Alt til hus og bolig Påslag for pumpe mv. levert av rørlegger

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg fikk montert ny brønnpumpe på hytta og er helt fornøyd med både pumpe og jobb, rørleggeren kom dessuten morgenen etter at jeg kontaktet ham. Han hadde med lærling som det bare ble ført halvt timetall for, og lav timepris, så det er helt ok. Ut fra tiden de brukte på å se på jobben, hente deler og montere er 3 timer (1.5 for lærling) til moderat timepris ikke noe å klage på. Kjøring er ikke spesifisert med mer enn 120 kroner for servicebil. Imidlertid var rørdeler og pumpe ganske dyrt, og jeg ser at pumpen er priset til eksakt 2 ganger det en relativt lokal VVS-forhandler tar for den. Om det forholder seg slik at han har kjørt 100% påslag på pumpe og deler så er vel det noe i overkant. I rettferdighetens navn skal det nevnes at han nok kan ha benyttet mer enn 3 timer totalt på befaring, kjøring, pumpe- og delehentig og selve jobben, så om arbeidstiden hadde vært dyrere og delene billigere, og med samme totalsum på fakturaen, hadde jeg kanskje ikke reagert.

Spørsmålene er:
-Hva regnes som rimelig påslag?
-Er det vanlig praksis å kjøre høyt delepåslag i stedet for å ta betalt for tiden det tar å kjøre/hente/kjøpe delene?

Vi hadde ikke avtalt noe om pris før han gjorde jobben.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
El og rør har saftige påslag som regel og høy timepris. Dog har de typisk mer kortvarige jobber enn for eksempel snekkere og malere og bruker mye tid på å reise fra a til b som ikke kan faktureres fullt ut.

En elektriker tar eksempelvis gladelig nesten 500 for en stikkontakt som koster 100 i butikk. Påslaget er fort over 100% i ditt tilfelle siden han sikkert har en deal med sin grossist.

Sist jeg hadde tømrer tok han 25% på materialer og han trakk først fra sin rabatt hos forhandler.

Discalimer: jeg har jo bare brukt er lite knippe av sorten, men får spesifiserte fakturaer så ikke så vanskelig å sjekke. Noen deler har moderate påslag, andre veldig store.

Uansett hva man kaller prisene og påslagene koster det stort sett hva der koster. Jeg fikk en gang tre anbud på en jobb, det skilte kun noen ganske få tusenlapper på en jobb til ca 50k. Tok der på timer og materiell og endte opp noe under 50k så alle hadde regner likt og ganske riktig og på timer ble det uansett ca det samme - litt rimeligere men ikke veldig mye. Kunne selvsagt bikker andre veien, men de få jeg kjenner i bransjen sier at å ta ting på regning som regel lønner seg.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Synes det høres rart ut med 100% påslag på den prisen du kunne fått selv. Vanligvis legger de seg vel på en praksis hvor påslaget er den rabatten de selv har hos leverandøren?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Synes det høres rart ut med 100% påslag på den prisen du kunne fått selv. Vanligvis legger de seg vel på en praksis hvor påslaget er den rabatten de selv har hos leverandøren?
Kanskje i drømmeland... Av og til er dog prisen du kan handle for lavere enn hos grossist. Var visstnok poppis en stund for rørleggere å kjøpe dasser på smart club siden det var mye billigere. Konkurransen på byggevarer har økt ganske mye de siste årene - Coop begynte med det fordi marginene var svært hyggelige.

Hvor mye grossistene stikker av med av kaka aner jeg ikke, men noen i verdikjeden tar seg i alle fall stundom godt betalt.
 
Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
På fakturaen min var den 5800 inkl mva. Resten av delene (slanger, kuleventil, koblingsdeler) var ca 1500 inkl mva. Arbeidstid og bil var totalt ca 3000 inkl mva.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Helt vanlig for rørleggere å ta 2-3 ganger prisen på delene. Er en grunn til at de kalles rørmafiaen..
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Standard påslag for elektromateriell var katalogpris x 1.7 for små jobber. Rør var ganske likt elektro.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Poenget er vell at rabatten hos grosist skal være fortjeneste
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Fortjenesten på arbeidstimer er uansett ganske lav så ett sted må inntektene tas. Driver man helt etter reglene som maler i Norge må man, i følge Aftenposten, fakturere minimum 360 + mva til kunde. Maleren jeg bruker tar 500 INK mva. Snekkeren 550, Elektriker 650 og rørlegger 850. (Alt i Oslo)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
At de tar godt betalt for å ha deler i bilen eller finne og hente deler som trengs er forståelig, men det må vel være normer for hva som er greit. Dette er jo en rimelig pumpe, med en dyrere sak som også er hyllevare i butikken hadde det jo blitt helt latterlig.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Fortjenesten på arbeidstimer er uansett ganske lav så ett sted må inntektene tas. Driver man helt etter reglene som maler i Norge må man, i følge Aftenposten, fakturere minimum 360 + mva til kunde. Maleren jeg bruker tar 500 INK mva. Snekkeren 550, Elektriker 650 og rørlegger 850. (Alt i Oslo)
Jada, og jeg synes vel ikke at prisen totalt var en skandale. Det er faktisk verdt litt å kunne sitte på terrassen og drikke kaffe mens alt, også pumpehandling, gjøres av seg selv.

Så: bare å betale og liten grunn til å lage dårlig stemning?
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Husk at det ikke er en prisregulert bransje. Jeg skjønner ikke at folk ikke avtaler pris på forhånd... da har man for god råd... Hilsen håndverker.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Husk at det ikke er en prisregulert bransje. Jeg skjønner ikke at folk ikke avtaler pris på forhånd... da har man for god råd... Hilsen håndverker.
Tja, timeprisene er ganske like rundtomkring og om folk er effektive og har mye å gjøre så har de få til ingen incentiver til å somle. Jeg har hatt ganske mye håndtverkere på timer + materiell og kan ikke si at de har slappet av akkurat. Har fått et overslag først og det har pleid å stemme temmelig bra. Har man vært elektriker i 20 år så tar man jo på ren rutine hva det koster å legge opp til et kjøkken eller lignende siden man har gjort samme jobb ørten ganger før.

Jeg har klaget en gang, og da løste vi det i minnelighet. Det involverte to ansatte (som senere fikk sparken i firmaet, for øvrig) og noen andre saker, men det ordnet seg. Men om fyren hadde stått på sitt og vært en kuk så hadde jeg hatt en dårlig forhandligsposisjon da jeg ikke hadde kunnet vise til noen formell avtale om endelig pris.

Håndtverkere priser vel uansett ikke fastprisjobber slik at de taper penger akkurat, men man kan jo ha flaks og vedkommende driter seg ut eller regner feil i kundens favør.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Som regel er det dyrere med fastpris da firmaene tar høyde for eventuelle problemer i anbudene, alternativt får man de useriøse aktørene.

Det er mer realistisk å tro på julenissen enn å tro man sparer noe på fastpris over tid.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Som regel er det dyrere med fastpris da firmaene tar høyde for eventuelle problemer i anbudene, alternativt får man de useriøse aktørene.

Det er mer realistisk å tro på julenissen enn å tro man sparer noe på fastpris over tid.
Har du noe du kan vise til for å bygge opp under påstanden din? Hvor vanlig mener du det er at firmaer tar betaling for problemer de kanskje kan få? Og påstanden din om at fastpris ikke lønner seg. Du kan jo forsøke å bygge en enebolig type 3500 timer på timing.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.508
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Elektrikere fakturerer materiellet med gaffel. Og i tillegg er innkjøpskanalene latterlige. For mange ledd. Den bransjen er overmoden for en opprydding.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Når slike ting oppstår så er det ofte lurt å ringe.
Si at man var godt fornøyd med jobben, at alt er på stell, men at du synes prisen var litt høy på pumpen - at du har sett hva den koster andre steder og be om de kan gjøre en liten sjekk om prisen er riktigm og eventuellt om du kan få en liten justering og at du kan betale straks dersom de korrigerer litt. I en hyggelif tone...så sparer du deg kanskje en tusenlapp eller to på en rask telefon. For alt du vet kan det være en feil pris også!

mvh
OMF
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg gjør nok noe a'la det OMF foreslår. Uansett: om jeg hadde bedt om fastpris før han kom hadde jeg akseptert nesten uansett. Når man har ferie på sommerhytte et par uker venter man ikke til høsten med å få vann for å spare noen tusen. Da er det bedre å selge hele dritten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Synes det høres rart ut med 100% påslag på den prisen du kunne fått selv. Vanligvis legger de seg vel på en praksis hvor påslaget er den rabatten de selv har hos leverandøren?
Kanskje i drømmeland... Av og til er dog prisen du kan handle for lavere enn hos grossist. Var visstnok poppis en stund for rørleggere å kjøpe dasser på smart club siden det var mye billigere. Konkurransen på byggevarer har økt ganske mye de siste årene - Coop begynte med det fordi marginene var svært hyggelige.

Hvor mye grossistene stikker av med av kaka aner jeg ikke, men noen i verdikjeden tar seg i alle fall stundom godt betalt.
Det er jo ganske spesielt. Mulig jeg sitter på gammel info her, men jeg har en anleggsgartner i familien med 35% (med mindre jeg husker feil) hos Brødrene Dal (jeg fikk blandebatteri til kjøkkenet den veien). Toganger'n på veiledende er altså omtrent treganger'n på reell innkjøpspris hvis dette fortsatt er normen. Jeg regner med at en rørlegger handler såpass mye mer hos BD enn en anleggsgartner at de i hvert fall ikke har mindre rabatt. Jeg synes det er mye, og at det er mer renslig å fakturere for det man faktisk leverer i stedet for kunstige påslag for varer man kjøper for hver enkelt kunde og endatil fakturerer timer for å handle og frakte.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Som regel er det dyrere med fastpris da firmaene tar høyde for eventuelle problemer i anbudene, alternativt får man de useriøse aktørene.

Det er mer realistisk å tro på julenissen enn å tro man sparer noe på fastpris over tid.
Har du noe du kan vise til for å bygge opp under påstanden din? Hvor vanlig mener du det er at firmaer tar betaling for problemer de kanskje kan få? Og påstanden din om at fastpris ikke lønner seg. Du kan jo forsøke å bygge en enebolig type 3500 timer på timing.
Risken for en enebolig er altfor stor for en privatperson som har en ramme, en mengde lån osv og som ikke kan risikere at huset mangler de siste 20% men at kunden er tom for penger... men er det noen automatikk i at det nødvendigvis må bli dyrere på taksameter enn på fastpris? Et nybygg har vel forsåvidt uansett lite potensiale for uforutsette hendelser så snart grunnarbeidet er unnagjort - rehab er jo selvsagt noe annet der man ikke vet hva man finner i vegger, tak og gulv av mus, råte, fuktskader og annen morro.

Er det stor forskjell på timeprisen på regningsjobber og timepris som brukes i kalkyler for anbud på store jobber (spør i uvitenhet her..) ?

I min enkle verden skjønner jeg at fag som elektro og rør har høyere timepris enn eksempelvis snekkere. Sistnevnte har vel en god del langvarige jobber der de hver dag møter opp på samme sted, kan ha verktøy stående der og skal holde på i uker eller måneder. En elektriker eller rørlegger har nok en større grad ikke-fakturerbar tid som går til og fra jobber, mer spesialgreier som plutselig trengs og denslags.

Og for alle som driver med håndtverk gjelder jo som alle andre steder: Ansatte er syke, får barn, skal på kurs, skader seg, får dødtid innimellom osvosv, men lønn skal de jo ha åkke som.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Det er jo ganske spesielt. Mulig jeg sitter på gammel info her, men jeg har en anleggsgartner i familien med 35% (med mindre jeg husker feil) hos Brødrene Dal (jeg fikk blandebatteri til kjøkkenet den veien). Toganger'n på veiledende er altså omtrent treganger'n på reell innkjøpspris hvis dette fortsatt er normen. Jeg regner med at en rørlegger handler såpass mye mer hos BD enn en anleggsgartner at de i hvert fall ikke har mindre rabatt. Jeg synes det er mye, og at det er mer renslig å fakturere for det man faktisk leverer i stedet for kunstige påslag for varer man kjøper for hver enkelt kunde og endatil fakturerer timer for å handle og frakte.
Det klareste eksempelet jeg har hatt på påslag er fra tømrerfirmaet jeg bruker. De la ved underbilagene fra trelasten. Dersom en sak kostet 100 kroner eks mva veiledende så hadde fyren 35% rabatt fra leverandør, altså betalte han 65 kroner. Meg fakturerte han 25% påslag på sin egen pris, totalt altså 65*1,25 = 81,25 kroner eks mva. Selv har jeg 27% rabatt samme sted, så om jeg handlet selv ville det blitt 73 kroner eks mva. Det var ryddig og greit og enkelt å forholde seg til. Fra andre fag har jeg fått fakturaer med materiellpris eks mva, men jeg aner ikke hva de selv har betalt for varene inn. Litt sjekking på priser på nett gir dog en pekepinn på til dels store marginer på del saker (gjerne rimelige ting) og mindre marginer på annet.

Mange jobber er uansett ofte mye arbeid og lite materiell, og ett sted skal de jo tjene pengene sine. Jeg pleier å stille med noe materiell selv innimellom, jeg har "tilfeldigvis" noen stikkontaker fra Elko liggende og denslags - gutta som faktisk kommer for å gjøre jobben gir uansett fort faen siden de ikke driver firmaet selv og tjener det samme uansett. Han som driver sjappa har uansett ikke helt oversikten over alt som faktisk gjøres og sender regning basert på tidsforbruk og bilag fra grossist stort sett.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Som regel er det dyrere med fastpris da firmaene tar høyde for eventuelle problemer i anbudene, alternativt får man de useriøse aktørene.

Det er mer realistisk å tro på julenissen enn å tro man sparer noe på fastpris over tid.
Har du noe du kan vise til for å bygge opp under påstanden din? Hvor vanlig mener du det er at firmaer tar betaling for problemer de kanskje kan få? Og påstanden din om at fastpris ikke lønner seg. Du kan jo forsøke å bygge en enebolig type 3500 timer på timing.
Pensum for anbudsberegning til enhver mesterprøve.

Bygde enebolig i 2014, alt ekstraarbeid gikk på timer med forhåndsforhandlet rabatt på materiell eller fastpris pr kvadratmeter mur. Kundebehandler i banken var imponert over min evne til å holde plan og budsjett.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Som regel er det dyrere med fastpris da firmaene tar høyde for eventuelle problemer i anbudene, alternativt får man de useriøse aktørene.

Det er mer realistisk å tro på julenissen enn å tro man sparer noe på fastpris over tid.
Har du noe du kan vise til for å bygge opp under påstanden din? Hvor vanlig mener du det er at firmaer tar betaling for problemer de kanskje kan få? Og påstanden din om at fastpris ikke lønner seg. Du kan jo forsøke å bygge en enebolig type 3500 timer på timing.
Risken for en enebolig er altfor stor for en privatperson som har en ramme, en mengde lån osv og som ikke kan risikere at huset mangler de siste 20% men at kunden er tom for penger... men er det noen automatikk i at det nødvendigvis må bli dyrere på taksameter enn på fastpris? Et nybygg har vel forsåvidt uansett lite potensiale for uforutsette hendelser så snart grunnarbeidet er unnagjort - rehab er jo selvsagt noe annet der man ikke vet hva man finner i vegger, tak og gulv av mus, råte, fuktskader og annen morro.

Er det stor forskjell på timeprisen på regningsjobber og timepris som brukes i kalkyler for anbud på store jobber (spør i uvitenhet her..) ?

I min enkle verden skjønner jeg at fag som elektro og rør har høyere timepris enn eksempelvis snekkere. Sistnevnte har vel en god del langvarige jobber der de hver dag møter opp på samme sted, kan ha verktøy stående der og skal holde på i uker eller måneder. En elektriker eller rørlegger har nok en større grad ikke-fakturerbar tid som går til og fra jobber, mer spesialgreier som plutselig trengs og denslags.

Og for alle som driver med håndtverk gjelder jo som alle andre steder: Ansatte er syke, får barn, skal på kurs, skader seg, får dødtid innimellom osvosv, men lønn skal de jo ha åkke som.
Det er vell ikke noen store forskjeller ved redningsarbeid og fastpris når det kommer til selve timebetalingen. Du berører litt av problemene selv som kan skape problemer for kunden ved regningsarbeid (rehab) ..

Vi gir alltid fastpris på oppføring av nye boliger og andre mindre oppdrag, det gir kunden bedre oversikt over de forskjellige postene og også mulighet til å sammenligne pris med andre entreprenører. De gangene vi har brukt timing har vell vært mindre jobber for kommunen osv. Men vi tømrere har jo ikke de sinnsyke påslagene som el og rør har. Regningsarbeid kan komme i tillegg til anbud ved endringer utover anbudet fra kunden sin side.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Større elektrofirmaer har gjerne >85% rabatt på kabel i forhold til katalogpris. Mindre firmaer har dårligere pris inn til seg selv enn det elektroimportøren.no selger ut for.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Normalt påslag på småting i en sportsforretning er vel 5 x...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.396
Antall liker
102.395
Torget vurderinger
23
Jeg fikk montert ny brønnpumpe på hytta og er helt fornøyd med både pumpe og jobb, rørleggeren kom dessuten morgenen etter at jeg kontaktet ham. Han hadde med lærling som det bare ble ført halvt timetall for, og lav timepris, så det er helt ok. Ut fra tiden de brukte på å se på jobben, hente deler og montere er 3 timer (1.5 for lærling) til moderat timepris ikke noe å klage på. Kjøring er ikke spesifisert med mer enn 120 kroner for servicebil. Imidlertid var rørdeler og pumpe ganske dyrt, og jeg ser at pumpen er priset til eksakt 2 ganger det en relativt lokal VVS-forhandler tar for den. Om det forholder seg slik at han har kjørt 100% påslag på pumpe og deler så er vel det noe i overkant. I rettferdighetens navn skal det nevnes at han nok kan ha benyttet mer enn 3 timer totalt på befaring, kjøring, pumpe- og delehentig og selve jobben, så om arbeidstiden hadde vært dyrere og delene billigere, og med samme totalsum på fakturaen, hadde jeg kanskje ikke reagert.

Spørsmålene er:
-Hva regnes som rimelig påslag?
-Er det vanlig praksis å kjøre høyt delepåslag i stedet for å ta betalt for tiden det tar å kjøre/hente/kjøpe delene?

Vi hadde ikke avtalt noe om pris før han gjorde jobben.
Du har vært heldig og fått en skikkelig og ærlig fagmann; pay up or shut up. :D Det er slettes ikke sikkert at han har en spesielt god innkjøpspris på den pumpa, det er MANGE forhold rundt prising i denne bransjen. De store entreprenører har langt bedre priser enn f.eks. små, som i praksis egentlig subsidierer de store.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Takk for alle svar. Jeg betalte fakturaen og sendte en vennlig mail om at den var kommet frem og betalt (han hadde skrevet feil postnummer på fakturaen og fikk den i retur på første forsøk så jeg måtte etterlyse den da jeg syntes det hadde gått vel lang tid før jeg fikk den), og nevnte at jeg er helt fornøyd med pumpe og jobb og at jeg synes tid/pris på jobb og reise var hyggelig lavt, men at pumpen var overaskende dyr sammenlignet med lokal butikkpris.

Helt generelt synes jeg det er litt uheldig at inntjeningen skal ligge på andre ting enn godt utført arbeid. Når man går på et godt bemannet kvalitetsspisested så betaler man det samme for å på utmerket vis få tilberedt og servert en stor meny av kvalitetsråvarer som for å få trukket opp en flaske kvalitetsvin eller to. Hadde alle gjestene krevd kranvann å drikke til hadde stedet gått konk*. Hadde stedet flyttet marginene til maten hadde vel ikke folk kommet, selv om regningen hadde blitt den samme. Kjøpe vannpumpe og trekke opp vinflaske** kan jeg selv gjøre, det hadde vært helt greit om det var butikk i å gjøre det som er grunnen til at man oppsøker og tilkaller fagfolk.


*og det er vel vanskelig nok å unngå røde tall selv med drikkfeldige gjester.
**jada, det handler om mer enn å få korken ut av flaska, men allikevel da.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.396
Antall liker
102.395
Torget vurderinger
23
Totte, det er MANGE grunner til den prisdifferansen;

- lokkepris for å selge på kunden mere/installasjon
- spesialtilbud i samarbeid med leverandør
- tidligere modell på vei ut
- mindre type, de ser ofte ganske like ut disse dykkpumpene
- mindre features/utstyr en den du har fått, ikke lett å se direkte.
- som nevnt før, rørleggeren kan ha en råtten deal med sin grossist, det skiller veldig.

Forvent ikke at en skikkelig håndverker ikke skal ha påslag på de produktene de selger, det ville være uansvarlig også. De har alltid et bufferlager, i tillegg deler for ganske mye penger i servicebilene osv.

Det er mye viktigere at du har et godt forhold til en lokal rep som stiller opp når du trenger det.

Det er blitt en sytementalitet her til lands når det gjelder håndtverkere, ofte ikke rettferdig og gjerne med bakgrunn i dårlig kunnskap/info (obs - generell betraktning, sier ikke at du er i denne gruppen Totte :rolleyes:) Nesten som kvinnfolk; piercer nese, brystvorter ører og det som verre er, føder barn, sprøyter inn Botox og går på med boobjobs... men så fort det er snakk om litt toeraction så er det ikke måte på syting og offing & akking :D
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
For noen år siden fikk vi lekkasje i røret på toppen av varmtvannsberederen på vaskerommet. Vi måtte selvsagt stenge vannet. Tok et bilde av røret, og sendte bildet til en rørlegger som holder til 200 meter fra heimen. Hadde aldri benyttet denne rørleggeren før. Rørleggeren ringte meg tidlig dagen etterpå, og kunne se på lekkasjen umiddelbart. Han kom når han skulle, vurderte lekkasjen, og rådet oss til å bytte berederen i tillegg. Den har tross alt stått i huset siden vi bygget i 1984. Vi fikk en pris, og jobben ble utført samme dag. En liten lokal bedrift med 3 ansatte, ryddige og flinke folk. De tok med seg den gamle berederen, og utførte en fantastisk fin jobb. Ingen grising, og til avtalt pris. Butikken eksisterer fremdeles, og jeg har fått tiltro til denne lille bedriften. Min svoger skiftet bereder året etterpå, og tok kontakt med et stort VVS-firma. Det ble dyrere, tregere og med mer grising. Prisen var kr 1600,- høyere - for samme bereder. I ettertid viser det seg at noen OSO-beredere har en feil, som gjør at det kan være fare for overoppheting. Rørleggeren "min" kontaktet oss og fortalte om problemet. Han kom til oss og skiftet ut en del i berederen - selvsagt uten omkostninger. Min svoger har samme bereder, men hørte ingenting fra "sin" rørlegger. Han måtte sjekke et nummer på berederen selv, kontakte OSO, og skifte delen selv. Ta vare på disse små, lokale bedriftene - det svarer seg i lengden.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Håndtverkere har vel en grei timepris stort sett. Bilmekanikere derimot; 1200-1500,- timen! Jeg ble så oppgitt at jeg kjøpte likesågodt en løftebukk og gjorde jobben selv.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Håndtverkere har vel en grei timepris stort sett. Bilmekanikere derimot; 1200-1500,- timen! Jeg ble så oppgitt at jeg kjøpte likesågodt en løftebukk og gjorde jobben selv.
Timeprisen til ymse saker er også en funksjon av hva som skal forrentes. Et bilverksted koster mye penger og innholder mye utstyr. Dessuten er det syltynne marginer på selve bilene, men så tar de det igjen over bilens levetid på service. En av grunnene til at det finnes merkeverksteder.

"Frie yrker" som arkitekt, psykolog og dets like ligger typisk på rundt 1000 kroner timen, eller 800 før mva. Det skal da dekke lønn, leie av kontor, noe utstyr, løpende utgifter, kanskje en andel av seketær i kontorfellesskap osvosv. Det er kanskje det reneste eksempelet på hvor landet ligger når man ikke fakturerer noe annet enn rene arbeidstimer. Dersom en <fyll inn håndtverk selv> ikke hadde hatt noen marginer på materialer ville nok timeprisen ligget der oppe siden det påløper en god del andre utgifter enn lønn når man driver i en eller annen bransje.

De fleste har også en del tid i løpet av arbeidsåret som ikke er fakturerbar på en eller annen kunde - det være seg frivillige eller obligatoriske kurs, for- og etterarbeid, regning på anbud, utarbeid av materale for en eller annen konkurranse for å se om man i det hele får jobben osvosvosv.

En kompis av meg jobbet på bilverksted for noen år siden, han sa at generelt var garantireparasjoner - som det jo er en del av - en ganske dårlig deal for de. Fabrikken/importør/noen andre dekker deler og arbeide, men tidsbruken var satt sentralt. Det var greit nok for rutinejobber de hadde, men når det dukket opp sære ting ble det trøbbel siden tidsbruken var stipulert utfra hva en topptrent fyr på fabrikken som hadde gjort det ørten ganger brukte på tilsvarende oppgave. Det gikk i praksis aldri like fort for et verksted som kom borti sakene en sjelden gang.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sønnen til samboeren er bilmekaniker, og så har jeg i ny og ne et bilverksted som kunde, når fjernstyring fra importøren ikke funker.

For så si det slik - verktøyskostnadene for merkeverksteder er formidable. En ting er at lisenskostnadene er syke - Det koster langt over 100kkr i året bare å ha lisens på en diagnosecomputer til et merke, og bilforhandleren har flere forskjellige merker, så der drar det radig unna. Hvis en så ser på kravene som f.eks. Møller setter for hva et verksted skal ha av verktøy for sånn og slik - det holder ikke med en koffert fra Bacho for å komme helskinna igjennom en sertifisering.

Nevnte bilmekaniker er på kurs i Oslo i eningen - det er kurs på det ene og kurs på det andre. Sertifisering på elektronikk i elbiler, sertifisering som diagnosetekniker osv. Det drar minimum 50 reisedøgn i året bare i kurs. Dette er dager der vedkommende ikke tjener penger på å skru biler, men lønn skal man ha, og diett, reisepenger, vernatting, flyblietter osv, osv. Et 3-dagers kurs koster fort 30kkr.

Hvis du begynner å se på kostnadene, så skjønner man hvorfor et merkeverksted må ha en såpass heftig timepris... Det er også fordi kravene er så mye mindre at et lite, uavhengig verksted kan være såpass mye billigere.

Johan-Kr
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Skal man bestille, håndtere og levere en vare og ha grei butikk i en norsk bedrift er faktisk ikke 100% påslag et ran. Det høres mye ut, men det er i mange tilfeller helt normalt og stødig business.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Som regel er det dyrere med fastpris da firmaene tar høyde for eventuelle problemer i anbudene, alternativt får man de useriøse aktørene.

Det er mer realistisk å tro på julenissen enn å tro man sparer noe på fastpris over tid.
Helt uenig. Jeg har vært veldig fornøyd med fastpris. Fik bla byttet en utekran (med pris 990 kr) til samlet pris 1500, tok to timer for 2 mann pga problemer med noen pakninger og behov for ekstra boring, inkl behov for å hente spesialverktøy. Fordelen med fastpris er at man kan hente inn mange pristilbud og lett sammenlikne. Det kommer alltids et tilbud som ikke har tatt høyde for sånne overraskelser.

Alt avhenger av situasjonen. Jeg vil aldri for eksempel byttet bremseskiver på annet enn fastpris. Plutselig oppstår et problem og det går en ekstra time til 800 kr. Lett å hente inn pris, lett å sammenlikne. Ved fastpris ligger risiko på leverandøren, med mindre kunden er ekstra dum. Bruker man vettet i et velfungerende marked har de fleste av oss mye å spare på fastpris, gitt at det er en relativt standardisert vare/jobb vi skal kjøpe.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Dette er ikke timepriser fra merkeverksted, men små lokale verksted som holder til i 100m2 skur på landet. Det rimer bare ikke at en mekaniker på et slikt verksted skal ha trippel timekost som feks en snekker spør du meg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
En liten historie fra en drøyt ti års tid siden.

Har en bekjent i Sverige som drev SAAB verksted. Selvstendig merkeverksted. Han fikk typisk 30-35% rabatt på deler som han fikk fra SAAB.

En dag jeg var der trakk han fram en liten "dings" pakkboks eller noe slikt. Hva tror du den koster spurte han. Jag antok jo at den var rimelig dyr da det var en bildel. Husker ikke i dag nøyaktig hva jeg svarte, men det var ikke sånn helt bortinatta.

Så fortalte han at den kostet kunden ( hjemmemekkeren ) 230,- SEK (off the top of my head ), hans firma betalte 150,- til SAAB og det var som det skulle. Men på hjørnet av det kvartalet der han hadde verkstedet å en Bosch butikk, der hadde han de siste årene kjøpt denne dingsen i en Bosch eske til en bagatell av 75,- Det var selvsagt fratrukket "storkunde/porfesjonll kollega/nabo" rabatter. Men nå hadde han funnet fram til et firma i Stockholm som importerte denne dingsen direkte fra produsnten i Langtvekkistan. Nå måte han betale 17,50 for denne dingsen.

Da sa jo kona hans de bevingede ord: "Da blir jo kundene dine glade!?" Ne..ei svarte han, de betaler jo selvsagt fortsatt 230,-, vi skal jo på ferie i år også,........ eller? Kunden er glad fordi vi fakturerer 45 kr mindre pr time enn det SAAB ANA ( forhandler/verkstedkjeden til SAAB ) gjør!

Man lever ikke kun av timepris alene, man skal også tjene på deler man leverer, og husk at det er håndverkeren som står for garantiansvaret på "dingsen" uansett hva det er!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Dette er ikke timepriser fra merkeverksted, men små lokale verksted som holder til i 100m2 skur på landet. Det rimer bare ikke at en mekaniker på et slikt verksted skal ha trippel timekost som feks en snekker spør du meg.
Han må nok betale "noe mer" for diagnoseverktøyet enn det merkeverkstedet gjør.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En siderute til min Mercedes ble 120% dyrere av å bli kjørt fra Tyskland til Norge (og da var begge levert fra Mercedes). Siden dette skjedde rett før jeg skulle til Tyskland på bilferie, booket jeg time og bestilte del hos merkeverksted i Nord-Tyskland, plastret opp sideruten og sparte betydelig beløp både på ruten og timeprisen.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Folk som driver butikk må jo innenfor rimelighetens grenser få legge marginene på det de vil, men jeg synes som sagt at det er uheldig at om man bookes til å gjøre det man er flink til på en stor jobb der materiellet allerede er levert så er det dårlig butikk siden fortjenesten ligger i materiellpåslag. Spiralis' historie forklarer vel hvorfor det er sånn: Prisingen må sikre både at man får kunder OG at man tjener penger, og dette gjelder både restauranter, verksteder, sykkelbutikker, REMA1000 etc. Alle aktørene i en bransje er fanget av kundenes mentalitet og bransjens måte å gjøre ting på, så om jeg selv skulle blitt restaurantør eller rørlegger matte jeg sikkert gjort det på samme måte, men jeg synes det er utiltalende.
 
Topp Bunn