Paradox = svindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I praksis hører vi nesten bare høyttalerne og deres samspill med lytterommet.
    Javel? Hvem er "vi"? Min erfaring er at man for det meste hører komponentene gjennom høyttalerne, når man hører. Ser ut som verden for øvrig er enig med meg også.
    Og hvilke høyttalere er det du har hatt som du hører så voldsom forskjell på?
    Et konkret eksempel er sist jeg var innom en av byens hififorhandlere for å prøvelytte ulike signalkilder. De utstilte eksemplarene var koblet opp til forskjellige høyttalere i forskjellige rom. Alle bra høyttalere av anerkjente merker, men ulike. Betjeningen forsøkte å forklare at den låter slik og den låter sånn, men jeg greide ihvertfall ikke å få noe meningsfylt ut av den sammenligningen før jeg fikk betjeningen til å flytte de ulike dingsene inn i samme rom og demonstrere dem gjennom samme høyttalere. Hørte bare høyttalerne og rommet, ikke mulig å høre eventuelle nyanseforskjeller mellom elektronikken før de langt større forskjellene var nullstilt. Bare prøv selv.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Interesse for hifi kan fort bli dyrt..... Er det forskjell i lyd på høyttalere til 40k og 200k?
    Ja, ganske sikkert. Gode høyttalere blir nødvendigvis store, tunge og derfor gjerne dyre. Lydbølger i luft lar seg ikke minatyrisere. I bassen er de 17 meter lange, og øverst i diskanten er de 17 mm korte. Høyttalerelementer som skal flytte luft ved bassfrekvenser må ha størrelse og slaglengde, og det gjør at det blir ganske store reaksjonskrefter som på en eller annen måte må håndteres. Men samtidig blir tingen gjerne akustisk altfor stor for diskantbølgene, slik at uniform spredningskarakteristikk i rommet er en krevende øvelse. Det gjør at en god høyttaler blir en øvelse i kompromisser og motstridende hensyn. Det er selvsagt mulig å snekre sammen en enkel finérkasse, sette inn noen rimelige PA-elementer og litt bling, og så selge den til vanviddspris, men det er mitt bestemte inntrykk at det er et begrenset problem.

    Det er da heller ingen som påstår at det ikke er hørbare forskjeller mellom høyttalere. I praksis hører vi nesten bare høyttalerne og deres samspill med lytterommet. Man må bevisst "lytte forbi" alt det og venne seg til den klangkarakteren før man i det hele tatt er i stand til å oppfatte mindre nyanseforskjeller fra komponentene.

    Men en DAC til 115k er fjolleri. DAC'er har hatt omtrent samme prisutvikling og miniatyrisering som alle andre datadrevne dingser, så en god (dvs lydmessig transparent) DAC koster virkelig ikke stort.
    Interessant påstand om Dac'er Asbjørn...Hvordan definerer du lydmessig transparent(hvilke tekniske og hørbare parameter legger du til grunn) og hvilke gode lydmessige transparente dac'er tenker du på som virkelig ikke koster stort?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I praksis hører vi nesten bare høyttalerne og deres samspill med lytterommet.
    Javel? Hvem er "vi"? Min erfaring er at man for det meste hører komponentene gjennom høyttalerne, når man hører. Ser ut som verden for øvrig er enig med meg også.
    Og hvilke høyttalere er det du har hatt som du hører så voldsom forskjell på?
    Vi er mange, vil eg tru, som høyrer skilnad på høgtalarar. Eg trur faktisk eg skal ta på meg å kjenne att mine eigne høgtalarar mellom kvasomhelst av konvensjonelle høgtalarar. (Sannsynlegvis vil eg kunne skilje mellom mine og mbl 101 Extreme også, viss ikkje har du eit poeng.....)
    Det er elles rimeleg enkelt å høyre skilnad på forforsterkarar, pickupar, riaatrinn, medan det kan vere litt vanskelegare mellom effektforsterkarar, visse typar signalkjelder og denslags.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant påstand om Dac'er Asbjørn...Hvordan definerer du lydmessig transparent(hvilke tekniske og hørbare parameter legger du til grunn) og hvilke gode lydmessige transparente dac'er tenker du på som virkelig ikke koster stort?
    Fra min side er det nokså enkelt. Flat frekvensgang (hvilket utelukker en del NOS-konstruksjoner), støy og forvrengning under f eks -120 dB (20 bits oppløsning), så er det meste gjort. Da er det på tide å bekymre seg for noe annet i kjeden. Det er jo en del å velge mellom på det nivået: http://www.ti.com/audio-ic/converters/dac/products.html#

    Apropos DEQX, Transporter, etc: Jeg gjorde et lite forsøk med å sammenligne digital output fra Transporter (og D/A-konvertering i DEQX HDP4) med analog output fra Transporter (dvs D/A-konvertering i Transporter, etterfulgt av A/D-konvertering før og ny D/A-konvertering etter prosessering i DEQX). Låt klin likt for meg. Da er enkleste forklaring at begge komponentene er transparente, ja.

    Har ikke testet Touch, Chromecast, eller Airport Express i samme signalkjede, men vet at den tidligere DEQX PDC-2.6P var alt annet enn transparent. Lett hørbar farging av lyden, uakseptabelt mye ved analoge kilder og A/D-konvertering. Fra HDP3 var det problemet borte.

    Jeg har forøvrig heller ingen problemer med å høre om den bakoverfyrende diskanten i de nåværende høyttalerne mine er på eller av, eller om jeg drar kardioidekarakteristikken i bassen litt opp eller ned i DSP. Begge deler påvirker spredningsmønsteret i rommet ganske mye uten å måtte bytte eller flytte høyttalere. En lyddempingsmatte til eller fra i førsterefleksjonspunktene gjør også ganske stor forskjell for stereoperspektiv og plassering av artister i lydbildet. Det er ganske mye som gjør stor forskjell, så det er helt unødvendig å hive bort penger på de tingene som ikke har noen betydning.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    I Hifiasylet (Vika) kunne man i gamle dage switche mellom et stort antall høyttalere "on the fly" - samme kilde/forsterkere bare en boks mellom. Stort sett alle hifibutikker hadde tilsvarende. De riktig avanserte hadde også en liten oransje lampe som lyste for den høyttaleren som var innkoblet. Ikke store problemet med å høre forskjell på høyttalere...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Bare påstanden om at det skulle være vanskelig å høre forskjell på høyttalere sier vel litt om skribentens lytteferdigheter og innsikt i emnet.

    Men — denne tråden er på overtid. I den opprinnelige paradoxtråden ble det avslørt at produsenten hadde tre nick og at han brukte disse til salgspreik og kundebearbeidelse. At produktet er på samme nivå er vel ingen overraskelse?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    I Hifiasylet (Vika) kunne man i gamle dage switche mellom et stort antall høyttalere "on the fly" - samme kilde/forsterkere bare en boks mellom. Stort sett alle hifibutikker hadde tilsvarende. De riktig avanserte hadde også en liten oransje lampe som lyste for den høyttaleren som var innkoblet. Ikke store problemet med å høre forskjell på høyttalere...
    De grå som sto oppe på høyttalerene ja,husker de godt det var den tiden jeg jobbet der :)

    O
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    Elkjøp brukte å ha alt koblet opp på den måten, inkl forsterkerne om e ikke husker feil. B-tech har sånne store koblingspanel men ingen bruker de virker d som..redd d er for dårlig kabel og kontakt i?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er tidvis overrasket over at mange ikke klarer å høre forskjeller på hifi-dingser. Høyttalere er vel komponenten som er lettest å skille, men personlig så klarer jeg stort sett å finne forskjeller på alt jeg tester ut hjemme og i demoer, selv om dette er mye lettere i anlegget hjemme som en kjenner godt. Da byttedilla var på topp så var det tidvis 3-4 høyttalerpar, 3-4 forsterkere og stort sett et par preamper i stua samtidig. Ikke noe problem å høre forskjeller nei.. Samme greia er det på demoer. Hører fint forskjell på kvalitet når en går fra streaming til CD avspilling, gjennom samme DAC. Det merkelige her at jeg har vert den eneste som har bemerket dette, selv på store demoer... Mulig folk flest er mer sjenert enn undertegnede...
    Klarer noen ikke å høre forskjell på DACer, og tror at det er digitaldelen som styrer kvaliteten, går en glipp av mye godlyd... Forskjellen ligger i analogdelen, og en god analogdel koster fort en del penger...
    Når det gjelder kabler så sliter også jeg da mine erfaringer er at her er forskjellene mindre, men like fullt er det forskjeller. I mitt tilfelle kom jeg over noen sølvkabler som jeg har brukt i 17-18 år og ikke noe av det jeg har testet i denne tiden har gjort noe bedre, så kabeldebatten er død for min del...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hører fint forskjell på kvalitet når en går fra streaming til CD avspilling, gjennom samme DAC. Det merkelige her at jeg har vert den eneste som har bemerket dette, selv på store demoer... Mulig folk flest er mer sjenert enn undertegnede...
    Klarer noen ikke å høre forskjell på DACer, og tror at det er digitaldelen som styrer kvaliteten, går en glipp av mye godlyd... Forskjellen ligger i analogdelen, og en god analogdel koster fort en del penger...
    Enig, faktisk. Hos meg har det heller ikke vært noe problem å høre forskjell på et mekanisk CD-drev brukt som transport vs en streamer, og den oppgraderingen jeg nevnte fra DEQX PDC-2.6P til HDP3 var en oppgradering av analogdelen med jording og opamper. Det er så absolutt analogsiden av en DAC som begrenser, men det behøver ikke koste så mye penger å gjøre det riktig.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Er tidvis overrasket over at mange ikke klarer å høre forskjeller på hifi-dingser. Høyttalere er vel komponenten som er lettest å skille, men personlig så klarer jeg stort sett å finne forskjeller på alt jeg tester ut hjemme og i demoer, selv om dette er mye lettere i anlegget hjemme som en kjenner godt. Da byttedilla var på topp så var det tidvis 3-4 høyttalerpar, 3-4 forsterkere og stort sett et par preamper i stua samtidig. Ikke noe problem å høre forskjeller nei.. Samme greia er det på demoer. Hører fint forskjell på kvalitet når en går fra streaming til CD avspilling, gjennom samme DAC. Det merkelige her at jeg har vert den eneste som har bemerket dette, selv på store demoer... Mulig folk flest er mer sjenert enn undertegnede...
    Klarer noen ikke å høre forskjell på DACer, og tror at det er digitaldelen som styrer kvaliteten, går en glipp av mye godlyd... Forskjellen ligger i analogdelen, og en god analogdel koster fort en del penger...
    Når det gjelder kabler så sliter også jeg da mine erfaringer er at her er forskjellene mindre, men like fullt er det forskjeller. I mitt tilfelle kom jeg over noen sølvkabler som jeg har brukt i 17-18 år og ikke noe av det jeg har testet i denne tiden har gjort noe bedre, så kabeldebatten er død for min del...
    Jepp, sånn er det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I Hifiasylet (Vika) kunne man i gamle dage switche mellom et stort antall høyttalere "on the fly" - samme kilde/forsterkere bare en boks mellom. Stort sett alle hifibutikker hadde tilsvarende. De riktig avanserte hadde også en liten oransje lampe som lyste for den høyttaleren som var innkoblet. Ikke store problemet med å høre forskjell på høyttalere...
    Særlig! Enhver HIGH END-eier skjønner jo at en sånn switcheboks med billig kabel og en støyende lampe vil forvrenge og maskere slik at alt blir bare ræva! Noe sånt ville ALDRI Nordost gå god for! De burde utvikle en ODIN-switcheboks med Cardas rhodium-plugger, og selvsagt en tilhørende switcheboks-Burn in device!



    ;)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Er tidvis overrasket over at mange ikke klarer å høre forskjeller på hifi-dingser. [...]


    Jeg, derimot, er tidvis overrasket av at folk enda ikke fatter at det er null problem å høre forskjell på hva enn det skulle være, så lenge man er klar over hva den konkrete forskjellen i anlegget er. Det er først når man tar bort forventninger ved å hindre lytteren i å iaktta anlegget at gullørene begynner å svette litt.

    Det burde ikke være en overraskelse at svært gode DAC'er er billige i dag, forøvrig. Det er vesentlig mye mer avansert elektronikk i laptoper, mobiltelefoner og smarte kjøleskap, enn det er i en DAC.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    I Hifiasylet (Vika) kunne man i gamle dage switche mellom et stort antall høyttalere "on the fly" - samme kilde/forsterkere bare en boks mellom. Stort sett alle hifibutikker hadde tilsvarende. De riktig avanserte hadde også en liten oransje lampe som lyste for den høyttaleren som var innkoblet. Ikke store problemet med å høre forskjell på høyttalere...
    Særlig! Enhver HIGH END-eier skjønner jo at en sånn switcheboks med billig kabel og en støyende lampe vil forvrenge og maskere slik at alt blir bare ræva! Noe sånt ville ALDRI Nordost gå god for! De burde utvikle en ODIN-switcheboks med Cardas rhodium-plugger, og selvsagt en tilhørende switcheboks-Burn in device!



    ;)
    Slike switchebokser er ihvertfall av ALT for dårlig kvalitet til å bli brukt i ABX-tester for kabler. Den skjuler alle forskjeller.

    /s
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er tidvis overrasket over at mange ikke klarer å høre forskjeller på hifi-dingser. [...]


    Jeg, derimot, er tidvis overrasket av at folk enda ikke fatter at det er null problem å høre forskjell på hva enn det skulle være, så lenge man er klar over hva den konkrete forskjellen i anlegget er. Det er først når man tar bort forventninger ved å hindre lytteren i å iaktta anlegget at gullørene begynner å svette litt.

    Det burde ikke være en overraskelse at svært gode DAC'er er billige i dag, forøvrig. Det er vesentlig mye mer avansert elektronikk i laptoper, mobiltelefoner og smarte kjøleskap, enn det er i en DAC.
    Skjønner ikke helt hva du vil frem til med innlegget over, men er noen så dum som du påstår, at ved at for eksempel en har to forsterkere hjemme for test der den ene er en high-end til 100k, og den andre er en kjøpt på Elkjiip til 5k, og en opplever at de låter kliss likt, så kjøper "gullørene" den til 100k? Så dum er ikke de fleste Audiofile, og dessverre så er det stort sett store forskjeller...

    Når det gjelder en DAC (digital analog converter), så er det som jeg nevnte ikke den digitale delen som er utfordringen, men analogdelen, og i virkelig gode DACer består denne av både gode strømforsyninger og kvalitetskomponenter. Skal den være i toppklasse brukes også ofte rør:cool:
    Men, i den rimelige enden av skalaen har utviklingen vert stor, det er riktig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har f eks en Focusrite Scarlett 2i2 stående foran meg på skrivebordet. Det er i prinsippet et eksternt lydkort med D/A og A/D + hodetelefonutganger. Jeg bruker den sammen med målemikrofon når jeg finjusterer, og av og til som hodetelefonforsterker. Jeg har ingen grunn til å tro at jeg vil kunne høre forskjell på det og andre DAC'er. Analogkretsene er helt utmerkede (firmaet ble tross alt startet av Rupert Neve), men det ser ut til å være noen digitale artifakter i målingene. Likevel, alt ugagn er godt under -100 dB. Et slikt koster kr 1299,- på 4sound. Det er kanskje en pekepinn på hva enkelte ting bør koste.

    https://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/focusrite-scarlett-2i2-gen2
    https://johnr.hifizine.com/2012/09/focusrite-scarlett-2i2-measurements/
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har f eks en Focusrite Scarlett 2i2 stående foran meg på skrivebordet. Det er i prinsippet et eksternt lydkort med D/A og A/D + hodetelefonutganger. Jeg bruker den sammen med målemikrofon når jeg finjusterer, og av og til som hodetelefonforsterker. Jeg har ingen grunn til å tro at jeg vil kunne høre forskjell på det og andre DAC'er. Analogkretsene er helt utmerkede (firmaet ble tross alt startet av Rupert Neve), men det ser ut til å være noen digitale artifakter i målingene. Likevel, alt ugagn er godt under -100 dB. Et slikt koster kr 1299,- på 4sound. Det er kanskje en pekepinn på hva enkelte ting bør koste.

    https://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/focusrite-scarlett-2i2-gen2
    https://johnr.hifizine.com/2012/09/focusrite-scarlett-2i2-measurements/
    Vi har nok ulike erfaringer, men jeg en test som viste meg hva analogdelen hadde å si for lyden for en tid tilbake. Byttet CD-spiller fra ARC CD5 til ARC REF CD8. Samme drivverk og digitaldel (chip), men mye mer påkostet analogdel i CD8. Ble en stor oppgradering i mine ører.
    Artig nok fikk jeg etter en tid mail fra vedkommende som hadde kjøpt min CD5 at han hadde gjort samme oppgradering til CD8, og han hadde samme opplevelse som meg. Analogdelen i CD8 er for øvrig samme som står i ARC sin REF3 preamp. Som fører til min erfaring som er at en god preamp er viktigere en effektforsterkeren, men mulig dette er p.g.a. at jeg er et "rørhue":cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å forsøke å bygge transparent og nøytral elektronikk rundt radiorør er kanskje å gjøre det på den vanskelige måten...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    At du hører forskjell på opptak og livelyd er vel ikke merkelig i det hele tatt??? Og slett ikke nå referansen er med venninnen i dine armer..???
    Skjønner ikke helt hva du mener egentlig..

    Pleier forøvrig å være med på miks/mastring før ferdig produkt (ofte hos Rainbow studios) så har en viss kontroll på hvordan det låter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Focusrite/Neve.. svindlet av hifi cabel firma:p

    https://www.vandenhul.com/product/the-flexicon-b4-halogen-free/

    The direct effect was that we sold 75 km. FLEXICON B4 to SSL, Neve and Focusrite. This 75 km. was to be used in the three different 96 channel mixing consoles especially made for the BOP studios in South Africa.
    Nå er det kanskje ikke så lett å finne ut hva Flexicon B4 koster hvis man kjøper noen kilometer, men den koster kr 1290,- på Mono ferdig terminert i 1,5 m lengde. I utlandet kan man finne et meterpar med RCA-plugger for rundt €100. Da er vi jo i nærheten av hva det ville koste å lage noe tilsvarende selv av metervare og plugger kjøpt i løsvekt, så det er kanskje innafor. De tekniske spesifikasjonene ser helt utmerkede ut med dobbel skjerming og lav kapasitans i en tynn og fleksibel kabel, godt egnet for å trekke internkabling i en miksepult eller lignende. Det kan også være en indikasjon på at det ikke er nødvendig å bruke mer penger enn en tusenlapp eller så for et meterspar med analog signalkabel, selv om man skal bygge state-of-the-art platestudio.

    VdH FLEXICON B4, 3,5 mm stereo, 1,5m 2-leder med skjerm, forsølvet OFC - Mono AS
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble vel standard kablingen i Focusrite consolene byttet ut med disse Van den Hul kablene,
    for å oppnå noe..

    Van den Hul kabling ble også brukt hele veien i studio til Gilmour/Pink Floyd og Philips studio,
    forhåpentligvis for å oppnå noe annet enn hva "vanlig" kabling kunne gi.

    NRK studio i Grieg hallen..leverandør,kabel makeren som også har levert kabler til "Kule Trygve"..

    Hva audiofile hører er mer interessant enn hva enkelte ikke hører,dette er en lyttende hobby,
    hvor det i en eller annen tråd kom frem at vi alle opplever den samme lyden forskjellig.
    Det som kommer inn øret,som også er forskjellige,oppfattes og tolkes forskjellig hos hvert enkelt individ.
    Så derfor er hva enkelte IKKE hører i den audiofile verden helt uinteressant.
    Mye rare priser i kabel verden som i andre hobbyer,men tror ikke det står lange køer i bankene
    for å låne millioner til kabling i heimen.Har en pengene..ser ingen problemer med det

    https://www.youtube.com/results?search_query=bop+studio
     
    Sist redigert:

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Stereo+ startet jo opp med en artikkel hvor de satte lyset på en useriøs aktør i hifi-bransjen. Hvor er R.E.S og co i denne saken? Kanskje betimelig å forhøre seg litt med produsenten angående kommentarer og uttalelser, og evt stille et par kritiske spørsmål igjen?
    Det har jo gått en stund siden de Stereo+ med iver og barnlig glød erklærte at de skulle fanteriet i bransjen til livs. Etter saken med Maxwell har det vært sørgelig stille på den fronten.
    Forresten leser jeg Stereo+ selv med glede, flott e-magasin for den gjengse hifi'er etter min mening.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble vel standard kablingen i Focusrite consolene byttet ut med disse Van den Hul kablene,
    for å oppnå noe..
    Det er ikke noe stort poeng, men så vidt jeg kan se står det noe annet i linken du selv la ut. Jeg leser dette som at kabelen ble konstruert til en teknisk spec for å brukes i custom miksepulter for dette studioet. Spec'en gir absolutt mening for den bruken:
    https://www.vandenhul.com/product/the-flexicon-b4-halogen-free/
    In 1990 we were approached by the managing director of a big recording studio complex in South Africa with the request if we could design and produce all the cables necessary to run a very big studio complex. We did, and one of the products was the balanced FLEXICON B4 especially designed to be used in mixing consoles.

    Combining superior transmission quality, a very low conductor to conductor capacitance and a very high screening factor combined with a very high flexibility and a high durability is not simple. But as always a very fine design was the result. The direct effect was that we sold 75 km. FLEXICON B4 to SSL, Neve and Focusrite. This 75 km. was to be used in the three different 96 channel mixing consoles especially made for the BOP studios in South Africa.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er tidvis overrasket over at mange ikke klarer å høre forskjeller på hifi-dingser. [...]


    Jeg, derimot, er tidvis overrasket av at folk enda ikke fatter at det er null problem å høre forskjell på hva enn det skulle være, så lenge man er klar over hva den konkrete forskjellen i anlegget er. Det er først når man tar bort forventninger ved å hindre lytteren i å iaktta anlegget at gullørene begynner å svette litt.

    Det burde ikke være en overraskelse at svært gode DAC'er er billige i dag, forøvrig. Det er vesentlig mye mer avansert elektronikk i laptoper, mobiltelefoner og smarte kjøleskap, enn det er i en DAC.
    Skjønner ikke helt hva du vil frem til med innlegget over, men er noen så dum som du påstår, at ved at for eksempel en har to forsterkere hjemme for test der den ene er en high-end til 100k, og den andre er en kjøpt på Elkjiip til 5k, og en opplever at de låter kliss likt, så kjøper "gullørene" den til 100k? Så dum er ikke de fleste Audiofile, og dessverre så er det stort sett store forskjeller...

    Når det gjelder en DAC (digital analog converter), så er det som jeg nevnte ikke den digitale delen som er utfordringen, men analogdelen, og i virkelig gode DACer består denne av både gode strømforsyninger og kvalitetskomponenter. Skal den være i toppklasse brukes også ofte rør:cool:
    Men, i den rimelige enden av skalaen har utviklingen vert stor, det er riktig.
    Tipper at det han vil frem til at det er ofte veldig lett å høre forskjeller på.de to forsterkerne/dacene osv når du er klar over når den dyre spiller og når du billige spiller.
    Det blir vesentlig vanskeligere å høre forskjeller når forventninger er borte. Altså når du ikke vet hvilken komponent som spiller. Forventningsbias kan slå veldig hardt inn og vi kan høre store forskjeller på ting som det egentlig er veldig liten forskjell på.

    Nå sier ikke jeg at det ikke er forskjeller på ting altså, for det er det. Forskjellene er ofte mindre enn man kanskje tror..anbefaler alle å teste utstyr blindt. Det har gitt meg en god del aha opplevelser opp igjennom i hvertfall.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble vel standard kablingen i Focusrite consolene byttet ut med disse Van den Hul kablene,
    for å oppnå noe..
    Det er ikke noe stort poeng, men så vidt jeg kan se står det noe annet i linken du selv la ut. Jeg leser dette som at kabelen ble konstruert til en teknisk spec for å brukes i custom miksepulter for dette studioet. Spec'en gir absolutt mening for den bruken:
    https://www.vandenhul.com/product/the-flexicon-b4-halogen-free/
    In 1990 we were approached by the managing director of a big recording studio complex in South Africa with the request if we could design and produce all the cables necessary to run a very big studio complex. We did, and one of the products was the balanced FLEXICON B4 especially designed to be used in mixing consoles.

    Combining superior transmission quality, a very low conductor to conductor capacitance and a very high screening factor combined with a very high flexibility and a high durability is not simple. But as always a very fine design was the result. The direct effect was that we sold 75 km. FLEXICON B4 to SSL, Neve and Focusrite. This 75 km. was to be used in the three different 96 channel mixing consoles especially made for the BOP studios in South Africa.

    Ingen "cutom" consol dette selv om antall bar var 10 stk,men kun BOP med van den hul


    fra ca. 28.30


     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er tidvis overrasket over at mange ikke klarer å høre forskjeller på hifi-dingser. [...]


    Jeg, derimot, er tidvis overrasket av at folk enda ikke fatter at det er null problem å høre forskjell på hva enn det skulle være, så lenge man er klar over hva den konkrete forskjellen i anlegget er. Det er først når man tar bort forventninger ved å hindre lytteren i å iaktta anlegget at gullørene begynner å svette litt.

    Det burde ikke være en overraskelse at svært gode DAC'er er billige i dag, forøvrig. Det er vesentlig mye mer avansert elektronikk i laptoper, mobiltelefoner og smarte kjøleskap, enn det er i en DAC.
    Skjønner ikke helt hva du vil frem til med innlegget over, men er noen så dum som du påstår, at ved at for eksempel en har to forsterkere hjemme for test der den ene er en high-end til 100k, og den andre er en kjøpt på Elkjiip til 5k, og en opplever at de låter kliss likt, så kjøper "gullørene" den til 100k? Så dum er ikke de fleste Audiofile, og dessverre så er det stort sett store forskjeller...

    Når det gjelder en DAC (digital analog converter), så er det som jeg nevnte ikke den digitale delen som er utfordringen, men analogdelen, og i virkelig gode DACer består denne av både gode strømforsyninger og kvalitetskomponenter. Skal den være i toppklasse brukes også ofte rør:cool:
    Men, i den rimelige enden av skalaen har utviklingen vert stor, det er riktig.
    Tipper at det han vil frem til at det er ofte veldig lett å høre forskjeller på.de to forsterkerne/dacene osv når du er klar over når den dyre spiller og når du billige spiller.
    Det blir vesentlig vanskeligere å høre forskjeller når forventninger er borte. Altså når du ikke vet hvilken komponent som spiller. Forventningsbias kan slå veldig hardt inn og vi kan høre store forskjeller på ting som det egentlig er veldig liten forskjell på.

    Nå sier ikke jeg at det ikke er forskjeller på ting altså, for det er det. Forskjellene er ofte mindre enn man kanskje tror..anbefaler alle å teste utstyr blindt. Det har gitt meg en god del aha opplevelser opp igjennom i hvertfall.
    Kan jo bare svare for meg selv og her er BS-filteret på 24/7:cool: Er blitt så gammel, og har hørt så mye utstyr at jeg vet eksakt i hvilken retning jeg vil ha lyden, og hva som fungerer for meg, innenfor de preferansene jeg setter. Kan faktisk ikke huske sist jeg hørte noe som spilte vesentlig bedre enn forventet i forhold til prisklasse.
    I går byttet jeg rør og stilte grunnbias på en forsterker for en kompis, og dette er en forsterker jeg har hatt maken til tidligere og tok da og spillte på den en stund for å sammenligne med de jeg har nå. Og ja det var ikke problem å høre at det er store forskjeller i kvalitet i det som kommer ut av høyttalerene. Skulle også bare mangle til over dobbel pris...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har lenge tenkt på å bygge meg DAC sjøl, - det er en rekke gode designs ute i DIY markedet, som får svært gode kritikker.
    I den sammenheng har jeg sett gjennom en rekke skjema, i sakens anledning. Det finnes ingen logisk grunn i verden til at digitaldelen koster 500kr i prod.kostnader og analogdelen 50.000.......... et eksempel er skjema til Nelson Pass' litt eldre D/A konvertere, hvor analogdelen er kjent - og sølle enkel, om enn med nye utvalgte men dog billige deler...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt,noen hører og noen hører ikke


    http://www.davidgilmour.com/press/2005/march/TapeOp_March05.pdf


    all this stuff we had learned had basically come from the high-end hi-fi field, which we’d been trying
    out over the years and discovered a lot of that stuff made a difference. Some of it was just different;
    some of it was detrimental but some of it was an improvement. So we went though and we listened
    to a whole bunch of XLR connectors, we listened to 20 different audio cables, because I needed 23
    kilometers of cable to make our own patch bay and rewire everything in the studio… all the outboard
    gear and the machinery. We listened to 20 different cables. We directionalized them all first, of
    course. Every cable sounds different in a different direction. It’s small, but it sounds different. And
    actually, the most amazing thing we discovered was when we listened to our technical earth cables,
    which we have going into copper rods in the riverbank. Our technical earth cables are just a heavy
    duty, high quality, regular, copper thick-sheathed cable. We’d been recommended to try this multi
    strand thinner cable, which had been woven like some of our audio cables.

    These are cables for electric?
    For earthing, woven to cross individual strands at 90 degrees to each other as much as possible to
    help eliminate RF etc. We listened to this, and we ran it straight out the door of the boat, over the
    bridge to the copper rods and we did an A-B and listened. Even the technical earth cable, you could
    clearly hear the difference from the original earth cable we were using. But even more surprisingly,
    we said for a laugh, let’s just turn the cable around the other way and see if we can hear any
    directional difference on the technical earth cable. And we couldn’t believe it, but we could.
    What was the difference that you heard?
    A difference in clarity, I suppose. One way it sounded a little middle-ier, and a little more distorted
    than the other direction. Anyway, back to audio cable. We went though all these regular cables that
    people wire studios up with that are fairly inexpensive. And the one that we ended up using was
    made by - this is for the 23 kilometers of cabling - was made by a high end hi-fi audio manufacturer
    called Van den Hul from Holland. I’d actually later found out they had originally designed this cable
    for the Philips Studio in Holland. Now because they had a lot of stock on the shelf, ready to go, I was
    able to negotiate a terrific deal. It only cost five times more than a regular cable would cost. But it
    was worth it. It was our one chance.


    I had some transformers made by Plitron in Canada, (who made the transformers for
    Equitek).

    For example, for the Pro Tools system the Shunyata distribution boxes have copper bus bars in them,

    because it sounds better, with
    thick Rhodium plating on all contacts,

    I know to some people this sounds ridiculous, but I can
    only say the difference is there to be heard and digital is where the biggest improvements are
    noticeable.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har lenge tenkt på å bygge meg DAC sjøl, - det er en rekke gode designs ute i DIY markedet, som får svært gode kritikker.
    I den sammenheng har jeg sett gjennom en rekke skjema, i sakens anledning. Det finnes ingen logisk grunn i verden til at digitaldelen koster 500kr i prod.kostnader og analogdelen 50.000.......... et eksempel er skjema til Nelson Pass' litt eldre D/A konvertere, hvor analogdelen er kjent - og sølle enkel, om enn med nye utvalgte men dog billige deler...
    Tror ikke denne her er så billig å bygge.....:rolleyes:

    audio_research_cd8_inside.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    50.000 (?) for den analogdelen er en nokså paradoxal pris....
    Er det CD8 du sikter til så er det bare å fyre opp loddebolten og starte produksjon! Villedende pris på den var 99000.-, så her er det penger å tjene;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16


    Og føler du at det er for fine råvarer som finnes i kablene så har paradox funnet en løsning på det. De har startet et nytt kabelmerke som innehar enda rimeligere deler som bare kommer konsumenten til gode.

    Vi ønsker velkommen til nano audio kabler.
    https://www.nanoaudiocables.com/about-us
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skjønner ikke helt hva du vil frem til med innlegget over, men er noen så dum som du påstår, at ved at for eksempel en har to forsterkere hjemme for test der den ene er en high-end til 100k, og den andre er en kjøpt på Elkjiip til 5k, og en opplever at de låter kliss likt, så kjøper "gullørene" den til 100k? Så dum er ikke de fleste Audiofile, og dessverre så er det stort sett store forskjeller...

    Når det gjelder en DAC (digital analog converter), så er det som jeg nevnte ikke den digitale delen som er utfordringen, men analogdelen, og i virkelig gode DACer består denne av både gode strømforsyninger og kvalitetskomponenter. Skal den være i toppklasse brukes også ofte rør:cool:
    Men, i den rimelige enden av skalaen har utviklingen vert stor, det er riktig.
    Tipper at det han vil frem til at det er ofte veldig lett å høre forskjeller på.de to forsterkerne/dacene osv når du er klar over når den dyre spiller og når du billige spiller.
    Det blir vesentlig vanskeligere å høre forskjeller når forventninger er borte. Altså når du ikke vet hvilken komponent som spiller. Forventningsbias kan slå veldig hardt inn og vi kan høre store forskjeller på ting som det egentlig er veldig liten forskjell på.

    Nå sier ikke jeg at det ikke er forskjeller på ting altså, for det er det. Forskjellene er ofte mindre enn man kanskje tror..anbefaler alle å teste utstyr blindt. Det har gitt meg en god del aha opplevelser opp igjennom i hvertfall.
    Kan jo bare svare for meg selv og her er BS-filteret på 24/7:cool: Er blitt så gammel, og har hørt så mye utstyr at jeg vet eksakt i hvilken retning jeg vil ha lyden, og hva som fungerer for meg, innenfor de preferansene jeg setter. Kan faktisk ikke huske sist jeg hørte noe som spilte vesentlig bedre enn forventet i forhold til prisklasse.
    I går byttet jeg rør og stilte grunnbias på en forsterker for en kompis, og dette er en forsterker jeg har hatt maken til tidligere og tok da og spillte på den en stund for å sammenligne med de jeg har nå. Og ja det var ikke problem å høre at det er store forskjeller i kvalitet i det som kommer ut av høyttalerene. Skulle også bare mangle til over dobbel pris...
    Skulle ønske jeg også kunne kontrollere forventningsbias og at hjernen min lurer meg. Har du noe tips til hvordan man går frem for å kunne ignorere det?
    Jeg er forøvrig også meget imponert at du klarer å huske lydsignatur etter såpass lang tid. Selv har jeg problemer med dårlig lydhukommelse og må bruke raske ABX tester for å avdekke små forskjeller.
    Helst blindt selv, siden dette er eneste måten jeg vet om for å forhindre forventningsbias hos meg selv. Så om du har noen tips, så tar jeg de i mot.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19


    Og føler du at det er for fine råvarer som finnes i kablene så har paradox funnet en løsning på det. De har startet et nytt kabelmerke som innehar enda rimeligere deler som bare kommer konsumenten til gode.

    Vi ønsker velkommen til nano audio kabler.
    https://www.nanoaudiocables.com/about-us
    Og det er jo ikke jug heller, samme kabel hele veien.:) Også bare 750 dollar meteren for den rimeligste. Genialt.
    Nano audio was developed from a side project at Paradox Audio. We wanted to create a cable series that use the same cable in the whole signal process through the amplifier. From power outlet and into your speakers. With the same design and materials used for all the cables the result will be an equal signal pathway from start to finish.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel en Biltema komfyrledning....


    kr. 99,90

    Komfyrkabel
    Art.nr. 46-226
    H05VV-F 3 x 4,0 mm². PVC-isolert. Lengde: 3 m.


     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn