Pakke(r) på døra ...

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Spent på hva du synes om Naim og Kudos, Lyngen. Gratulerer med nye lydformidlere. :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Var det planen at Naim skulle erstatte Sugden, eller komme i tillegg. Det er vel vanskelig å foreta en slik nedgradering for en som er såpass opptatt av lyd, og i hvert fall ikke noe man gjøre seg opp en mening om i løpet av noen få dager. Jeg pleier i hvert fall selv å bruke ganske lang tid etter bytter før likevekten kommer igjen og musikken tar tilbake oppmerksomheten som i mellomtiden har blitt utsyret til del. Det er en av grunnene til at jeg liker å være langsiktig og sjelden bytter komponenter. Forsøksvise nedgraderinger, som å ta bort en ekstra strømforsyning fra RIAAen har vist seg svært vanskelig å gjennomføre.
 
U

utgatt60135

Gjest
Den dristige planen var å selge alt og ha et så enkelt anlegg som mulig uten CD´er strødd omkring og som også skulle brukes like mye til TV og Film. Jeg likte ikke å bruke en dyr og gloheit forsterker for å se på TV. Men endel av årsaken var også at ønsket om noe nytt kom for fullt (og selge før det ble for gammelt, særlig CD-spilleren).

Jeg har til nå vært bevisst på å kun oppgradere solid (markante forbedringer), men nå nådde jeg et tak økonomisk. Jeg hadde lite tro på noen gode utskiftninger uten å legge mer penger på bordet, så da tenkte jeg å heller å prøve et godt steg tilbake. Jeg har en stund prøvd å venne meg til tanken å ikke kreve så altfor mye på lydfronten, dvs å kunne selge alt og ha bare bra lyd. Det meste av musikklytting foregår uansett "rundt omkring", men jeg kan lytte veldig aktivt alikevel.

Men så viser det seg fort at jeg nok har undervurdert hvor glad jeg er i topp lyd. Et lite ankepunkt jeg har hatt til tider med Focalene er at de kan være litt analytiske, så en tanke nå ha vært å gå litt mer mot tilgivende klang. Og det står Kudosene for (ikke så mye Naim).

I denne forbindelsen synes jeg det er spennende å se hvordan jeg opplever den musikalske gleden med skiftet. Naim/Kudos er vel det mange vil kalle for "musikalsk", men i dag har musikkgleden minsket endel grunnet lavere transparens og engasjement. Kudosene spiller veldig pent og behagelig, men har ikke for å bruke en Naim termologi like mye PRAT som Focalene. Jeg tror mange har hatt inntrykk av at Naim er noe for seg selv, men mitt inntrykk så langt er at Unitiqute spiller ganske så normalt og at den ikke skiller seg ut kontra mange andre.

I dag fikk jeg slettes ikke lyst til å selge Focalene, fordi det er rett og slett skitgode. Men et stort "problem" for oss som er lydinteresserte er at man venner seg så utrolig fort til god lyd. Den supre lyden blir normal og man merker det ikke før man får noe godt rimelige i hus eller noen ille oppdagelser hos andre.

Men et kortvarig inntrykk kan endre seg og jeg skal ikke forhaste noen beslutning om å ta på meg tapet (videresalg av Naim). Kudosene er kjøpt brukte så det er ikke så farlig.

Når det kommer til "å høre på lyden" kontra musikken så har jeg faktisk aldri hatt den utfordringen (antagelig fordi jeg hadde samme anlegg i 15 år før). Så dette med at de såkalte musialske anleggene får fokuset vekk fra "lyden" er uvesentlig for meg. Men gjengivelse av dårlige innspillinger er et poeng, men til å har jeg foretrukket det dyreste anlegget på dem også.

I forhold til matching mellom Focal og Kudos, så trekker Focalene det lengste strået også men det blir litt for stort prissjikt (man får hva man betaler for). Focalene har definitivt mest PRAT og dette med at naim er "upfront" har jeg ikke lagt merke til.

ProAc D15 var nok endel bedre enn Kudosene, men trolig litt mindre rappe.

Ok, det var egentlig ikke meningen å skrive så mye enda, men ble revet med etter innlegget til bach_Man :). Så ikke ta disse meningene 100% ennå. Det skal testes og tilvennes mer over tid.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
Når det kommer til "å høre på lyden" kontra musikken så har jeg faktisk aldri hatt den utfordringen (antagelig fordi jeg hadde samme anlegg i 15 år før). Så dette med at de såkalte musialske anleggene får fokuset vekk fra "lyden" er uvesentlig for meg. Men gjengivelse av dårlige innspillinger er et poeng, men til å har jeg foretrukket det dyreste anlegget på dem også.
Er det ikke akkurat det problemet du har nå da? Ellers kunne du jo hatt et hvilket som helst anlegg, slik musikkelskere gjerne har.

Har du forresten prøvd å bruke Naim som ren forsterker sammen med den gamle cdspilleren. Det kan jo gi en ytterligere pekepinn om hvor problemet ligger.
 
U

utgatt60135

Gjest
Bach_Man skrev:
Lyngen skrev:
Når det kommer til "å høre på lyden" kontra musikken så har jeg faktisk aldri hatt den utfordringen (antagelig fordi jeg hadde samme anlegg i 15 år før). Så dette med at de såkalte musialske anleggene får fokuset vekk fra "lyden" er uvesentlig for meg. Men gjengivelse av dårlige innspillinger er et poeng, men til å har jeg foretrukket det dyreste anlegget på dem også.
Er det ikke akkurat det problemet du har nå da? Ellers kunne du jo hatt et hvilket som helst anlegg, slik musikkelskere gjerne har.
Nei, men jeg er overbevist om at god lyd er positivt for musikkgleden. Og at det slett ikke trenger å være noen ulempe å være opptatt av lyd så lenge man klarer å koble av til vanlig. Men det betyr ikke at man ikke kan nyte musikk på dårligere anlegg. Igjen har dette mye med hva man er vant til. Jeg tror alle ville ha foretrukket å sitte foran musikere uten et "teppe" for å si det slik.

Jeg har tenkt litt på hva som er viktig for meg nå. Dypbass er for meg ikke så viktig uten at det er en vesentlig del av musikken (ikke mange plater, imo). Men et åpnet lydbilde er det jeg setter mest pris på i tillegg til dynamisk kontrast, alså at det engasjerer. Dernest er det viktig at ikke noe "stikker av", eller at det er noen utpreget svakhet noe sted. Naim/Kudos er helt trygg der :).

Har du forresten prøvd å bruke Naim som ren forsterker sammen med den gamle cdspilleren. Det kan jo gi en ytterligere pekepinn om hvor problemet ligger.
Ja, har spilt både analogt og digitalt fra Caryen. Det er ikke noe problem egentlig, bare at det er forskjell på dyrt og mindre dyrt utstyr. Naim´en er sikkert god i sin prisklasse.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg satte på min nye plate i dag ...



Men fikk fort lyst til å bytte over til Sugden. Bedre, men Sugden får ikke vist sitt beste.


Satte på plass Focalene igjen og vips ....





....... var det velig mye mer gøy å høre på musikk igjen :D :D. Når også dårligere innspillinger låter langt bedre er det ikke noe å tvile på.

Men missforstå ikke, Kudos og Naim er helt sikkert gode i sine prisklasser. Alikevel pakkes de ned i eskene sine allerede. Ja, ja det er lov å feile :-\. Men man gleder seg mere over det man ha da 8). Focalene er syyykt gode og svært musikalske så det så :-*.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
....... var det velig mye mer gøy å høre på musikk igjen  :D :D. Når også dårligere innspillinger låter langt bedre er det ikke noe å tvile på.
Så det du sier mellom linjene er at mer oppløste høyttalere med mindre feil i gjengivelsen låter bedre også med dårligere innspillinger? Det var nye, og hvis tilfelle velkomne observasjoner fra det holdet :)

EDIT; Ang UnitiQute; du har kjøpt ekvivalenten til et alt-i-ett-system, et billig system med FM/DAB/AM/DAC/streamer/preamp/poweramp etc som koster langt mindre enn selv din cdp. Den vil ikke være på samme nivå selvsagt. Dette er en løsning for kvalitetsbevisste men ikke-audiofile vil jeg mene.

Du burde uansett la den spille inn, og bruke mer tid enn vanlig til å venne deg til den og dens egenskaper, kan hende vil den overraske om noen uker når du har latt den kjøre inn, stilt inn høyttalere, endret på ting rundt etc.

Den klassiske hifitabben er jo å sette en ny ting inn i en gammel kontekst, hvor man ikke får maksimalt ut av den, for så å selge videre med en skuffet mine. Den fella går du vel ikke i?
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Så det du sier mellom linjene er at mer oppløste høyttalere med mindre feil i gjengivelsen låter bedre også med dårligere innspillinger? Det var nye, og hvis tilfelle velkomne observasjoner fra det holdet :)
He, he ...

Nja nå har jeg vel ikke påstått at mer oppløst lyd ikke gjør dårlige innspillinger bedre, men at en viss avrundning er til fordel. Viktig forskjell der. Men det er mulig jeg må korrigere meg selv litt ja :).
 
U

utgatt60135

Gjest
cybervision_ skrev:
Hvordan er rommet ditt størrelsesmessig og akustisk?
I begynnelsen syntes jeg det var litt mye etterklang, men nå er jeg så vant til det at det er blitt normalen. Ikke hardt, men bare litt mye refleksjoner. Har nok litt mer møblemang nå så det er helt ok tror jeg. Rommet er ikke så stort, men stort nok. God plass ut til sidene, mindre til bakvegg.
 
C

Cyber

Gjest
Lyngen skrev:
cybervision_ skrev:
Hvordan er rommet ditt størrelsesmessig og akustisk?
I begynnelsen syntes jeg det var litt mye etterklang, men nå er jeg så vant til det at det er blitt normalen. Rommet er ikke så stort, men stort nok. God plass ut til sidene, mindre til bakvegg.
Harde gulv? Akustiske tiltak?
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
EDIT; Ang UnitiQute; du har kjøpt ekvivalenten til et alt-i-ett-system, et billig system med FM/DAB/AM/DAC/streamer/preamp/poweramp etc som koster langt mindre enn selv din cdp. Den vil ikke være på samme nivå selvsagt. Dette er en løsning for kvalitetsbevisste men ikke-audiofile vil jeg mene.
Kloke ord ... :)

Den klassiske hifitabben er jo å sette en ny ting inn i en gammel kontekst, hvor man ikke får maksimalt ut av den, for så å selge videre med en skuffet mine. Den fella går du vel ikke i?
Forskjellene er såpass store at jeg kan neppe gå i noen felle. Jeg har tilgode å få et helt annet inntrykk mye senere, men er ikke forskjellene så store så er det viktigere med tid.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du synes forskjellene er veldig store så er det bare å bite i det sure eple og leve deretter; du vil ha dyr og god hifi, og kan ikke leve med noe rimeligere. Da skal du (eller bank-kontakten din) være glad du kjøpte UnitiQute og ikke noen langt dyrere Naim-bokser :)
 
U

utgatt60135

Gjest
cybervision_ skrev:
Lyngen skrev:
cybervision_ skrev:
Hvordan er rommet ditt størrelsesmessig og akustisk?
I begynnelsen syntes jeg det var litt mye etterklang, men nå er jeg så vant til det at det er blitt normalen. Rommet er ikke så stort, men stort nok. God plass ut til sidene, mindre til bakvegg.
Harde gulv? Akustiske tiltak?
Ganske normal klang i rommet tror jeg, og mere ting og tang i rommet ønsker jeg ikke. Akustikk er jo litt som med HiFi, man blir for vant til den. Helt sikkert ikke ideel, men heller ikke problematisk.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Hvis du synes forskjellene er veldig store så er det bare å bite i det sure eple og leve deretter; du vil ha dyr og god hifi, og kan ikke leve med noe rimeligere. Da skal du (eller bank-kontakten din) være glad du kjøpte UnitiQute og ikke noen langt dyrere Naim-bokser :)
Ja, lærdommen er at jeg er avhengig av veldig god lyd :).

Nei, dette er absolutt ingen kritikk av Naim. Den spiller pent og bra, og forskjellen var større opp til høyttalerne. Ingen reel sammenligning av merker, men en sammenligning av dyrt og mindre dyrt utstyr.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
En meget god tråd Lyngen , som jeg har fulgt med stor interesse .
Tror den summerer opp mye av det mange går å tenker på .
Er det jeg har bra nok , skal jeg oppgradere , skal jeg nedgradere ?
Man blir veldig påvirket av allt man leser og har lett for å miste fokuset .
Du prøvde nedgradering , og det gjorde du på en edruelig og nøktern måte som det står respekt av imo , og fikk bekreftelse på at det du hadde spillte forykende bra alikevel :)

Nå fikk jeg virkelig lyst til å prøve Focal ;D

God helg 8)
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja da skjer antagelig det samme med Sugden som med Focal. Hifi basillen er uungåelig før eller senere og lysten på noe nytt gjør seg gjeldende. Bytte til Kudos fortalte meg at jeg ikke var villig i å gå ned i lydkvalitet bare for å få noe nytt og jeg måtte innse at å oppgradere Microene er for kostbart og jeg har slått meg til ro med dem for lenge til.

Men jeg en god stund hatt lyst til å oppgradere Hegel HD 10, noe som er helt overkommelig. Jeg har derfor hatt NAD M51 (10k ny) inne på hjemlån over helgen.

nadm51-500x500.jpg

Den er meget lekker og har et stor flott display.

Men så dukket det opp en brukt integrert med Dac på bruktbørsen:

naim_super_uniti.png


Naim SuperUniti (34k ny)

Den er også en meget lekker sak og det hadde vært så mye flottere med kun én boks på benken og ingen under TV´n. Så den har da blitt i mitt eie.

Jeg har brukt endel tid på testing i helgen og kommet frem til at den mest vellydende kombinasjonen er Sugden + NAD.

Naim´en er utvilsomt et godt produkt men jeg innser nok engang at Sugden A21SE er så steike god at jeg ikke har noen tro på at noen matcher den i samme prisleie. Engasjerene og forførende er stikkord som er dekkende. Meget transparent og musikalsk som bare det. Og slik som med Focalene blir det for kostbart å overgå den på lydkvalitet tror jeg. Og igjen vil jeg ikke gjøre noe forandring på bekostning av den gode musikalske opplevelsen.

SuperUniti gjør egentlig ikke noe galt, men den imponerer ikke like mye som Sugden. Ikke like transparent og detaljert samt at PR&T (for å bruke en Naim begrep) er bedre med Sugden. Jeg prøvde såvidt NAD DAC inn analogt på Naimen noe som tilsa at DAC´en i Naimen er upåklagelig. Minst like god.

I sammenligning mot Hegel H10 er NAD M51 på et nytt nivå. Ikke veldig store forskjeller men betydelige nok. Mer transparent og bedre oppløsning. Opplever ikke noen markante forskjeller på andre parametre. Kanskje noe større lydbilde og noe mer livlig. Den åpnere klangen medfører at dårligere innspillinger kommer en smule i dårligere lys, men jeg tror det er litt tilvenning at det ikke er noe stort problem.

Så det ser ut som det går mot videresalg av Naim og trolig innkjøp av Nad M51 (litt ventetid- må bestilles).

Jeg har også Bel Canto 2,5 i tankene, men jeg tviler kanskje på at den er noe bedre.
 
Sist redigert av en moderator:
U

utgatt60135

Gjest
Ferdig med testingen av NAD. Den gjør alt bedre enn Hegel. Tydelige lydbilde, større, mer ro ikke ikke minst høyere oppløsning og mer transparent. Den smører ikke noe og er ikke varmtlydene. Den er er litt som Focalene. Ser ut som high-end og låter som high-end. Nøytralt og temmelig korrekt gjengivelse. NAd kan virke lysere enn Hegel, men det mener jeg er grunnet høyere oppløsning. Noe mer avslørende på dårligere innspillinger, men det er nå bare slik det er. Jeg vil heller ha generell bedre lyd.

Så da skal jeg bestille meg en NAD M51 som kommer i juni en gang :). Jeg nevnte for få innganger tidligere, men da skjønte jeg ikke at den har en HDMI utgang slik at den ruter bare bilde videre til TV´n. Alså kobles Blu-ray spilleren via DAC´en. Noen som vet om det har noen betydimg for lydkvaliteten fra CD spilt fra Blu-ray? Man kan også rename inngangene noe som jeg setter stor pris på. 9 segmenter. Stort og flott display, men jeg savner å kunne slå av displayet helt. Ikke bare dimming.

Da skal jeg kun bruke Naim SuperUniti en stund :). For å bli godt kjent med den.




Nå må dere ikke gå helt bananas med kommentarer da :confused:.
 
Sist redigert av en moderator:
C

Cyber

Gjest
Artig lesning, Lyngen. NAD er et merke jeg har lite erfaring med, men har liksom en oppfatning om at det er rock'n'roll som gjelder og hifikvaliteter og transparens er i 2. rekke og da er det jo moro å lese betraktninger som dine for å få nyansert bildet.

bananer_2009_2.jpg
 
U

utgatt60135

Gjest
Artig lesning, Lyngen. NAD er et merke jeg har lite erfaring med, men har liksom en oppfatning om at det er rock'n'roll som gjelder og hifikvaliteter og transparens er i 2. rekke og da er det jo moro å lese betraktninger som dine for å få nyansert bildet.
NAD har sin Masters series. Navnet skjemmer ingen vettu. I allefall ikke om utseende ser dyrt ut, hehe. Bedre design på M51 enn alle andre NAD produkter synes jeg. Det hadde ikke forbauset meg om NAD M51 hadde vært dyrere faktisk.

Jeg har fått et veldig godt inntrykk av M2 eller var det M3? Kanskje ikke dønn nøytral med låt veldig engasjerende og flott (det gjør det ikke uten god transparens, imo)

Takk for bananbildet ;D.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg hørte NAD M51 hos en jeg kjøpte forsterker av, jeg ble veldig imponert.
Lys lyd? Ja, og bra var det.
Fra før har jeg kun prøvd Hegel H-10 og Cambridge DacMagic, de forverret faktisk lyden, mørk/innestengt lyd som om du satte høyttalerene bak 2 sett med gardiner.

Jeg ser etter en ny DAC og den NAD'en er absolutt en jeg ænsker å kjøpe, men kanskje jeg prøver Musical Fidelity M1 til halve prisen...
Begynner å bli lei av Logitech Transporter's egen DAC, litt kjedelig og flat lyd. Kanskje det er noen DAC'er som gir Transportern litt mer liv?

Men, som nevnt, den NAD'en er meget bra :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg hørte NAD M51 hos en jeg kjøpte forsterker av, jeg ble veldig imponert.
Lys lyd? Ja, og bra var det.
Fra før har jeg kun prøvd Hegel H-10 og Cambridge DacMagic, de forverret faktisk lyden, mørk/innestengt lyd som om du satte høyttalerene bak 2 sett med gardiner.

Jeg ser etter en ny DAC og den NAD'en er absolutt en jeg ænsker å kjøpe, men kanskje jeg prøver Musical Fidelity M1 til halve prisen...
Begynner å bli lei av Logitech Transporter's egen DAC, litt kjedelig og flat lyd. Kanskje det er noen DAC'er som gir Transportern litt mer liv?

Men, som nevnt, den NAD'en er meget bra :)
Ja, mer innestengt lyd i forhold til NAD´en er en god beskrivelse. Ikke veldig store forskjeller vel og merke. Det virker som de fleste kommer frem til at vi ikke snakker om natt og dag forskjeller mellom Dac´er tross alt.
 
C

Cyber

Gjest
Gratulerer med ny boks! Den skal jo være meget god. Pen DAC.
 
U

utgatt60135

Gjest
Takk :)!

Hadde den på hjemlån for ca 2 mnd siden, så jeg visste hvor bra den er. Pen er den også og gir et veldig bra ytre kvalitetsinntrykk.
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
354
Antall liker
323
Sted
South of heaven
Gratulerer med ny dac! Hadde den på hjemlån jeg også og den imponerte stort. Kvalitetsfølelsen den gir synes jeg strekker seg langt utover prissegmentet den befinner seg i.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kvalitetsfølelsen den gir synes jeg strekker seg langt utover prissegmentet den befinner seg i.
Det er jeg faktisk enig med deg i. Hadde ikke reagert om prislappen hadde vært 15k +.

Takk for den, blåsemann :).
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja, det er litt rart at de tilbyr bare én finish. Men jeg tror de selger godt da det er venteliste på den. Jeg har stått på lista siden mai og det var kun én som kom til klubben nå.
 
C

Cyber

Gjest
Denne hadde også god pre og eller balansert lyd? Ser det står mye om rørlyd og varme i testen på HFK.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvor ser du det?

Jeg opplever den som kompromissløs og la ikke merke til noen varme eller spesiell farging. Ja, den sies jo å være ideel som forforsterker og det er noe jeg har lyst til å utforske senere. Kunne vært moro å prøvd en røreffektforsterker ala Rogue. Jeg tror muligens at NAD/Focal kan ha godt av en liten dose varme i et ledd.
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Hei! fin tråd du har her og mye artig lesning, ser at du også har vert innom litt andre produkter, bl.a. høyttalere, men alikevel endte opp med å beholde focal. Har en god stund hatt mine 1027 BE ute for salg, men markedet er jo som kjent veeeldig tregt.
Nå begynner jeg å lure på å beholde mine focal likevel.
Kjenner du mine ht? og går det an å si noe om hva som skiller disse to. Utopia er jo en klasse opp selvfølgelig. Det jeg har slitt med er at rommet ht. har stått i er nokså lite, og dermed synes jeg at toppen har vert en smule hard å påtrengende når man spiller f.eks rock.
Har et sett med Advantage pre+ effekt som skal drive dem inntil jeg evt. har råd ti å kjøpe noe bedre, har siklet på chapter audio, men det er jo dyrt da.
Hvordan låter sugden på dine Focal, og er den dyr?
 
U

utgatt60135

Gjest
Har bare hørt 1027 BE på for meg ukjent forsterker, men fikk slik som Utopia inntrykk av de er meget nøytrale høyttalere. En annen her har hatt begge i stativmodeller og sier at det er bra stor kvalitetsforskjell opp til Utopia. Ikke så mye i spillestil, men bedre oppløsning osv. Jeg hadde microene i et veldig lite rom tidligere og lyden kunne være noe hard enkelte ganger på høyt volum. Og da er jo dynamikkfattige, dårlige rockeinnspillinger værst. Det er nok en høyttaler som ikke liker for mye harde flater siden de er såpass kompromissløse. Vinkling har jo også endel å si, så det hjalp nok i det rommet for meg. Sugden på Focal låter glimrende, imo. Den koster 40k, men finnes i perioder billig på brukten. Et varp, imo. Sugden har en liten "glød" og litt fete nedover uten å være noe som helst laidback noe som passer dem godt synes jeg.
 
Topp Bunn