PARASOUND

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Vel, ikke lett å legge seg i dag. Rå forsterker. Men er det slik at all god lyd kommer med alt for mye varmeutvikling?
    Forsterkeren er grisevarm og føler jeg ikke har gitt den nok rom. Det ble trangt i stacket. Noe å jobbe med..




    IMG_0658.jpeg
     
    Sist redigert:

    Lambert

    Medlem
    Ble medlem
    06.09.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    132
    Grattis med jc5. 👍
    Den treng nok litt luft over seg ja. (Eg har 7 cm). Og så treng kanskje utstyret over og litt meir luft.
    Varmen går oppover i riggen.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Har levd med JC5 i et par uker og deler noen tanker om hvordan jeg opplever JC5 og hvorfor jeg gikk for nettop denne forsterkeren..

    Byttet fra Chapter Audio Couplet 250S. Dette er 250w 8 ohm som dobler til 500w 4 ohm. Switche teknologi men med 1000va trafo og full av kondiser. En veldig påkostet switche forsterker som for noen år siden kun fikk gode skussmål. Har hvert veldig fornøyd med den.

    Hvorfor jeg byttet? Først og fremst fordi min Chapter begynner å dra litt på åra og jeg har hvert nyskjerrig på JC5 siden den kom. Denne er vel første John Curl forsterkeren av den nye vinen som kom i 2017-18.
    400w 8 ohm 600w 4 ohm 1200 w 2 ohm. Stusset litt på disse tallene. Målinger viser ca 360w i 8 ohm og at oppgitte data ellers er spot on. Det høres mer normalt ut.

    Et viktig kriterie for meg er at ingangsimrpedansen på en effektforsterker ikke er lavere enn at de fleste rørpre driver den. JC5 er innafor med 66 k/ohm på balanserte innganger.

    De første 12 watt i klasse a. Det er få forsterkere i "klassen" med så høy bias. Eneste jeg kommer på er Coda Continium, men Coda har for lav ingangsimpedanse til å drives av rør-pre og ble strøket av blokka. Jeg lytter ofte på lavt volum og JC5 er kjent for å spille bra på lavt volum. En veldig viktig egenskap synes jeg. På dette området sies det at JC5 faktisk er bedre enn hva de utgående JC1 var. Samtidig har jeg stort rom som kan kreve litt krefter når man drar på. JC5 = sheck. Her er det nok headroom.

    Chapteren var dønn stille. Den tysteste forsterkeren jeg har eid. Ingen trafobrum, hvit støy fra diskant eller andre unoter. JC5 er i samme gate og i tråd med hva jeg har lest. Dønn tyst til tross for 1700va trafo. Imponerende.

    Ønsket 2 kanaler i en boks gjerne under 40 kg slik at det er håndterbart uten hjelp.
    Bruktpris under 50k og ganske ny forsterker var et annet kriterie.

    Er det mer? Ja, pris/kvalitetsforholdet selvsagt. Noen merker som f. eks Parasound, Classe, Coda, Bladelius, Mitchi kommer så nærme det beste (tror jeg) at jeg tenker det holder for meg og antar jeg ikke vil merke forskjell i det daglige mot uber high end. Det skal nok arbeides mye med rom og akustikk for å hente ut særlig mer. Jeg er mer opptatt av lyd pr krone enn statussymboler jeg får dårlig samvittighet av å eie grunnet høy pris. Kan nok ikke kalle meg merke-entusiast innenfor denne hobbyen.Liker godt konstruerte produkter uavhengig av merkenavn. John Curl produktene til Parasound = sheck.

    Flexibiliteten. Hvilken annen effektforsterker har samme flexibiliteten som JC5 på bakpanelet? Tilrettelagt for brokobling, Gainjustering for hver kanal mm. Det er fler en Parasound som har tenkt seg om, men sheck her og.

    Og byggkvaliteten. Det er bare å se på innmatsbilder av denne. Veldig skikkelig utført.

    Hva så med lyden?

    Første inntrykk var vel at jeg ikke hadde gjort noen endring av betydning. Et godt tegn for meg som var fornøyd med hva jeg hadde. Også er det vel slik at man skal igjennom en del materiale før forskjellene blir synlige og tydelige mellom to godt konstruerte effektforsterkere med resten av kjeden urørt.

    Bassen: Først og fremst mere naturlig og graver noe dypere. Akkurat som at basselementene vokste en tomme eller to? Tipper dette har med økt båndbredde og enda større strømreserver å gjøre.
    Mellomtone: Det første som slo meg med denne forsterkeren var taletydelighet. Sikkert fordi første kveld var med kjerringa foran tv. Inntrykket har holdt seg. Veldig artikulert og tydelig mellomtone.
    Diskant: Hører ikke forskjell helt i toppen, og det er bra. Begge føles utstrakt og luftig.

    Totalopplevelse:
    Jeg har flyttet en rad frem i salen kanskje? Litt nærmere begivenhetene og musikerne har vokst litt i størrelse.
    Spesielt bass og slaginstrumenter låter kneppet mere virkelignært.
    Smooth, aldri slitsom, men litt mere sting der det skal være sting enn Chapter som pyntet enda mer. Et knepp opp på. virkelighetsskalaen også her.
    Ikke fullt så varm i mellomtonen som Chapter. Slår litt ulikt ut for ulike innspillinger og klarer ikke vekte dette som positivt eller negativt for tonaliteten. Men mulig en del av det andre jeg opplever som positivt med JC5 har med nettop dette å gjøre.
    Kan klarheten jeg opplever skyldes bedre timing? Eller er det klasse a effekten?
    Enda råere dynamiske utsving. Merkes spesielt godt på film.

    Negative sider har jeg ikke funnet enda bortsett fra at denne tar opp mer plass og utvikler mer varme enn min gamle.

    Ingen av egenskapene er natt og dag. Forsterkerne er mer like enn ulike, men JC5 er en enda bedre forsterker. Var det jeg håpet på og tror jeg har truffet på valget. :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.842
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert mange eksempler, men ser at Parasound A21+ har hatt en heftig prisstigning hos Oslo HiFi Center på siste 1 år og 4 mnd.
    Fra 38 990 til 57 490 - snakker da 47,4% prisstigning. Valuta er dårligere, men her får vi håpe at det også er Parasound selv som har skrudd opp prisene sine

    1705663626130.png
     
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    3.196
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Er på forforsterker leting, Parasound er også et merke jeg ser på.
    Skal brukes i et rent stereo oppsett.
    P7, er dette en ren surround pre?
    Er det er noen med erfaringer med denne modellen her inne?
    Mvh
    Vinyl-mannen © 2.edition
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg kan anbefale Parasound JC2BP. Jeg har den og den lyder rigtig godt med større afstand i mellem sangerene i et stort kor.
    Min sættes til salg nu, da jeg nu lige er gået over til MiniDsp flex.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan nok ikke direkte anbefale P7 i et stereoppsett, selv om den er god til dette.
    Denne modellen er «discontinued» fra Parasound, selv om den selges til overpris hos NAT, så sluttet de vel å produsere den i 2019.

    Hadde en sånn, veldig god lyd i 2 kanaler ved balansert bruk!
    Praktisk at en kan justere inngangsfølsomhet, som på andre hjemmekinoforsterkere og prosessorer.
    I tillegg kan du justere bass og diskant, noe som ikke er vanlig i dag på en forforsterker.

    Baksiden… Om noe ryker på den, så har du en «murstein».
    Min startet å «fryse», og jeg kunne ikke gjøre noe.
    Fikk den reparert, og samme feil oppsto igjen.
    Deler var ikke mulig å skaffe, så det var det kjøpet…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn