk er lovbrudd.
Flott. Takk! Endelig en som setter tingene på plass, der de hører hjemme.
Vi andre som kniste oss gjennom indignasjonens lettbente (ulovlige!) løsninger får heller sette oss ned i knedyp ruelse.
Støttes!

Hvor er tante Sofie når vi virkelig trenger henne? På tide at noen rakrygget sa ifra hvor skapet skal stå. Her skal det faen ikke tolereres noen slinger i valsen!

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror faktisk mye er gjort om vi ikke lar oss kue når parkeringsvaktene ilegger feilaktige gebyrer, om vi lar oss klage inn for forliksrådet når de fremsetter fjollete krav. De spekulerer i at mange lar seg overvelde eller sågar trues til å vedta og betale feilaktig ilagte gebyrer. Parkeringsselskapene driver med dette hver eneste dag, har massevis av erfaring og spesifikk kunnskap, og bruker informasjonsovertaket for alt det er verdt. Folk gir seg, betaler, og kjeltringene ler hele veien til banken. La dem jobbe for pengene, så skal dere se at pipa får en annen låt.

Samtidig kan man jobbe for en regulering av markedet. Det er stort sett på privat grunn, som Gjestemedlem påpeker. Men lovregulering i form av krav om tydelig kommunikasjon og forutsigbarhet (skilting, struktur i utforming av regler og så videre), plassering av bevisbyrden der den hører hjemme, og f.eks. krav til strukturering av kontrakter som jeg nevner bør være innenfor statens rekkevidde og myndighet.

At det finnes parkeringsvakter, og at det skrives ut forelegg eller kontrollgebyrer eller hva de kalles... Det tror jeg vi skal lære oss å leve med, til og med sette pris på. Anarki ser dårlig ut i teorien, enda verre i praksis. Det vi trenger er en justering av bransjen.

Forøvrig: Om noen ser dette berømmelige skapet: Sjekk om det henger noen gule lapper i dørsprekken. :)
 
Sist redigert av en moderator:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Oppfordring til lovbrudd er straffbart. Selv om det kan påståes at de driver i grenseland etisk eller bryter loven.
Selvtekt i form av hærverk er lovbrudd.
Flott. Takk! Endelig en som setter tingene på plass, der de hører hjemme.
Vi andre som kniste oss gjennom indignasjonens lettbente (ulovlige!) løsninger får heller sette oss ned i knedyp ruelse.
Støttes!

Hvor er tante Sofie når vi virkelig trenger henne? På tide at noen rakrygget sa ifra hvor skapet skal stå. Her skal det faen ikke tolereres noen slinger i valsen!

mvh
Gutter! Skjerpings!
Dette er ikke oppfordring, det er svar på spm om hvordan man ubemerket og på en litt finurlig måte kan disable enkelte automater som er feilplassert i forhold til hvor man ønsker å hensette sitt kjøretøy.
Litt småkriminalitet er innenfor lovens rammer. Krekar er i landet ennå. Bandidos og Hells Angels er her også, og alle ligger litt over fartsgrensa.
Tante Sofie skulle tatt Europark ørene og ikke oss som prøver å leke Robin Hood, gjennom å gi medmennesker gratis parkering:rolleyes:
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis nå en riktig skal ta i, så må vel en blomsterpotte med thermitt og en liten bit magnesium gjøre susen... ;)

Forøvrig - parkeringen blir ikke gratis om en herper en p-automat. Da skal en gå til neste automat for å løse billett...
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hvis nå en riktig skal ta i, så må vel en blomsterpotte med thermitt og en liten bit magnesium gjøre susen... ;)

Forøvrig - parkeringen blir ikke gratis om en herper en p-automat. Da skal en gå til neste automat for å løse billett...
Kun P-hus dette gjelder.
Kan ikke lete rundt omkring etter automater. Hver automat tilhører et visst område.
Men det MÅ være mulig å føkke opp kortleseren uten at det merkes, hvis man skal fremstå som uskyldig etter å ha blitt filma av overvåkningskameraene.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
problemet er all de kommunene og offentlige virksomhetene som outsourcer parkeringen til disse bandittene, tilsynelatende effektivt og greit for utleier,men parkeringsbanditten stikker av med en STOOR gevinst, og vi som feks på et sykehus jevnlig loppes effektivt
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eigentleg burde kommunene styre slike ting. Når slike tenester vert privatiserte, får vi utøvarar med store behov for profitt. Dess fleire parkeringsbøter, dess meir profitt. I USA er det private som sel fengselsteneste til det offentlege, og desse har sjølvsagt lobbyistar som kjempar for generelt lange fengselsstraffer.
Typisk systemfeil.
 
V

vredensgnag

Gjest
Privatisering av parkering er blitt bandittvirksomhet, fordi operatørene hele tiden leter etter måter å øke marginene sine på, og lager egne regler for hva som er rett "parkering." Vi har kunnet lese mengder av artikler om hvordan vaktene fusker, siden de oftest går på provisjon etter antall utskrevne bøter, selv om operatørene nekter for at det er tilfelle.

Situasjonen er blitt slik at en bileier tilsynelatende er rettsløs i det sekund en parkeringsbestemmelse er overskredet. Uvesenet har fått utbre seg fordi operatørene tilbyr gunstige betingelser til dem som disponerer mulige parkeringsområder: man slipper drift og omkostninger, og mottar en tilsynelatende romslig provisjon. Men romsligheten i denne avhenger av at nytt driftsselskap får skrive ut en del bøter. Selskapene kan også sette helt andre "bøter" enn dem man kjenner fra parkering på offentlige plasser, der satsene gjerne er ille nok.

Dessverre har man etterhvert få muligheter til å parkere uten å legge bilens skjebne i hendene på disse - men i våre dager er det selvsagt mulig å organisere boikott-aksjoner vha sosiale medier. Det skal ikke mange slike til før operatørene merker det, og oppmerksomheten vil muligens kunne tilskynde at man får landets politikere til å ta tak i problemet.

Har selv vunnet frem med noen klager, men det er ingen tvil om at de regner med at folk flest ikke gidder ta seg bryet og at de bare betaler.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Innimellom møter ein hyggjelege parkeringsvakter. Dei høyrer svært sjeldan til private parkeringsselskap. (Men har også vore ute for kommunale som kanskje skulle vore utgreia for eventuelle diagnoser)
Parkeringa må regluerast der folk klumpar seg saman, og der det er attraktivt å køyre bil. Men problem med parkering i våre større byar er klart ei utfordring.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Porsgrunn har en genial løsning; svindyrt utenfor sentrum og gratis i sentrum. I tillegg en parkeringsetat som har sin opplæring i Øst-Tyskland.
 
Topp Bunn