Alt til hus og bolig Påslag for pumpe mv. levert av rørlegger

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Dette er ikke timepriser fra merkeverksted, men små lokale verksted som holder til i 100m2 skur på landet. Det rimer bare ikke at en mekaniker på et slikt verksted skal ha trippel timekost som feks en snekker spør du meg.
Han må nok betale "noe mer" for diagnoseverktøyet enn det merkeverkstedet gjør.
Tror jeg ikke. Med VCDS til den nette sum 3500,- kan hvem som helst stort sett gjøre det samme som (VAG) merkeverkstedet kan.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Dette er ikke timepriser fra merkeverksted, men små lokale verksted som holder til i 100m2 skur på landet. Det rimer bare ikke at en mekaniker på et slikt verksted skal ha trippel timekost som feks en snekker spør du meg.
Tror jeg ikke. Med VCDS til den nette sum 3500,- kan hvem som helst stort sett gjøre det samme som (VAG) merkeverkstedet kan.

Nåja........? Har en følelse av at de ikke helt gjør det samme. Hvorfor skulle da et Skoda merkeverksted betale årlig lisens på ca 100K for diagnoseverktøy når en dings fra e.bay til 2-3K skulle gjøre samme jobben??

Broder kjøpte en TECII til SAAB for en bagatell av 75K ( engangsinvestering ) og den gjør faktisk ting min "Biltema dings" til 1500,- ikke gjør!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Folk som driver butikk må jo innenfor rimelighetens grenser få legge marginene på det de vil, men jeg synes som sagt at det er uheldig at om man bookes til å gjøre det man er flink til på en stor jobb der materiellet allerede er levert så er det dårlig butikk siden fortjenesten ligger i materiellpåslag. Spiralis' historie forklarer vel hvorfor det er sånn: Prisingen må sikre både at man får kunder OG at man tjener penger, og dette gjelder både restauranter, verksteder, sykkelbutikker, REMA1000 etc. Alle aktørene i en bransje er fanget av kundenes mentalitet og bransjens måte å gjøre ting på, så om jeg selv skulle blitt restaurantør eller rørlegger matte jeg sikkert gjort det på samme måte, men jeg synes det er utiltalende.

De fleste håndverkere legger på den avansen de "mister" hvis kunden stiller med materiell! Dette er en del av den "lønna" håndtverkeren kalkulerer med å få inn slik at han kan sørge for tak over hodet og mat på bordet!

Når det gejdler REMA1000 ble jeg litt overasket over hvor lav marginen deres egentlig er. Vår "lokale" REMA best i fylket og hun som driver den oppnådde et overskudd på 3 mill eks "driverlønn" ut fra en omsetning på 100 mill. Det er ikke mer enn 3%. Om kostnadene til franshisen er fratrukket før dette resultatet vet jeg ikke. Det var en avisoverskrift som surret forbi i går og jeg rakk ikke lese hele artikkelen. men hun som driver butikken har IKKE noen 9-16 jobb, det er sikkert.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027

Nåja........? Har en følelse av at de ikke helt gjør det samme. Hvorfor skulle da et Skoda merkeverksted betale årlig lisens på ca 100K for diagnoseverktøy når en dings fra e.bay til 2-3K skulle gjøre samme jobben??

Broder kjøpte en TECII til SAAB for en bagatell av 75K ( engangsinvestering ) og den gjør faktisk ting min "Biltema dings" til 1500,- ikke gjør!
Et merkeverksted kan selvsagt ikke holde på med tredjeparts SW-verktøy, på samme måte som franchisedriveren av McDonalds ikke selger Firstprice brus for å spare noen kroner.

VCDS er lisensiert og ikke noe Kinavare fra Ebay. Jeg har programmert rattvinkelsensor (for ESP), baklys, lyssensor og annet dill og dall med VCDS. Sist brukte jeg den til operere der elektriske håndbrekket ifm skifte av hjullager, skiver og klosser. Man kommer veldig langt med dette. På samme måte som at man kommer veldig langt med en simpel løftebukk og basis verktøy.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Clas Ohlsson og andre selger ofte de samme produktene (av og til identiske) til vesentlig lavere priser, jeg har opplevd pakninger: 16 kr hos OBS bygg, 100 kr i et rørleggerforretning 200 meter unna i samme kjøpesenter, eller IDENTISK baderomsvifte; 1600 kr i rørleggerbutikk, 1100 kr hos Clasern.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4

En hel drøss med folk har betalt mellom 5500 og 10 000 kroner for Tech2 i kinavariant med eksakt lik funksjon.

Fikk faktisk kjøpt de med garanti fra blocket.se av en som hadde importert mange fra Kina.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Prisen på en vare styres ofte av hva folk er villige til å betale. Ta f.eks en Gucci-veske. Herr Gucci tjener noe inn i hel... med penger på vesker som i mange tilfeller ikke engang er særlig pene. Hvis alle i hele verden plutselig fant ut at.....Gucci-vesker ? De ser jo helt jæv... ut, og i tillegg er de sykt dyre....nei...vi slutter å kjøpe disse veskene - omgående !!! Herr Gucci hadde satt ned prisene betraktelig, for å få solgt veskene sine, men da hadde "jegharrådtilgucciveske"- fesjået forsvunnet, og han hadde ikke fått solgt veskene da heller. Det finnes alltid noen som betaler sinnsykt med penger for unødvendig stesj. Husker på 80-tallet, når du var på by'n på nattklubb. Da var det plutselig, i en periode , mer hipt å drikke vann enn øl. Folk gikk rundt med høy sigarføring ( les : høy vannføring ) og trodde de var hippe. Vi andre drakk øl og var veldig fornøyde . Tror pinadø vann kostet nesten like mye som øl.

Sist redigert:
Topp Bunn