Påmelding til fjerde runde av albumstafetten

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Anonym skrev:
rolfozzy skrev:
Prog ?!

O meg arme sjel. Jaja. Finner vel noe.
Geneissi er jo noe du kan sjekke ut innenfor sjangeren, knallbra og de eldste albumene er best.
Genesis er ikkke mitt bord. Har hørt og eid alle de gamle av nysgjerrighet. De er ikke i mitt eie lenger. Jehtro Tull derimot. Men prog er et vidt begrep. Det var jo den progressive musikkbevegelsen i Sverige på 70tallet....hm.
Prog ala Porcupine Tree også, må ikke være fra 70-tallet.

A

asvaberg

Gjest
Flott. Da har nå jeg bidratt med ei syngedame som ikke er allment kjent (tror jeg).

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Lyngen!

For the record...

Kalla kodeks er gjeldende når det gjelder språkføring i anmeldelsene? Kan vi kalle en spade for en spade lissom? Eller skal vi ta hensyn til eventuelt sarte sjeler.
Ærlighet rager øverst, så der får eventuelle sarte sjeler tåle.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Ja jeg har gjort mitt valg. Egentlig er det vel folkrock,men prog er ikke alltid prog. Og jeg vet det er jævli mye prog og velge blandt. Men nå gjør jeg det sånn. For den svenske progressive musikkrørsla. Som jeg har mer til overs for enn allskens annen skit.

Og Townes,her er ingen sarte sjeler. En spade er en spade, og har bare god tav og bli kalt det. Eller rævamusikk om så skulle være.

Takk for hjelp med linkinga Roberten.

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
rolfozzy skrev:
Denne type prog får det bli. Så dette er mitt bidrag. Den ligger på Spotify. Men den der linkinga har jeg ikke riktig taket på.

Ei plate jeg har både på cd og vinyl.
Og her er rolfozzy sin på spotify http://open.spotify.com/album/6lfUgeQWpGzP9lHKwqfo2y

@Townes, en spade er en spade er et møkkagreip.
Er det der prog? Høres ut som det slett ikke er det for meg ???. Her må jeg være streng, dette godtas ikke. Husk du ikke skal anmelde plata selv rolfozzy ;).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Forkaster du forslaget mitt, Lyngen? Har du aldri hørt om svensk prog?

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Er svensk prog folkrock alså ::).

I grenseland er greit, men ikke uti havet :-*. Som du selv sier så er utvalget stort.

Alternativt så kunne jo Anonym velge ut en prog plate, så står din inne på Folk. Et forslag for å komme ut av denne vanskelige knipa ;).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Origem: Wikipédia, a enciclopédia livre.
Progg
Progg er en forkortelse for den svenske varianten av progressiv rock. Mens begrepet i det meste av verden er knyttet til lange melodier med utglidende soloer og avanserte riff, betegner progressiv innenfor proggen et progressivt, det vil si venstreradikalt, politisk innhold. Dette behøver ikke nødvendigvis gi uttrykk i politiske tekster og direkte samfunnskritikk, selv om det ofte er tilfelle, men har snarere å gjøre med at man regner seg til en bestemt kulturell motbevegelse.Musikalsk spenner progg-begrepet vidt, fra visesang og pop til psykedelia, hardrock og reggae. Blant markante representanter for sjangeren kan nevnes Peps Persson, Nationalteatern, Knutna Nävar, Motvind, Dan Berglund, Kebnekaise, Blå Tåget, Hoola Bandoola Band, Nynningen, Fria Proteatern og Jan Hammarlund. De fleste progg-utgivelsene kom på uavhengige selskaper, som Musiknätverket Waxholm, Silence, Musiklaget, Nacksving, Manifest, Proletärkultur. Politisk spenner proggen over det meste av den radikale venstresida, fra anarkister til kommunister og medlemmer av Vänsterpartiet.Progg-bevegelsen er først og fremst begrenset til Sverige, men den har også fått enkelte avløpere i andre land. Det danske bandet og kunstnerkollektivet Røde Mor regnes ofte som en del av samme bevegelse. Også såvidt ulike norske band som Undertakers Circus og Frosk regnes iblant til proggen.Proggens storhetstid regnes å ha vært mellom 1967 og 1982. Men også i dag er det enkelte artister og grupper som iblant regnes til proggen. Blant disse er Lars Winnerbäck, Doktor Kosmos og Cirkus Mirimar. Gamle proggplater, især enkelte singler, går i dag for mange hundre kroner i bruktbutikker og på nettauksjoner.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

I grenseland er greit, men ikke uti havet :-*. Som du selv sier så er utvalget stort.

Alternativt så kunne jo Anonym velge ut en prog plate, så står din inne på Folk. Et forslag for å komme ut av denne vanskelige knipa ;).
Ikke noen vanskelig knipe dette,Lyngen. Jeg skal ikke være vanskeligere enn at jeg kan foreta et nytt valg. Jeg vet godt hva det siktes til når det ønskes mer av den "vanlige" proggen. Noe har da forvilla seg inn i mine hyller av denslags musikk også. Skal jeg ta et nytt valg?

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Origem: Wikipédia, a enciclopédia livre.
Progg
Progg er en forkortelse for den svenske varianten av progressiv rock. Mens begrepet i det meste av verden er knyttet til lange melodier med utglidende soloer og avanserte riff, betegner progressiv innenfor proggen et progressivt, det vil si venstreradikalt, politisk innhold. Dette behøver ikke nødvendigvis gi uttrykk i politiske tekster og direkte samfunnskritikk, selv om det ofte er tilfelle, men har snarere å gjøre med at man regner seg til en bestemt kulturell motbevegelse.Musikalsk spenner progg-begrepet vidt, fra visesang og pop til psykedelia, hardrock og reggae. Blant markante representanter for sjangeren kan nevnes Peps Persson, Nationalteatern, Knutna Nävar, Motvind, Dan Berglund, Kebnekaise, Blå Tåget, Hoola Bandoola Band, Nynningen, Fria Proteatern og Jan Hammarlund. De fleste progg-utgivelsene kom på uavhengige selskaper, som Musiknätverket Waxholm, Silence, Musiklaget, Nacksving, Manifest, Proletärkultur. Politisk spenner proggen over det meste av den radikale venstresida, fra anarkister til kommunister og medlemmer av Vänsterpartiet.Progg-bevegelsen er først og fremst begrenset til Sverige, men den har også fått enkelte avløpere i andre land. Det danske bandet og kunstnerkollektivet Røde Mor regnes ofte som en del av samme bevegelse. Også såvidt ulike norske band som Undertakers Circus og Frosk regnes iblant til proggen.Proggens storhetstid regnes å ha vært mellom 1967 og 1982. Men også i dag er det enkelte artister og grupper som iblant regnes til proggen. Blant disse er Lars Winnerbäck, Doktor Kosmos og Cirkus Mirimar. Gamle proggplater, især enkelte singler, går i dag for mange hundre kroner i bruktbutikker og på nettauksjoner.
Dette kjente jeg faktisk ikke til. Men jeg skrev prog da, ikke progg. Og det er ikke noen musikalsk sjanger slik begrepet brukes av dem da (politisk).

Jeg er vrang, så enten finner du proggressiv musikk eller så spør vi om ikke Anonym vil bytte.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
rolfozzy har et veldig godt poeng her.det kom veldig mye svensk prog ut på 70-tallet.det meste hadde utspring fra venstreradikale miljøer.punk'en som ble fronta av Ebba Grøn var en motreaksjon til denne bevegelsen.

mvh. s,

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
90 tallet er så meget. En enkel genre å få tildelt. Mange klassiske album å velge fra. Å finne noe som utmerker seg spesielt og som jeg har som egen referanse så må det være denne.
Beck er et produkt av 90 årenes lek med genre og henter inspirasjon fra indie- og undergrunnsrock, elektronisk, spedd på med litt hip-hop.

Beck kom fra sidelinjen med hiten "Looser" som nådde opp til #10 på billboard listene i usa i 94. Har dog valgt et senere album som befestet Beck som hitmaker med betydlig spilletid på MTV og radiokanaler med låten "Where It's At"

Så kan en hitmaker lage gode album? - døm selv :)

http://open.spotify.com/album/5RqRfQ8gdG42jRPnNuH7CL

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Townes skrev:
Bare ikke gi den til Eros :)
Gi? skal der ikke trekkes? Er lottotrekningen på lørdager fikset? Jeg bare spør??
Dette er sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå rigget

Eg mente gi som i å trekke ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Ikke noen vanskelig knipe dette,Lyngen. Jeg skal ikke være vanskeligere enn at jeg kan foreta et nytt valg. Jeg vet godt hva det siktes til når det ønskes mer av den "vanlige" proggen. Noe har da forvilla seg inn i mine hyller av denslags musikk også. Skal jeg ta et nytt valg?
ifølge Wiki skal ikke progg, sitat ; "ej att förväxla med progressiv rockmusik"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progg

så det er vel et tvilstilfelle ja. Av ren nysgjerrighet har jeg satt på albumet, og finner Contact befriende fritt for 15 minutter lange studium i selvmasturbasjon.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
det er ikke for sent banjo, Lyngen hoster sikkert opp en kategori til deg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

ifølge Wiki skal ikke progg, sitat ; "ej att förväxla med progressiv rockmusik"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progg

så det er vel et tvilstilfelle ja. Av ren nysgjerrighet har jeg satt på albumet, og finner Contact befriende fritt for 15 minutter lange studium i selvmasturbasjon.
hva med bjeller og tverrfløyte i mengder?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Eksperimentell, sjefen ? Det er gudhjelpe meg et vidt begrep........

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Bytt ut Contact med denne da. Er det prog nok eller?

Er på Spotify, og i CDhylla mi.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Med litt konsulenthjelp, foreslår jeg denne i kategori akustisk/klassisk:

Finnes på spotify og cd og sikkert annet og.

EDIT: DISKET AV SJEFEN OG JEG HAR FÅTT KATEGORIEN INDIROCK PÅ 2000-TALLET:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
æsj, spotify er langt fra komplett, hadde bare sååååå lyst å foreslå Delaney Davidson når jeg først fikk kategorien mannlig artist. Nå står valget mellom Mark Lanegan eller Stein Torleif Bjella. Må sove på det.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Bjella er helt klart helt der oppe. Bjella, Torsheim, Stenseng. Mange bra norske menn når jeg tenker over det.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Siden jeg fikk sjangeren vise velger jeg nyinnspillingene av Ole Paus sine største hit, er å finne på spotify.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
BanjoArrne skrev:
For sent å melde seg på her skjønner jeg.Får slenge meg med neste gang. :)

Virker artig.

Går det kunn på å anmelde et album?
Ja, og du skal selvsagt få være med :). Du kan få en enkel kategori av meg som jeg brukte i runde 3: Klassiker

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:

Den har vel en dose neo-prog, så da er den godkjent ja.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Den har vel en dose neo-prog, så da er den godkjent ja.
Jeg bøyer mitt hode i takknemlighet for godkjennelsen.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Her er mitt bidrag til 80's!

spotify:album:0jg7ikj8faWdBxLWMOuRO2

Mr.Mister Welcome to the Real World

Som proghue må jeg nok dessverre si at progg og prog ikke er det samme, selv om det selvfølgelig kan være overlapp.

Topp Bunn