Påmelding til albumstafett 14

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    65finger skrev:
    65finger skrev:
    OAlex skrev:
    65finger skrev:
    OAlex skrev:
    Jeg skulle gjerne vært med, men har ikke PC i heimen.
    PC på jobben og brent CD i postkassen?
    Hvis du tar deg bryet med å sende CD i posten så skal jeg sannelig være med :D (er usikker på om det var et seriøst forslag)
    2 cder i kassa. du anmelder 2 plater
    med flaks har du en eller begge
    Den er grei. Jeg er med :) Jeg har ca 20% av albumene som har vært anmeldt hittil. Skal konsultere Trondheim Folkebibliotek som andre skanse.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OAlex skrev:
    65finger skrev:
    65finger skrev:
    OAlex skrev:
    65finger skrev:
    OAlex skrev:
    Jeg skulle gjerne vært med, men har ikke PC i heimen.
    PC på jobben og brent CD i postkassen?
    Hvis du tar deg bryet med å sende CD i posten så skal jeg sannelig være med :D (er usikker på om det var et seriøst forslag)
    2 cder i kassa. du anmelder 2 plater
    med flaks har du en eller begge
    Den er grei. Jeg er med :) Jeg har ca 20% av albumene som har vært anmeldt hittil. Skal konsultere Trondheim Folkebibliotek som andre skanse.
    Good! det ordner seg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Første hindring: Spotify er blokkert på jobben. Noen må konsulteres mhp om mine nominasjoner er tilgjengelige.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OAlex skrev:
    Første hindring: Spotify er blokkert på jobben. Noen må konsulteres mhp om mine nominasjoner er tilgjengelige.
    post de her og så gir første og beste en tilbakemelding

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    65finger skrev:
    OAlex skrev:
    post de her og så gir første og beste en tilbakemelding
    Ok, får anta at det blir få iterasjoner.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Mine nominasjoner, etter en kjapp vurdering, er:
    1. Supergrass, Road to Rouen.

2. Secret Chiefs 3, Second Grand Constitution and Bylaws, Hurqalya [Armarillo]

Rop ut hvis disse ikke er tilgjengelig på Spotify.

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Takk for den Gorm. Da nominerer jeg Secret Chiefs 3, First Grand Constitution and Bylaws. Denne er mye særere, så værst for dere!

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg tror jeg endrer mitt valg og avventer plate. Men er med denne gangen også :). Det bør mange flere bli!!!!!!!!!!!!! Hører dere :D ...

Hva med Eros´n med? Og Roberten? Impulse?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Jeg tror jeg endrer mitt valg og avventer plate. Men er med denne gangen også :). Det bør mange flere bli!!!!!!!!!!!!! Hører dere :D ...

høh

Eg var i ferd med å skrive et inlegg om plata du hadde nominert. No trenger eg ikkje gjøre det.

U

utgatt60135

Gjest
    Townes skrev:
    Lyngen skrev:

høh

Eg var i ferd med å skrive et inlegg om plata du hadde nominert. No trenger eg ikkje gjøre det.
    Nå ble jeg nysgjerrig ::). Kan du ikke skrive innlegget alikevel? Ingenting er bestemt her i gården.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Man nominerer én plate. Trenger kanskje en avklaring på hvilke plater Oalex og Gormj har valgt?

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Hiver du deg med Roberten ?

Tar sjansen på å melde meg på.Har ikke spotify,men håper på kunne kjøpe platene som jeg får tildelt evnt.få tilsendt hjemmebrent.

Nominerer en av mine gamle favoritter :

Popsicle - lacquer

Er nesten helt siker på at den finnes på spotify,trenger hjelp for å få opp linken,

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mikefish skrev:

Tar sjansen på å melde meg på.Har ikke spotify,men håper på kunne kjøpe platene som jeg får tildelt evnt.få tilsendt hjemmebrent.

Nominerer en av mine gamle favoritter :

Popsicle - laquer

Er nesten helt siker på at den finnes på spotify,trenger hjelp for å få opp linken,

mvh. s,
    Her er linken: http://open.spotify.com/album/3Wz51qNQ8bJsjs95aUnBFd

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det kommer seg med påmeldte, men det er langt igjen til jeg er fornøyd. MELD dere på

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Man nominerer 1 plate og anmelder 2 Jeg deler opp deltagerene i par som anmelder samme plate

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    En liten oppfriskning av hvordan stafette virker for potensielt nye deltakere.
    Nominer et album du vil at andre skal anmelde. NB! det må være på Spoty. Jeg trekker ut hvem som skal anmelde hvilke plater. 2 deltakere anmelder samme plate. Dvs at hver enkelt deltaker anmelder 2 plater fordelt på noen uker

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:
    Lyngen skrev:

høh

Nå ble jeg nysgjerrig ::). Kan du ikke skrive innlegget alikevel? Ingenting er bestemt her i gården.
    Tjah

Det var ikkje så veldig spennende, Lyngen. Bare at eg er noe skeptisk til at det skal nomineres plater alá den du foreslo. Især når incentivet ditt later å være at den har god lyd, og bør nytes i mørket. I tillegg er dette såpass langt utanfor allfarsvei at eg betviler sterkt at så mange her inne, vil kunne si noe særlig vetig om et slikt verk. Det blir vel enten

a) man liker det, men klarer ikkje heilt si korfor
    eller
    b) man liker det ikkje, men klarer ikkje heilt si korfor

Det er litt det samme som med at eg er skeptisk til jazz/klassisk etc. i stafetten. Ikkje fordi eg ikkje liker det, men fordi eg, i alle fall, mener at det kan være behov for noen grunnleggende kunnskaper for å anmelde innen denne sjangeren. Det kan vi kanskje si om pop/rock paraplyen også, men terskelen her er nok uansett betydelig lavere, og her stiller vi stort sett alle likt. Eg innbiller meg det er lettere å si noe fornuftig og allmengydlig om siste Radiohead plata enn eks. ei Ornette Coleman skive. Men godt mulig eg er på bærtur her.

Så et generelt spørsmål rundt stafetten:

Er det sånn at vi helst skal nominere plater vi liker godt sjøl? Eller skal vi slenge ut plater vi tror kan bli en skikkelig utfordring/lidelse/gjesp for den som trekker plater? Det foreligger vel ingen andre føringer enn at "du nominerer en plate du vil andre skal anmelde".

Uten at eg har satt meg grundig inn i albumene til nå denne runden, så virker det å være en del smale ting foreløpig. Som en naturlig født skeptiker, misantrop og pessimist mistenker eg at dersom albumene avviker for mye ift det som har vært "den gjengse linje" folk har lagt seg på, så er stafetten trolig et synkende skip. Plater som den Lyngen tentativt nominerte (og muligens også jazzplata, Jack McDuff (som jo er kul nok den)), er helt topp til "spesialrunder", men når Kim Il Fingern proklamerer en "vanlig" runde, så synes eg personlig at disse platene ikkje hører heme her.

Og så til min kandidat:

Eli Paperboy Reed & the true loves - Roll with you (2008)

http://open.spotify.com/album/6LbZ2ZrcD57o611CUxZ8Pc

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Dazed skrev:
    Man nominerer én plate. Trenger kanskje en avklaring på hvilke plater Oalex og Gormj har valgt?
    Jeg nominerer McDuff - The Honeydripper

Tror disse stafettene kan ha godt av utvidet repertoar. For min del er det ikke "ekspert-meninger" jeg er ute etter, men hva andre synes om musikk jeg liker. For meg er det en like stor utfordring å anmelde indi-pop fra "moderne" tid som det sikkert vil være for andre å anmelde jazz. Men noe av vitsen må vel være å utvide horisonten litt?

Vil sterkt oppfordre til å få lagt ut et slags regelverk på en sticker som det henvises til når en ny stafett startes. Jeg vet da søren hva som menes med spesialrunder, og dersom det er ønskelig at flere skal henge seg på er det en dårlig strategi å forvente at man skal bla seg bakover i utallige stafetter for å skjønne hva dette dreier seg om.

Edit: Om "The honeydripper" ikke passer denne gang, kan den gjerne strykes. Ingen sure miner av den grunn :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    gormj skrev:
    Dazed skrev:

Tror disse stafettene kan ha godt av utvidet repertoar. For min del er det ikke "ekspert-meninger" jeg er ute etter, men hva andre synes om musikk jeg liker. For meg er det en like stor utfordring å anmelde indi-pop fra "moderne" tid som det sikkert vil være for andre å anmelde jazz. Men noe av vitsen må vel være å utvide horisonten litt?

Vil sterkt oppfordre til å få lagt ut et slags regelverk på en sticker som det henvises til når en ny stafett startes. Jeg vet da søren hva som menes med spesialrunder, og dersom det er ønskelig at flere skal henge seg på er det en dårlig strategi å forvente at man skal bla seg bakover i utallige stafetter for å skjønne hva dette dreier seg om.

Edit: Om "The honeydripper" ikke passer denne gang, kan den gjerne strykes. Ingen sure miner av den grunn :)
    Altså...

Det er det samme for meg, sjøl om det kanskje ikkje virker sånn i innlegget over.
    Eneste bekymringen min, er at jazz, klassisk og black metal eller toradarmusikk for den saks skyld kan virke negativt inn på oppslutningen for stafetten. Men dette er bare noe eg tror, så eg er helt åpen for å gi det et forsøk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Det var ikkje så veldig spennende, Lyngen. Bare at eg er noe skeptisk til at det skal nomineres plater alá den du foreslo. Især når incentivet ditt later å være at den har god lyd, og bør nytes i mørket. I tillegg er dette såpass langt utanfor allfarsvei at eg betviler sterkt at så mange her inne, vil kunne si noe særlig vetig om et slikt verk.
    Uten at jeg skal prøve å bestemme hva noen nominerer, så tenkte jeg da jeg såvidt hørte på disse sporene at: "håper jeg ikke får denne, for den klarer jeg ikke å si noe om, eller for den del høre på særlig lenge av gangen". ...men sånn er det jo innimellom. Hvis det er den platen jeg får, så kommer jeg selvsagt til å gjøre så godt jeg kan for å anmelde den.

Håper likevel ingen velger plater som er så sære som mulig for å "utfordre" anmelderen.

Jeg synes man bør nominere plater man liker og som man vil at andre også burde bli kjent med, og jeg vil gjerne lese og skrive gode og gjennomtenkte anmeldelser bestående av litt mer enn "sorry, dette er ikke noe for meg. 1/10". Derfor burde man kanskje velge album med bittelitt mer "tilgjengelig" materiale i stedet for å velge det særeste man finner. (Uten at jeg vet eller tror at noen gjør det.)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Hensikten med albumstafetten er vel å nominere album en synes andre bør høre?

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Litt særhet får vi vel tåle. Jeg syntes Lyngen sin nominasjon var grei nok. Gormj sin også, og secret chiefs 3 for den saks skyld.

Problemet er bare at om jeg fx blir bedt om å anmelde en black metal skive, så klarer jeg ikke å si noe fornuftig om den; jeg får ikke til å lytte til black metal, det fester seg ikke. (det vet jeg etter å ha delt leilighet med en som spilte det mye). Det vil bli vanskelig å anmelde plata. Her er jeg enig med Townes.

Jeg har likevel en annen konklusjon enn T. Jeg går ut fra at dette vil regulere seg selv. For smale anmeldelser= tynne kjedelige anmeldelser= en litt mindre smal nominasjon neste gang.
    Noen utfordringer må vi vel tåle også; gevinsten er jo å bli kjent med bra musikk vi ellers ikke ville kommet i kontakt med..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Anonym skrev:
    Jeg er enig med Anonym. Men husk, vi har begrenset med tid. prøv å unngå musikk som krever MYE tilvenning fra anmelderen. Selv hører jeg gjennom albumet 5-10 ganger. det er det jeg har tid til. For svært krevende musikk kan dette være knapt.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Lyngen skrev:
    mikefish skrev:
    Jeg må ta en vurdering opp mot kalenderen min i slutten av uken. Mye her og der om dagen, og jeg skylder dere allerede to anmeldelser, så liten vits i å melde seg på om jeg ikke er bombesikker på at jeg klarer å levere.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    gormj skrev:
    Dazed skrev:

Hei, klart plata "passer inn". Her kan alle være med. :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg er enig med Anonym. Men husk, vi har begrenset med tid. prøv å unngå musikk som krever MYE tilvenning fra anmelderen. Selv hører jeg gjennom albumet 5-10 ganger. det er det jeg har tid til. For svært krevende musikk kan dette være knapt.
    Dette er et svært godt poeng.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    Litt særhet får vi vel tåle. Jeg syntes Lyngen sin nominasjon var grei nok. Gormj sin også, og secret chiefs 3 for den saks skyld.

Problemet er bare at om jeg fx blir bedt om å anmelde en black metal skive, så klarer jeg ikke å si noe fornuftig om den; jeg får ikke til å lytte til black metal, det fester seg ikke. (det vet jeg etter å ha delt leilighet med en som spilte det mye). Det vil bli vanskelig å anmelde plata. Her er jeg enig med Townes.

Jeg har likevel en annen konklusjon enn T. Jeg går ut fra at dette vil regulere seg selv. For smale anmeldelser= tynne kjedelige anmeldelser= en litt mindre smal nominasjon neste gang.
    Noen utfordringer må vi vel tåle også; gevinsten er jo å bli kjent med bra musikk vi ellers ikke ville kommet i kontakt med..
    Joda

For all del, som eg sa, det er bare noe eg trur. Men problemet blir kanskje kor vi skal sette grensa? Eg ville gjerne nominere Ascension plata til Coltrane i ene runden, men kom fram til at det ville være lite hensiktsmessig.

For min egen del, er det stort sett det samme kalla plate eg får, men eg ville hatt store problemer med å si noe fornuftig om den Lyngen tenkte å nominere. Og ja, eg er helt enig i at å åpne ørene for nye impulser er en super ting, men dersom det resulterer i at anmelderiet ender med

"Dette var rare greier. Veldig rare greier.

4/10"

Så er vi kanskje like langt?

Men vi kjører på, med jazz, dødsmesser, black metal og you name it, og så ser vi kor det ender :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roberten skrev:
    Lyngen skrev:
    mikefish skrev:
    Jeg må ta en vurdering opp mot kalenderen min i slutten av uken. Mye her og der om dagen, og jeg skylder dere allerede to anmeldelser, så liten vits i å melde seg på om jeg ikke er bombesikker på at jeg klarer å levere.
    Jeg er fleksibel hvis man melder forsinkelser Roberten. Så bli med

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn