Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    La oss først enes om at "spådommen" er fullstendig uten interesse. Men hvorfor skal du sjikanere en gammel mann fordi desken hos Norges største og mest tilbakestående avis velger å benytte sin førsteside til pjatt? Trur du det har foregått sånn at Hr.pensjonist Gjerstad har ringt til VG og sagt: "Jeg vet om en mann i koma som skal hoppe igjen. Sett dette på førstesiden!" ? Pust rolig, Dephers, fullt så sinnssjuk har ikke verden blitt enda. Hvordan situasjonen har vært vites ikke, men å tro at dette er kaldblodig pr-planlegging fra Norges sleipeste pensjonist blir bare så dumt at jeg lurer på om du har gått deg fullstendig vill i de fanatiske skoa dine. La gubben i fred, han plager for faen ingen. La heller innholdet i galleblæra di flyte ut over verdens dårligste avisredaktør. En mann som rent faktisk er betalt for å ta ansvaret for forsiden i avisa.

Honkey
    Det er selvsagt ingen som tror at gubben har innflytelse over hva som puttes på førstesiden i underholdningsavisene. Men han har gjort seg selv til et ikon og en maskot for alle Norges overtroiske fjols, og er nærmest blitt symbolet for slikt. Han promoterer seg selv villig vekk og øser på med bøker om seg selv og sine mirakler, og tjener millioner som følge. Han er således intet fjols, men vet godt å utnytte folks godtroenhet og svake sinn.

Så det er egentlig ikke snåsagubben som fortjener pepper, han er bare en god gammeldags kvakksalver. Ei heller redaktøren i VG som vet at med en gang man dytter noe tøv om ånder, ufoer, snåsamenn, engler, spåkoner og overtro på forsiden så selger det aviser for eierne i hopetall.

Det er overtroiske og lettlurte nordmenn som trenger å få øynene opp litt, og det gjøres best ved at man river ned slike nisser og lurendreiere fra den pidestallen de har klatret seg opp på.

Jeg har litt mer sansen for indiske hellige menn, de bruker i alle fall tiden sin mer sympatisk:

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Genialt - når man ikke har vann å snorkle i...

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    topline skrev:
    Ærlig talt så syns jeg han skal besøke messen som kritisk observatør. Å hvor hærlig hadde det ikke vært med Gjestemedlems vandring blant spåkoner og sjamantrommer. Har ikke vanskelig for å forestille meg ordgyteriet i "anmeldelsen" hans. ;D
    Jeg har faktisk vært på alternativ messe og fikk vel egentlig bekreftet alle mine fordommer. Det var en salig blanding av glade amatører som åpenbart trodde på det de drev med og mer profesjonelle aktører som virket å være motivert av penger fremfor noe.
    Brorparten av publikum så ut som de var en tur i dyreparken, nysgjerrige og skuelystne men ikke motivert til å la seg behandle med kvantemedisin maskinen eller liknende. Prisene på de forskjellige behandlingene var relativt stive men jeg fikk kjøpt noen skikkelig gode boller og kaffen smakte også bra.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    topline skrev:
    Ærlig talt så syns jeg han skal besøke messen som kritisk observatør. Å hvor hærlig hadde det ikke vært med Gjestemedlems vandring blant spåkoner og sjamantrommer. Har ikke vanskelig for å forestille meg ordgyteriet i "anmeldelsen" hans. ;D
    Jeg har faktisk vært på alternativ messe og fikk vel egentlig bekreftet alle mine fordommer. Det var en salig blanding av glade amatører som åpenbart trodde på det de drev med og mer profesjonelle aktører som virket å være motivert av penger fremfor noe.
    Brorparten av publikum så ut som de var en tur i dyreparken, nysgjerrige og skuelystne men ikke motivert til å la seg behandle med kvantemedisin maskinen eller liknende. Prisene på de forskjellige behandlingene var relativt stive men jeg fikk kjøpt noen skikkelig gode boller og kaffen smakte også bra.
    Tror jeg skal ta meg en tur. Har aldri vært på sånn messe tidligere. Kanskje dem har messepris på Shaktimatte?

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Lillestrøm er nok for langt unna for min del, men sirkuset dukker opp årlig i Bergen også. Ikke utenkelig at jeg tar en antropologisk studie med kamera og bullshitdetektor. Evt. en heftig etnobotanisk matpakke.

Men kan hende jeg blir litt alternativ i helgen likevel. Hvis ikke jeg satser på formiddagsfylla på lørdag kan det hende jeg stikker innom steinerskolenes julemarked.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    topline skrev:
    Tror jeg skal ta meg en tur. Har aldri vært på sånn messe tidligere. Kanskje dem har messepris på Shaktimatte?
    De mattene har ingen reell effekt, ifølge den forskningen på området jeg har lest. Spar pengene, og bruk dem på musikk isteden. Eller du kan sende en flaske vin til meg og Deph, fordi vi er så sabla greie. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    The Nine Gates of Inspiration - access to interdimensional portals.

http://www.shiftyourlife.com/2010/the-nine-gates-of-inspiration-access-to-interdimensional-portals/

Klare til teleportering, sammen med "an astrologer who follows a Jungian mythical tradition."

Stone circles are just one of the ways in which energy may be directed to create a vortex to open the psychic or spiritual space for deep meditation or inter-dimensional shamanic travel. Such an energetic opening is also known as a portal, a two-way inter-dimensional door opening into several realities, including the astral world; the far reaches of physical, interstellar space; and alternate, parallel universes. There are auspicious, astrologically-linked, energetic dates or times, called Gates of Inspiration, where shamanic travel is more easily achieved.

På tide at verdens fysikere begynner å arbeide sammen med slike banebrytere, syns jeg.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.546
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha lest de to foregående innleggene, synes det på sin plass å sitere Albert Einstein:
    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    En ting som forundrer meg er at vi mennesker tror vi til enhver tid vet alt. Et snev av nødvendig skepsis burde få alle til å forstå at det gjør vi ikke! Spesielt hva angår det åndelige - før livet, livet og etter livet - her er vi ennå i steinalderen.

I så måte fortsetter vi å klubbe hverandre i hodet med vårt eget lille overbeviste ståsted, uten å innse at dette lille ståsted er besudlet med feil kunnskap fra alle de som trodde de hadde rett.

På stedet - hvil?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    En ting som forundrer meg er at vi mennesker tror vi til enhver tid vet alt. Et snev av nødvendig skepsis burde få alle til å forstå at det gjør vi ikke! Spesielt hva angår det åndelige - før livet, livet og etter livet - her er vi ennå i steinalderen.
    Og hva er så det åndelige? Visste ikke at det eksisterte annet enn som en fiksjon.... ???

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg tok en tur til alternativmessen i år også og angret ikke på det. Mye bra der, men sansyligvis mye humbug også. Jeg fokuserer på det jeg er interessert i, og alle rare greier sjenerer meg ikke.

Var på Uri Geller show. Jeg tenkte litt at han er bare en showmann (noe han jo er), men han har gode intensjoner også. Fortalte litt om sitt liv og selvfølgelig noen demonstrajoner. Han påsto at han ble testet ac CIA på 70-tallet hvor han ble plassert i et helt lukket rom uten mulighet for noe juks. Han klarte det alikevel forklarte han. Folk hadde med seg defekte klokker og han fikset dem. Folk i salen prøvde å bøye skjeer selv og et par stykker greide det faktisk. Han fikk et frø til å spire. Jeg vet ikke, det er jo så klart mulig å jukse på et slik show men han fortalte at han aldri har lært om tryllekunstner, men at han oppdaget evnene som 6-åring.

Det er selvfølgelig veldig logisk og selvforklarende at folk flest er skeptisk til "noe annet" når de aldri merker noe selv. Man må begynne å erfare ting selv rett og slett for å se at det finnes mye mer bak "veggen".

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.546
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig vet vi ikke alt. Den som har et snev av interesse for naturvitenskap, spesifikt astronomi og kosmologi, er pinlig bevisst at 95 % av universet ser ut til å bestå av ting vi rett og slett ikke vet hva er. Det er minst like pinlig at standardmodellen for hvordan universet fungerer antyder at den "mørke energien" skulle vært 10120 ganger sterkere enn hva den ser ut til å være. Det er et visst gap mellom teori og observasjon, kan man si.

Innenfor den lille delen vi vet sånn omtrent hva består av, er det også utrolig mye vi ikke kan forklare fullt ut. Det finnes ingen detaljert matematisk modell som kan beskrive alt som skjer i en gryte med vann som varmes opp fra 25 til 100 grader på kokeplaten. Det er rett og slett for komplisert.

Men det er et himla langt stykke derfra til å si at derfor kan hvilkensomhelst skrudd idé om tidsreiser og teleportasjon være riktig, bare en eller annen figur sitter i hagen sin og mediterer frem visjonen. Vi vet tross alt også litt om hvordan universet ikke er skrudd sammen. Det er forskjell på et åpent sinn og høl i hue.

http://en.wikipedia.org/wiki/Universe

Physicists have calculated how much energy vacuum fluctuations should contribute to the total vacuum energy, and the answer is an unspeakable 10120 times greater than the observed amount. If the theoretical value were correct, a single cubic centimeter of vacuum energy would equal the electrical consumption of the entire United States for 1085 years.

This is the most embarrassing discrepancy between theory and observation in all of physics. Admittedly, some unknown process might precisely negate the vacuum energy from quantum fluctuations, but nobody can think of a reason why this cancellation should occur.
    http://preposterousuniverse.com/writings/skytel-mar05.pdf

U

utgatt60135

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    En ting som forundrer meg er at vi mennesker tror vi til enhver tid vet alt.
    Ja, det der er noe som forbauser meg stadig. Jo mer man skjønner jo mer skjønner man hvor lite man vet.

U

utgatt60135

Gjest
    Voff skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Og hva er så det åndelige? Visste ikke at det eksisterte annet enn som en fiksjon.... ???
    Å være mer åndelig betyr å heve bevissthetsnivået.

V

vredensgnag

Gjest
    Ah, det var en fin setning.

Det er forskjell på et åpent sinn og høl i hue.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Kabeldragern skrev:
    Spesielt hva angår det åndelige - før livet, livet og etter livet - her er vi ennå i steinalderen.
    Selvsagt, religion stammer jo fra steinalderen.

U

utgatt60135

Gjest
    Prøver meg på en jeg også (fant på nå) :).

Det er bedre å spørre en biolog om maneten enn en arkitekt.

Skeptikere vil gå til arkitekten for å beholde sin antagelse om den.

U

utgatt60135

Gjest
    Tubesnake skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Spesielt hva angår det åndelige - før livet, livet og etter livet - her er vi ennå i steinalderen.
    Religion er ikke det samme som åndelighet. Det kan være stikk motsatt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.642
    Lyngen skrev:
    Kabeldragern skrev:
    En ting som forundrer meg er at vi mennesker tror vi til enhver tid vet alt.
    Ja, det der er noe som forbauser meg stadig. Jo mer man skjønner jo mer skjønner man hvor lite man vet.
    Det virker mer som at jo mer man skjønner, desto mer tror man at andre ikke skjønner. ;D

Den satt, tenker jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    "Åndelig" er vel et litt vagt samlebegrep som omhandler tro, villfarelser, vrangforestillinger, fantasier, håp, mentale forstyrrelser, drømmer og regelrett vås.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Tubesnake skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Du snakker om religion. Religion er skapt av menn for menn og for å holde menneskeheten nede - kort sagt en slags djevelens verk...

Jeg snakker om åndelighet!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Kabeldragern skrev:
    "Åndelig" er vel et litt vagt samlebegrep som omhandler tro, villfarelser, vrangforestillinger, fantasier, håp, mentale forstyrrelser, drømmer og regelrett vås.
    Sier hvem? Du? Hvilket sannhetsvitne tror du at du er? En selvpåstått allviter?

Det er mennesker med slike holdninger som du som tviholder oss i steinalderen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kabeldragern skrev:

Det går nå heller motsatt vei da. Ånder, spøkelser, guder, nisser og skrømt må jo en etter en vike plass for mer virkelighetsnære beskrivelser. Nådestøtet for de fleste av dem kom når vi fikk elektrisitet og tilhørende belysning, litt oppdatert vitenskapelig forstålse og allmennutdannelse utover relgiøst fjas og overtro.

V

vredensgnag

Gjest
    Kan den nye given for alle disse rare tankene skyldes overgangen til energipærer med dårligere opplysning?

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nei, det er helt feil.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Kabeldragern skrev:

Det går nå heller motsatt vei da. Ånder, spøkelser, guder, nisser og skrømt må jo en etter en vike plass for mer virkelighetsnære beskrivelser. Nådestøtet for de fleste av dem kom når vi fikk elektrisitet og tilhørende belysning, litt oppdatert vitenskapelig forstålse og allmennutdannelse utover relgiøst fjas og overtro.
    Det er også helt feil. Det bare øker, og det har ingenting med yrker og utdannelser.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    Lyngen skrev:
    Voff skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Å diskutere åndelighet med en person som ikke har noe forhold til åndelighet (er åndelig) blir litt som å diskutere kjærlighet med en person som har lest seg opp på emnet, men som aldri har uttrykt kjærlighet. Både kjærlighet og åndelighet blir da diffuse og abstrakte begreper for vedkommende fordi fenomenet hverken kan måles eller veies, kun erfares.

P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    Lyngen skrev:
    Voff skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Å diskutere åndelighet med en person som ikke har noe forhold til åndelighet (er åndelig) blir litt som å diskutere kjærlighet med en person som har lest seg opp på emnet, men som aldri har uttrykt kjærlighet. Både kjærlighet og åndelighet blir da diffuse og abstrakte begreper for vedkommende fordi fenomenet hverken kan måles eller veies, kun erfares.
    Gud hjælpe meg og takke faen for min manglende åndelighet. Jeg leser min Hegel (Åndens fenomenologi; PhdG) med betongsynapser!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Lyngen skrev:
    Voff skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Gud hjælpe meg og takke faen for min manglende åndelighet. Jeg leser min Hegel (Åndens fenomenologi; PhdG) med betongsynapser!
    Takke for noe du mangler? Ingen mangler åndelighet, det er bare noe som er undertrykt på samme måte som du kan undertrykke kjærlighet. Intuisjon/"sjette sans"/synskhet etc er noe alle har, bare at den hos noen er en "muskel" som er mer opptrent enn hos andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Som å diskutere schizofreni med friske mennesker? De psyke vil jo sikkert forbause seg like mye over at ikke alle andre hører den samme stemmene som dem. Eller kanskje som diskutere Narnia med noen som ikke har lest bøkene, eller ikke har tilstrekkelig stort klesskap på loftet?

Åndelighet er ikke mer diffust enn andre fantasier og drømmer, selv om man ikke kan måle dem annet enn indirekte gjennom verbale utskeielser.

Det kan med andre ord godt hende at folk sitter å føler seg "åndelig" av og til, spesielt hvis de mangler tilstrekkelig terminologi til å beskrive sin sinnstilstand på en bedre måte. Men det har neppe den helt store relevansen for andre her ute i den virkelige verden.

P

Parelius

Gjest
    Mange ting jeg er glad for at jeg mangler, Espen. Spesielt hangen til åndelighetsmoten.

Det er ikke «muskler» (synskhet/intuisjon etc) som skal trenes, men tenkningen som skal øves. Det er et slit - jævla slit –, og ikke en adspredelse for ulykkelige bevisstheter, slik dette alternativsirkuset fremstår som.

V

vredensgnag

Gjest
    Det blir kanskje litt rart å beskylde meningsmotstandere for å ha svekkede sjelsevner, i en debatt?

Men - siden jeg har hang til tankeeksperimenter. Hvem er nærmest skaperverket - den som konkret nærmer seg det ved den vitenskapelige metoden, eller den som fritt fabulerer etter innfallsmetoden?

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Mange ting jeg er glad for at jeg mangler, Espen. Spesielt hangen til åndelighetsmoten.

Det er ikke «muskler» (synskhet/intuisjon etc) som skal trenes, men tenkningen som skal øves. Det er et slit - jævla slit –, og ikke en adspredelse for ulykkelige bevisstheter, slik dette alternativsirkuset fremstår som.
    Åndelighet er ikke noe moteting. Hvis det er noen som tenker slik så er de litt på ville veier. Det er jo slik at vi lenge kun har fokusert på tekning mens åndeligheten vår har vi glemt. Den ligger der hos oss alle under beskyttelser vi har lagd gjemmom lang tid med lav bevissthet og mye vondskap (kriger, personlige kriser, you name it ..).

Eneste måte for å komme i kontakt med høyere bevissthet er å lette på lagene. Det kan være tøft og tidkrevende.

Hvorfor kan ikke kritikerne spørre hvordan "åndelige" opplever erfaringene og hvordan de har kommet dit i stedet for å forhåndsdømme? Opplever at mange frykter åndelighet også, og det synes jeg er litt rart. Det er totalt ufarlig, selv om mye vonde følelser kan komme opp. Det er en stor befrielse å lykkes. Man opplever større ro og helhet samt at man begynner å forstå mer hvordan ting henger sammen. Veldig berikende og man blir visere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn