Paradox = svindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Rockefot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    163
    Antall liker
    84
    Kule-Trygve, det kan muligens være grunn til å tro at mannen bak Paradox bare ville bistå hifientusiaster med å lage noen høyttalerkabler til knappe kostpris på 38000 kroner. Alt er muligens mulig. Det er også mulig å diskutere om en appelsin er rund eller ikke.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Roy: Nei det høres ikke så beskjedent ut, du har rett. Var det det som ble brukt sammen med kablene? OK da vet jeg det.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    I følge ekspertene som hører forskjell på kabler, i dette tilfelle hifi anmeldere, så er jo dette fantastiske kabler og ergo ikke svindel. Det er kanskje det som er paradokset? :p

    Paradox Audio - Professional High End Hi Fi audio cables | Reviews
    Sier ikke lite om "ekspertene" ....og at std. kabel til pølsepris er helt innafor.
    Kan vi da konkludere med at det er forskjell og at standard installasjonskabel er best? :cool:
    Alle er enige om at det er forskjell på kabler. Det har kommet frem i alle kabeltråder jeg har lest her på asylet. Men forskjellene er minimale. Og hva som er best? Et umulig spørsmål å svare på. Hva er best av wienerpølser og grillpølser?

    Grillpølser er best, helt klart.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Roy: Nei det høres ikke så beskjedent ut, du har rett. Var det det som ble brukt sammen med kablene? OK da vet jeg det.
    Vet ikke om han hadde det da, men Arve har hatt veldig bra anlegg i mange år. I hvert fall helt siden jeg var hos ham i 1995.

    Roy
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Accuphase er KING, og hvornår tar du dig sammen og får testet påstanden?

    Ae, der er kansje et par Andre kandidater til Tronstolen, Gryphon og sådan.

    Og vis Arve efterhånden, er blevet mør, ja da er det jo mulig at vi kan få en bytte handel, op at gå.

    Klipsch rf7iii, og top Accuphase INT. Og transparent kablerne kan han kansje få med vis han ber pent nok om det;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Accuphase er KING, og hvornår tar du dig sammen og får testet påstanden?

    Ae, der er kansje et par Andre kandidater til Tronstolen, Gryphon og sådan.

    Og vis Arve efterhånden, er blevet mør, ja da er det jo mulig at vi kan få en bytte handel, op at gå.

    Klipsch rf7iii, og top Accuphase INT. Og transparent kablerne kan han kansje få med vis han ber pent nok om det;)
    Har ikkje veldig lyst å bytte. Kablar har eg, sjølv om eg ikkje likar kablar. Har prøvd mange, og prøvd å samanlikne dei. Men det er ikkje enkelt. Sjå t.d. her: Kabler - de farlige forbindelsene...

    Det er lenge sidan eg har prøvd Accuphase, så det kunne vore gøy å prøve. Men eg må ha minimum 2 - 300 watt for at det skal vere interessant. Tykkjer Accuphase er litt dyrt, så mitt rimelege, tyske alternativ får greie seg, tenkjer eg....

    Har i grunnen hatt grei lyd sidan 1983. Omtalen av Paradox skjedde i 2014, så då hadde mbl 101 vore på plass ei stund. Medan ASR var ganske fersk i anlegget.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hm. Paradox viser jo tydelig her at man må betydelig opp i pris før man kan forvente skikkelig kvalitet.
    Vil 200.000,- være tilstrekkelig, eller må jeg selge bil nr 2 også?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Spørs om ikke dette like gjerne kan være en sjarlatan's inkompetanse. Like galt, uansett.
    Men man må passe på - helt klart fristende med venstrehåndsarbeid og høy (lettvint) avanse i kabel-businessen.....
    Kødd ikke med oss som bruker riktig hånd;)
    Tenk litt på det når du sitter med kniv og gaffel, de som legger bort kniven flytter gaffelen over i høyre.
    Det gjør ikke vi venstrehendte :)
    Hæ ingen voksen europere spiser da slik.!!!! Bare de enfoldige amerikanerne som ikke klarer å spise ordentlig med kniv og gaffel....og knoter som treåringer ved spisebordet .
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Her er det mye tullprat som vanlig i kabeldiskusjoner! En vanlig feil er å generalisere på sviktende grunnlag, som norsklæreren min brukte å si mange ganger... Det gjelder følgende:

    - Var det en enkelt-feil i terminering som ble avdekket, det vil si en uheldig leveranse av kabel, eller er ALLE kabler fra Paradox så dårlig terminert?
    - Nordost og Chord Company som jeg kjenner godt til er svært nøye med kvalitetskontroll og har derfor utelukkende all produksjon i egen fabrikk i USA/England og ikke Kina for å sikre riktige termineringer og jevne testresultater. Har aldri opplevd feil med Nordost og Chord. Disse er også veldig gode lydmessig.
    - Alle kabler er ikke på samme nivå som installasjon - heldigvis! Og det gjenspeiler seg i haugevis av fornøyde brukere av f eks Chord og Nordost og Tara Labs osv som presterer langt bedre enn Monster og Biltema.

    Hold tungen rett i munnen når dere bedømmer og ikke dra alt over én kam! Synes ellers det er trist at Paradox får slikt tyn her da jeg har eid toppmodellen Missing Link XLR og de låt særdeles oppløst og rent (dog manglet litt dynamikk/attakk slik at Nordost passet bedre i mitt anlegg).
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.988
    Torget vurderinger
    8
    Det var flere feil med den kabelen hvis du ser på bildene en gang til og allikevel så slo de vel Nordost i en omtale! Viser vel at en kabel er en kabel lydmessig
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke generalisering å sette to streker under det faktum at en pyntet og dyr (typ. 100 ganger kostprisen ser vi nå) PN-kabel oppleves og omtales som bedre lydende enn andre anerkjente, dyrere kabel. DET kan man faktisk trekke noen konklusjoner fra.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ikkje noko meining om produksjonsmetodane til Paradox. Eg registrerte ikkje dårleg terminering, og kablane verka skkkelege. Tidlegare har eg vore bort i kablar med tvilsame loddingar, men det var ikkje tilfelle her. Kablane er ikkje dårlege (Eg meiner også å kunne stå for omtalen, men det er, som både eg og andre har vore inne på, bruken i mitt spesifikke anlegg som er utgangspunktet for omtalen. Eg kan såleis ikkje hevde at graden av t.d. transparens har overføringsverdi. MBL har ei anna tilnærming til musikk enn høgtalarar som er "flinke" til t.d. pinpointing, utan at dei akkurat er dårlege av den grunn).

    Dyre produkt skapar forventningar om høg kvalitet. Men når kabelskilnadar i utgangspunktet er små, er det vanskeleg å vurdere desse objektivt. Det vil vere naturleg å samanlikne prisskilnadar med tilsvarande investeringar innan høgtalar, forsterkar eller signalkjelder. Eg er rimeleg sikker på at dei fleste vil ha meir "lydforbetring" på å bruke, lat oss seie 50 kilokroner på forsterkar eller høgtalarar framfor å investere i kablar.

    Men det er likevel ikkje svindel å selje kablar dyrt.

    Sjølv om kablar i den store samanheng kostar meir enn dei smakar, er det nok fleire entusiastar som har pint ut så mykje av høgtalarar, akustikk, forsterkarar og signalkjelder at det er vanskeleg å gå vidare med desse komponentane. Så då vil det vere aktuelt å utforske kabelpotensialet i anlegget.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke generalisering å sette to streker under det faktum at en pyntet og dyr (typ. 100 ganger kostprisen ser vi nå) PN-kabel oppleves og omtales som bedre lydende enn andre anerkjente, dyrere kabel. DET kan man faktisk trekke noen konklusjoner fra.
    Eg trur eg må seie meg einig med deg i at nokre kablar er alt for dyre. Kabelprodusentar bør vurdere, og kanskje justere prisnivået. Det er meiningslaust å betale hundretusenvis av kroner for fire metalltrådar på eit par-tre meters lengde, uansett tjukkleik, struktur, isolasjon eller utviklingskostnadar.

    Sjølv greier eg meg godt med nokre rimelege synergetic- og Viablue-kablar, all den tid eg ikkje har opplevd nokon rekningssvarande forbetring ved bruk av dyrare alternativ. Men eg prøver å vere open og fordomsfri når det gjeld å prøve ut andre løysingar.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det er likevel ikkje svindel å selje kablar dyrt.
    Nei, ikke i seg selv, men i det øyeblikket en produsent eller selger sier noe om hvorfor den dyere kabelen lyder bedre enn en billigere, er faren stor for at han i det minste beveger seg over i ulovlig markedsføring og falske påstander.

    Jeg ser ingen grunn til å tro noe annet enn at med 99,9% av alle anlegg vil det å bytte mellom 99,9% av alle høyttalerkabler på la oss si under 4 meters lengde og med et ledertverrsnitt på over 2,5 kvadratmillimeter ikke gi noen merkbare forskjeller i lyd. Alle opplevde endringer av enkeltparametre da, tror jeg personlig kun kommer av kognitiv bias. ...så får de som velger det bare bli fornærmet og sinte. ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikkje bort frå at du har rett, Daze, men eg trur det er skilnadar. Veldig små, og lette å blande saman med skilnadar som skuldast manglande kontroll på parametar som kryssande nettleidningar, ting som endrar seg.

    Når skilnadane er så marginale, er det vanskeleg å vite. Kognitiv bias er også vanskeleg å halde styr på, sjølvsagt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men det er likevel ikkje svindel å selje kablar dyrt.
    Nei, ikke i seg selv, men i det øyeblikket en produsent eller selger sier noe om hvorfor den dyere kabelen lyder bedre enn en billigere, er faren stor for at han i det minste beveger seg over i ulovlig markedsføring og falske påstander.

    Jeg ser ingen grunn til å tro noe annet enn at med 99,9% av alle anlegg vil det å bytte mellom 99,9% av alle høyttalerkabler på la oss si under 4 meters lengde og med et ledertverrsnitt på over 2,5 kvadratmillimeter ikke gi noen merkbare forskjeller i lyd. Alle opplevde endringer av enkeltparametre da, tror jeg personlig kun kommer av kognitiv bias. ...så får de som velger det bare bli fornærmet og sinte. ;)
    Kan vi endelig konkludere med at dette har du prøvd og opplevd med en del kabler, eller er dette også noe du bare ‘mener’?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tenk å en dag komme så langt med høyttalerne at det er tid for å teste kabler i 40kkr-klassen og over.

    Drøyt bra anlegg da, skulle jeg mene....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det er likevel ikkje svindel å selje kablar dyrt.
    Nei, ikke i seg selv, men i det øyeblikket en produsent eller selger sier noe om hvorfor den dyere kabelen lyder bedre enn en billigere, er faren stor for at han i det minste beveger seg over i ulovlig markedsføring og falske påstander.

    Jeg ser ingen grunn til å tro noe annet enn at med 99,9% av alle anlegg vil det å bytte mellom 99,9% av alle høyttalerkabler på la oss si under 4 meters lengde og med et ledertverrsnitt på over 2,5 kvadratmillimeter ikke gi noen merkbare forskjeller i lyd. Alle opplevde endringer av enkeltparametre da, tror jeg personlig kun kommer av kognitiv bias. ...så får de som velger det bare bli fornærmet og sinte. ;)
    Kan vi endelig konkludere med at dette har du prøvd og opplevd med en del kabler, eller er dette også noe du bare ‘mener’?
    Det vet du svaret på. Jeg har som jeg har nevnt mange ganger ingen problemer med å stole på at vitenskaplige teorier stemmer. Man trenger ikke prøve alt selv? Dette er forøvrig ikke noe jeg "også" mener, men det samme jeg har ment hele tiden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I årenes løp har det vært mange merkverdige påstander om kabler å lese her på HFS....... PVC låter dritt. Teflon låter dritt. Sølv må det være. "Vanlig" kopper låter dritt. 99,9999 ren kobber er tilnærmet nirvana. Kopper som trekkes på en slik forunderlig måte at enkeltmolekylet er flere meter langt. Billig er dritt. Dyrt er bra. Enda dyrere er nirvana. De som er fornøyd med billige kabler har enten anlegg som bare er dritt, eller så hører de for dårlig. Lista over slike utsagn fra de troende er uendelig....
    Så kommer det plutselig for en dag at en kabel som blir bejublet langt over skyene, faktisk ikke er annet helt standard kabel i oligarkisk innpakning, og kabeloligarkene løpte og kjøpte, - blir tatt med buksa nede, og det ropes i kor "Korsfest-korsfest"... Vedkommende produsent har med overveldende sannsynlighet ikke gjort noe annet enn de andre produsentene av oligark-kabler har gjort, - nemlig kjøpt inn standard metervare og gitt det en "lekker innpakning" - med litt slurvarbeid på kjøpet. Prisen er grei nok - på lik linje med kvinnfolka som kjøper vesker til 15-20.000, i total innbildning om at den veska er mye bedre enn den til 200kr fra H&M - det er faktisk ingen forskjell...
    Jeg lurer egentlig på hva de troende forventer å finne i disse oligark-kablene sine? Jomfrudugg og englehår? Monokrystaller med en lengde på flere kilometer, slik at transversal strømutbredelse er umulig?..... Isolasjonsmaterialer from outer space and unknown to the common man?
    Det er bare en ting å si - "Get real - and realistic!!!" Det er lite som er så godt dokumentert vitenskapelig som grunnleggende elektroteknikk. Er det rart det er krig i verden???
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I årenes løp har det vært mange merkverdige påstander om kabler å lese her på HFS....... PVC låter dritt. Teflon låter dritt. Sølv må det være. "Vanlig" kopper låter dritt. 99,9999 ren kobber er tilnærmet nirvana. Kopper som trekkes på en slik forunderlig måte at enkeltmolekylet er flere meter langt. Billig er dritt. Dyrt er bra. Enda dyrere er nirvana. De som er fornøyd med billige kabler har enten anlegg som bare er dritt, eller så hører de for dårlig. Lista over slike utsagn fra de troende er uendelig....
    Så kommer det plutselig for en dag at en kabel som blir bejublet langt over skyene, faktisk ikke er annet helt standard kabel i oligarkisk innpakning, og kabeloligarkene løpte og kjøpte, - blir tatt med buksa nede, og det ropes i kor "Korsfest-korsfest"... Vedkommende produsent har med overveldende sannsynlighet ikke gjort noe annet enn de andre produsentene av oligark-kabler har gjort, - nemlig kjøpt inn standard metervare og gitt det en "lekker innpakning" - med litt slurvarbeid på kjøpet. Prisen er grei nok - på lik linje med kvinnfolka som kjøper vesker til 15-20.000, i total innbildning om at den veska er mye bedre enn den til 200kr fra H&M - det er faktisk ingen forskjell...
    Jeg lurer egentlig på hva de troende forventer å finne i disse oligark-kablene sine? Jomfrudugg og englehår? Monokrystaller med en lengde på flere kilometer, slik at transversal strømutbredelse er umulig?..... Isolasjonsmaterialer from outer space and unknown to the common man?
    Det er bare en ting å si - "Get real - and realistic!!!" Det er lite som er så godt dokumentert vitenskapelig som grunnleggende elektroteknikk. Er det rart det er krig i verden???
    Eigentleg treng ein ikkje så mykje snusfornuft. Det går fint an å høyre seg fram til kvar det bør investerast. Berre ein ikkje har for stor bias, anten frå forventningar eller resten av kyrkjelyden.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tenk å en dag komme så langt med høyttalerne at det er tid for å teste kabler i 40kkr-klassen og over.

    Drøyt bra anlegg da, skulle jeg mene....
    Du får prøve å spare litt. Så kanskje....?
    Det skal naturligvis jobbes i den retningen. Regner med å være tilbake på kabelgaleien i 3519. Da vil jeg være 1549 år gammel, forhåpentligvis være i mål med høyttalere og rom og sånt, og være tunghørt nok til å få fullt utbytte av kabeloppgraderingene. Kjenner jeg gleder meg allerede.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enig - det jegikke skrev i frustrasjonsinnlegget over, er at - selsagt kan det være forskjell på kabler!! ( Behold- behold!! :) )
    Der bare ikke prisen som bestemmer de tekniske parametre som eventuelt er utsagsgivende.......
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tenk å en dag komme så langt med høyttalerne at det er tid for å teste kabler i 40kkr-klassen og over.

    Drøyt bra anlegg da, skulle jeg mene....
    Du får prøve å spare litt. Så kanskje....?
    Det skal naturligvis jobbes i den retningen. Regner med å være tilbake på kabelgaleien i 3519. Da vil jeg være 1549 år gammel, forhåpentligvis være i mål med høyttalere og rom og sånt, og være tunghørt nok til å få fullt utbytte av kabeloppgraderingene. Kjenner jeg gleder meg allerede.
    Spørs om du ikkje kjem til å ha ein aldeles skakkøyrd forventingsbias etter halvanna tusen år.....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.465
    Antall liker
    84.200
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Berre ein ikkje har for stor bias, anten frå forventningar eller resten av kyrkjelyden
    Vi folder våre hender!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tenk å en dag komme så langt med høyttalerne at det er tid for å teste kabler i 40kkr-klassen og over.

    Drøyt bra anlegg da, skulle jeg mene....
    Du får prøve å spare litt. Så kanskje....?
    Det skal naturligvis jobbes i den retningen. Regner med å være tilbake på kabelgaleien i 3519. Da vil jeg være 1549 år gammel, forhåpentligvis være i mål med høyttalere og rom og sånt, og være tunghørt nok til å få fullt utbytte av kabeloppgraderingene. Kjenner jeg gleder meg allerede.
    Spørs om du ikkje kjem til å ha ein aldeles skakkøyrd forventingsbias etter halvanna tusen år.....
    Glassklart minne om paradigmeskift etter paradigmeskift. Til og med en kvalifisert mening om Hegel hadde et poeng om tese, antitese, syntese. Kommer verden til å bli klokere på de kommende 1509 årene, eller bare teit nå stadig nye måter.

    Jeg vurderer også å la nesehårene gro når jeg fyller 1000. Mye å glede seg til, med andre ord.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med den utviklingen vi ser politisk, mistenker jeg sterkt at vi beveger oss mot det stadig mer teite og fordummende....
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Berre ein ikkje har for stor bias, anten frå forventningar eller resten av kyrkjelyden
    Vi folder våre hender!
    Eller var det ørene som foldes?
    Sorry, kunne ikke dy meg.

    Hos meg hører jeg små forskjeller, men de er der.
    Hører det på opptak av min egen bass, attak/anslag og klangfarger og slikt.
    Kjenner jo litt til hvordan den låter..
    Men at kabler skal koste mere enn min drøyt 100-år gamle franske venninne (kontrabass) er jo helt latterlig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At du hører forskjell på opptak og livelyd er vel ikke merkelig i det hele tatt??? Og slett ikke nå referansen er med venninnen i dine armer..???
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Leste Auroras frustrasjoner med, "glede" er nok feil ord, men i alle fall stor interesse.

    Da jeg for en herrens masse år siden begynte å frekventere disse sider lærte jeg raskt at "kabeldebatter" var noe man burde holde seg unna, og det har jeg da også gjort!:p

    Hentet inn masse gode råd og kjøpte brukt. Økonomien var den gangen ikke helt den samme som nå. Men det brukte utstyret fungerer fortsatt fantastisk. Untatt en greie som såvidt er prøvd.

    Jeg fikk tilbud om å kjøpe kabler hos en kar som solgte meg noe annet også, mulig det var en RIAA. Men disse kablene var så fantastiske og jeg fikk da også i ærlighet et kjempegodt tilbud på dem. Det var kabler i rent sølv, 20kvadrat millimemeter, og jeg betalte noe under gjeldende sølvpris den gangen.:rolleyes:

    Ulempen er at 20 kvadrat sølv er utrolig tykt, stivt og lite håndterbart! man må også ha ganske spesielle terminaler for å kunne utnytte dette her, og det har verken forsterkeren min eller høytalerne. Så kablene har i grunnen ligget pent og stille i et en krok i et pengeskap. 4-5 kilo med sølv bør jo ikke ligge og slenge! :cool:

    Så som høytalerkabler er de nok ikke helt optimale. Derimot som samtaleobjekt er de uovertruffne og for å stadfeste status som HiFi expert ( HiFidiot! ) finnes intet bedre. Man må bare unngå å si at de ikke benyttes!;)

    Som investering er de heller ikke dumme! De har vel steget i verdi (metallverdien) noen ganger i løpet av disse årene!

    Hva jeg benytter som høytalerkabler? Noe ikke så dyrt i kobber, valgt ut fra utseendet på isolasjonen! Så lenge de paser i terminalene og ikke er for tynne så hører ikke jeg noen forskjell av betydning, og da kan man like godt kjøpe på grunnlag av fargen på isolasjonen!:)

    Disclaimer:
    Mine ører er i dag så gamle at det nok skal noe til å høre forskjell, mulig jeg ville ha hørt forskjell tidligere hvis jeg hadde terminerrt kablene med riktige kontakter. Jeg ville uten tvil ha kunnet glede meg over at lyden etter å ha kjempet seg gjennnom forsterkeren i tynne kabler og gullpletterte kabelsko kunne ha "rast avgårde" gjennom 20 kvadrat rent sølv helt til den ble bremset i overgangen til høytalerne, gullpletterte kabelsko og mye tynnere kabler fram til høytalerelementene!
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Litt synd at kabler som faktisk er verdt pengene ikke leverer lydmessig ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Leste Auroras frustrasjoner med, "glede" er nok feil ord, men i alle fall stor interesse.

    Da jeg for en herrens masse år siden begynte å frekventere disse sider lærte jeg raskt at "kabeldebatter" var noe man burde holde seg unna, og det har jeg da også gjort!:p

    Hentet inn masse gode råd og kjøpte brukt. Økonomien var den gangen ikke helt den samme som nå. Men det brukte utstyret fungerer fortsatt fantastisk. Untatt en greie som såvidt er prøvd.

    Jeg fikk tilbud om å kjøpe kabler hos en kar som solgte meg noe annet også, mulig det var en RIAA. Men disse kablene var så fantastiske og jeg fikk da også i ærlighet et kjempegodt tilbud på dem. Det var kabler i rent sølv, 20kvadrat millimemeter, og jeg betalte noe under gjeldende sølvpris den gangen.:rolleyes:

    Ulempen er at 20 kvadrat sølv er utrolig tykt, stivt og lite håndterbart! man må også ha ganske spesielle terminaler for å kunne utnytte dette her, og det har verken forsterkeren min eller høytalerne. Så kablene har i grunnen ligget pent og stille i et en krok i et pengeskap. 4-5 kilo med sølv bør jo ikke ligge og slenge! :cool:

    Så som høytalerkabler er de nok ikke helt optimale. Derimot som samtaleobjekt er de uovertruffne og for å stadfeste status som HiFi expert ( HiFidiot! ) finnes intet bedre. Man må bare unngå å si at de ikke benyttes!;)

    Som investering er de heller ikke dumme! De har vel steget i verdi (metallverdien) noen ganger i løpet av disse årene!

    Hva jeg benytter som høytalerkabler? Noe ikke så dyrt i kobber, valgt ut fra utseendet på isolasjonen! Så lenge de paser i terminalene og ikke er for tynne så hører ikke jeg noen forskjell av betydning, og da kan man like godt kjøpe på grunnlag av fargen på isolasjonen!:)

    Disclaimer:
    Mine ører er i dag så gamle at det nok skal noe til å høre forskjell, mulig jeg ville ha hørt forskjell tidligere hvis jeg hadde terminerrt kablene med riktige kontakter. Jeg ville uten tvil ha kunnet glede meg over at lyden etter å ha kjempet seg gjennnom forsterkeren i tynne kabler og gullpletterte kabelsko kunne ha "rast avgårde" gjennom 20 kvadrat rent sølv helt til den ble bremset i overgangen til høytalerne, gullpletterte kabelsko og mye tynnere kabler fram til høytalerelementene!
    Sølvet burde du solgt i Juli 2016 da var kiloprisen ca 5600,- idag er den sunket til rundt 4000,-:)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Enig - det jegikke skrev i frustrasjonsinnlegget over, er at - selsagt kan det være forskjell på kabler!! ( Behold- behold!! :) )
    Der bare ikke prisen som bestemmer de tekniske parametre som eventuelt er utsagsgivende.......
    Og du har selvfølgelig ut fra egen hørsel stålkontroll på de parametrene som betyr noe?
    Eller tilhører du den "skolen" som egentlig ikke har hørt det grann forskjell på noe som helst, men "foretrekker" at andre eventuelt har hørt det du greier å regne deg frem til, samt det som kan "fikses" med EQ/DSP, hvis de ikke bare har innbilt seg alt sammen?

    Fordummende sa du?

    Men denne Paradox- historien er underholdende.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Interesse for hifi kan fort bli dyrt..... Er det forskjell i lyd på høyttalere til 40k og 200k?
    På forsiden hos hifisentralen er det nå en dac der innstegsprisen er 115k! Hvor mye koster det å produsere den mon tro..... Dette gjelder over hele fjøla, så får folk bestemme selv :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interesse for hifi kan fort bli dyrt..... Er det forskjell i lyd på høyttalere til 40k og 200k?
    Ja, ganske sikkert. Gode høyttalere blir nødvendigvis store, tunge og derfor gjerne dyre. Lydbølger i luft lar seg ikke minatyrisere. I bassen er de 17 meter lange, og øverst i diskanten er de 17 mm korte. Høyttalerelementer som skal flytte luft ved bassfrekvenser må ha størrelse og slaglengde, og det gjør at det blir ganske store reaksjonskrefter som på en eller annen måte må håndteres. Men samtidig blir tingen gjerne akustisk altfor stor for diskantbølgene, slik at uniform spredningskarakteristikk i rommet er en krevende øvelse. Det gjør at en god høyttaler blir en øvelse i kompromisser og motstridende hensyn. Det er selvsagt mulig å snekre sammen en enkel finérkasse, sette inn noen rimelige PA-elementer og litt bling, og så selge den til vanviddspris, men det er mitt bestemte inntrykk at det er et begrenset problem.

    Det er da heller ingen som påstår at det ikke er hørbare forskjeller mellom høyttalere. I praksis hører vi nesten bare høyttalerne og deres samspill med lytterommet. Man må bevisst "lytte forbi" alt det og venne seg til den klangkarakteren før man i det hele tatt er i stand til å oppfatte mindre nyanseforskjeller fra komponentene.

    Men en DAC til 115k er fjolleri. DAC'er har hatt omtrent samme prisutvikling og miniatyrisering som alle andre datadrevne dingser, så en god (dvs lydmessig transparent) DAC koster virkelig ikke stort.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Eller tilhører du den "skolen" som egentlig ikke har hørt det grann forskjell på noe som helst, men "foretrekker" at andre eventuelt har hørt det du greier å regne deg frem til, samt det som kan "fikses" med EQ/DSP, hvis de ikke bare har innbilt seg alt sammen?
    Bor ikke du i Bergen?

    Da kan jeg invitere til fredspipe, og lytting på et anlegg hvor kalkulator og DSP er hovedverktøyet for oppbyggingen og alle kabler er metervare.

    Mvh
    OMF
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    I praksis hører vi nesten bare høyttalerne og deres samspill med lytterommet.
    Javel? Hvem er "vi"? Min erfaring er at man for det meste hører komponentene gjennom høyttalerne, når man hører. Ser ut som verden for øvrig er enig med meg også.
    Og hvilke høyttalere er det du har hatt som du hører så voldsom forskjell på?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn