Pakke(r) på døra ...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Du kan vel i hvert fall trimme inngangene opp og ned noen volumtrinn i oppsettsmenyen dersom der er nivåforskjeller mellom forskjellige kilder.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spørs om du ikke kommer til å oppleve Naim UnitiQute som litt vel tilbakelendt og innelukket. Bedre å gjøre noe med akustikken IMO (og eventuelt byttet til andre høyttalere). Noen pene bilde absorbenter bak sofaen ville ha gjort mye hos deg. Den fine åpne Sugden elektronikken ville jeg ha beholdt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Bach_Man skrev:
Du kan vel i hvert fall trimme inngangene opp og ned noen volumtrinn i oppsettsmenyen dersom der er nivåforskjeller mellom forskjellige kilder.
Ok, det var bra! Fant jo en fiffig volumstyring på selve logoen (må bare treffe riktig for å ikke komme borti mute knappen), men like kjapt som et ratt er det jo ikke.
 
U

utgatt60135

Gjest
orso skrev:
Spørs om du ikke kommer til å oppleve Naim UnitiQute som litt vel tilbakelendt og innelukket. Bedre å gjøre noe med akustikken IMO (og eventuelt byttet til andre høyttalere). Noen pene bilde absorbenter bak sofaen ville ha gjort mye hos deg. Den fine åpne Sugden elektronikken ville jeg ha beholdt.
Vi får se ....
 
U

utgatt60135

Gjest
Ble ikke noe enkelt dette .... :-\

Naim UnitiQute er nok et veldig godt produkt til sin prisklasse, men forskjellen opp til Cary(dac)/Sugden er større enn jeg trodde. Det føles nå litt galskap å selge alt, så kanskje har jeg bare tabbet meg ut :-\.

Jeg har hatt anlegget mitt såpass lenge at jeg syntes det var på tide med noe nytt, og å oppgradere har jeg rett og slett ikke stor nok lønningspose til (eller ikke gal nok til å prioritere HiFi så høyt mer). Det hadde kostet skjorta ...

Ikke helt blid i dag, men jeg skal ikke ta noen brå besluting med å selge Naim´en med tilhørende tap. Det venter nye høyttalere også, så får teste dem først også.

Sugden spiller mye større, med bedre innsikt og er mye mer nyansert. Naim har et smalt lydbilde ja, og det er ikke til pluss for musikknytelse. Dac´en i Caryen er på et annet nivå. Har ikke lagt så mye merke til PRAT i dag, men Sugden er ingen sinke. Den engasjerer stort.

Jeg har tenkt at "high-end" lyd egentlig ikke er så viktig for meg og at f.eks en Audiolab er godt nok for meg, men har vel tatt feil? Men den gamle saken spilte bedre enn Naim, dog ikke like nøytralt.

Ja, ja - vi får seg. Ting kan endre seg.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Har hørt Sugden A21SE ved et par anledninger , og den har imponert stort med sin engasjerende måte å spille på . Futt fart og snert uten å bli skarp , har vært på nippet til å kjøpe flere ganger .
Har kun hørt Naim en gang , en Nait xt på D15 , det var ekstremt lite engasjerende pga antagelig dårlig match .
 
C

Cyber

Gjest
Vidar P skrev:
Hva er en Naim xt?
Er du ikke oppdatert? ;D

Lyngen: Naim trenger endel innspilling og jeg merket ihvertfall litt forskjell de to første ukene på Nait 5i. Det kan også være at Focalene som tross alt krever en del saft for å spille er en litt tung last for den og at den ikke får den til å åpne seg helt? Det er jo tross alt Focal Utopia du har... :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Vidar P skrev:
Hva er en Naim xt?
Er du ikke oppdatert? ;D

Lyngen: Naim trenger endel innspilling og jeg merket ihvertfall litt forskjell de to første ukene på Nait 5i. Det kan også være at Focalene som tross alt krever en del saft for å spille er en litt tung last for den og at den ikke får den til å åpne seg helt? Det er jo tross alt Focal Utopia du har... :)
Jeg tror de micro utopia er ganske lettdrevne. Har forstått det som det er det lettdrevne high-end monitorvalget.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har vel med smak og behag å gjøre vel. Der er jo meningene rimelig delte; men man bør unne seg å forsøke å forstå og fange opp egenskapene i et apparat før man selger videre iallefall. Teoretisering rundt apparater er uansett en risikosport; man får bruke tid på å høre selv før man kjøper.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Vidar P skrev:
Hva er en Naim xt?
Beklager trykkfeilen hr.P .
Det jeg mente å skrive var Naim Nait xs ;D
Naim er et av de mest populære engelske merkene der ute , sikkert ikke uten grunn .
Det var derfor jeg skrev "antagelig pga dårlig match" , som nok var grunnen til at jeg ikke ble imponert .
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Naim og ProAc er og blir en dårlig match imo. Det har jeg syntes i alle år, helt på tvers av de rådene motene om å forsøke å blande ublandelige ting, som heldigvis synes å ha funnet noen form for bakkekontakt nå.

Nyere ProAc har fått et snev av pr&t, så det er noe bedre. Focal av denne typen har jeg absolutt ingen tro på som en god partner til UnitiQute, jeg skulle tro det var blant de siste høyttalerne jeg hadde valgt en Naim til. Men jeg håper for Lyngens del at jeg tar feil, og at jeg er for preget av tidligere Focal/JMLab-generasjoners egenskaper og egne forutinntattheter.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Det var de meningene jeg også fikk at Naim'en var nøytral , så det vi hørte var manglene til D15 .
Men jeg har hørt D15 spille fantastisk med en rekke andre forsterkere , så jeg er selvfølgelig helt uenig ;)

Blir spennende å se hvilken høytaler du har på vei inn Lyngen , kanskje det er den rette for Naim , krysser fingrene .
 
U

utgatt60135

Gjest
E.I.A. skrev:
Har hørt Sugden A21SE ved et par anledninger , og den har imponert stort med sin engasjerende måte å spille på . Futt fart og snert uten å bli skarp , har vært på nippet til å kjøpe flere ganger .
Har kun hørt Naim en gang , en Nait xt på D15 , det var ekstremt lite engasjerende pga antagelig dårlig match .
God beskrivelse av Sugden det. Den kan nesten føles litt "larger than life".

D15 blir nok for treg i bassen til Naim ja.
 
U

utgatt60135

Gjest
cybervision_ skrev:
Vidar P skrev:
Hva er en Naim xt?
Er du ikke oppdatert? ;D

Lyngen: Naim trenger endel innspilling og jeg merket ihvertfall litt forskjell de to første ukene på Nait 5i. Det kan også være at Focalene som tross alt krever en del saft for å spille er en litt tung last for den og at den ikke får den til å åpne seg helt? Det er jo tross alt Focal Utopia du har... :)
Focalene er lettdrevne de, og Naimen har ingen problemer. Ja, jeg skal bruke endel tid på den. Også med nye høyttalere. Men tør ikke å legge opp til streaming før alt er endelig bestemt. Naimen har godt med trykk i bassen. Den er god der.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Focal av denne typen har jeg absolutt ingen tro på som en god partner til UnitiQute, jeg skulle tro det var blant de siste høyttalerne jeg hadde valgt en Naim til. Men jeg håper for Lyngens del at jeg tar feil, og at jeg er for preget av tidligere Focal/JMLab-generasjoners egenskaper og egne forutinntattheter.
Hvorfor mener du det? Jeg opplever Focalene som temmelig nøytrale, men såpass High-end transparente at de er relativt kilne på elektronikken. Dermed skulle vel "Naimlyden" stå for seg selv? Eller? Utopia serien er ikke lyse og frempå slik endel andre tideligere JMlab modeller. UnitiQute/Utopia låter ikke for frempå eller noe slikt. Diskanten stikker seg ikke ut, heller tvert i mot. Behagelig, men Naimen skiller godt mellom dårlige og gode innspillinger.

Edit, du forklarer det jo selv ;). Cobalt som jeg hadde tidligere var ikke bra, nei. For lys og slank. Imponatorfaktorer hvor de beste innspillingene fungerte best. Slike høyttalere skal jeg aldri mer ha.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mener og mener fru Blom, gjetter mer egentlig. Jeg gjetter det ganske enkelt fordi jeg ikke har opplevd at de har sine spisskvaliteter på samme område, som jeg ellers mener er en forutsetning for god synergi. Men jeg vet jo ikke med akkurat disse boksene.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Mener og mener, gjetter mer egentlig. Jeg gjetter det ganske enkelt fordi jeg ikke har opplevd at de har sine spisskvaliteter på samme område. Men jeg vet jo ikke med akkurat disse boksene.
Masse PRAT i Utopia ;). Noe helt annet enn ProAc D15.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Iflg omtaler jeg har lest om UnitiQute så burde du bli positivt overrasket ila noen få dager, især dersom du nærer en viss sympati med Naims upfront måte å presentere musikk på, og gir den tid til å vise deg hva den kan gjøre med musikken din. Man får vel bare bruke tid og lytte og høre for seg selv om det er slik man vil ha det.
Håper du finner mye glede i boksen, det er jeg sikker på at jeg ville ha gjort; men at du samtidig ser at dette er et relativt rimelig "alt-i-ett-anlegg" som ikke på noe vis er ment å konkurrere med mer ambisiøse separater på hifiparametre.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg skal absolutt finne roen med den og høyttalerne den er ment for og se hvordan det oppleves (uten å legge noe ut for salg). De kommer vel til uka. Nei, er ikke å forvente at den skal kunne sammenlignes med langt dyrere komponenter. Det føles også fortsatt som et dristig valg å kvitte seg med CD-skiver annet enn som eventelt pynt. Vel, det går jo fint å bruke bluray spilleren også om man vil snurre en skive. Samme billige drev i Cary´n ;).
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Lyngen skrev:
E.I.A. skrev:
Har hørt Sugden A21SE ved et par anledninger , og den har imponert stort med sin engasjerende måte å spille på . Futt fart og snert uten å bli skarp , har vært på nippet til å kjøpe flere ganger .
Har kun hørt Naim en gang , en Nait xt på D15 , det var ekstremt lite engasjerende pga antagelig dårlig match .
God beskrivelse av Sugden det. Den kan nesten føles litt "larger than life".

D15 blir nok for treg i bassen til Naim ja.
Enig :)

D15 trenger en forsterker med mer stramhet og åpnere større lydbilde enn det Naim klarte . Forsterkere ala Krell 400Xi eller Sugden fungerer mye bedre og får mer fart på D15 . Naim ble rett og slett for tamt,trangt og varmt på denne høytaleren , matching er nok stikkordet ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Naim UQ/Utopia er absolutt ikke tamt alså bare for å si det engang til :).
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Neivel , da misforstod jeg , leste ord som flatt og smalt og dro mine egne konklusjoner .
Korrigerte derfor innlegget mitt over ;)

Nedgradering er ikke lett desverre , jeg har gjort det flere ganger selv .
Håper du får det til og funke , ingenting er bedre enn kun 1box + høytalere ;)

Mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
E.I.A. skrev:
Neivel , da misforstod jeg , leste ord som flatt og smalt og dro mine egne konklusjoner .
Det var det som slo meg med engang jeg hadde koblet til. Konsertsalen var flat (kanskje ikke et bra ord men mente; ikke dybde), men det kom seg av en eller annen grunn. Men soundstage er ikke Naim´s styrke nei, men det er ikke det jeg legger i tamt vs engasjerende i allefall. Det går mer på rytme, dynamiske kontraster, trøkk i bassen og kropp på tonen (særlig vokal). Det er Naim´en god.

Nå er det de som mener presist og stort soundstage er mer hifi ting enn musikk, men det er ikke jeg enig i når det kommer til opptak som har dette med seg. Særlig gir det en ekstra musikalsk opplevelse og sitte foran et "virkelig" orkester hvor man tydelig fornemmer hvor de sitter. Dette trenger ikke å bety at man "hører på lyden" eller ikke kan nyte musikken fra dass. Det går fint det også, men det er bedre å sitte i godstolen. Naim´en har alså soundstage, men ikke så stort. At man sitter "nærmere scenen", var ikke så tydelig for meg (enda iallefall).
 
C

Cyber

Gjest
Det sies jo at nyere Naim er mer "round earth" enn "flat earth".
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
gi naimen sjanse et par uker til, slik at den blir ordentlig inspillt, og du bør absolutt prøve naims egen naca5 høgtalerkabel.

selv synes jeg naim gjengir soundstage på skiver som har dette med seg, men den legger ingenting til, naim er herlig fri for hi-fi artifakter.

re focal utopia; tror heller ikke at det er en god match. (neat, kudos, spendor, ma, totem osv osv) ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
nilsen64 skrev:
re focal utopia; tror heller ikke at det er en god match. (neat, kudos, spendor, ma, totem osv osv) ;)
Nei, Focals toppserie mot Naim´s entry level er ikke det smarteste ;). Som sagt så er andre høyttalere bestilt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Tok en siste test Sugden versus Naim for noen dager siden med Led Zeppelin (rock), Penderecki (klassisk) og Boine (vokal). Nå syntes jeg ikke forskjellene var så store faktisk. Sugden engasjerer mer på rock, spiller klassisk mer transparent og Boine låt bra med begge. Klangbalansen synes veldig lik. Diskanten gjør seg ikke spesielt bemerket på noen av dem (mest på en god måte), og trøkket er ganske så likt. Men de har en liten forskjell på klangstruktur. Ikke helt lett å si hva som er mest nøytralt, men det syntes som Naim én har en liten farging mens Sugden kan virke littegran svulstig/fet. Med forbehold her ...

De største forskjellene går helt klart på transparens.


Focalene får hvile seg litt inntil jeg har bestemt meg for om dette var et godt valg eller et feilspor.

 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hmmmm... Ikke Naim, Neat, Spendor eller Rega eller diskanten å dømme ser det ut som?

(Helt på siden, men bildetråder passer best i bildeavdelingen ;) )

R
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dette er elementet:



EDIT:
SEAS E0006-6/T25CF001 eller SEAS E0036-6/T25C003?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Disse tipper jeg da, Kudos Cardea C2

 
U

utgatt60135

Gjest
Godt gjettet, Roda! Som med Naim får jeg ikke brukt mer enn ett av makrobildene :-\ ;).



Veldig pene høyttalere. Enkle og flotte :). Og de låter like pent og enkelt, så mye kan jeg si med en gang. Ingen overraskende førsteinntrykk.
 
U

utgatt60135

Gjest
cybervision_ skrev:
Var noe kjent med de derre...
Ja, tusen takk for dem ... :). Har ikke spikes til dem forløpig, men går vel bra å teste dem uten først. Jeg må fortsatt ta forbehold om nedgraderingen ikke var det rette valg.
 
C

Cyber

Gjest
Lyngen skrev:
cybervision_ skrev:
Var noe kjent med de derre...
Ja, tusen takk for dem ... :). Har ikke spikes til dem forløpig, men går vel bra å teste dem uten først. Jeg må fortsatt ta forbehold om nedgraderingen ikke var det rette valg.
Spikes under frontdekslene...
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
Godt gjettet, Roda! Som med Naim får jeg ikke brukt mer enn ett av makrobildene :-\ ;).

Veldig pene høyttalere. Enkle og flotte :). Og de låter like pent og enkelt, så mye kan jeg si med en gang. Ingen overraskende førsteinntrykk.
Takker

Gratulerer med nytt! Har virkelig sansen for det merket der! :)
 
Topp Bunn