Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    HC skrev:
    Du sier du har: "ingen større forutsetninger for å mene noe om enn noen annen. Ergo mener jeg ingenting om det". Virkelig ? Du virker jo som en oppegående person men vil ikke mene noe her ?

Hvis Westerlund virkelig var synsk eller hvis andre er det så er det monumentalt. Det er en sensasjon uten sidestykke i historien. Naturlovene måtte omskrives, ingen teorier vi har i dag kan forklare fenomenet. Vår oppfattelse av tid og rom vil være feil, 100+ års forskning bygget på sandgrunn, vi måtte begynne på nytt. Alt som er konstruert, alle teoriene som fungerer sammen, alt som er vitenskapelig bevist, en tilfeldighet ?

Sjansene for at noen kan se inn i fremtiden, se ting som har skjedd før de ble født, se ting som hender et annet sted er så ufattelig ufattelig små, i praksis ikke-eksisterende. At jeg tipper 7 rette i Lotto 100 ganger på rad er mer sannsynlig.
    Jeg mener virkelig ikke noe om det! Et eventuelt slikt fenomen måtte uansett bli et spørsmål om tro i motsetning til viten, ergo ville det likeledes være totalt uinteressant hva jeg eventuelt måtte finne på å innbille meg om sånne saker. Virkeligheten er uansett som den er, og den gir i sannhet jamt faen i hva jeg måtte mene om den.
    Mange i historien har hevdet å "se" noe våre dagligdagse sanser ikke kan oppfatte. Jeg kan ikke se at noe fundamentalt skulle komme til å endre seg dersom vi mot formodning skulle være kapable til å bevise at så var tilfellet. Derimot ville vi bli nødt til å innlemme "noe" i vårt sanseapparat, som vi pr i dag ikke har noen rasjonell forklaring på. Men som du ser selv; dette blir rene spekulasjoner. Så hvorfor i alle dager skulle jeg mene noe om det? Og hvorfor i alle dager skulle min mening om den eventuelle saken bety noe som helst?

Honkey

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Honkey-Chateau skrev:
    Mange i historien har hevdet å "se" noe våre dagligdagse sanser ikke kan oppfatte. Jeg kan ikke se at noe fundamentalt skulle komme til å endre seg dersom vi mot formodning skulle være kapable til å bevise at så var tilfellet. Derimot ville vi bli nødt til å innlemme "noe" i vårt sanseapparat, som vi pr i dag ikke har noen rasjonell forklaring på. Men som du ser selv; dette blir rene spekulasjoner. Så hvorfor i alle dager skulle jeg mene noe om det? Og hvorfor i alle dager skulle min mening om den eventuelle saken bety noe som helst?
    Honkey
    Ingen fundamental endring om man kunne bevise at noen kan se inn i fremtiden ? Hvilken planet lever du egentlig på ?

Jeg er grundig lei av trippe rundt på tå når det gjelder disse uhyrlige og komplett idiotiske påstandene man oversvømmes med. Hva med å kalle en spad for en spade ? Vi trenger en ny Carl Sagan, en fornuftens stemme. Nordmenn kaster årlig bort milliardbeløp på alternativt sprøyt men likevel må denne industrien behandles med respekt. Den legitimeres med meningsløst vrøvl som "det er mye mellom himmel og jord" og "vitenskapen har ikke kommet så langt enda". Lærer man ikke naturfag på skolen lenger ? Det holder med grunnskolens naturfagbok for å slå disse påståtte paranormale fenomenene til jorden.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Honkey
    Ingen fundamental endring om man kunne bevise at noen kan se inn i fremtiden ? Hvilken planet lever du egentlig på ?

Jeg er grundig lei av trippe rundt på tå når det gjelder disse uhyrlige og komplett idiotiske påstandene man oversvømmes med. Hva med å kalle en spad for en spade ? Vi trenger en ny Carl Sagan, en fornuftens stemme. Nordmenn kaster årlig bort milliardbeløp på alternativt sprøyt men likevel må denne industrien behandles med respekt. Den legitimeres med meningsløst vrøvl som "det er mye mellom himmel og jord" og "vitenskapen har ikke kommet så langt enda". Lærer man ikke naturfag på skolen lenger ? Det holder med grunnskolens naturfagbok for å slå disse påståtte paranormale fenomenene til jorden.
    Du behøver ikke trippe, tramp i vei om det gir deg glede! :)
    Einstein: "The distinction between the past, present and future as 'a stubbornly persistent illusion".
    Angående respekt, mener jeg i utgangspunktet at man bør ha respekt for menneskene bak troen, så får man ta konsekvensen av det og ikke kjempe mot dem, men heller jobbe for en økt forståelse av virkeligheten. Man behøver ikke legitimere sin tro, så lenge den ikke griper inn i samfunnsmessige forhold. Man kan velge å ha den helt for seg selv, sveve avsted i sin egen villfarelse så mye man vil, så lenge det ikke skader andre. Velger man å dele sin tro, får man også akseptere at den spørsmålsstilles og skaper latter, har man ikke mage til det, bør man bare pusle med sine tanker i sitt indre. Det er åpenbart for meg at mennesket har en innebygget tendens til å tro på mye rart, og det er sikkert et utviklingsmessig fortrinn, siden vi har vært en så ubetinget suksess som art. Og gjør andres tro deg forbanna, er vel det beste å snu ryggen til å gå videre.
    Leser du litt om hva Dr Jessica Utts har gjort for CIA og arbeidet som gjøres av professor Dick Bierman, skaper det i det minste litt spørsmål det kan være litt kinkig å besvare på stående fot.

Honkey

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Honkey

Jeg er grundig lei av trippe rundt på tå når det gjelder disse uhyrlige og komplett idiotiske påstandene man oversvømmes med. Hva med å kalle en spad for en spade ? Vi trenger en ny Carl Sagan, en fornuftens stemme.
    Den ytterste virkelighet er ikke i fornuften og i det rasjonelle. Absolutt ikke.
    Og sannheten finnes ikke der hvor selvmotsigelsen ikke er, men ofte i dikotomien, altså at to tilsynelatende motstridene sannheter kan eksistere på samme sted, til samme tid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Du behøver ikke trippe, tramp i vei om det gir deg glede! :)
    Einstein: "The distinction between the past, present and future as 'a stubbornly persistent illusion".
    Angående respekt, mener jeg i utgangspunktet at man bør ha respekt for menneskene bak troen, så får man ta konsekvensen av det og ikke kjempe mot dem, men heller jobbe for en økt forståelse av virkeligheten. Man behøver ikke legitimere sin tro, så lenge den ikke griper inn i samfunnsmessige forhold. Man kan velge å ha den helt for seg selv, sveve avsted i sin egen villfarelse så mye man vil, så lenge det ikke skader andre. Velger man å dele sin tro, får man også akseptere at den spørsmålsstilles og skaper latter, har man ikke mage til det, bør man bare pusle med sine tanker i sitt indre. Det er åpenbart for meg at mennesket har en innebygget tendens til å tro på mye rart, og det er sikkert et utviklingsmessig fortrinn, siden vi har vært en så ubetinget suksess som art. Og gjør andres tro deg forbanna, er vel det beste å snu ryggen til å gå videre.
    Leser du litt om hva Dr Jessica Utts har gjort for CIA og arbeidet som gjøres av professor Dick Bierman, skaper det i det minste litt spørsmål det kan være litt kinkig å besvare på stående fot.

Honkey
    Et godt og velformulet innlegg Honkey, og en sunn livsanskuelse. Jeg håper mange tenker slik og ikke drukner i sin egen selvhøytidlighet og tar enhver motforestilling mot sin tro som en personlig fornermelse og et angrep mot deres integritet. Den som kan gå oppreist og med verdighet selv når pøbelen flirer av dem er mennesker jeg har respekt for nesten uansett hvor eksentriske deres synspunkter eller tro måtte være. :)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Honkey-Chateau skrev:
    Man behøver ikke legitimere sin tro, så lenge den ikke griper inn i samfunnsmessige forhold. Og gjør andres tro deg
    Den industrien som vi snakker om her, klarsynte, naturmedisin, homøopati, kvantemedisin osv. er svindel og det er store penger involvert. Det er destruktivt for samfunnet og fordummende for folket.

Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Jeg kjenner godt til Stargate og det prosjektet er et ypperlig eksempel på hvordan kaste bort skattebetalerenes penger på tull og tøys. Du er klar over at Stargate ble avsluttet fordi man ikke fikk resultater og at man ikke lenger kunne forsvare pengebruken ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    HC skrev:
    Den industrien som vi snakker om her, klarsynte, naturmedisin, homøopati, kvantemedisin osv. er svindel og det er store penger involvert. Det er destruktivt for samfunnet og fordummende for folket.
    Urbefolkninga i denne verden har i generasjoner brukt naturmedisiner, som mix av diverse urter, planter etc for helbredelse. Å kalle disse for dumme og kalle en moderne industri som bygger på naturmedisin som destruktivt og fordummene sier litt om nivået på avsender.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Urbefolkninga i denne verden har i generasjoner brukt naturmedisiner, som mix av diverse urter, planter etc for helbredelse. Å kalle disse for dumme og kalle en moderne industri som bygger på naturmedisin som destruktivt og fordummene sier litt om nivået på avsender.
    En sannhet med modifikasjoner. Naturmedisin som sådan er det ingenting galt med. Planteriktes mangfoldige rikdom på virksomme kjemiske forbildelser er jo viden kjent og ikke kontroversiell på noen måte. Mange av de synetstisk fremstilte medisiner er jo basert nettopp på forbindelser som er isolert fra planter også.

Men dette har også en tøvete side. Det er bare å stikke innom en helsekostbutikk eller åpne et Allers eller Hjemmet så flommer det over av det mest utrolige sludder som får vår egen debatt om verdien på digitalkabler til å blekne. Folk er villig til å betale hundrevis av kroner for å få noen gulrotbiter innkapslet i gelatin i fin eske med elegant innpakning og en lang utredning av gulrotens fantastiske legende egenskaper og historie blandt urbefolkningen i Trøndelag.

Det omsettes for miliarder hvert eneste år av produkter som i beste fall har mikroskopisk effekt eller som langt vil bli overgått av effekten av å spise en clementin i uken. Denne form for "naturmedisin" kan med rette klassifiseres som og settes i samme bås som klarsynte, homøopati, kvantemedisin og aurahealing via teletorget.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    En sannhet med modifikasjoner. Naturmedisin som sådan er det ingenting galt med. Planteriktes mangfoldige rikdom på virksomme kjemiske forbildelser er jo viden kjent og ikke kontroversiell på noen måte. Mange av de synetstisk fremstilte medisiner er jo basert nettopp på forbindelser som er isolert fra planter også.

Men dette har også en tøvete side. Det er bare å stikke innom en helsekostbutikk eller åpne et Allers eller Hjemmet så flommer det over av det mest utrolige sludder som får vår egen debatt om verdien på digitalkabler til å blekne. Folk er villig til å betale hundrevis av kroner for å få noen gulrotbiter innkapslet i gelatin i fin eske med elegant innpakning og en lang utredning av gulrotens fantastiske legende egenskaper og historie blandt urbefolkningen i Trøndelag.

Det omsettes for miliarder hvert eneste år av produkter som i beste fall har mikroskopisk effekt eller som langt vil bli overgått av effekten av å spise en clementin i uken. Denne form for "naturmedisin" kan med rette klassifiseres som og settes i samme bås som klarsynte, homøopati, kvantemedisin og aurahealing via teletorget.
    Jeg bestrider absolutt ikke at det er mye humbug i helsekostbutikkene. Men vær så snill å ikke generaliser!
    På samme måte som du hiver Gjerstad i samme kategori som de som driver teletorgtjenester.

C

CAP

Gjest
    Dæven, her var det mange med altfor mye fritid, kanskje dere som kritiserer bestefaren fra Snåsa er de som trenger helbredelse mest ?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg bestrider absolutt ikke at det er mye humbug i helsekostbutikkene. Men vær så snill å ikke generaliser!
    På samme måte som du hiver Gjerstad i samme kategori som de som driver teletorgtjenester.
    Gjerstad er jo blitt kjent gjennom avisene for sine teletjenster. Hvorfor er dette en urettferdig sammeligning? Er det bare prisen på tjenestene som skal avgjøre om det er skitt eller kanel? Eller er står og faller det på hvem som har de mest fantastiske anekdotene å vise til?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Vi lever visst i en tid da bare ærlig grådighet er dyd til etterfølgelse. Andre motiver er mistenkelige.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Vi lever visst i en tid da bare ærlig grådighet er dyd til etterfølgelse. Andre motiver er mistenkelige.
    Som en lege som er freidig nok til å ta seg betalt og forlange lønn og som ikke verver seg for 25 år i Leger Uten Grenser med er grådig nok til å starte en klinikk her hjemme i stedet?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    HC skrev:
    Så kan vi da konkludere med at urbefolkningen i denne verden (som forøvrig er en grov generalisering) lever lengere og har bedre helse enn oss stakkarer som sverger til moderne medisin hvor virkning og bivirkning er beviselig dokumentert ? Dette med å henvise til 1000 års tradisjon, de gamle kinesere, indianerene og inuitter osv. er intent mindre enn sleipe salgstriks som benyttes for å selge produkter som i beste fall ikke virker og i verste fall har udokumenterte negative effekter.

Og ja det er destruktivt hvis man går i helsekostforetningen og kjøper et middel "brukt av kineserene i 1000 år" som "restaurerer kroppens naturlige balanse" istedenfor å gå til legen og få medisin som faktisk fungerer.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Gjestemedlem skrev:
    Gjest skrev:
    Som en lege som er freidig nok til å ta seg betalt og forlange lønn og som ikke verver seg for 25 år i Leger Uten Grenser med er grådig nok til å starte en klinikk her hjemme i stedet?

Er man lege så er man skolemedisiner med x antall 100 tusen i studielån etc, hvor er relevansen? Selv slike har søkt råd hos snåsamannen. Selv leger kan ha spebarn med "uhelbredelig" kolikk, hva skal man gjøre etter x antall netter med søvnløshet som ikke innbærer å slå ihjel ungen? Hvis man vet via andre at det kanksje finnes noen der ute som kan hjelpe allikevel? Klart med dine prinsipper er vel dette en umulighet, skal jeg tolke det du har skrevet, så finnes det ikke noe rom for noe alternativt, men andre er kanksje ikke så forutinntatte....mennesker som er mere enn oppegående hevder hårdnakket å ha blitt hjulpet, de forlanger ikke noe mere av snåsamannen.

Det finnes sikkert de som ikke har blitt hjulpet også, men jeg tviler sterkt på at disse har gitt ham noen form for "gave" i ettertid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    realist skrev:
    Er man lege så er man skolemedisiner med x antall 100 tusen i studielån etc, hvor er relevansen? Selv slike har søkt råd hos snåsamannen. Selv leger kan ha spebarn med "uhelbredelig" kolikk, hva skal man gjøre etter x antall netter med søvnløshet som ikke innbærer å slå ihjel ungen? Hvis man vet via andre at det kanksje finnes noen der ute som kan hjelpe allikevel? Klart med dine prinsipper er vel dette en umulighet, skal jeg tolke det du har skrevet, så finnes det ikke noe rom for noe alternativt, men andre er kanksje ikke så forutinntatte....mennesker som er mere enn oppegående hevder hårdnakket å ha blitt hjulpet, de forlanger ikke noe mere av snåsamannen.

Det finnes sikkert de som ikke har blitt hjulpet også, men jeg tviler sterkt på at disse har gitt ham noen form for "gave" i ettertid.
    Overtro og religion finner man hos leger og utdannede mennesker som ellers i samfunnet. Det er riktignok mye mindre utbredt, men det finnes.

Hovedpoenget er at det ikke gir noen mening i å skulle avgjøre hvorvidt en behandlingsmetode virker eller ikke på om det koster penger å benytte seg av tjenesten eller ikke.

Kanskje snåsamannen har innsett at han ikke egentlig gjør noe som helst fra eller til, men at der er folks egen innbilning og selvlegende mekanismer, håpefullhet og positive forventninger som hjelper dem, og dermed ser det som umoralsk å ta betaling for slikt?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Man behøver ikke legitimere sin tro, så lenge den ikke griper inn i samfunnsmessige forhold. Og gjør andres tro deg

Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Jeg kjenner godt til Stargate og det prosjektet er et ypperlig eksempel på hvordan kaste bort skattebetalerenes penger på tull og tøys. Du er klar over at Stargate ble avsluttet fordi man ikke fikk resultater og at man ikke lenger kunne forsvare pengebruken ?
    Jeg er fullt klar over at det finnes svindlere i så å si alle bransjer, dog har vi straffeloven til å ta seg av slikt. Alternativmedisin kan ikke settes i båsen "svindel" så lenge den holder seg til gjeldende lovverk på feltet, forøvrig nokså strengt regulert her til lands. Litt morsomt er det jo at alle "alternative" midler som urter etc som bevises virksomt, blir forbudt omsatt i helsekostforretninger og henvises til apotekene i stedet. (Eks Matrem for migrene, Senneste som laksermiddel, uttrekk av rekseskall mot forkalkninger etc)
    Hva angår "Stargate" er det vel en sannhet med modifikasjoner at det ikke kunne vises resultater. Spørsmålet som reiser seg er jo om CIA f.eks. har noen som helst nytte av at noen mennesker kan "ane" hva som kommer i et signifikant antall tilfeller ca 3 sekunder før det oppstår. Det er ikke alt CIA finner nytte av, og dermed legger ned videre arbeid med saken. Paranormale fenomener er langt fra enestående i så henseende.

Honkey

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Jeg er litt usikker på hva som egentlig er verst..

En lege som gir deg diganosen kreft, og sier at du har max et år igjen å leve (basert på at i 98% av lignende tilfeller dør pasienten). Eller healeren som gir deg videre håp fordi at det faktisk finnes et par prosent pasienter som overlever, og du kan være blant dem.

Spøsrmålet er hva er det ved disse 2 prosentene som gjør at de overlever?
    Hva gjør de med seg selv og kroppen sin som får den til å overvinne kreften?

Er det riktig å bare akseptere "dommen" fra skolemedisinen, eller er det et alternativ å ta opp kampen ved å mobilisere kroppen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    Jeg er litt usikker på hva som egentlig er verst..

En lege som gir deg diganosen kreft, og sier at du har max et år igjen å leve (basert på at i 98% av lignende tilfeller dør pasienten). Eller healeren som gir deg videre håp fordi at det faktisk finnes et par prosent pasienter som overlever, og du kan være blant dem.

Spøsrmålet er hva er det ved disse 2 prosentene som gjør at de overlever?
    Hva gjør de med seg selv og kroppen sin som får den til å overvinne kreften?

Er det riktig å bare akseptere "dommen" fra skolemedisinen, eller er det et alternativ å ta opp kampen ved å mobilisere kroppen?
    Hvite løgner er også løgner. Hva med å si til pasienten at sjansene for å overleve ikke er de beste og at han bør bruke tiden han har igjen til det som er viktig, men at alt håp slett ikke er ute og at det hender folk overlever og at man bør beholde optimismen så lenge det finnes håp. Å se realiteten i øyenen kan like gjerne mobilisere overlevelsesviljen som kvakkasalverske eller religiøse lovander om at alt går bra hvis man bare tror hardt nok eller graver dypt nok i lommeboken. For der finnes en foraktelig type mennesker som ønsker å sko seg på slike menneskers svinnende håp og selge dem alt mulig kvakksalveri og virkningsløse behandlinger eller få dem til å testamentere sine penger til dem eller deres menighet eller organisasjon som en avlat for deres synder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et eksempel på hvor fryktelig galt det kan gå når man setter sin lit til healing og religion i stedet for skolemedisinen:

Da Kara (11) ble dødssyk, ba foreldrene til Gud om å helbrede henne i stedet for å kontakte lege. Nå må de i retten, tiltalt for uaktsomt drap.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2952173.ece

Over 300 amerikanske barn har dødd i løpet av de siste 25 årene fordi foreldrene av religiøse grunner ikke oppsøkte lege.
    90 prosent av barna døde av sykdommer som for eksempel antibiotika kunne ha helbredet dem for.
    To prosent av amerikanerne praktiserer helbredelse ved bønn.

Vedlegg

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Kanskje problemet ligger her?

Russisk ordtak: "Det mennesket vanligvis ber til Gud om, er at to pluss to ikke må bli fire."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ganske greit påfunn egentlig. Se på statistikken om hvilken kommune som har flest storvinnere.. og bruk denne i markedsføringsøyemed... og hele snåsagjengen står klar med sedlene sine:

Vedlegg

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    I kveld klokka 20:10 på NRK 2 går det første av 2 programmer kalt "Fiender av fornuften". Her tar man et oppgjør med påstander om synskhet og lignende. Jeg oppfordrer alle debattanter i denne tråden til å se programmet, så får vi nok mer vann på mølla til senere, tenker jeg! :)
    For ordens skyld: Dette er et program som taler skeptikernes sak.

Honkey

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:
    I kveld klokka 20:10 på NRK 2 går det første av 2 programmer kalt "Fiender av fornuften". Her tar man et oppgjør med påstander om synskhet og lignende. Jeg oppfordrer alle debattanter i denne tråden til å se programmet, så får vi nok mer vann på mølla til senere, tenker jeg! :)
    For ordens skyld: Dette er et program som taler skeptikernes sak.

Honkey
    Det var et meget bra program. Men regner med at noen av de "svevende og åpne" ikke orker å se slik konspiratorisk vitenskap.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Enig, programmet var bra. Det viste spekulantene, -som også snåsamannen tar avstand fra. Han vil for enhver pris ikke i samme bås som disse.

Kunne være intressant med et program om vitenskapens begrensinger, et program som tar opp ting som vi ikke har funnet forklaring på ennå. Et program om de som har fått hjelp på en måte som vitenskapen ikke kan forklare, -enda.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.739
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har tenkt å starte ei alternativ healing-rørsle, og lurer på om det kan ha noko for seg. Det trengs sjølvsagt ein masse ressursar, og eg reknar med massiv oppslutning herifrå, så vel som frå den høgare enden av bransjen.
    Konseptet er veldig enkelt. Healing ved hjelp av svært god lydattgjeving. Eg kjøpte meg ein blodtrykksmålar for litt sidan, og har lagt merke til at blodtrykket er langt lågare etter ein kur på ca 2 - 3 vinylplater av god årgang.
    Eg er rimeleg sikker i trua på at ei rekkje livsstilssjukdomar kan lindrast på denne måten. Men det må byggjast opp eit godt nettverk av fornuftige anlegg i sånn frå 2 - 300 000 og oppover til million-klassen.

Er dette noko eg bør gå vidare med?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Du kan jo få det registrert som et trossamfunn. Det gir rett på offentlig støtte basert på medlemstall og endel særlige rettigheter for den som er forstander. Ikke mer tåpelig enn det meste andre på dette markedet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Enig, programmet var bra. Det viste spekulantene, -som også snåsamannen tar avstand fra. Han vil for enhver pris ikke i samme bås som disse.
    Jojo, selvsagt bare alle de andre som er spekulanter og lurendreiere... ::)

Kunne være intressant med et program om vitenskapens begrensinger, et program som tar opp ting som vi ikke har funnet forklaring på ennå. Et program om de som har fått hjelp på en måte som vitenskapen ikke kan forklare, -enda.
    Tror du er litt sent ute med den idéen:

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Tamiflu virker ikke lenger

UBRUKELIG: Norge er blant landene som sitter på svære lagre av Tamiflu, verdt flerfoldige millioner kroner. Viruset er reaskt blitt resistent.

Hvis vi fortsetter på denne galeien vil vi etterhvert skape virus som er så aggressive, at disse vil ta mange, mange ganger flere liv, enn hva Tamiflu redder.
    Dessverre er det pengemakta som rår.

http://www.dagbladet.no/2009/03/03/nyheter/tamiflu/helse/sykdom/5116056/

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.632
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var på rifleskyting på Søndag. Da jeg skulle reise meg så låste ryggen seg totalt. Lå på alle 4 og klarte ikke komme meg opp. Etterhvert så begynte jeg å tenke på Snåsamannen og nå er ryggen mye bedre.... Tilfeldig ??? :)

Sendte mail til kiropraktor igår der jeg lurte på om kiropraktor, lege eller snåsamann var den jeg skulle kontakte? - Fikk svar at kiropraktor var det rette....

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg har tenkt å starte ei alternativ healing-rørsle, og lurer på om det kan ha noko for seg. Det trengs sjølvsagt ein masse ressursar, og eg reknar med massiv oppslutning herifrå, så vel som frå den høgare enden av bransjen.
    Konseptet er veldig enkelt. Healing ved hjelp av svært god lydattgjeving. Eg kjøpte meg ein blodtrykksmålar for litt sidan, og har lagt merke til at blodtrykket er langt lågare etter ein kur på ca 2 - 3 vinylplater av god årgang.
    Eg er rimeleg sikker i trua på at ei rekkje livsstilssjukdomar kan lindrast på denne måten. Men det må byggjast opp eit godt nettverk av fornuftige anlegg i sånn frå 2 - 300 000 og oppover til million-klassen.

Du vil føre hifisentralen til nye høyder med dette (hvis du bruker den som utgangspunkt!) Dette er jo videreutvikling av det du og oss andre holder på med! Du tar det helt inn i mystikken. Begrepet esoterisk hifi vil få stor betydning!

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Tamiflu virker ikke lenger

UBRUKELIG: Norge er blant landene som sitter på svære lagre av Tamiflu, verdt flerfoldige millioner kroner. Viruset er reaskt blitt resistent.

Hvis vi fortsetter på denne galeien vil vi etterhvert skape virus som er så aggressive, at disse vil ta mange, mange ganger flere liv, enn hva Tamiflu redder.
    Dessverre er det pengemakta som rår.

http://www.dagbladet.no/2009/03/03/nyheter/tamiflu/helse/sykdom/5116056/
    Helt enig, den pengemakta. Selv foretrekker jeg eldgamle medisiner utviklet av Maya indianerene, det er saker det. Uansett behøver jeg bare holde ut til 2012 da sykdom skal kureres og jorda skal rotere den andre veien osv. Jeg setter min lit til Mayaene

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Et eksempel på hvor fryktelig galt det kan gå når man setter sin lit til healing og religion i stedet for skolemedisinen:

Da Kara (11) ble dødssyk, ba foreldrene til Gud om å helbrede henne i stedet for å kontakte lege. Nå må de i retten, tiltalt for uaktsomt drap.
    Tja..

I fjor mistet jeg en arbeidskollega.
    Han hadde gått med smerter i lengre tid, og tok en tur til legen.
    Etter en undersøkelse ble konklusjonen at det ikke var noe galt med ham.
    4 mnd etter døde vedkommende av kreft.

Men selvsagt skjer det feil i helsevesenet som på alle andre arbeidsplasser.
    Likevel, -hva sier du når skolemedisinen feiler?

Hva gjør du om du ikke blir frisk av skolemedisin?
    Hvordan påvirker det valgene dine?
    Og hvilke valg vil du da ta??

G

Gjestemedlem

Gjest
    topline skrev:
    I fjor mistet jeg en arbeidskollega.
    Han hadde gått med smerter i lengre tid, og tok en tur til legen.
    Etter en undersøkelse ble konklusjonen at det ikke var noe galt med ham.
    4 mnd etter døde vedkommende av kreft.

Men selvsagt skjer det feil i helsevesenet som på alle andre arbeidsplasser.
    Likevel, -hva sier du når skolemedisinen feiler?
    Leger gjør feil, stiller feile diagnoser, gir feil behandlig, oppdager ikke alt de burde og mye slikt. Men dette blir bedre år for år, og kunnskapen blir utvidet og hjelpemidler og teknikker for å stille diangoser og å bahandle dem rett blir stadig bedre. Og årsaken til at det blir bedre er at det stilles store krav til medisine, forskning, behandlinger og personell for å få drive med dette.

Det holder med et diplom på veggen fra Vitaminisntituttet i Sveits for å operere som teletorgsigøyner og kvakksalver.

Du kan i morgen den dag lovlig starte en klinikk og kalle deg akupunktøy og homeopat uten noen som hest krav til andre kunnskaper enn regningsskriving og evnen til å kvytte sine egne skolisser.

Hva gjør du om du ikke blir frisk av skolemedisin?
    Hvordan påvirker det valgene dine?
    Og hvilke valg vil du da ta??
    Det er forståelig at folk i fortvilelse over sykdom tyr til svindlere og kvakksalvere. Og det er mange nok av dem som står klare med foldede, varme eller vinkende hender og fårete glis for å kapre deg som kunde.

Et døende menneske er den beste kunde slike kan finne! For for dem betyr jo ikke penger så mye, de har jo ikke bruk for dem når de dør. Og det er mange som gjerne vil ha dem. Lyden av kollektbøsser og knitrende testementpapirer er jo det siste mange av disse får høre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn