PARASOUND

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.133
    Antall liker
    3.275
    Torget vurderinger
    1
    Angående Parasound HALO HINT, bruker den mye strøm? er på jakt etter forsterker til musikk og tv og den kommer til å bli brukt mye, litt redd skyhøy strømregning ;)
    I følge manualen, bruker den 70 watt påslått. Ved litt aktiv bruk kan du gå ut ifra den bruker kanskje 100 watt, så da er det bare å dra frem kalkulatoren og regne på antatt strømforbruk. :)
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har Furutech Daytona 303e strømfilter som viser volt og ampere hele tiden, når jeg ser på film med 2 forsterkere prosessor blu-ray spiller aktiv sub og projektor er jeg aldri over 3 ampere dvs 230 volt X 3 ampere = 690 watt. Hvis jeg spiller musikk med Halo integrert og cd spiller eller Tidal + aktiv sub er strømforbruket aldri over 1,2 ampere dvs 276 watt. Detter betyr at det koster ca. 25 øre pr time å spille musikk. Kos deg med musikken og dr... i strømforbruket.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    Hehe, kan nyte musikken uten og tenke på kroner og ører da :) Har vert litt fokus på digitale forsterkere som bruker lite strøm i det siste, når jeg såg at HALO var delvis klasse A blei jeg litt bekymra ;)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Har Furutech Daytona 303e strømfilter som viser volt og ampere hele tiden, når jeg ser på film med 2 forsterkere prosessor blu-ray spiller aktiv sub og projektor er jeg aldri over 3 ampere dvs 230 volt X 3 ampere = 690 watt. Hvis jeg spiller musikk med Halo integrert og cd spiller eller Tidal + aktiv sub er strømforbruket aldri over 1,2 ampere dvs 276 watt. Detter betyr at det koster ca. 25 øre pr time å spille musikk. Kos deg med musikken og dr... i strømforbruket.
    Takk for interessant info. Kan du også se om den trekker ulikt med strøm fra vegg når den spiller ren klasse A i forhold til når den spiller i AB?
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har så lettdrevne høyttalere at kl 9 på volumkontroll er ca 75-80 db, pga tinnitus holder jeg meg under 70 db og er sannsynligvis ikke over i AB.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    hint.jpg
    Har kjøpt HINT. For en forsterker, detaljer og masse trykk :) Har begynt å spille cd igjen, merker stor forskjell frå iTunes og cd plater gitt.
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kan man skru av klasse A delen til HINT og kun kjøre i AB?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Fikk HINTen igår og jeg merket også til ubalanse i kanalene. Har man på lavt volume, så spiller den høyre høyttaleren betydelig høyere enn den venstre. Som å høre på mono innspilling. Er det noen som har fått dette problemet fikset? Vil det hjelpe med lang innspillingstid? Eller er det en garantisak?
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Fikk HINTen igår og jeg merket også til ubalanse i kanalene. Har man på lavt volume, så spiller den høyre høyttaleren betydelig høyere enn den venstre. Som å høre på mono innspilling. Er det noen som har fått dette problemet fikset? Vil det hjelpe med lang innspillingstid? Eller er det en garantisak?
    Ikke hørt på min, som nå er ca et halvt år. Hørte det aldri i starten heller og her spilles det mest på lavt volum siden den står i stua og andre skal kunne leve der.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Fikk HINTen igår og jeg merket også til ubalanse i kanalene. Har man på lavt volume, så spiller den høyre høyttaleren betydelig høyere enn den venstre. Som å høre på mono innspilling. Er det noen som har fått dette problemet fikset? Vil det hjelpe med lang innspillingstid? Eller er det en garantisak?
    Det høres veldig ut som en garantisak. Jeg hadde et tilsvarende problem på et par Abrahamsen V4 jeg eide for en stund siden, der den ene låt høyere enn den andre. Jeg måtte levere disse inn og få de justert.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Fikk HINTen igår og jeg merket også til ubalanse i kanalene. Har man på lavt volume, så spiller den høyre høyttaleren betydelig høyere enn den venstre. Som å høre på mono innspilling. Er det noen som har fått dette problemet fikset? Vil det hjelpe med lang innspillingstid? Eller er det en garantisak?
    Kjør garanti reklamasjon på dette. Det er feil på volum potentiometeret. Parasound har slitt med kvaliteten på disse, fikk byttet på P5 forforsterkeren pga skurring ved justering.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg setter volumet på lavest og skrur opp litt etter litt, så er det høyre høyttaler som får lyd først. Så må jeg skru opp enda litt til før venstre høyttaler får lyd. Men det er fortsatt ujevn lyd.

    @TrondW
    Kan du prøve å sette volumhjulet til klokka 7 sånn ca, å se om det er ujevnheter? Da anser jeg klokka 6 som laveste innstilling.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    @TrondW
    Kan du prøve å sette volumhjulet til klokka 7 sånn ca, å se om det er ujevnheter? Da anser jeg klokka 6 som laveste innstilling.
    På kl 7 merker jeg ingen forskjell. I det lyden omtrent ikke blir hørbar er den noe sterkere i venstre kanal. Men det er altså så lavt at man ikke vil kunne nyte noe musikk.

    Men dessverre har jeg nå fått et snev av skurring når jeg stiller volum rundt ca kl 11. Da blir det vel service på min også? Regner med det ikke er noen quick-fix for denne feilen? Uansett ikke i juleferie, da gjelder det å kunne glede seg hører jeg.
     

    fordfiesta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    22
    På min gamle forsterker NAD C372 var der betydelig forskjell på høgre og venstre men kun merkbart med lettdrevne høyttalere. (Cerwin Vega med 98db 1m stor forskjell B&W CM1 85db 1m ingen forskjell)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg målte 60 db før jeg fikk rett balanse i lydbildet når jeg hadde en Parasound NC2100. Litt høyere enn man skulle tro hvis f.eks svigermor-les dragen er på besøk og skal sove i overetasjen.
    Ikke for å gjøre vondt verre, men har noen av dere hørt hva som skjer hvis dere aktiverer tonekontrollene på P5? Jeg har eid en P5 selv, og for en stund siden lånte jeg en kamerat sin P5. Når jeg aktiverte tonekontrollene ble lyden helt skjev og var mye svakere på den ene siden.
     

    Lokie

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    40
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Mye dårlig reklame for P5 her nå. Eg tenkte på å kjøpe en for å bruke som preamp til musikklytting i stereo, siden den har bypass funksjon for hjemmekinoen.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    235
    Antall liker
    350
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Mye dårlig reklame for P5 her nå. Eg tenkte på å kjøpe en for å bruke som preamp til musikklytting i stereo, siden den har bypass funksjon for hjemmekinoen.
    Hei Lokie, har hatt P5 et års tid sammen med A21 slutttrinn. Veldig godt fornøyd med denne og ikke hatt noe problemer med skurring eller skjevheter i kanaler eller volumpot. P5 fungerer også meget godt i mitt hjemmekino oppsett med bypass funksjon.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det er nok noen få enheter som er defekt av den totale summen, og det er de som har fått defekte enheter som skriker høyest(inkl meg). Man bør ikke være redd for å kjøpe et parasound produkt, siden produktene dems har veldig høy kvalitet. Men som alle andre produkter kan det dukke opp mandagsprodukter, og fåtall uheldige forbrukere får kloa i dem.

    Bortsett fra volumkontrollen er jeg veldig fornøyd med forsterkeren. Aldri hatt bedre lyd hjemme :D
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg prøver å benytte meg av HT bypass på HINTen så lyser bypass led'en med gul/orange farge. Også er det støy som kommer ut fra høyttalerne. Skal led'en lyse blå som de andre ledene? Kan ikke se at jeg har gjort feil...
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har lest den. Det jeg lurte på om lyset på bypass inngangen på frontpanelet skal lyse blått eller gult.

    Fant ut at det var pc'en som sendte støyen til Hint.

    Edit: Da fikk jeg svar på at det skulle lyse gult på frontpanelet når man valgte bypass. Trodde nemlig at noe var galt da det ikke lyste blått.
     
    Sist redigert:

    Lokie

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    40
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Jeg har lest den. Det jeg lurte på om lyset på bypass inngangen på frontpanelet skal lyse blått eller gult.

    Fant ut at det var pc'en som sendte støyen til Hint.

    Edit: Da fikk jeg svar på at det skulle lyse gult på frontpanelet når man valgte bypass. Trodde nemlig at noe var galt da det ikke lyste blått.
    Den e god :) Tenkte selv av vist det lyser gult så er sikkert dette riktig, gir deg et "hint" om at du har brukt bypass funksjon. Og du ser med en gang i fronten på forsterkeren med en annen farge på lysdioden.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fikk jo litt panikk da jeg så gult, siden gult indikerer at noe fælt kommer til å skje i hjernen min. Itillegg var det ganske høy støy som kom ut av høyttalerne. Jeg har hatt ekstrem uflaks med mine hifi-kjøp i det siste, og jeg blir skvetten av den minste ting. Godt å finne ut at det var pcen som var synderen.
     

    titerjesen

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Sted
    Arendal
    Hei.

    Har hatt en P5 ett års tid nå. Har hatt denne sammen en A21. P5en kjøpte jeg brukt i 2014 og A21 kjøpte jeg ny. P5en har vært et eneste stort problem. Hele tiden. Har vært inne for rep av volum kontrolle 2x og rett etter jeg fikk den igjen nå sist begynte den optiske inngangen og tulle, da var selvfølgelig garantien gått ut for 3 uker siden. Når jeg slår av forsterkersettet og setter det på etter noen timers standby får jeg ikke lyd via optiske inngangen. Kan la de stå en stund og plutselig begynner det å spille, ca 10—15min. Noen som har vært borti dette? . Lydmessig er jeg fornøyd med oppsettet men kvalitets messig er jeg skikkelig skuffet. Her betaler en mye penger for å få kvalitet men virker som jo dyrere ting er det fortere blir det feil på det. . . . .
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.529
    Torget vurderinger
    29
    Kjøpsloven gjelder vel 5 år fra da den ble kjøpt ny?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Kjøpsloven gjelder vel 5 år fra da den ble kjøpt ny?
    Ja, det er vel sånn at garantien er begrenset til 1 eller 2 år(?), men hvis produktet må kunne forventes å ha en lengre levetid har man reklamasjonsrett i 5 år.

    At et produkt begynner å krangle 3 uker etter at garantien har utløpt vil jeg tro gjør det til en soleklar relamasjonssak. Men man bør være helt tydelig på dette når man kontakter leverandøren, at man vil reklamere på produktet, og ikke begynne å snakke om garantier som ikke gjelder lenger. :)

    Står mer om det her:
    www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/
    www.dinside.no/928294/bruk-reklamasjonsretten-din
     
    Sist redigert:

    boxman

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    17
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hint og problem med dac

    Jeg har en Hint som "motor" i anlegget og som virkelig har sparket nytt liv i mine ProAc Response D18. Men har fått et problem når jeg spiller fra PC (Tidal hi fi) med USB til dac og fra CD (Denon 2020ae). Bruker Audioquest Cinnamon USB og Audioquest Carbon coax. Opplever at musikken hakker/stopper/får drop-outs på begge alternativer. I starten fungerte dette veldig bra, men så begynte problemene. Er det noen av dere som er teknisk kompetente som har noen ide om hva dette kan skyldes????
    Forsterkeren er nå til sjekk hos NCMS, så jeg håper de finner ut av det. Men skader jo ikke å høre med folket her inne heller ������ Jeg har ikke teknisk kompetanse til å finne ut av dette.
    Noen med lignende erfraringer?
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har opplevet at Tidal hakker fra sonos men sonos fjernstyringen sier fra at nettforbindelsen er dårlig, ergo er det ikke noe galt med min Hint. Har hatt min Hint inne hos importør og reparert volumkontroll da balansen var skjev, dette er nå utbedret og forsterkeren blir bare bedre og bedre etterhvert som jeg bruker den. Begynner å forstå all skryt som står i div. tester.
     

    boxman

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    17
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er nok ikke nettet, det fungerer absolutt som det skal. Opplever problemet med både kablet nett og trådløst. Og som sagt med CD også. Men fungerer veldig bra med vanlig rca på CD og phonotrinn. Langt bedre lyd enn hva jeg hadde med min gamle Denon PMA 2020 AE. Mer av alt, enkelt sagt.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    2
    Går det greit med HINT og musikk (metall) med dårlig/mindre god innspillingkvalitet, eller er den for hissig i toppen? Har sett enkelte si at den er 'flisete' i toppen, uten at jeg er helt med på hva det betyr. Skjønner at den kan kjøre på i bassen, som er positivt, men hva synes dere som har prøvd den om øvre mellomtone-diskant?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hvis noen mener Hint er flisete i toppen, ligger det andre steder i anlegget, rett og slett. Flisete er den ikke. Jeg har ikke hørt sånne tendenser i de fem oppsettene jeg har hørt den, inkludert Fidelitys referanseoppsett.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Som impulse sier, har noen trodd HINT er hissig i toppen, er det nok et helt annet sted i oppsettet.
    Den er derimot svært nøytral, med et lite hint (!) av varme. Toppen er virkelig luftig og med stor separasjon i instrumentene.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen mener Hint er flisete i toppen, ligger det andre steder i anlegget, rett og slett. Flisete er den ikke. Jeg har ikke hørt sånne tendenser i de fem oppsettene jeg har hørt den, inkludert Fidelitys referanseoppsett.
    Jeg bare så det i kommentarfeltet her: Testpanelet: SECOND OPINION Parasound HINT - Audio Fidelity

    Jeg snoker etter noe som kan levere potent bass, ikke for analytisk (takle dårlige innspillinger). Har Vienna Acoustics Bach Grand høyttalere. Det vanskeligste er at det ikke er så mange som tester forsterkere mot hverandre i samme/liknende oppsett, så det blir så mye sprikende meninger, men det er vel en del av hobbyen...

    Edit: Ser at kritikken gikk mot P5, ikke HINT
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Jeg bare så det i kommentarfeltet her: Testpanelet: SECOND OPINION Parasound HINT - Audio Fidelity

    Jeg snoker etter noe som kan levere potent bass, ikke for analytisk (takle dårlige innspillinger). Har Vienna Acoustics Bach Grand høyttalere. Det vanskeligste er at det ikke er så mange som tester forsterkere mot hverandre i samme/liknende oppsett, så det blir så mye sprikende meninger, men det er vel en del av hobbyen...

    Edit: Ser at kritikken gikk mot P5, ikke HINT
    L&B hadde nylig en test og sammenligning av forsterkere, som beskriver bra hvordan lydbildet er på de forskjellige, prisklasse rundt 15k. Test av 8 stereoforsterkere i toppklassen | Lyd & Bilde

    Om du er villig til å doble summen nærmer du deg Hegels nye H360, som definitivt har potent bass, direkte rå på de høyttalerne jeg så langt har hørt i kombinasjon (S&F Olympica 2, SA Pandion 30).
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Har noen sammenlignet Hint med Hegel H360? Har sistnevnte selv. Har en vanskelig stue med tanke på bassrespons, så høy- og lavpassfilteret i HINT er svært attraktivt.
     

    GlennM

    Medlem
    Ble medlem
    19.02.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Vurderer sterkt en parasound greie til mine AP scorpio 25 HT som snart blir levert, spørsmålet er HINT eller p5+a21?

    p5 + a21 har jo utvilsomt mer krefter, spørsmålet er om jeg trenger de? har HINT bedre lyd? kan noen mene noe om forskjellene? kan ordne begge løsningen til ca samme pris så valget blir tatt utelukkende på funksjon og lydbilde nivå.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Du vil få mer glede av parasound hint da denne har integrert dac , du kan bruke av by pass altså bruke den som effekt forsterker i et hjemmekino oppsett. Ville heller ha brukt penger på hint enn p5 og a21 da dette koster nermere 40000 kr , hint koster 30000 kr du sparer jo 10000 kr hva med og bruke di en annen plass i kjeden.


    Imagine
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Enig med imagine over her. Eneste grunnen til å velge p5+a21 nå er om du har stort behov for veldig med krefter. HINT har veldig med luft og detaljer, samt en nydelig bass. DACen har nok mye av skylden. Og hos meg gir høyttalerne seg før forsterkeren.
    Men det hadde vært spennende med en direkte sammenligning, det fikk jeg dessverre aldri prøvd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn